0
1
σχόλια
501
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ

Αποσπάσματα από τον λόγο του Πίντερ στην παραλαβή του βραβείου Νόμπελ Λογοτεχνίας το 2005

DOCTV.GR
10 Οκτωβρίου 2018

«ΤO 1958 ΕΓΡΑΨΑ: "Δεν υπάρχει σαφής διάκριση μεταξύ του πραγματικού και του μη πραγματικού, ούτε μεταξύ του αληθινού και του μη αληθινού. Ένα πράγμα δεν είναι απαραιτήτως ή αλήθεια ή ψέμα. Μπορεί να είναι ταυτόχρονα και αλήθεια και ψέμα". Πιστεύω ότι αυτοί οι ισχυρισμοί εξακολουθούν να ισχύουν, ως προς τη διερεύνηση της πραγματικότητας μέσω της τέχνης. Έτσι, ως συγγραφέας, τους υποστηρίζω αλλά ως πολίτης αδυνατώ να το κάνω. Ως πολίτης οφείλω να ρωτήσω: Τι είναι αλήθεια; Τι είναι ψέμα;»

«ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΟΛΛΕΣ ΑΛΗΘΕΙΕΣ, ΟΙ ΟΠΟΙΕΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΟΥΝ η μία την άλλη, αποστρέφονται η μία την άλλη, αντανακλούν η μία την άλλη, αγνοούν η μία την άλλη, κοροϊδεύουν η μία την άλλη, δεν βλέπουν η μία την άλλη.

ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΑΙΣΘΑΝΕΣΑΙ ΟΤΙ ΚΡΑΤΑΣ την αλήθεια μιας στιγμής στα χέρια σου κι αμέσως μετά γλιστράει μέσα από τα δάχτυλά σου και χάνεται».

«ΕΤΣΙ, Η ΓΛΩΣΣΑ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ ΠΑΡΑΜΕΝΕΙ μια εξαιρετικά αμφίσημη συναλλαγή, μια κινούμενη άμμος, ένα τραμπολίνο, μια παγωμένη λίμνη, όπου ο πάγος μπορεί ανά πάσα στιγμή να θρυμματιστεί κάτω από τα πόδια του συγγραφέα.Αλλά, όπως είπα, δεν μπορείς να σταματήσεις την αναζήτηση της αλήθειας. Δεν μπορείς να τη διακόψεις, να την αναβάλεις. Οφείλεις να την αντιμετωπίσεις, εδώ και τώρα...».

«Η ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ, ΟΠΩΣ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙΤΑΙ από τους πολιτικούς, δεν εκφράζει τέτοιες αναζητήσεις, εφόσον η πλειονότητα των πολιτικών, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουμε στα χέρια μας, ενδιαφέρονται όχι για την αλήθεια αλλά για την εξουσία και τη διατήρηση αυτής της εξουσίας. Για να διατηρήσουν αυτή την εξουσία, είναι αναγκαίο να παραμένουν οι πολίτες σε άγνοια, να αγνοούν την αλήθεια, ακόμα και την αλήθεια της δικής τους ζωής. Ως εκ τούτου, ό,τι μας περιβάλλει είναι ένα απέραντο υφαντό ψεμάτων, από τα οποία τρεφόμαστε».

«ΤΙ ΑΠΕΓΙΝΕ Η ΗΘΙΚΗ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ ΜΑΣ; Είχαμε ποτέ κάτι τέτοιο; Τι σημαίνουν αυτές οι λέξεις; Μήπως αναφέρονται σε μια έννοια που σπάνια χρησιμοποιείται σήμερα -τη συνείδηση; Μια συνείδηση που δεν έχει να κάνει μόνο με τις δικές μας πράξεις αλλά και με το μέρος της ευθύνης που φέρουμε για τις πράξεις άλλων; Είναι όλα αυτά νεκρά;»

«ΕΙΣΑΙ ΕΚΕΙ ΕΞΩ ΜΟΝΟΣ ΣΟΥ, ΑΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΟΣ. Δεν βρίσκεις καταφύγιο -εκτός κι αν λες ψέματα- οπότε, στην περίπτωση αυτή, έχεις φτιάξει το καταφύγιό σου και, θα μπορούσε να πει κανείς, έχεις γίνει πολιτικός».

«ΠΙΣΤΕΥΩ ΟΤΙ ΠΑΡΑ ΤΙΣ ΤΕΡΑΣΤΙΕΣ ΑΝΤΙΞΟΟΤΗΤΕΣ, η επίδειξη ακλόνητης, απαρέγκλιτης, έντονης πνευματικής αποφασιστικότητας, ως πολίτες, προκειμένου να ορίσουμε την πραγματική αλήθεια της ζωής μας και της κοινωνίας μας, είναι ζωτικής σημασίας υποχρέωση, που βαρύνει όλους μας. Η ανάγκη είναι επιτακτική».

«ΕΑΝ ΑΥΤΗ Η ΑΠΟΦΑΣΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ δεν ενσωματωθεί στο πολιτικό μας όραμα, δεν έχουμε καμιάν ελπίδα να αποκαταστήσουμε κάτι που έχουμε σχεδόν χάσει: την ανθρώπινη αξιοπρέπεια».


Ο Χάρολντ Πίντερ (10 Οκτωβρίου 1930 - 24 Δεκεμβρίου 2008) ήταν Άγγλος συγγραφέας θεατρικών έργων και θεατρικός σκηνοθέτης. Έγραψε έργα για θέατρο, ραδιόφωνο, τηλεόραση και ταινίες. Το πρώιμο έργο του συνδέεται με το θέατρο του παραλόγου. Το 2005 κέρδισε το Βραβείο Νομπέλ Λογοτεχνίας καθώς και το Βραβείο Φραντς Κάφκα. Ο Πίντερ ήταν γνωστός επίσης για τον πολιτικό του ακτιβισμό και την αντίθεσή του στην αμερικανική εισβολή στο Αφγανιστάν και τον Πόλεμο στο Ιράκ.


Διαβάστε επίσης: Πίντερ: Ποιήματα 
 
εμφάνιση σχολίων