11
1
σχόλια
1733
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
24 Οκτωβρίου 2023
Από τις 2 έως τις 12 Νοεμβρίου θα διαρκέσει το φετινό. 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Η φετινή διοργάνωση θα είναι αφιερωμένη στον κριτικό και θεωρητικό κινηματογράφου Μισέλ Δημόπουλο που υπήρξε διευθυντής του Φεστιβάλ από το 1991 μέχρι το 2005 και που ήταν εκείνος (μαζί με τον Δημήτρη Εϊπίδη των “Νέων Οριζόντων”), που διεύρυνε την διεθνή υπόσταση του θεσμού.

Το Φεστιβάλ, ενθυμούμενο την αγάπη του Μισέλ Δημόπουλου για τους νέους δημιουργούς, μετονομάζει το βραβείο του - διευρυμένου φέτος τμήματος - Meet the Neighbours+ σε Χρυσός Αλέξανδρος - Μισέλ Δημόπουλος. Μάλιστα, θα παιχτεί «Το Πνεύμα του Μελισσιου» του Βίκτορ Έριθε το Σάββατο 4 Νοεμβρίου στις 18:00, στην αίθουσα Πάνος Ζάννας.

Για τον τιμώμενο και την κληρονομιά του στο σινεμά θα μιλήσουν μαζί με την ομάδα του Φεστιβάλ οι δημοσιογράφοι, Βένα Γεωργακοπούλου, Μαρία Κατσουνάκη και ο κριτικός κινηματογράφου Χρήστος Μήτσης. Στον Μισέλ Δημόπουλο θα είναι αφιερωμένο και το τεύχος 312 του περιοδικού του Φεστιβάλ, Πρώτο Πλάνο.

Ταινία Έναρξης θα είναι η βραβευμένη για την σκηνοθεσία της στις Κάννες «Στη Φωτιά» (The Taste of Things), του Τραν Αν Χουνγκ με τους Ζιλιέτ Μπινός και Μπενουά Μαζιμέλ ενώ στην Ταινία Λήξης θα παιχτεί το «Πεσμένα Φύλλα» (Fallen Leaves), του αγαπημένου Ακι Καουρισμάκι.


Ο ελληνικής καταγωγής Αμερικανός σκηνοθέτης Αλεξάντερ Πέιν (Πλαγίως, Σχετικά με τον Σμιντ, Νεμπράσκα), θα παρευρεθεί στο Φεστιβάλ να παρουσιάσει σε Πρεμιέρα την τελευταία του δημιουργία «Τα Παιδιά του Χειμώνα» (The Holdovers), στην οποία πρωταγωνιστούν ο Πολ Τζιαμάτι, η ΝταΒάιν Τζόι Ράντολφ και Ντόμινικ Σέσα.


Το σπουδαιότερο Αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ, αφορά τον Θεσσαλονικιό σκηνοθέτη Τάκη Κανελλόπουλο, τον οποίο φιλοδοξεί να γνωρίσει στο νεότερο σινεφίλ κοινό, με την προβολή 9 από τις 10 ταινίες της φιλμογραφίας του, από το 1960 έως το 1980. Θα παιχτούν τα ντοκιμαντέρ: Μακεδονικός Γάμος (1960) & Θάσος (1961) και οι ταινίες μυθοπλασίας: Ουρανός (ταινία του 1962, το αριστούργημά του κατά την γνώμη μας, μία από τις σπουδαιότερες ταινίες του Ελληνικού Κινηματογράφου, για την οποία θα παρευρεθεί για συζήτηση ο ιστορικός Μαρκ Μαζάουερ. Η προβολή της θα γίνει με όρους καθολικής προσβασιμότητας για όλους τους θεατές), Εκδρομή (1966), Παρένθεση (1968), Η Τελευταία Άνοιξη (1972), Το Χρονικό μιας Κυριακής (1975), Ρομαντικό Σημείωμα (1978) και Σόνια (1980).

