16
1
σχόλια
1996
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Τα sos του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κιν/φου της Αθήνας
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
18 Σεπτεμβρίου 2019
Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας -Νύχτες Πρεμιέρας- γίνεται 25 χρονών και το γιορτάζει ανάλογα από τις 18 μέχρι τις 29 του μήνα, με προβολές και εκδηλώσεις στο Άστορ, στο Δαναό 1&2, στο Ιντεάλ, στην Όπερα 1&2, στο Παλλάς, στη Ταινιοθήκη της Ελλάδας, στο Μέγαρο Μουσικής και στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Η έναρξη θα γίνει με τα Παράσιτα, τη βραβευμένη με το Χρυσό Φοίνικα στο περασμένο φεστιβάλ των Καννών ταινία του Μπονγκ Τζουν-Χο (Snowpiercer, Host), ενώ στο κλείσιμο θα προβληθεί το περίφημο Ενήλικοι στο Δωμάτιο του Κώστα Γαβρά, για να ξέρουμε επιτέλους για τι πράγμα μιλάμε.




Οι προβολές πέρα από το Διεθνές Διαγωνιστικό, το Διεθνές Διαγωνιστικό Ντοκιμαντέρ-Stranger Than Fiction και το Διαγωνιστικό: Ελληνικές Μικρές Ιστορίες, περιλαμβάνουν όπως κάθε χρόνο τα: Τα Αγαπημένα Των Φεστιβάλ, Μουσική & Φιλμ, Μετά τα Μεσάνυχτα, Ειδικές Προβολές, καθώς και τα Ελληνικά Ντοκιμαντέρ, Μικρές Ιστορίες, το ICONS, Πρώτη Ώρα Σινεμά και τα καθιερωμένα αφιερώματα.

Τα φετινά αφιερώματα έχουν να κάνουν, το μεν πρώτο με τον Ταϊβανό σκηνοθέτη Έντουαρντ Γιανγκ (Και Ένα Και Δύο...Οικογενειακοί Ρυθμοί), με μια πλήρη ρετροσπεκτίβα του σημαντικότατου έργου του (θα βρεθεί στην Αθήνα η συνεργάτις και σύντροφός του, Κάιλι Πενγκ), ενώ το δεύτερο αφιέρωμα αφορά τη δεκαετία του '60 και έχει τίτλο: Το Ξύπνημα της Άνοιξης: Άγρια Άνθη του Τσέχικου Νέου Κύματος και περιλαμβάνει εμβληματικές ταινίες του Nova Vlna, όπως το Οι Έρωτες Μιας Ξανθιάς, του Μίλος Φόρμαν, την Αναφορά Για το Πάρτι και τους Καλεσμένους, του Γιαν Νέμετς, ή το Ο Άνθρωπος Που Έβλεπε τα Τρένα Να Περνούν, του Γίρι Μενζέλ, ενώ μαζί με το Ο Αποτεφρωτής του Γιουράι Χερζ, ταινία που ο Γιώργος Λάνθιμος αναφέρει ως μια από τις επιρροές του για την Ευνοούμενη, θα παιχτεί το Nimic, η ταινία μικρού μήκους που γύρισε ο Έλληνας σκηνοθέτης με πρωταγωνιστή τον Ματ Ντίλον.

Στα Αγαπημένα των Φεστιβάλ συναντάμε ταινίες όπως το Η Μεγάλη Νύχτα της Νάπολης του Κλαούντιο Τζοβανέζι, το βραβευμένο με τη Χρυσή Άρκτο του φεστιβάλ Βερολίνου, Synonyms, του Ναντάβ Λαπίντ, το βραβευμένο με Queer Φοίνικα στις Κάννες, Πορτραίτο Μιας Γυναίκας που Φλέγεται, της Σελίν Σιαμά, το Δυστυχώς Απουσιάζατε του Κεν Λόουτς (Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ), παρουσία της πρωταγωνίστριας Ντέμπι Χάνιγουντ, Τα Γεράκια της Νύχτας των Κλέμπερ Μεντόνσα Φίλιου (Aquarius) και Τζουλιάνο Ντορνέλες, με τον δεύτερο να βρίσκεται κι αυτός στην Αθήνα για τη προβολή.

Άλλος εκλεκτός καλεσμένος του φεστιβάλ, είναι ο Κώστας Γαβράς ο οποίος θα δώσει συνέντευξη τύπου μαζί με τους συντελεστές της ταινίας του στο Auditorium του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας, στις 14:00 η ώρα, στις 27 του μήνα.

