0
1
σχόλια
1021
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ

Δεν πρέπει να φοβάσαι τα κύματα. Τα γεγονότα που μας καθορίζουν περισσότερο είναι εκείνα που ξεφεύγουν από τον έλεγχό μας…

ΕΛΕΝΗ ΞΕΝΟΥ
15 Οκτωβρίου 2013
ΔΕΝ ΕΙΧΑ ΔΙΑΘΕΣΗ ΝΑ ΠΑΡΩ ΤΟ ΜΕΤΡΟ. Ήθελα να περπατήσω στο φως, να διασχίσω τη γέφυρα και να αφήσω τα χρώματα να παίζουνε τις μουσικές τους μέσα στ’ αυτιά μου. Εκείνος ευθυνότανε. Ένας φίλος δηλαδή που είχα μήνες να δω. «Έλα στις έντεκα», μου είπε, στις έντεκα και κάτι ήμουνα εκεί, έξω από το σπίτι του εργάτες μπογιατίζανε τον τοίχο, προσπέρασα τις σκαλωσιές και χτύπησα το κουδούνι. Μου άνοιξε με το γνωστό του χαμόγελο και ύστερα πήρε το σακάκι του και μου ‘πε να πάμε μια βόλτα στη γειτονιά του, να πιούμε έναν καφέ ή και να φάμε μεσημεριανό.

ΟΣΟ ΚΟΒΑΜΕ ΒΟΛΤΕΣ, ΤΟΝ ΡΩΤΟΥΣΑ ΓΙΑ ΤΑ ΝΕΑ ΤΟΥ και πότε πότε τον διέκοπτα, για να βγάλω φωτογραφίες τα μικρά βιβλιοπωλεία και τα χαριτωμένα καφέ. Καταλήξαμε σε ένα εστιατόριο που είναι, λέει, πάντα γεμάτο τα βράδια, το λένε «Άγκυρα και Ελπίδα», και τα δύο μαζί, άγκυρα και ελπίδα, μου φάνηκε παράξενο όνομα, λες και προδιέγραφε το περιεχόμενο της κουβέντα μας. Τα παθαίνω κάτι τέτοια, να αναγνωρίζω σημάδια εκεί που ίσως για κάποιον άλλο να μην υπάρχει καμία σημαδεμένη πληροφορία, σπάνια ωστόσο τα ομολογώ, ίσως γιατί αισθάνομαι πως αφορούν τις μυστικές μου συνομιλίες με το ανεξήγητο, με κείνο που έχω μάθει πια να εμπιστεύομαι, αλλά δεν ξέρω πώς να το μοιραστώ.

ΚΑΘΙΣΑΜΕ ΣΕ ΕΝΑ ΤΡΑΠΕΖΙ ΔΙΠΛΑ ΣΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ. «Να φας αρνάκι», μου πρότεινε, «είναι εκπληκτικό», επέμενε, γιατί είναι, είπε, ένα αρνάκι που τρέφεται μόνο με φύκια και έτσι η γεύση του παίρνει μια ψαρένια μυρωδιά. Περίεργος συνδυασμός σκέφτηκα, γι’ αυτό και δέχτηκα την πρότασή του. Και ύστερα άρχισε να ρωτάει εκείνος για τα νέα μου, πώς δηλαδή τα βγάζω πέρα όλους αυτούς τους μήνες, πώς διαχειρίζομαι τις ανατροπές, πώς διαβάζω τη γύρω μου πραγματικότητα. «Να πιστεύεις στον εαυτό σου», μου είπε όταν τέλειωσα τις περιγραφές μου. «Δεν υπάρχει κανένας άλλος δρόμος», είπε μετά και σοβάρεψε το βλέμμα του, «παρά μόνο να εμπιστεύεσαι αυτό που είσαι και να διαχωρίζεις τη θέση σου από κείνα που δεν είσαι».

ΜΕΙΝΑΜΕ ΛΙΓΟ ΣΤΗ ΣΙΩΠΗ, δηλαδή δεν ήξερα πώς να σχολιάσω την προτροπή του, κοιτούσαμε ο ένας τον άλλο στα μάτια για μερικά λεπτά, λες και ήτανε μια μυστική συνεννόηση ότι όλα όσα έχουμε ζήσει μέχρι τώρα μας δώσανε τις αποδείξεις πως δεν υπάρχει άλλος δρόμος για να αντιμετωπίζεις τις ανατροπές και να υπερασπίζεσαι την ζωή σου, παρά μόνο αυτός: Να πιστεύεις σ’ αυτό που είσαι.

ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΘΥΜΗΘΗΚΕ ΕΝΑΝ ΦΙΛΟ ΤΟΥ ΙΝΔΟ. Ήταν σε κείνη την περίοδο, χρόνια πριν, όπου έπαιρνε την απόφαση να ρισκάρει, να διαχωρίσει δηλαδή τη θέση του από όλα τα «πρέπει» που του υπαγόρευε μια ασφαλής οδός και από όλες εκείνες τις «οδηγίες» επιβίωσης που η πραγματικότητα τις θεωρούσε εγγύηση για μια εξασφαλισμένη πορεία. Εκείνος τότε τίποτα δεν είχε, είχε μόνο ευχές και όνειρα και τις ιδέες που γεννούσε το μυαλό του. Δεν είχε ούτε χρήματα, ούτε υποστήριξη, είχε μόνο τις φοβίες του κόσμου να τον εμποδίζουν να  περπατήσει κόντρα στο φόβο. Ξύπνησε μια μέρα γεμάτος από εξανθήματα, σε όλο του το κορμί κόκκινα σημάδια, δεν ήξερε τι διάολο του ’χε συμβεί, και τότε εκείνος ο φίλος από την Ινδία του ’πε: «να πιστεύεις στον εαυτό σου, σε αυτό που είσαι και θα δεις πως τα σημάδια θα φύγουνε».

