11
1
σχόλια
1842
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
23 Νοεμβρίου 2020
Δωρεάν και διαδικτυακά, μέσω της πλατφόρμας Cinesquare, επιστρέφει από τις 25 Νοεμβρίου μέχρι τις 4 Δεκεμβρίου, πιστό στο ετήσιο ραντεβού του, για 33κοστή φορά, το παλαιότερο φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας, το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου του Νίνου Φένεκ Μικελίδη. Με ξεχωριστή φέτος θέση για τον Ελληνικό Κινηματογράφο, το αγαπημένο φεστιβάλ, δεν υπολείπεται σε τίποτα από τη μη φυσική του παρουσία στις αίθουσες, σε ό,τι αφορά, είτε το Διαγωνιστικό, είτε τα πολλά, εξαιρετικά του, για άλλη μια φορά, αφιερώματα.

Υπάρχουν αφιερώματα σε σκηνοθέτες όπως ο Τάκης Κανελλόπουλος (Ουρανός, Εκδρομή, Ρομαντικό Σημείωμα) και ο Ερίκ Ρομέρ (Η Μαρκησία του Ο, Η Πολίν στην Πλαζ, Ιστορίες του Καλοκαιριού), αλλά και δύο εξαιρετικά αφιερώματα που αφορούν Έλληνες δημιουργούς.

Το πρώτο έχει σαν θέμα του το μεταναστευτικό μέσα από τη ματιά κάποιων Ελλήνων σκηνοθετών, και έχει τον τίτλο, Παράδεισος στη Δύση; (με ερωτηματικό). Σε αυτό θα μπορέσει να δει ή να ξαναδεί κανείς, τη 10η Μέρα (2012), του Βασίλη Μαζωμένου, τον Edward (2006), της Αγγελικής Αντωνίου, το ντοκιμαντέρ, Ovil and Usman (2019), του εικαστικού Δημήτρη Γέρου, το Από το Χιόνι (1993), του Σωτήρη Γκορίτσα, το Ένας Άλλος Κόσμος (2015), του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, το ντοκιμαντέρ, Ευρώπη, Το Όνειρο (2018), των Αννέτας Παπαθανασίου &  Άγγελου Κοβότσου, τη Πλατεία Αμερικής  (2016), του Γιάννη Σακαρίδη και το ντοκιμαντέρ για την Ειδομένη, των Μαρίας Κουρκούτα & Νίκης Γιάνναρη, Φαντάσματα Πλανιούνται Πάνω από την Ευρώπη (2016). Παραδόξως δεν παίζεται ούτε μία ταινία του Κωνσταντίνου Γιάνναρη, του κατεξοχήν Έλληνα σκηνοθέτη που έχει σαν θέμα του το μεταναστευτικό σχεδόν σε όλες τις ταινίες της ελληνικής φιλμογραφίας του. Σημειώνουμε πως τα 3 ντοκιμαντέρ δεν έχουν βγει σε κανονική διανομή στη χώρα μας.

Στο αφιέρωμα Δεύτερη Ευκαιρία, θα προβληθούν Ελληνικές Ταινίες που αν και βρήκαν διανομή, δεν βρήκαν την ανταπόκριση που τους άξιζε, καθώς μεγάλο τμήμα του ελληνικού κοινού, κάποιων κριτικών, αιθουσαρχών, αλλά και διανομέων, είναι ξεκάθαρα προκατειλημμένο απέναντι στις μη εμπορικών προδιαγραφών, ελληνικές παραγωγές. Πρόκειται για το Do it Yourself (2017), του Δημήτρη Τσιλιφώνη, το Forget Me Not (2014), του Γιάννη Φάγκρα, το υπέροχο Smac (2015), του Ηλία Δημητρίου, το λυρικό ντοκιμαντέρ του Φίλιππου Κουτσαφτή (Αγέλαστος Πέτρα), Αρκαδία Χαίρε (2015), το, Για Πάντα (2014), της Μαργαρίτας Μαντά, Οι Γραμμές (2016), του Βασίλη Μαζωμένου, τη Νορβηγία (2014), του Γιάννη Βελσεμέ και το Ρισάλτο (2016), του Βασίλη Βαφέα.

