0
1
σχόλια
661
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη 
 
17 Οκτωβρίου 2025

Ένα βαθιά πολιτικό αφιέρωμα για τους περιορισμούς που οριοθετούν την ευάλωτη ανθρώπινη φύση πραγματοποιεί το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης από τις 30/10 έως την 9η Νοεμβρίου.

Έχει τίτλο "Fragilities/Ευθραυστότητες" και εντάσσεται στο πλαίσιο της διευρυμένης ενότητας "Survey Expanded" του τμήματος "Meet the Neighbors+", που περιλαμβάνει ταινίες από την ευρύτερη γειτονιά μας. Κάθε χρόνο η εν λόγω ενότητα, έχει διαφορετικό θεματικό χαρακτήρα, ο οποίος επιχειρεί να χαρτογραφήσει, να αναδείξει και να προβάλλει κινηματογραφικά και καλλιτεχνικά ρεύματα, κοινωνικά και γεωπολιτικά ζητήματα, αλλά και να ανακαλύψει τις πιο πρωτοποριακές, καινοτόμες και δημιουργικές φωνές.

Οι ταινίες του αφιερώματος ανατέμνουν καυτά ζητήματα της εποχής μας, όπως ο πόλεμος, ο εκτοπισμός από την πατρογονική γη, η διαβίωση σε συνθήκες κατοχής, η λογοκρισία και οι παρεμβάσεις απολυταρχικών συστημάτων.

Η ευθραυστότητα αποτελεί μια πράξη πολιτική, επαναστατική, σε μια εποχή όπου τα πάντα καταναλώνονται με ταχύτητα. Η ευθραυστότητα δεν σχετίζεται μόνο με το θέμα, αλλά με το ίδιο το έργο τέχνης, καθώς πηγαίνει ενάντια στην κυρίαρχη αφήγηση, αξιοποιεί τον χρόνο σε έναν ρυθμό ανθρώπινο και αναδεικνύει τις ρωγμές και τις σιωπές που χαρακτηρίζουν την ύπαρξή μας. Οι 11 ταινίες του αφιερώματος φέρνουν στο προσκήνιο οικουμενικά ζητήματα όπως η διαρκής διαπραγμάτευση της ταυτότητας, η επιρροή του οικογενειακού παρελθόντος και της πολιτισμικής κληρονομιάς, η βία της πατριαρχίας, η διαφύλαξη της αξιοπρέπειας και της ακεραιότητας.

Ο κινηματογράφος, λειτουργώντας ως μεγεθυντικός καθρέφτης των σαρωτικών αλλαγών που συντελούνται στην κοινωνία, έχει επανειλημμένα φέρει στο προσκήνιο την ευάλωτη πλευρά μας. Το αφιέρωμα εξετάζει πώς οι κοινωνικές δομές καταρρέουν κάτω από το βάρος των ίδιων τους των αντιφάσεων, ενώ παράλληλα μας υπενθυμίζει πως η ανθεκτικότητα, η οποία αναπτύσσεται ενστικτωδώς ως μηχανισμός επιβίωσης, λειτουργεί ως η ύψιστη πράξη ελπίδας και αντίστασης.

Επίσης, ο φετινός Α-Κατάλογος είναι σχεδιασμένος από τους Karlopoulos & Associates ως ένα «εύθραυστο» συλλεκτικό αντικείμενο και περιλαμβάνει κείμενα από τους Ορέστη Ανδρεαδάκη, καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιώργο Κρασσακόπουλο, επικεφαλής προγράμματος του Φεστιβάλ, Δημήτρη Κερκινό, επικεφαλής αφιερωμάτων του Φεστιβάλ και του "Survey Expanded", Γκέλυ Μαδεμλή, συντονίστρια των εκδόσεων του Φεστιβάλ, Μάνο Λαμπράκη, θεατρικό συγγραφέα, δραματουργό και μεταφραστή, καθώς και του σκηνοθετικού διδύμου Λήδας Βαρτζιώτη και Δημήτρη Τσακαλέα. Ο Α-Κατάλογος περιλαμβάνει, επίσης, μια μεγάλη συνέντευξη από τον επιμελητή-διευθυντή του Φεστιβάλ της Νέας Υόρκης, Ντένις Λιμ.

