Στην ήσυχη πόλη Vaxholm, βορειοανατολικά της Στοκχόλμης, το Κολέγιο Kronängsskolan μοιάζει άδειο στις 8:30 το πρωί. Όχι επειδή λείπουν οι μαθητές, αλλά επειδή το κουδούνι δεν έχει ακόμα χτυπήσει. Από το φθινόπωρο του προηγούμενου έτους, τα μαθήματα ξεκινούν στις 9:15 π.μ. αντί για τις 8:15, δίνοντας στους εφήβους μία επιπλέον ώρα ύπνου. Και το αποτέλεσμα; Όπως όλα δείχνουν, θετικό.
Η αλλαγή δεν έγινε αυθαίρετα. Προηγήθηκε πιλοτική εφαρμογή κατά την οποία το σχολείο ξεκινούσε αργότερα μία φορά την εβδομάδα. Οι ενδείξεις για τη σημασία του ποιοτικού ύπνου στους εφήβους, που ήδη προέκυπταν από σχετικές μελέτες, επιβεβαιώθηκαν και στην πράξη: περισσότερη ενέργεια, βελτίωση στην προσέλευση και τη διάθεση των μαθητών, αλλά και γενικότερη ανακούφιση από το άγχος.
Η διευθύντρια Asa Häger περιγράφει μια μεταμόρφωση στο κλίμα του σχολείου:
«Υπάρχει μια πολύ πιο ευχάριστη και χαλαρή ατμόσφαιρα τα πρωινά. Οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί ξεκινούν την ημέρα πιο φρέσκοι, πιο συγκεντρωμένοι και με καλύτερη διάθεση», σημειώνει.
Η επιπλέον ώρα ύπνου δεν μετατόπισε τις βραδινές συνήθειες των μαθητών – οι περισσότεροι συνεχίζουν να κοιμούνται την ίδια ώρα, αλλά κοιμούνται περισσότερο το πρωί.
Η επίδραση είναι ιδιαίτερα έντονη στους πιο ευάλωτους μαθητές – αυτούς που αντιμετώπιζαν δυσκολίες με την έγκαιρη προσέλευση ή τη συστηματική φοίτηση. Πλέον, παρατηρείται λιγότερο άγχος, μείωση των απουσιών και βελτίωση στην ακαδημαϊκή απόδοση.
Οι ίδιοι οι μαθητές δεν κρύβουν την ικανοποίησή τους. Όπως προκύπτει από ερωτήσεις στους διαδρόμους του σχολείου, η πλειονότητα υποστηρίζει θερμά την αλλαγή, εκτιμώντας τη δυνατότητα να κοιμούνται λίγο παραπάνω – χωρίς να χάνουν πολύτιμες ώρες μάθησης.
Το παράδειγμα του Kronängsskolan ίσως αποτελέσει πρότυπο και για άλλες σχολικές μονάδες στη Σουηδία, αλλά και ευρύτερα στην Ευρώπη, φέρνοντας στο προσκήνιο μια συζήτηση που αφορά όχι μόνο το ωράριο, αλλά τη σχέση της εκπαίδευσης με την υγεία και την ψυχική ευεξία των νέων.
Ακολουθήστε μας στο Instagram και στο Facebook για να βλέπετε τα άρθρα που σας ενδιαφέρουν