33 κλασικές ταινίες περιλαμβάνει το δεύτερο μεγάλο Αφιέρωμα υπό τον τίτλο: Φ ΝΤΑΣΜ ΤΑ που έχει επιμεληθεί ο guest curator Ντένις Λιμ, Διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Νέας Υόρκης, κριτικός κινηματογράφου και συνεργάτης του Φεστιβάλ. Αφιέρωμα που αφορά θεματικά και την φετινή εικαστική έκθεση για την οποία θα διαβάσετε παρακάτω.

Ένα τρίτο Αφιέρωμα αφορά τον Νίκο Περάκη, ο οποίος θα βραβευτεί με Τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο για το σύνολο της δουλειάς του. Το αφιέρωμα περιλαμβάνει 5 ταινίες που αναδεικνύουν το έργο του τόσο ως σκηνοθέτη όσο και ως production designer. Θα παιχτούν οι ταινίες: Bomber & Paganini (1976), Άρπα Colla (1982), BIOS + Πολιτεία (1987), Ψυχραιμία (2007) και το εμβληματικό «Ταμπούρλο» (Tin Drum), του Φόλκερ Σλέντορφ - ο οποίος θα του παραδώσει και το βραβείο - θρυλικής ταινίας βασισμένης στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γκίντερ Γκρας, στο οποίο ο Περάκης ήταν "σχεδιαστής παραγωγής" το 1979. Τιμητικό Αλέξανδρο θα λάβει και η Μόνικα Μπελούτσι, για λόγους που προσωπικά αδυνατούμε να κατανοήσουμε (πέραν του celebrity ντόρου), όταν υπάρχουν τόσοι σπουδαίοι Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες ακόμη εν ζωή.

Πέντε θα είναι τα διαγωνιστικά τμήματα, το Διεθνές Διαγωνιστικό (με 11 ταινίες, τέσσερις από τις οποίες υπογράφουν Έλληνες σκηνοθέτες), Meet the Neighbours+ (με επίσης 11 τίτλους), >>Film Forward (με 11 συμμετοχές), Immersive (8 ταινίες) και Podcast (29 συμμετέχοντες).

ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ:
ANIMAL της Σοφίας Εξάρχου (Ελλάδα, Αυστρία, Ρουμανία, Κύπρος, Βουλγαρία). Κάτω από τον καυτό ήλιο της ελληνικής υπαίθρου, οι ανιματέρ που δουλεύουν σε ένα all-inclusive ξενοδοχείο προετοιμάζονται για την τουριστική σεζόν. Η Κάλια είναι η αρχηγός της ομάδας. Καθώς το καλοκαίρι κορυφώνεται και η πίεση αυξάνεται, οι νύχτες τους γίνονται βίαιες και ο αγώνας της Κάλιας αποκαλύπτεται στο σκοτάδι. Αλλά όταν ανάψουν ξανά τα φώτα, το σόου θα πρέπει να συνεχιστεί. 


FINGERNAILS του Χρήστου Νίκου (ΗΠΑ). Μερικές φορές το να ερωτεύεσαι μπορεί να πονάει περισσότερο από το να σου βγάζει κάποιος ένα νύχι, αλλά αν μπορούσες να ξέρεις αν η αγάπη σου είναι αληθινή βγάζοντας ένα νύχι, θα το έκανες; Στον κόσμο της επόμενης ταινίας του Χρήστου Νίκου μετά τα «Μήλα», αυτό ακριβώς είναι το τεστ που καθορίζει αν ένα ζευγάρι αγαπιέται αληθινά. Αλλά είναι πάντα αλάνθαστο; Η Άννα αρχίζει να αμφιβάλλει όταν ξεκινά να δουλεύει στο Ινστιτούτο Αγάπης τεστάροντας ζευγάρια που επιθυμούν να μάθουν την αλήθεια, ώσπου γνωρίζει τον Αμίρ, έναν συνάδελφο που μοιάζει να είναι το άλλο της μισό.