Το διαγωνιστικό τμήμα "Meet the Neighbors+" περιλαμβάνει ταινίες που προέρχονται από τις χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης, της Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής, στις οποίες απευθύνεται η Αγορά, ο αναπτυξιακός πυλώνας του Φεστιβάλ. 



ΟΙ ΤΑΙΝΙΕΣ:

- Οι Αετοί της Δημοκρατίας (Σουηδία, Γαλλία, Δανία, Γερμανία, 2025) του Ταρίκ Σαλέχ, ταινία η οποία κλείνει την "Τριλογία του Καΐρου" του Σουηδο-Αιγύπτιου δημιουργού μαζί με τα «Κάιρο Εμπιστευτικό» (2017) και «Η Συνωμοσία του Καΐρου» (2022).

- Δράκουλας (Ρουμανία, Αυστρία, Λουξεμβούργο, Βραζιλία, 2025), η κατά Ράντου Ζούντε (Ατυχές Πήδημα - Παλαβό Πορνό, Μην Περιμένετε Πολλά Από το Τέλος του Κόσμου), εκδοχή του γνωστού μύθου, είναι ένα από τα απόλυτα must του φετινού Φεστιβάλ!

- Είμαι Εδώ, Είμαι Καλά (Τουρκία, Γερμανία, 2025), της Εμινέ Εμέλ Μπάλτζι. Διεθνής Πρεμιέρα της δεύτερης ταινίας της σκηνοθέτιδας από την Τουρκία, 10 ολόκληρα χρόνια μετά το ντεμπούτο της «Until I Lose My Breath» (2015).

- Εμπιστοσύνη (Ιταλία, 2024). Ψυχολογικό θρίλερ του Ντανιέλε Λουκέτι, βασισμένο στο μυθιστόρημα του Ντομένικο Σταρνόνε.

- Ξύπνημα στο Όνειρο (Αρμενία, ΗΠΑ, Μεξικό, 2025) της Κριστίν Χαρουτουνιάν. Η ταινία έκανε πρεμιέρα στην 75η Berlinale.

- Όλα Εντάξει (Ουγγαρία, 2025). Ντοστογιεφσκικό, οικογενειακό δράμα του Μπάλιντ Ντάνιελ Σος.

- Όλοι Αγαπάνε την Τούντα (Γαλλία, Μαρόκο, Βέλγιο, Δανία, Ολλανδία, Νορβηγία, 2024) του Ναμπίλ Αγιούς. Μαροκινό δράμα γυναικείας ενδυνάμωσης σε σενάριο συνεργασίας του σκηνοθέτη με την Μαριάμ Τουζανί (Το Μπλε Καφτάνι).

- Πως και Είναι Όλα Πράσινα Εδώ; (Σερβία, Κροατία, Βουλγαρία, 2025). Συγκινητική ταινία δρόμου του Νίκολα Λεζάιτς.

- Στη Σκιά της Πορτοκαλιάς (Γερμανία, Κύπρος, Παλαιστίνη, Ιορδανία, Κατάρ, Ελλάδα, Σαουδική Αραβία, 2025). Παλαιστινιακό δράμα της Σερίν Ντάμπις που πρόκειται να προκαλέσει αίσθηση, καθώς αναφέρεται σε όλα τα ιστορικά γεγονότα από το 1948 και μετά, χωρισμένο σε 4 κεφάλαια.

- Dry Leaf (Γερμανία, Γεωργία, 2025). Πρωτότυπη ταινία δρόμου του Αλεξάντρ Κομπερίτζε του εξαιρετικού «Τι Βλέπουμε Όταν Κοιτάμε τον Ουρανό» (2021), από την Γεωργία. 

- Stepne (Ουκρανία, Γερμανία, Πολωνία, Σλοβακία, 2024) της Μαρίνα Βρόντα που κέρδισε το Βραβείο Pardo Καλύτερης Σκηνοθεσίας και το Βραβείο FIPRESCI των Κριτικών, στο 76ο Φεστιβάλ του Λοκάρνο. 


 

εμφάνιση σχολίων