Ο Πολωνός σκηνοθέτης Γιέρζι Σκολιμόφσκι (Essential Killing, Deep End, Η Κραυγή, Η Επιτυχία Είναι η Καλύτερη Εκδίκηση), είναι ο τέταρτος καλεσμένος ο οποίος θα παραβρεθεί στη προβολή του Moonlighting (1982), της γνωστής κλασικής ταινίας του με τον Τζέρεμι Άιρονς, η οποία αφορά την εκμετάλλευση των χωρίς χαρτιά αλλοδαπών εργατών, από τους ίδιους τους νόμιμους συμπατριώτες τους, στη Βρετανία της Θάτσερ. Οι δύο σκηνοθέτες, θα λάβουν το Τιμητικό Βραβείο-Γιώργος Τζιώτζιος του Φεστιβάλ.

Καλεσμένος θα είναι για άλλη μια φορά και ο πιο αγαπημένος καλεσμένος του φεστιβάλ, ο τουρκικής καταγωγής Γερμανός σκηνοθέτης Φατίχ Ακίν, ο οποίος μαζί με τον πρωταγωνιστή του, Γιόνας Ντάσλερ, θα παρουσιάσει τη τελευταία του δουλειά, η οποία έχει τον τίτλο Χρυσό Γάντι και που αφορά τη δράση ενός σίριαλ κίλερ στο Αμβούργο τη δεκαετία του '70, ταινία η  οποία λόγω θέματος και αισθητικής θα προβληθεί στο τμήμα Μετά τα Μεσάνυχτα μαζί με μια σειρά από καινούργιες (Όλα Για τον Ιβ, Ο Πρίγκηπας) ενδιαφέρουσες, μεταμεσονύχτιες ταινίες, αλλά και μία κλασική, το περίφημο Repo Man του Άλεξ Κοξ (Σιντ και Νάνσι), από το 1984.


Σε πανελλήνια αποκλειστικότητα, με τη συμπλήρωση των 40 χρόνων από τη κυκλοφορία του, οι Νύχτες Πρεμιέρας προβάλουν το Final Cut του αριστουργηματικού Αποκάλυψη Τώρα! του Φράσις Φορντ Κόπολα, σε 4Κ restoration και ένα νέο μοντάζ του ιδίου, που συνδυάζει το πρωτότυπο με το Redux. Αν δεν το έχετε δει ποτέ, σπεύσατε. Θα προβληθεί στο Ιντεάλ, στις 29/09. Άλλες ταινίες που θα προβληθούν στις Ειδικές Προβολές είναι Η Οροσειρά  των Ονείρων, το νέο ντοκιμαντέρ του αγαπημένου της στήλης, Πατρίσιο Γκουσμάν που ολοκληρώνει μια τριλογία μαζί με τα αριστουργηματικά Νοσταλγώντας το Φως και Μαργαριταρένιο κουμπί, τα Νεκρά Πουλιά, ένα εθνολογικό ντοκιμαντέρ του Ρόμπερτ Γκάρντνερ από το 1963 που εξερευνά τη ζωή της φυλής των Ντάνι στη Δυτική Νέα Γουινέα, η σπονδυλωτή ταινία δύο ιστοριών, Αγάπη (1948), του Ρομπέρτο Ροσελίνι, σε σενάριο δικό του, του Φελίνι και του Ζακ Κοκτό -μεταξύ άλλων- και την Άννα Μανιάνι σε ρεσιτάλ ερμηνείας, το περίφημο ντοκιμαντέρ Making Waves: Η Τέχνη του Κινηματογραφικού Ήχου, ενώ το 27λεπτο ντοκιμαντέρ Ημερολόγια Αποστολής: Νικόλας Παπαχρυσοστόμου, θα προβληθεί στις 29/09 στο Δαναό 1 με Ελεύθερη Είσοδο, θα το προλογίσουν συνεργάτες των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, ενώ θα ακολουθήσουν Q&A με τους συντελεστές. Το θέμα του αφορά την ανθρωπιστική κρίση στη Ροχικίν για του Νοτιανατολικού Μπαγκλαντές.

