6
1
σχόλια
1781
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ο Παράδεισος Έπεσε στη Γη. Τα Χελιδόνια της Καμπούλ. Γιόσεπ. Το Γεράκι του Φυστικοβούτυρου. Αντρέι Ταρκόφσκι - Σινεμά σαν Προσευχή. Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ σοβαρό
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
8 Οκτωβρίου 2020
Ο ΠΑΡΑΔΕΙΣΟΣ ΕΠΕΣΕ ΣΤΗ ΓΗ: Ένας Παλαιστίνιος σκηνοθέτης (ο ίδιος ο Σουλεϊμάν που παίζει τον εαυτό του), αφήνει τη Ναζαρέτ και ταξιδεύει πρώτα στο Παρίσι και στη συνέχεια στη Νέα Υόρκη,αναζητώντας παραγωγούς για την επόμενη ταινία του που έχει τον τίτλο, It Must Be Heaven (βρίσκουμε λίγο ατυχή την ελληνική απόδοση του τίτλου). Ο Σουλεϊμάν, ήδη από την πρώτη σκηνή, δείχνει τον δρόμο τον οποίο πρόκειται να ακολουθήσει η ταινία: Μετά το Χριστός Ανέστη, ιερείς και πιστοί, χτυπούν συμβολικά τρεις φορές τη πόρτα του ναού, για να ανοίξουν οι πόρτες του Άδη, μπροστά στην έλευση του Σωτήρα. Ο νεωκόρος που είναι υπεύθυνος για το άνοιγμα της θύρας, αρνείται να την ανοίξει για κάποιο λόγο. Ο επικεφαλής ιερέας του ναού, μπαίνει από την πλαϊνή πόρτα και τον πλακώνει στις φάπες.

Από το σπίτι του στη Ναζαρέτ, ο σκηνοθέτης παρακολουθεί τη ζωή γύρω του: τον γείτονα που βρίσκεται συνέχεια μέσα στον κήπο του, έναν άλλο γείτονα που του λέι πως ένα φίδι του φούσκωσε το άδειο από αέρα λάστιχο του τζιπ, επειδή εκείνος του έσωσε τη ζωή από την επίθεση ενός αετού, ενώ μια βόλτα στην εξοχή, του φανερώνει μια γυναίκα που προσπαθεί να μεταφέρει δυο καρδάρες νερό, τοποθετώντας τις, εναλλάξ, ανά λίγα μέτρα στο κεφάλι της. Στο Παρίσι αρχικά και στη Νέα Υόρκη στη συνέχεια, πριν την επιστροφή του στον γενέθλιο τόπο της Παλαιστίνης (στην πραγματικότητα ζει ανάμεσα σε Ναζαρέτ και Παρίσι), πέρα από τις συναντήσεις του με παραγωγούς και φίλους ηθοποιους όπως ο Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, ο Σουλεϊμάν παρατηρεί με πολύ χιούμορ και σκωπτική διάθεση, τις παράξενες συνήθειες των κατοίκων τους, αλλά και τους παραλληλισμούς των τόπων με τη δική του χώρα.

Σαν ένας πιο αισιόδοξος Ρόι Αντερσον (Η Ομορφιά της Ύπαρξης), έχοντας πάντοτε σαν οδηγό του, τον τρόπο του Ζακ Τατί (Playtime), ο πιο γνωστός Παλαιστίνιος σκηνοθέτης, επιστρέφει 10 ολόκληρα χρόνια μετά το Ο Χρόνος Που Απομένει (2009), με μια υπέροχη καινούργια 'σιωπηλή' και κάποιες στιγμές, ονειρική κωμωδία, η οποία είναι ταυτόχρονα και ένα δεικτικό κοινωνικοπολιτικό σχόλιο πάνω στο στη ζωή στη χώρα του, αυτή των Αγίων Τόπων, αλλά και στον Παράδεισο της Δύσης (για να θυμηθούμε και τον Γαβρά), λίγο πριν την επέλαση του covid-19. Την ίδια στιγμή, ρίχνει μια σινεφίλ ματιά στον κόσμο της παγκόσμιας κινηματογραφικής παραγωγής, μέσω των συναντήσεων του σκηνοθέτη με τους πιθανούς χρηματοδότες του, αλλά και μέσα από τον 'μονόλογο' του Μπερνάλ σε μια τηλεφωνική συνομιλία.