Το 1821 είναι ένα αφιέρωμα σε ευρωπαϊκές ταινίες που αφορούν τους πολέμους των λαών για ανεξαρτησία και όχι άλλη μια συλλογή ελληνικών ή άλλων φιλμ με θέμα την Ελληνική Επανάσταση και τα 200 χρόνια της επερχόμενης επετείου. Από ελληνικής πλευράς, συναντάμε μονάχα το Μπάυρον: Η Μπαλάντα Ενός Δαιμονισμένου (1992) του Νίκου Κούνδουρου. Το υπόλοιπο πρόγραμμα συμπληρώνουν 4 ακόμη κλασικές ταινίες. Το θρυλικό Αλοζανφάν (1974), των αδελφών Ταβιάνι, Ο Κόκκινος Ψαλμός (1972), του Μίκλος Γιάντσο, το Ακατάβλητο Μεξικό (1972), που βασίζεται στις περιπέτειες του Αμερικανού Τζον Ριντ (Δέκα Μέρες Που Συγκλόνισαν τον Κόσμο), το 1913 σε ένα ταξίδι του στο Μεξικό και το, Η νύχτα της Βαρέν (1982), του Ετόρε Σκόλα.

Το Ένα Αβέβαιο Μέλλον, είναι ένα επίκαιρο αφιέρωμα σε σχέση με την πανδημία που καταδυναστεύει τη ζωή μας τους τελευταίους 9 μήνες, καθώς συγκεντρώνει ταινίες προφητικής ή όχι (ακόμη), φαντασίας, όπως τα αριστουργηματικά, Η Νύχτα των Ζωντανών Νεκρών (1969) και Σκοτεινό Αστέρι (1974), των Τζορτζ Α. Ρομέρο και Τζον Κάρπεντερ αντίστοιχα, με το δεύτερο να αποτελεί μια ευφυή και low budget παρωδία της Οδύσσειας του Διαστήματος των Κλαρκ/Κιούμπρικ. Μαζί συναντάμε μια τρίτη αμερικανική ταινία, το παραγνωρισμένο στη χώρα μας Primer (2004), του Σέιν Γκάρεθ, το ρώσικο, Δύσκολο να είσαι Θεός (2013), του Αλεξέι Γκερμάν, τη Προμελετημένη Δολοφονία (1980), του Μπερτράν Ταβερνιέ και το Ιταλοαμερικανικό, Ο Τελευταίος Άνδρας επί της Γης (1964), του Ουμπάλντο Μ. Ραγκόνα. Τρεις Ελληνικές ταινίες μαζί με μία Κυπριακή, συμμετέχουν στο φετινό Επίσημο Διαγωνιστικό. Η σειρά παρουσίασης είναι αλφαβητική:

ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΚΑΙ ΤΟ ΘΑΝΑΤΟ (In Between Dying), του Χιλάλ Μπαϊντάροφ (Αζερμπαϊτζάν, Μεξικό, ΗΠΑ, 2020). Ο Νταβούντ είναι ένας παρεξηγημένος, ατίθασος νεαρός άντρας ο οποίος αναζητά μια οικογένεια, τους ανθρώπους εκείνους που θα φέρουν νόημα και αγάπη στη ζωή του. Παρακολουθούμε μια μέρα από τη ζωή του, τις τυχαίες συναντήσεις του με αγνώστους ανθρώπους, που πάντα καταλήγουν στο κάποιος να χάνει τη ζωή του. Αναμνήσεις, ιστορίες από το παρελθόν και ανησυχίες έρχονται στην επιφάνεια. Θα γυρίσει στο μέρος που μεγάλωσε ελπίζοντας να βρει αυτό που ψάχνει και πως η αγάπη θα του φανερωθεί πριν να είναι ήδη αργά. Συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του περασμένου Φεστιβάλ Βενετίας και από το τρέιλερ φαίνεται υπέροχα παράξενη και ποιητική.