Την Άννα Μανιάνι τη συναντάμε και στο τμήμα ICONS, που θα προβληθεί Το Πάθος της Άννας Μανιάνι, ένα ντοκιμαντέρ πορτραίτο της ηθοποιού που έχει παίξει σε ταινίες του Ροσελίνι, του Παζολίνι , του Βισκόντι και του Λιούμετ (μεταξύ άλλων), από τον Ενρίκο Τσερασουόλο. Άλλα ντοκιμαντέρ είναι το Υβ Σεν Λοράν: Υστερόγραφο του Ολιβιέ Μεϊρού, το Παβαρότι του Ρον Χάουαρντ, το Στιγκ Λάρσον: Ο Άνθρωπος που Έπαιζε με τη Φωτιά, το οποίο θα προλογίσει ο διευθυντής του ελληνικού τμήματος της Διεθνούς Αμνηστίας, Γαβριήλ Σακελλαρίδης και το Χάλστον, ο Άνθρωπος που Κέντησε Μια Αυτοκρατορία, παρουσία του Τζορτζ Χάλστον Φρόουγικ και των σχεδιαστών μόδας Γιάννη Τσεκλένη και Ορσαλίας Παρθένη.

Στο τμήμα Μουσική & Φιλμ θα παιχτούν ντοκιμαντέρ για τον Μάιλς Ντέιβις (Miles Davies: Birth of Cool), την Αρίθα Φράνκλιν (Amazing Grace), την Έλα Φιτζέραλντ (Ella Fitzgerald: Just One of Those Things), τον Ντέιβιντ Κρόσμπι των Crosby, Stills, Nash & Young, τους The Chills, το Thrash Metal (Murder in the First Row: The San Fransisco Bay Area Thrash Metal), την ελληνική σκηνή της Minimal Synth και Synthpunk σκηνής από τα '80s μέχρι σήμερα, στο Music for Ordinary Life Machines (δείτε το τρέιλερ εδώ), του Νίκου Χατζή, το ελληνικό γκρουπ Τα 4 Επίπεδα της Ύπαρξης στο ομώνυμο ντοκιμαντέρ της Ηλιάνας Δανέζη (δείτε το τρέιλερ εδώ), που κέρδισε το Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών στο 21ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και δύο ταινίες μυθοπλασίας, το βρετανικό Blinded by the Light που στηρίζει τη feelgood θεματική του στη μουσική του Μπρους Σπρίγκστιν και το μεξικάνικο This Is Not Berlin που αφορά την ενηλικίωση ενός νεαρού στη σκηνή του dark wave στη μέση της δεκαετίας του '80.

Στο Διεθνές Διαγωνιστικό των Ντοκιμαντέρ συναντάμε πρώτα από όλα, το εκ Βορείου Μακεδονίας βραβευμένο στο Σάντανς ντοκιμαντέρ Η Γη του Μέλιτος, το οποίο θα φιγουράρει σίγουρα, μέσα στη πεντάδα των επερχόμενων βραβείων Όσκαρ. Η Οικογένεια του Μεσονυκτίου είναι ένα ντοκιμαντέρ για τη κατάσταση στη Πόλη του Μεξικό, όπου 50 ασθενοφόρα αντιστοιχούν σε 9 εκατομμύρια κατοίκους. Τα έσοδα της προβολής του στις 20/09 στο Δαναό 1 θα διατεθούν στην οργάνωση Αποστολή Άνθρωπος. Το Δέντρα στην Έρημο αφορά τη πρώτη δημόσια προβολή στο Σουδάν μετά από πολλά χρόνια απαγόρευσης από τα διάφορα Καθεστώτα. Τα Χρονικά της Μάριον Στόουκ αφορούν το αρχείο 70 χιλιάδων βιντεοκασετών με τηλεοπτικά προγράμματα που άφησε πίσω της μια γυναίκα που τα μαγνητοσκοπούσε συνεχώς, από το 1979 μέχρι το θάνατό της το 2012. Η πραγματικότητα και η απάτη συγχέονται στο Η Απίθανη Ιστορία του Μάγου Τζόναθαν, ενώ στη Μητέρα, μια γυναίκα δουλεύει στη Ταϊλάνδη, σε ένα κέντρο φροντίδας ηλικιωμένων με Αλτσχάιμερ όπου ευκατάστασοι Ευρωπαίοι εμπιστεύονται τους συγγενείς τους στη χαμηλού κόστους υψηλή περιποίηση. Το Αμερικανοκινέζικο One Child Nation (Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής του Σάντανς) και Το Παιχνίδι της Τύχης, αυτοβιογραφικό ντοκιμαντέρ της καλλιτέχνιδος Προυν Νουρί, σε παραγωγή Αντζελίνα Τζολί και Ντάρεν Αρονόφσκι, συμπληρώνουν τις 8 ταινίες του τμήματος.