Απρόσμενα και υπέροχα αισιόδοξη και αστεία η χορογραφημένη και χωροθετημένη στην εντέλεια ταινία του Σουλεϊμάν, διαθέτει και ένα σάουντρακ με υπέροχα τραγούδια, ενώ ανάμεσα στους παραγωγούς συναντάμε τον δικό μας Θανάση Καραθάνο, του Τετάρτη 04:45, της Elle του Βερχόφεν και του Γάμου της Τουλπάν. Ανάμεσα στις ευχαριστίες, εκτός από τον Μπερνάλ, συναντάμε τα ονόματα των Σκορτσέζε, Γκασπάρ Νοέ και Τίλντα Σουίντον. Ειδική Μνεία της Κριτικής Επιστροπής στο Φεστιβάλ Καννών, Βραβείο FIPRESCI και η επίσημη πρόταση της Παλαιστίνης για τα βραβεία Οσκαρ.

Info: Ο Παράδεισος Έπεσε στη Γη (It Must Be Heaven). Κωμωδία. Παλαιστίνη, Γαλλία, Κατάρ, Γερμανία, Καναδάς, Τουρκία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ελία Σουλεϊμάν. Παίζουν: Ελία Σουλεϊμάν, Ταρίκ Κπτί, Τζορτζ Κλέιφι, Γκαέλ Γκαρσία Μπερνάλ, Βενσάν Μαραβάλ. Διανομή: Rosebud 21.


ΤΑ ΧΕΛΙΔΟΝΙΑ ΤΗΣ ΚΑΜΠΟΥΛ: Καλοκαίρι του 1998 η Καμπούλ βρίσκεται υπό την κυριαρχία των Ταλιμπάν. Η Ζουνάιρα και ο Μόσεν είναι νέοι και ερωτευμένοι. Παρά την καθημερινή βία και τη δυστυχία, οι δύο πρώην πανεπιστημιακοί, ελπίζουν για ένα καλύτερο μέλλον. Μια μέρα, μια ανόητη χειρονομία κάνει τη ζωή τους να πάρει μια αμετάκλητη στροφή και να συναντηθεί με εκείνη του Ατίκ, ο οποίος είναι ο προϊστάμενος των γυναικείων φυλακών και της άρρωστης γυναίκας του Μουσαράτ που πάσχει από καρκίνο.

Εξαιρετικό animation για ενήλικες, που βασίζεται πάνω στο βιβλίο του Αλρερινού συγγραφέα, γνωστού ως Γιασμίνα Χαντρά, και που το οποίο αφορά δύο διαφορετικά ζευγάρια που ζουν στην εφιαλτική Καμπούλ του 1998 και των γεγονότων που τα συνδέουν.