YELLOW CAT, του Αντιλχάν Γερζάνοφ (Καζακστάν, Γαλλία, 2020). Οι περιπέτειες ενός πρώην κατάδικου, του Κέρμεκ, ενός παράξενου τύπου που φοράει συνέχεια ένα κίτρινο χαβανέζικο πουκάμισο και καπελάκι. Ο Κέρμεκ λατρεύει την ταινία Ο Δολοφόνος με το Αγγελικό Πρόσωπο (Samurai), του Ζαν-Πιερ Μελβίλ και ονειρεύεται να ανοίξει ένα σινεμά στη μέση του πουθενά. Μετά από μια συμπλοκή, ο Κέρμεκ κλέβει κάποια χρήματα από τον τοπικό μαφιόζο και μαζί με μια πόρνη που θα γνωρίσει, την Εύα, ένα ονειροπαρμένο κορίτσι, θα κυνηγήσει το όνειρό του, με τη μαφία να βρίσκεται στο κατόπι τους. Συμμετοχή στο περασμένο φεστιβάλ Βενετίας.  


Η ΙΔΙΟΚΤΗΣΙΑ (A Herdade/The Domain), του Θιάγκο Γκουέντες (Πορτογαλία, Γαλλία, 2019). Το χρονικό της ζωής μιας οικογένειας Πορτογάλων γαιοκτημόνων, που έχουν στη κατοχή τους, ένα από τα μεγαλύτερα κομμάτια γης στην ευρώπη, στη βόρεια όχθη του ποταμού Τάγου. Η ταινία συνιστά μια καταβύθιση στα καλά κρυμμένα μυστικά της οικογένειας αυτής και παράλληλα ένα πορτραίτο της ιστορίας, των κοινωνικοπολιτικών και οικονομικών συνθηκών που επικρατούσαν στην Πορτογαλία από το 1940 μέχρι και σήμερα. Συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του προπερασμενου φεστιβάλ Βενετίας.


ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΔΑΣΟΣ ΜΕ ΤΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΕΣ (Stories from the Chestnut Woods), του Γρέγκορ Μπόζιτς (Σλοβενία 2019). Μετά το Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, κάπου στα σύνορα μεταξύ Γιουγκοσλαβίας - Ιταλίας, σε ένα δάσος σε πλήρη αποσύνθεση, ένας σπαγγοραμένος ηλικιωμένος ξυλουργός και μια μοναχική κοπέλα που πουλάει κάστανα, συναντιούνται, ανταλλάσουν αναμνήσεις από το παρελθόν και συζητούν για το μέλλον, σε έναν συγκινητικό φόρο τιμής στην απώλεια ενός τρόπου ζωής. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη στο φεστιβάλ Μαύρες Νύχτες του Ταλίν και επίσημη πρόταση της Σλοβενίας για το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας 2021. 


THE LAST ONES, του Veiko Õunpuu (Φινλανδία, Εσθονία, Ολλανδία, 2020). Ένα σκανδιναβικό γουέστερν που διαδραματίζεται στα άγρια εδάφη της τούνδρας στη Λαπωνία. Ο Ρούπι, ένας νεαρός ανθρακωρύχος, προσπαθεί να μαζέψει χρήματα, κάνοντας εκσκαφές στην τούνδρα. Φρένο στα σχέδιά του βάζει ο βοσκός πατέρας του που αρνείται να πουλήσει τη γη του. Αλλά ο χειριστικός ιδιοκτήτης του ορυχείου με το ψευδώνυμο, Ο Ψαράς, δυσκολεύει τη ζωή του Ρούπι, καθώς έχει βάλει στο μάτι τη γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένος. Καθώς τα πράγματα δυσκολεύουν και γίνονται επικίνδυνα, ο Ρούπι καλείται να πάρει αποφάσεις. Επίσημη πρόταση της Εσθονίας για το επόμενο Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας.