ΚΑΙ ΥΣΤΕΡΑ ΘΥΜΗΘΗΚΕ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗ ΓΥΝΑΙΚΑ. Που μια ξαφνική ανατροπή τής άλλαξε όλα της τα δεδομένα. Για δύο χρόνια προσπαθούσε να κρατηθεί στη ζωή. Τα έχασε όλα, δεν είχε τίποτα παρά μόνο τις συχνές επισκέψεις του φίλου μου, ο οποίος παρότι δεν ήτανε κολλητός της, της αφιέρωνε ωστόσο πάντα μία ώρα της μέρας του, γιατί είχε επίγνωση πως η ελπίδα χρειάζεται συμμάχους. Είχε δηλαδή μάθει πια πως τα γεγονότα που μας καθορίζουν περισσότερο είναι εκείνα που ξεφεύγουν από τον έλεγχό μας, είναι εκείνα που τα ρίχνει η ζωή μπροστά μας για να δοκιμαστούμε, μήπως και συνειδητοποιήσουμε πως για να ρίξεις άγκυρα, δεν πρέπει να φοβάσαι τα κύματα, ούτε και όταν αυτά είναι τόσο μεγάλα ώστε να κρύβουν τον ορίζοντα.

«ΙΣΩΣ ΤΕΛΙΚΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΑΛΑΙΠΩΡΗΘΕΙ Ο ΑΝΘΡΩΠΟΣ, για να βγάλει από μέσα του την ομορφιά», μου είπε ο φίλος μου, αφότου είχαμε ήδη φάει το ψαρένιο αρνάκι και πίναμε ένα διπλό εσπρέσσο. «Δεν είναι ωστόσο μια θλιβερή διαπίστωση;», με ρώτησε, και γύρισε το βλέμμα του προς το παράθυρο κοιτώντας τους περαστικούς να διασχίζουν βιαστικά την καθημερινότητά τους. «Γιατί είναι θλιβερή;», τον ρώτησα και ταυτόχρονα θυμήθηκα τη συνάντηση που είχα πριν από λίγες μέρες, στην άλλη άκρη του κόσμου, με μια άλλη γυναίκα που ήξερε τι πάει να πει ανατροπή, γιατί την είχε ζήσει πολλές φορές στα εβδομήντα της χρόνια, τόσες, ώστε να της φαίνεται σχεδόν αστείος ο πανικός που ζούνε σήμερα οι άνθρωποι ισχυριζόμενοι ότι τώρα είναι η πιο δύσκολη εποχή.

«ΠΑΝΤΑ ΕΤΣΙ ΗΤΑΝΕ Η ΖΩΗ», μου είπε εκείνη η γυναίκα. «Γεμάτη από γεγονότα που δε μπορεί ο άνθρωπος να ελέγξει, γιατί πάντα θα υπάρχει κάτι που θα υπερβαίνει τις προβλέψεις μας και πάντα θα υπάρχει εκείνο που αναιρεί την ψευδή μας πεποίθηση ότι ήρθαμε για να ‘μαστε ασφαλείς. Πόσο αστείο είναι να προσπαθείς να προστατευτείς», μου είπε και ύστερα συμπλήρωσε πως αν ψάχνεις προστασία, τότε να αρχίσεις να πιστεύεις σε αυτό που είσαι και να το υπερασπίζεσαι. Μόνο έτσι δε θα σε φοβίζει η ζωή.

«ΛΟΙΠΟΝ;», ΕΠΑΝΗΛΘΑ ΣΤΟΝ ΦΙΛΟ ΜΟΥ. «Γιατί είναι θλιβερή η διαπίστωση;», επανέλαβα. «Γιατί μέσα μας έχουμε πολλή ομορφιά», απάντησε, «κι αντί να τη βγάζουμε κάθε μέρα ο ένας στον άλλο, την κρύβουμε αφήνοντάς την να φανερωθεί μόνο όταν τσαλακωθούμε. Μόνο όταν κοπούν όλα τα σχοινιά που δέσαμε την άγκυρά μας και συνειδητοποιήσουμε πως μόνο η ομορφιά μέσα μας είναι το πιο γερό μας σχοινί».

ΤΟΝ ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΗΣΑ ΜΕ ΜΙΑ ΣΦΙΚΤΗ ΑΓΚΑΛΙΑ. Του είπα πως θα πάρω το μετρό για την επιστροφή μου, αλλά τελικά δεν το πήρα. Προτίμησα να περπατήσω στο φως. Να διασχίσω τη γέφυρα. Και να αφήσω τα χρώματα να παίζουνε τις μουσικές τους μέσα στ’ αυτιά μου.


Η Ελένη Ξένου είναι δημοσιογράφος. Ζει στη Λευκωσία. Όταν τη χάνουμε, ταξιδεύει. Τη γνωρίσαμε ως διευθύντρια στο καλό κυπριακό περιοδικό Υστερόγραφο. Κυκλοφορεί το βιβλίο της ΥΓ. Γεννήθηκα έναν Απρίλη, το οποίο περιλαμβάνει κείμενα από τη στήλη της στο DOC TV. Στο νέο της site θα βρείτε συνεντεύξεις, άρθρα και ημερολόγια.
 
εμφάνιση σχολίων