Ο Ατίκ νιώθει ανήμπορος μπροστά στην επερχόμενη απώλεια της γυναίκας του, ενώ ο Μόσεν πιστεύει πως όλη αυτή η βαρβαρότητα γύρω του, έχει επηρεάσει τον ψυχικό του κόσμο και τη σχέση του με τη γυναίκα του. Εκείνη, νεαρή, ανυπόμονη και απρόσεχτη, τις περισσότερες φορές ξεχνάει, ή δεν θέλει να σκέφτεται, το καθεστώς τρομοκρατίας στο οποίο είναι και οι δυο τους αναγκασμένοι να ζουν. Από την άλλη η Μουσαράτ, περισσότερο απελπισμένη για τη στεναχώρια που προκαλεί στον άντρα της, παρά για την ανίατη ασθένειά της και τους πόνους που της προκαλεί, βρίσκει τον τρόπο να εξιλεώσει εκείνον, αλλά και τον εαυτό της. Αν και από τη μέση περίπου και πέρα, ακόμη και ο θεατής που δεν έχει διαβάσει το μυθιστόρημα, μπορεί να προβλέψει κάποια από τα γεγονότα του τέλους, η ταινία δεν χάνει γραμμάριο, από το δραματικό βάρος της και παρόλη τη μαυρίλα την οποία τόσο γλαφυρά αφηγείται με τα υπέροχα σχέδια του τμήματος σχεδιασμού τους και από τους δύο σκηνοθέτες της, επιλέγει να κλείσει με αισιόδοξο τρόπο.

Εξαιρετικά όλα τα επιμέρους στοιχεία. Από το σκορ του Αλέξις Ρολτ, μέχρι τη χροιά των εξαιρετικών ηθοποιών που δίνουν φωνή στους χαρακτήρες, ηχογράφηση που έγινε κατ' εξαίρεση, πριν από τον σχεδιασμό της ταινίας, η οποία βασίστηκε πάνω στη κίνησή τους, στη φιγούρα τους και στο ηχόχρωμά τους. Στο νου μας ήρθε το Μέσα Από τις Φλόγες, του Ντενί Βιλνέβ. Επίσημη συμμετοχή στο Ένα Κάποιο Βλέμμα, του φεστιβάλ των Καννών, 2019 και υποψήφιο για καλύτερη ταινία κινουμένων σχεδίων στα Βραβεία της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, 2019.

Info: Τα Χελιδόνια της Καμπούλ (Les Hirondelles de Kaboul/The Swallows of Kabul). Δραματική Πολιτική Αισθηματική Κινούμενα Σχέδια. Γαλλία, Ελβετία, Λουξεμβούργο, Μονακό 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ζαμπού Μπρετμάν & Ελεά Γκομπέ-Μεβεγιέκ. Με τις φωνές των: Σιμόν Αμπκαριάν, Ζιτά Ανρό, Σουάν Αρλόντ, Χιάμ Αμπάς. Διανομή: Cinobo.


ΓΙΟΣΕΠ: Φεβρουάριος 1939. Η Γαλλική κυβέρνηση κατακλύζεται από Ισπανούς που αποδρούν από τη δικτατορία του Φράνκο και η λύση που βρίσκει είναι να τους συσσωρεύσει σε στρατόπεδα συγκέντρωσης όπου οι πρόσφυγες δεν θα έχουν άλλη επιλογή από το να χτίσουν τους δικούς τους στρατώνες, να τρέφονται με τα άλογα που τους μετέφεραν έξω από τη χώρα τους, και να πεθάνουν ανά εκατοντάδες λόγω της έλλειψης υγιεινής και νερού. Σε ένα από αυτά τα στρατόπεδα, δύο άνδρες, χωρισμένοι από τα συρματοπλέγματα, θα γίνουν φίλοι μεταξύ τους. Ο ένας είναι αστυνομικός, ο άλλος είναι ο Γιοσέπ Μπάρτολι, σχεδιαστής αλλά και μαχητής κατά του Φράνκο.

Μια συγκλονιστική animation καταγραφή μιας διαδρομής ελπίδας μακριά από την Ισπανία του Φράνκο, που οδηγεί εκατοντάδες χιλιάδες ανθρώπους σε ένα άλλο αδιέξοδο. Όταν το πανέμορφο κινούμενο σχέδιο τίθεται στην υπηρεσία της ιστορικής καταγραφής. Επίσημη συμμετοχή Φεστιβάλ Καννών 2020 & Βραβείο Κοινού στις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας.