LISTEN, της Ανα Ρόσα ντε Σούζα (Πορτογαλία, Βρετανία, 2020). Η Μπέλα και ο Χότα είναι ένα ζευγάρι Πορτογάλων μεταναστών και γονείς τριών παιδιών που ζουν στα περίχωρα του Λονδίνου και τα βγάζουν πολύ δύσκολα πέρα. Μια παρεξήγηση στο σχολείο της μικρής τους κωφάλαλης κόρης, θα σταθεί αφορμή για να αρχίσουν οι κοινωνικές υπηρεσίες της Πρόνοιας να ερευνούν το κατά πόσο τα παιδιά αυτά είναι ασφαλή στο οικογενειακό τους περιβάλλον. Παρακολουθούμε τη μάχη αυτών των δύο ανθρώπων απέναντι στο νόμο και τις αρχές προκειμένου να κρατήσουν ενωμένη την οικογένειά τους. Πρεμιέρα στο περασμένο φεστιβάλ Βενετίας που κέρδισε το Βραβείο Καλτερης Πρώτης Ταινίας και το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής του τμήματος Ορίζοντες. 


ΝΤΑΝΙΕΛ' 16, του Δημήτρη Κουτσαμπασιάκου (Ελλάδα, 2020). Ο Ντάνιελ είναι ένας Γερμανός έφηβος που στέλνεται σε μια κοινότητα αγωγής ανηλίκων σε ένα απομονωμένο χωριό στον Έβρο, κοντά στα σύνορα με τη Τουρκία, προκειμένου να εκτίσει τη ποινη του. Εκεί θα βιώσει εμπειρίες που θα ξυπνήσουν μέσα του πρωτόγνωρα συναισθήματα και που θα τον φέρουν αντιμέτωπο με δύσκολα διλήμματα. Επίσημη συμμετοχή στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 


DIGGER, του Τζώρτζη Γρηγοράκη (Ελλάδα, Γαλλία, 2020). Ο Νικήτας ζει αποτραβηγμένος στην κορυφή ενός ορεινού δάσους. Μια βιομηχανία επεκτείνεται επιθετικά διαταράσσοντας την άγρια φύση και απειλώντας την ιδιοκτησία του. Η μεγαλύτερη απειλή όμως έρχεται με την άφιξη του γιου του, ο οποίος επιστρέφει ξαφνικά για να διεκδικήσει το μερίδιο του κτήματος που κληρονόμησε μετά το θάνατο της μητέρας του. Με φόντο μια κοινωνία σε ατμόσφαιρα εμφυλίου, οι δύο άντρες συγκρούονται μετωπικά, με τη φύση ως τον μόνο, σιωπηλό παρατηρητή, σε ένα ιδιότυπο σύγχρονο γουέστερν. Βραβείο Διεθνούς Ένωσης Κινηματογράφων Τέχνης στο Panorama του φεστιβάλ Βερολίνου, Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Βαγγέλη Μουρίκη στο φεστιβάλ του Σαράγεβο, Επίσημη Συμμετοχή στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.


DOLCE FINE GIORNATA, του Γιάτσεκ Μπορτσούκ (Πολωνία, 2019). Η βραβευμένη με Νόμπελ Λογοτεχνίας, Μαρια Λίντε, ζει με την οικογένειά της κάπου στη Τοσκάνη μια φαινομενικά ήρεμη ζωή. Στοργική μητέρα και γιαγιά, διατηρεί παράλληλα ένα κρυφό φλερτ με έναν πολύ νεότερο σε ηλικία Μουσουλμάνο. Μετά από ένα τρομοκρατικό χτύπημα στη Ρώμη, ξεσπά φόβος και υστερία σε ολόκληρη τη χώρα, και μέσα στο γενικευμένο αρνητικό κλίμα κατά των ξένων και των μεταναστών, η Μαρία - Εβραία η ίδια, γεννημένη στη Πολωνία - θα υψώσει ανάστημα ενάντια στην υποκρισία όλων αυτών των 'πολιτισμένων' δυτικών, με αφορμή τον ευχαριστήριο λόγο της κατά την τελετή βράβευσής της από την τοπική κοινότητα. Βραβείο World Cinema Dramatic Special Jury Award στο φεστιβάλ του Σάντανς. 