MEDIUM της Χριστίνας Ιωακειμίδη (Ελλάδα, Βουλγαρία). Στο μεταίχμιο της ενηλικίωσης και έχοντας χάσει πρόσφατα τη μητέρα της, η Ελευθερία επισκέπτεται την ετοιμόγεννη μεγάλη της αδερφή στην Αθήνα. Περιπλανώμενη στο Αυγουστιάτικο καμίνι μιας άγνωστης μεγαλούπολης, γνωρίζει το ξύπνημα της σεξουαλικής επιθυμίας στο πρόσωπο του αινιγματικού Άγγελου, ο οποίος τη παρασύρει στον εκκεντρικό του κόσμο.

ΑΓΓΙΓΜΑ (Touched) της Κλαούντια Ροράριους (Γερμανία). Κάθε σώμα είναι διαφορετικό, αλλά κάθε σώμα έχει δικαίωμα στο άγγιγμα, στο να φιληθεί, να νιώσει επιθυμητό, να ικανοποιηθεί, ν’ αγαπηθεί. Αυτό το δικαίωμα αποφασίζουν να διεκδικήσουν, κόντρα σε κάθε ταμπού και προκατάληψη, η Μαρία, μια νοσοκόμα σε κέντρο αποκατάστασης κι ο Άλεξ, ένας παραπληγικός νεαρός που νοσηλεύεται εκεί.

Η ΑΙΣΘΗΣΗ ΠΩΣ ΕΧΕΙ ΠΕΡΑΣΕΙ ΠΙΑ Η ΩΡΑ ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΙ (The Feeling that the Time for Doing Something has Passed) της Τζοάνα Αροου (ΗΠΑ). H Αν, προσπαθεί να κάνει ζογκλερικά τρικ, φέρνοντας σε ισορροπία μια αδιάφορη δουλειά, αδιέξοδες σχέσεις και ένα καθηλωτικό συναίσθημα κοινωνικής και οικογενειακής αμηχανίας.

ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΡΙΑ ΒΡΥΚΟΛΑΚΑΣ ΑΝΑΖΗΤΑ ΑΥΤΟΚΤΟΝΙΚΟ ΑΤΟΜΟ (Humanist Vampire Seeking Consenting Suicidal Person) της Αριάν Λουί-Σεζ (Καναδάς). Η Σάσα έχει ένα σοβαρό πρόβλημα: είναι ένα έφηβο βαμπίρ που δεν μπορεί να σκοτώσει. Και η οικογένειά της, η οποία έχει βαρεθεί να μοιράζεται το αίμα της (ή, καλύτερα, το αίμα των άλλων), της δίνει τελεσίγραφο. Τότε ευτυχώς η Σάσα συναντά τον Πολ, έναν μοναχικό νεαρό με τάσεις αυτοκτονίας, ο οποίος δεν μπορεί να πάρει τη μεγάλη απόφαση.


ΟΝΕΙΡΑ ΓΛΥΚΑ (Sweet Dreams) της Ενα Σεντιγιάρεβιτς (Ολλανδία, Σουηδία, Ινδονησία, Γαλλία). Όταν ο ιδιοκτήτης μιας φυτείας ζαχαροκάλαμου σε ένα νησί της Ινδονησίας θα πέσει νεκρός έπειτα από μια νυχτερινή επίσκεψη στην οικονόμο, ερωμένη και μητέρα του νόθου παιδιού του, η οικογένειά του θα βρεθεί αντιμέτωπη με πρωτόγνωρες δοκιμασίες, ανάμεσα στις οποίες μια εξέγερση των εργατών τους και μια κοινωνία σε έναν τόπο που δεν τους θέλησε ποτέ εκεί. 


ΣΤΟΝ ΦΑΚΟ (In Camera) του Νακάς Καλίντ (Ηνωμένο Βασίλειο). Τα όρια μεταξύ «αληθινού» και φαντασιακού μπερδεύονται, διαστρεβλώνονται κι επινοούνται εκ νέου σε ένα πορτρέτο του καλλιτέχνη σε νεαρή ηλικία – ενός βρετανού ηθοποιού, ο οποίος αποφασίζει να γίνει πρωταγωνιστής στη δική του ζωή.

Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΑΞΙΤΖΗΣ του Στέργιου Πάσχου (Ελλάδα). Ο Θωμάς, ένας πενηντάρης κατ’ ανάγκην ταξιτζής, ζει μαζί με τη γυναίκα του, τη Μαρία, και τον έφηβο γιο του, τον Τάσο. Παρότι έχει σπουδάσει φιλολογία και αγαπάει πολύ τη λογοτεχνία, ποτέ δεν κατάφερε να ζήσει σύμφωνα με τις προσδοκίες που είχε από τον εαυτό του. Η αυτοκτονία ενός πελάτη φέρνει στην επιφάνεια τα απωθημένα του και τον βυθίζει στην ερωτική εμμονή.

ΤΑ ΧΑΜΕΝΑ ΑΓΟΡΙΑ (The Lost Boys) του Ζενό Γκρατόν (Βέλγιο, Γαλλία). Μπορείς να βρεις την ελευθερία στην φυλακή; Ο 17χρονος Τζο ετοιμάζεται να εγκαταλείψει το αναμορφωτήριο στο οποίο πέρασε τα τελευταία χρόνια, όταν η άφιξη του Γουίλιαμ, ενός νέου κρατούμενου, θα αλλάξει την ιδέα του για το τι είναι ελευθερία. 


ΧΑΡΗ (Grace) του Ιλια Ποβολότσκι (Ρωσία). Μια έφηβη ταξιδεύει από άκρη σε άκρη τη Ρωσία μαζί με τον πατέρα της και το φορτηγό του. Το ταξίδι τους είναι πραγματικό, αλλά και μεταφορικό.

MEET THE NEIGHBOURS:
ÀΜΑ GLORIA της Μαρί Αματσουκελί (Γαλλία)

DAY OF THE TIGER του Αντρέι Τανάσε (Ρουμανία, Γαλλία, Ελλάδα).

GUEST STAR του Βασίλη Χριστοφιλάκη (Ελλάδα)
ΑΓΟΡΙ ΔΟΞΑ ΤΩ ΘΕΩ (Insallah a Boy) της Αντζάντ Αλ Ρασίντ (Ιορδανία, Γαλλία, Σαουδική Αραβία, Κατάρ)
ΑΣΦΥΞΙΑ (Without Air) του Καταλίν Μολντοβάι (Ουγγαρία)
ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΦΥΣΑΕΙ Ο ΑΝΕΜΟΣ (Where the Wind Blows) του Μάρκο Ρίγκι (Ιταλία)

ΟΥΔΕΠΟΤΕ ΥΠΗΡΞΑΜΕ ΜΟΝΤΕΡΝΟΙ (We Have Never Been Modern) του Μακέι Χλουπάτσεκ (Τσεχία, Σλοβακία)

ΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ ΕΝΟΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΟΥ (Notes on a Summer) του Ντιέγκο Γιορέντε (Ισπανία)
Ο ΣΤΡΑΤΙΩΤΗΣ ΠΟΥ ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ (The Vanishing Soldier) του Ντάνι Ρόζενμπεργκ (Ισραήλ)
ΣΧΟΛΙΚΗ ΕΚΔΡΟΜΗ (Excursion) της Ούνα Γκούνιακ (Βοσνία και Ερζεγοβίνη, Σερβία, Γαλλία, Νορβηγία)
ΦΟΝΙΣΣΑ της Εύας Νάθενα (Ελλάδα)

ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ: 35 ταινίες μεγάλου και 22 μικρού μήκους θα προβληθούν στο 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για τις: «Animal», «Medium» & «Ο Τελευταίος Ταξιτζής» που συμμετέχουν στο Διαγωνιστικό. Οι: «Guest Star» & «Φόνισσα» παίρνουν μέρος στο Meet the Neighbours+. Οι: «Κάμπια Νύμφη Πεταλούδα» (Κύρος Παπαβασιλείου) & «Μικρά Πράγματα που Πήγαν Λάθος» (Χάρης Βαφειάδης), θα παιχτούν στο >>Film Forward. Σε Επίσημη Πρώτη θα βρει κάποιος τις: Dolls of Dresden (Αλέξης Τσάφας), METS (The Callas: Λάκης & Άρης Ιωνάς), Tranzit (Κάρολος Ζωναράς), ΑΛΕΥΡΙΝΟ-Το Σπέρμα του Σύμπαντος (Νίκος Αλευράς), Γυάλα (Κωνσταντίνος Φραγκούλης), Εξέλιξη (Περικλής Χούρσογλου), Επαγγελματίας Υπνοβάτης (Βασίλης Ραίσης), Το Καλοκαίρι της Κάρμεν (Ζαχαρίας Μαυροειδής), Μινόρε (Κωνσταντίνος Κουτσολιώτας), Μονοκατοικία (Ιωακείμ Μυλωνάς), Νέα Ήπειρος (Παντελής Παγουλάτος), Πέντε Σελίνια Νάιλον (Χρίστος Σιοπαχάς), Η Περιπέτεια του Βλέμματος (Δημήτρης Αθανίτης) & Πολύδροσο (Αλέξανδρος Βούλγαρης ως The Boy).