Info: Γιοσέπ (Josep). Περιπέτεια Κινούμενα Σχέδια. Γαλλία, Ισπανία, Βέλγιο 2020. Πρεμιέρα; Πέμπτη 8 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ορέλ (Ορελιέ Φρομάν). Με τις φωνές των: Σερζί Λοπέζ, Εμανουέλ Βοτερό, Ξαβιέ Σερανό, Αλέν Κοσί, Φρανσουά Μορέλ, Σίλβια περέζ Kρουζ. Διανομή: Cinobo.


ΤΟ ΓΕΡΑΚΙ ΤΟΥ ΦΥΣΤΙΚΟΒΟΥΤΥΡΟΥ: Το φιλμ που προσπαθεί να βγει στις αίθουσες από τον περασμένο Μάρτιο, αφηγείται την ιστορία του Ζακ, ενός νεαρού αγοριού με σύνδρομο Down, που δραπετεύει από το νοσοκομείο για να ακολουθήσει το όνειρό του και να γραφτεί στην επαγγελματική σχολή πάλης του ειδώλου του, που ονομάζεται The Salt Water Redneck. Αναπάντεχα, στο δρόμο του θα βρεθεί ο Τάιλερ, ένας μικροκακοποιός που ενώ τρέχει να σώσει το τομάρι του, θα γίνει ο πιστός προπονητής και ο καλύτερος φίλος του Ζακ. Μαζί θα περάσουν ποτάμια, θα γλιτώσουν από ενέδρες, θα πιούν ουίσκι, θα ανακαλύψουν την πίστη και τον Θεό, θα ψαρέψουν και θα πείσουν την Έλινορ, μια καλοσυνάτη νοσοκόμα, που είναι υπεύθυνη για την επιστροφή του Ζακ στο ίδρυμα, να τους ακολουθήσει στο ταξίδι τους.

Όλα ακούγονται και φαίνονται όμορφα, σε αυτή τη δραματική κομεντί δρόμου, όμως εμάς προσωπικά, δεν κατάφεραν στιγμή να μας πείσουν για την 'εν ζωή' αυθεντικότητά τους. Οι χαρακτήρες είναι σχηματικοί και η αφήγηση ακολουθεί την προκαθορισμένη και προβλέψιμη πορεία της προς το φινάλε, σε μια σειρά από γεγονότα που μοιάζουν ελάχιστα πειστικά. Θα πρέπει κάποιος να μην έχει ξαναδεί άλλη ταινία του είδους για να εκπλαγεί ευχάριστα. Είναι κρίμα, γιατί θα μπορούσε με λίγο περισσότερη προσοχή να είναι μια εξαιρετική δουλειά. Οι καλοί ηθοποιοί πάντως, με τον Ζακ Γκοντσέιγκεν να κάνει εδώ το ντεμπούτο του, κάνουν ό,τι μπορούν. Αν ήταν κινούμενα σχέδια, πιθανόν και να ήμασταν λιγότερο "αυστηροί" μαζί της.

Info: Το Γεράκι του Φυστικοβούτυρου (The Peanut Butter Falcon). Περιπέτεια. ΗΠΑ 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Τάιλερ Νίλσον & Μάικλ Σουόρτς. Παίζουν: Ζακ Γκόντσέιγκεν, Σάια ΛαΜπεφ, Ντακότα Τζόνσον, Μπρους Ντερν, Τόμας Χέιντεν Τσερτς. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΑΝΤΡΕΪ ΤΑΡΚΟΦΣΙ. ΣΙΝΕΜΑ ΣΑΝ ΠΡΟΣΕΥΧΗ: Ο υιός Ταρκόφσκι δίνει το λόγο στον πατέρα του, συνθέτοντας ένα πλήρες πορτραίτο του ίδιου και του έργου του, μέσα από ανεξερεύνητο αρχειακό υλικό, συνεντεύξεις και σημειώσεις του αξεπέραστου auteur.