Ας ρίξουμε όμως μια ματιά στο Διεθνές Διαγωνιστικό και στις ταινίες που διεκδικούν την Χρυσή Αθηνά, αλφαβητικά:
ΑΓΟΥΡΟΣ ΕΡΩΤΑΣ (Premature), του Ρασάαντ Ερνέστο Γκριν (ΗΠΑ 2018). Περνώντας ξένοιαστες καλοκαιρινές μέρες στο Χάρλεμ, πριν φύγει για το κολλέγιο, ένα 17χρονο κορίτσι γνωρίζει και ερωτεύεται έναν μεγαλύτερο άντρα. Εκείνος μοιάζει με το ιδανικό ταίρι, η χημεία μεταξύ τους είναι σπινθηροβόλα, όμως ο χρόνος και οι συγκυρίες ίσως δεν συνηγορήσουν υπέρ τους.   


ΟΙ ΑΘΛΙΟΙ (Les Misérables), του Λατζ Λι (Γαλλία 2019). Στα προάστια του Παρισιού μια σύλληψη ρουτίνας εξελίσσεται σε ωρολογιακή βόμβα έτοιμη να εκραγεί όταν μια ομάδα αγοριών επιτίθεται βίαια σε αστυνομικούς. Το εντυπωσιακό ντεμπούτο του Λατζ Λι εμπνέεται απ’ την παρισινή εξέγερση του 2005 και σε διάλογο με το ομώνυμο μυθιστόρημα του Βίκτορα Ουγκώ, σερβίρει ένα εκρηκτικό κοκτέιλ κινηματογραφικής δράσης και ρεαλιστικής σκιαγράφησης των σύγχρονων μητροπολιτικών αντιθέσεων. Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Καννών.


ΔΟΝΗΣΕΙΣ (Tremors), του Χάιρο Μπουσταμάντε (Γουατεμάλα, Γαλλία 2019). Θεοσεβούμενος πατέρας δύο παιδιών, ο Πάμπλο αποτελεί υπόδειγμα επιτυχημένου οικογενειάρχη μέχρι την στιγμή που αποκαλύπτεται η ερωτική σχέση που διατηρεί με έναν άνδρα.   


Η ΚΑΜΑΡΙΕΡΑ (The Chambermaid), της Λίλα Αβιλέθ (Μεξικό 2019). Ο καθημερινός αγώνας μιας υπαλλήλου που δουλεύει σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο του Μεξικό και ξοδεύει τη ζωή της στους ορόφους και τα δωμάτια που καλείται μέρα με τη μέρα, ώρα με την ώρα, να φροντίζει.  


ΜΙΑ ΑΠΟΙΚΙΑ (A Colony), της Ζενεβιέν Ντουλούντ - ντε Σελ (Καναδάς 2018). Σε μια επαρχιακή πόλη του Καναδά, ένα ντροπαλό κορίτσι στο κατώφλι της εφηβείας παίρνει μια πρώτη ιδέα για τον γεμάτο ανισότητες και βαθιά ριζωμένη προκατάληψη κόσμο των μεγάλων που την περιμένει.


ΜΙΑ ΛΕΥΚΗ, ΛΕΥΚΗ ΜΕΡΑ (A Wite, White Day), Χλίνουρ Πάλμασον (Ισλανδία, Δανία, Σουηδία 2018). Κάπου στην παγωμένη Ισλανδία, ο τοπικός αστυνόμος γίνεται εμμονικός μαθαίνοντας την απιστία της γυναίκας του, δύο χρόνια μετά το θάνατό της σε τροχαίο. Ο σκηνοθέτης του Winter Brothers επιστρέφει με μια ιστορία θλίψης, εκδίκησης μα πάνω απ' όλα αδιαπραγμάτευτης αγάπης. Βραβείο Ερμηνείας για τον Ίνγκβαρ Σίγκουρντσον στην Εβδομάδα Κριτικής των Καννών. Παρουσία του πρωταγωνιστή Ίνγκβαρ Σίγκουρντσον.  


ΜΟΥΣΩΝΑΣ (Monsoon), του Χονγκ Τσάου (Βρετανία 2019). Ένας νεαρός άντρας επιστρέφει μετά από 30 χρόνια στο Βιετνάμ, στη χώρα που αναγκάστηκε με βία να εγκαταλείψει μικρός, μαζί με την οικογένειά του. Ξένος σε ξένη γη, θα γνωρίσει τον Λιούις για μια βραδιά ευκαιριακού σεξ η οποία θα οδηγήσει σε πολλά περισσότερα. Οι προβολές της ταινίας είναι αφιερωμένες στη μνήμη του Ζακ Κωστόπουλου / Zackie Oh. Την προβολή στις 19/9 θα προλογίσει η Ζωή Κοκάλου από την πρωτοβουλία Justice for Zak/Zackie. 