ΠΟΙΟΣ, ΠΟΙΟΣ ΘΑ ΦΑΓΩΘΕΙ, της Ελπινίκης Βουτσά-Ρεντζεποπούλου (Ελλάδα 2020). Βρισκόμαστε στην Αθήνα. Η πόλη είναι σαν καράβι που πλέει στο Αιγαίο με επιβάτες όλων των πολιτισμών. Το καράβι δεν τους χωράει όλους και ο ταξικός κανιβαλισμός ξεκινά. Η ηρωίδα αμφιταλαντεύεται ανάμεσα στον ατομικισμό και στη συλλογική δράση, στην πολυτέλεια της αποχής της από τα κοινά και στη συναισθηματική δυσκολία συμμετοχής της σε αυτά. Θα καταφέρει να σώσει το επόμενο παιδί που πρόκειται να φαγωθεί; Επίσημη Συμμετοχή στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.


ΠΟΛΙΤΗΣ ΤΡΙΤΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ, του Μαρίνου Καρτίκκη (Κύπρος 2020). Ο Θεοχάρης, ένας μοναχικός και ηλικιωμένος άντρας, καταφεύγει κάθε βράδυ στο νοσοκομείο για να περάσει τη νύχτα. Κοιμάται στους πάγκους και στις καρέκλες των εξωτερικών ιατρείων γιατί φοβάται να μείνει μόνος. Κάθε πρωί επιστρέφει στο σπίτι του, όπου μοναδική του συντροφιά είναι η γάτα του και οι αναμνήσεις του. Ένα βράδυ τον ανακαλύπτει μια νεαρή νοσοκόμα, η Ευγενία, και προσπαθεί να μάθει περισσότερα γι' αυτόν. Ο Θεοχάρης είναι αρχικά επιφυλακτικός και αρνείται να της δώσει οποιαδήποτε πληροφορία. Σταδιακά όμως αρχίζει να χτίζεται μια σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ των δύο και η Ευγενία προσπαθεί να τον βοηθήσει. Επίσημη Συμμετοχή στο 61ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 


Τέλος υπάρχει ένα αφιέρωμα από σπουδαστικές ταινίες από την σχολή της Horme Pictures του Βασίλη Μαζωμένου και από την σχολή του New York College. Από την Horme Pictures θα παιχτεί το Γιασεμί της Βιολέτας Κυριακού, η Πατρική Συμβουλή της Λυδίας Τσέντα, το Τρία Βήματα του Βασίλη Δημόπουλου και το Φιλί των Κώστα Μπαλωμένου, Αζιας Γωνιανάκη, Κυριάκου Μακρομάλλη, Βαγγέλη Μητσιούλη, Πένυς Θεοδοσίου και Ρινέλας Βερυκοκάκη. Όλες οι ταινίες είναι παραγωγής 2020.

Από την σχολή του New York College θα παιχτεί το Athanassia (Immortality), της Νικολέττας Χουχουλή, το The Bookworm - A Quarantine Short Film του Ευστράτιου Πανούριου και το Με Άλλα Μάτια του Γιώργου Λεοντακιανάκου, όλες παραγωγής 2020.

Την Επιτροπή του Διαγωνιστικού αποτελούν: Ο Παλαιστίνιος σκηνοθέτης Ελία Σουλεϊμάν (Ο Παράδεισος Έπεσε στη Γη), η Ιταλοελληνίδα ηθοποιός και σκηνοθέτης, Βαλέρια Γκολίνο και ο διευθυντής του ανάλογου με το Πανόραμα, Φεστιβάλ Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου στη Λέτσε της Ιταλίας, Αλμπέρτο Λα Μονίκα. Την Επιτροπή για το Βραβείο Ελληνικής Ταινίας αποτελούν οι σκηνοθέτες: Πέννυ Παναγιωτοπούλου, Γιάννης Φάγκρας και Βασίλης Μαζωμένος.


Info: 33ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. 25/11 - 04/12. Online στην πλατφόρμα του Cinesquare. Δωρεάν για συγκεκριμένο αριθμό συμμετοχών. Περισσότερα στην ιστοσελίδα του φεστιβάλ.
εμφάνιση σχολίων