Μια παραγωγή του Ινστιτούτου Αντρέι Ταρκόφσκι, σε σκηνοθεσία του γιου του Ταρκόφσκι, Αντρέι Αντρέγιεβιτς Ταρκόφσκι. H ζωή και το έργο του μεγάλου δημιουργού, με τον ίδιο τον στον ρόλο του αφηγητή. Μέσα από σπανιότατο οπτικοακουστικό υλικό, μοιράζεται μαζί μας τις αναμνήσεις και τις σκέψεις του. Η παιδική του ηλικία, οι γονείς, οι κινηματογραφικές του δημιουργίες, οι σχέσεις του με την πολιτική εξουσία, η εξορία, η επαφή με το Θείο, η Ζωή κι ο Θάνατος, η Τέχνη. Η αφήγηση συνοδεύεται από ηχογραφήσεις ποιημάτων του Αρσένι Ταρκόφσκι, πατέρα του Αντρέι Ταρκόφσκι, που ακούγονται για πρώτη φορά με την φωνή του μεγάλου ποιητή. Μαζί, σπάνιο υλικό από τη ζωή του Ταρκόφσκι, τα γυρίσματα των ταινιών του, τα μέρη που έζησε σε Ρωσία, Ιταλία και Σουηδία.  

Από Πέμπτη 8 Οκτωβρίου στους κινηματογράφους: ΛΑΪΣ (Ταινιοθήκη), Μεγάλου Αλεξάνδρου 136 και Ιερά Οδός) 48, κάθε μέρα στις 19.30. ΡΙΒΙΕΡΑ (Βαλτετσίου 46, Εξάρχεια), κάθε μέρα στις 20.00. ΑΝΕΣΙΣ (Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι), κάθε μέρα στις 21.30. Ελληνική Πρεμιέρα, φεστιβάλ Νύχτες Πρεμιέρας.

Info: Αντρέι Ταρκόφσκι. Σινεμά σαν Προσευχή (Andrey Tarkovsky. A Cinema Prayer). Ντοκιμαντέρ. Ρωσία, Ιταλία, Σουηδία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Αντρέι Αντρέγιεβιτς Ταρκόφσκι. Διανομή: Carousel FILMS.


ΔΕ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΔΥΣΑΡΕΣΤΟΣ ΑΛΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΟ: Ο Αρης είναι ένα πετυχημένο στέλεχος μιας μεγάλης εταιρείας. Η ζωή του θα αλλάξει για τα καλά όταν μάθει πως είναι φορέας ενός σεξουαλικώς μεταδιδόμενου ιού, ο οποίος είναι θανατηφόρος μόνο για τις γυναίκες. Ο Αρης όμως είναι και η μοναδική ελπίδα για τη δημιουργία ενός εμβολίου. Αρκεί να βρει ποια από τις πρώην συντρόφους του του μετέδωσε τον ιό αρχικά.

Η ταινία του Γιώργου Γεωργόπουλου (Tungsten), κάνει το Αθηναϊκό της ντεμπούτο, cult ήδη 'από τη γέννησή' της, αυτό το Σάββατο 10 Οκτωβρίου στα πλαίσια του Midnight Express, στις 00:30, στη Ριβιέρα Εξαρχείων. Στη προβολή θα βρίσκονται και οι συντελεστές της. Οι ηθοποιοί Όμηρος Πουλάκης & Βαγγέλης Μουρίκης και ο σκηνοθέτης της. Φροντίστε για την προαγορά εισιτηρίων. Γενική Είσοδος: 5 Ευρώ.

Info: Δε Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό. Δραματική Κομεντί Φαντασίας. Ελλάδα 2019. Σκηνοθεσία: Γιώργος Γεωργόπουλος. Παίζουν: Όμηρος Πουλάκης, Βαγγέλης Μουρίκης, Κόρα Καρβούνη, Ιωάννα Παππά, Ιωάννα Κολλιοπούλου, Σίσσυ Τουμάση, Βίκυ Παπαδοπούλου, Προμηθέας Αλειφερόπουλος.
εμφάνιση σχολίων