ΝΕΑ ΛΙΘΟΥΑΝΙΑ (Nova Lituania), του Κάρολις Κουπίνις (Λιθουανία 2019). Λιθουανία, τέλη της δεκαετίας του ’30. Ένας γεωγράφος προτείνει στην κυβέρνηση της, εδαφικά απειλούμενης από την Πολωνία, χώρας το ριζοσπαστικό σχέδιο μιας νέας Λιθουανίας σε κάποια άλλη περιοχή του πλανήτη! Μια μικρή, καυστική σάτιρα απέραντης εμβέλειας, με αγέλαστο, πέτρινο πρόσωπο και διαπεραστικό υπόγειο χιούμορ, που ανασκάπτει την πραγματική λιθουανική ιστορία με τρόπο ασκητικό, έξοχα καλλιγραφικό και διαλυτικό κάθε ουτοπικής επιστημονικότητας και ανερμάτιστης πολιτικής διαχείρισης.  


ΟΣΑ ΔΕΝ ΕΓΙΝΑΝ ΣΤΑΧΤΗ (Land of Ashes), της Σοφία Κουιρός Ουμπέντα (Κόστα Ρίκα, Χιλή, Αργεντινή, Γαλλία 2019). Ανάμεσα στην περιέργεια για το πώς δίνεις ένα φιλί, τα πρώτα ερωτικά σκιρτήματα και τη μητρική απουσία που αναπληρώνει ο παππούς της, η 13χρονη Σέλβα ανακαλύπτει πως ο θάνατος είναι μια διαρκής μετάβαση που συνδέει όλα τα έμβια όντα.


ΡΟΖ ΤΕΙΧΟΣ (Pink Wall), του Τομ Κάλεν (Βρετανία 2019). Μια ερωτική σχέση αρχίζει, φουντώνει και σβήνει, όχι απαραίτητα με αυτή τη σειρά. Έξι επεισόδια από τη ζωή ενός νεαρού ζευγαριού, έξι σκηνές από ένα οικείο ειδύλλιο της μεγαλούπολης, ένα ατμοσφαιρικό ντεμπούτο που σκηνοθετεί ο πρωταγωνιστής του Weekend (2011) και το εμπιστεύεται ερμηνευτικά στους αυτοσχεδιασμούς των Τατιάνα Μασλάνι και Τζέι Ντιπλάς (Transparent). Παρουσία του σκηνοθέτη. 


ΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΜΙΚΡΟΥ ΠΤΗΝΟΥ (House of Hummingbird), της Μπόρα Κιμ (Ν.Κορέα 2019). Σε ένα σπίτι που καταρρέει, σε μια χώρα που αναπτύσσεται ραγδαία, σε έναν περίγυρο που δεν την καταλαβαίνει, σε μια σειρά από αδιέξοδες ερωτικές εξερευνήσεις, ένα κορίτσι ανοίγει αντίξοο δρόμο προς την ενηλικίωση και προς ένα μοντέρνο κόσμο που αλλάζει ιλιγγιωδώς.  


ΦΩΤΙΑ ΣΤΗ ΛΟΥΙΖΙΑΝΑ (Burning Cane), του Φίλιπ Γιούμανς (ΗΠΑ 2019). Τρία βραβεία στο Φεστιβάλ της Τραϊμπέκα, μεταξύ των οποίων και εκείνο της Καλύτερης Ταινίας, για το αναπάντεχο ντεμπούτο του 19χρονου παιδιού-θαύμα, Φίλιπ Γιούμανς. Μια φτωχή οικογένεια του αμερικανικού Νότου λεηλατημένη από τους δαίμονές της βρίσκεται στο επίκεντρο μιας μυστηριακής ελεγείας που έχει χαραγμένη μέσα της το προσχέδιο ενός αριστουργήματος. Και κουβαλά περήφανα την κληρονομιά του Τέρενς Μάλικ.



Ιnfo: 25ο Διεθνές Φεστιβάλ κινηματογράφου της Αθήνας - Νύχτες Πρεμιέρας. 18 με 29 Σεπτεμβρίου στις Αίθουσες Άστορ, Δαναός 1&2, Ιντεάλ, Όπερα 1&2, Παλλάς, Ταινιοθήκη της Ελλάδας, Μέγαρο Μουσικής και Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση. Για τα Εισιτήρια, τις τιμές και τους τρόπους αγοράς τους διαβάστε εδώ.
εμφάνιση σχολίων