Στην ενότητα “Ξεπερνώντας τα Σύνορα” κάνουν πρεμιέρα δύο φιλμ γυρισμένα στην Ελλάδα. Το «Voices in Deep» του Ιάσονα Ραφτόπουλου και «Ο Ραψωδός» του Νίκολαϊ Χάμελ.

Θα γίνει μια Ειδική Προβολή στην μνήμη της Μαίρης Χρονοπούλου με την ταινία «Το Παρελθόν μιας Γυναίκας» του Γιάννη Δαλιανίδη που σπανίως προβάλλεται από την τηλεόραση. Στις Καθολικά Προσβάσιμες Προβολές (για ανθρώπους με προβλήματα όρασης, κωφούς και βαρύκοους), εκτός από τον «Ουρανό» του Τάκη Κανελλόπουλου θα παιχτεί και το «BIOS + Πολιτεία» του Νίκου Περάκη.

Ενώ τέλος, στο τμήμα Ταινιών Μικρού Μήκους θα παιχτούν όλες οι βραβευμένες στην Δράμα δημιουργίες νέων και λιγότερο νέων σκηνοθετών.

Στο τμήμα της AGORA που θα έχει σαν ambassador της την Χαρούλα Αλεξίου, θα πραγματοποιηθεί masterclass από τον Καναδό σκηνοθέτη Τζέρεμι Ποντέσουα (Six Feet Under, Game of Thrones, True Detective, Blade Runner 2099), ενώ στο Agora Series θα παιχτούν τα πρώτα 2 επεισόδια σειρών όπως το «The Actor», το «I Know Your Soul», των ελληνικής παραγωγής, «Έρημη Χώρα» (Γιώργος Γκικαπέππας) και «17 Κλωστές» (Σωτήρης Τσαφούλιας), αλλά και το 3ο επεισόδιο από το «Milky Way» του Βασίλη Κεκάτου.

Τέσσερις από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, οι οποίοι έχουν φύγει από τη ζωή, επιστρέφουν στο παρόν μας με έργα που άλλαξαν την ιστορία της σύγχρονης ευρωπαϊκής τέχνης. Το 64ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης διοργανώνει μια μεγάλη εικαστική έκθεση με έργα των Νίκου Κεσσανλή, Βλάση Κανιάρη, Σίλειας Δασκοπούλου και Ιάσονα Μολφέση και με φωτογραφικά σχόλια του Δημήτρη Τσουμπλέκα, στο πλαίσιο του μεγάλου αφιερώματος στα Φ ντάσμ τα που θα διαρκέσει από τις 3 - 12/11 στον εκθεσιακό χώρο Glass House, Προβλητα 1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης.


Info: 64ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 2 με 12 Νοεμβρίου στις αίθουσες: Ολύμπιο, Μακεδονικό, Παύλος Ζάννας, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Τάκης Κανελλόπουλος και μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ Η προπώληση εισιτηρίων θα ξεκινήσει στις 31/10. 
Φωτογραφία: ​Πεσμένα Φύλλα, Ακι Καουρισμάκι



Διαβάστε επίσης: 
Το σύμπαν της Στέγης

Ο Οιδίπους επί Κολωνώ γίνεται virtual reality ταινία
εμφάνιση σχολίων