0
1
σχόλια
394
λέξεις
ΠΡΟΠΑΓΑΝΔΑ

Στο Μεξικό η βία έχει φύλο

ΣΙΣΣΥ ΠΑΠΑΔΟΓΙΑΝΝΗ
21 Δεκεμβρίου 2010
Η Ciudad Juárez είναι μια πόλη της παραμεθορίου στο Μεξικό. Είναι το βασίλειο των καρτέλ ναρκωτικών αλλά και το επίκεντρο ενός πολύ ανησυχητικού φαινομένου στοχευμένης βίας: την τελευταία δεκαετία έχουν καταγραφεί τουλάχιστον 400 περιπτώσεις απαγωγών και βίαιων δολοφονιών νεαρών κοριτσιών ηλικίας μεταξύ 7 και 22 ετών. Αυτά βέβαια είναι τα επίσημα στοιχεία που δίνουν οι αρχές, γιατί στην πραγματικότητα τα νούμερα ξεπερνάνε κάθε νοσηρή φαντασία, φέτος μόνο, σύμφωνα με τοπικές οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα, οι περιπτώσεις δολοφονιών νεαρών γυναικών ξεπερνάνε τις 300.

Στην πόλη που είναι μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες πληθυσμιακά και βιομηχανικά στον κόσμο, τα θύματα αυτού του φαινομένου «γυναικοκτονίας» είναι μαθήτριες και κυρίως εργάτριες σε εργοστάσια. “Las Muertas de Juarez” όπως τις αποκαλούν οι ντόπιοι, προέρχονται στην πλειοψηφία τους από πολύ φτωχές οικογένειες και μάλλον προορίζονται σαν έπαθλα για τους νονούς των καρτέλ των ναρκωτικών. Άλλα ανατριχιαστικά σενάρια μιλάνε για εμπορία οργάνων, ή και για «τουρισμό σεξουαλικής βίας». Τα εγκλήματα σε ελάχιστες περιπτώσεις έχουν εξιχνιαστεί και έχει αποδοθεί δικαιοσύνη –οι τοπικές αρχές αρνούνται έστω και να αναγνωρίσουν το γεγονός ότι πρόκειται για ένα γενικευμένο φαινόμενο και όχι για μεμονωμένα εγκλήματα.

Σε αυτό το «κενό» δικαιοσύνης έρχεται η τέχνη να ευαισθητοποιήσει το κοινό, να μνημονεύσει τους νεκρούς, να αναδείξει την τραγωδία. Το project «400 women» είναι μια σύμπραξη 200 περίπου καλλιτεχνών που ανέλαβαν να αναπαράγουν ισάριθμα πορτραίτα θυμάτων, υπό την επιμέλεια της εικαστικού Tamsyn Challenger. Η Challenger εμπνεύστηκε αυτό το «καλλιτεχνικό μνημόσυνο» μετά την επίσκεψη της στο Μεξικό όπου συγγενείς απαχθέντων κοριτσιών της έδωσαν προχειροφτιαγμένα, χειροποίητα πορτραίτα τους. Στην υλοποίηση του σχεδίου συνέβαλε και η Διεθνής Αμνηστία που σε συνεργασία με γυναικείες ακτιβιστικές οργανώσεις ασκεί πίεση στον Μεξικανό Πρόεδρο ώστε να αναστρέψει το καθεστώς της αδιαφορίας.

Κάθε καλλιτέχνης κι ένα πορτραίτο μιας εξαφανισμένης κοπέλας, φιλοτεχνημένο με βάση κάποια φωτογραφία της ή σε ορισμένες περιπτώσεις, μόνο με βάση το όνομα της. Η έκθεση που φιλοξενήθηκε μέχρι το τέλος Νοεμβρίου στο Shoreditch Town Hall στο Λονδίνο, πιθανότατα θα περιοδεύσει σε διάφορες χώρες με στόχο να στρέψει την προσοχή προς αυτό το σύγχρονο φαινόμενο «γυναικοκτονίας». Τα έργα, δημιουργήθηκαν στα πρότυπα των “retablo”, των θρησκευτικών εικόνων που κυριαρχούν στις Καθολικές Εκκλησίες του Μεξικού και σύμφωνα με την Challenger, συνθέτουν ένα ενιαίο έργο τέχνης που λειτουργεί σαν μαζική διαμαρτυρία. Θα πωληθούν μόνο ως σύνολο και τα έσοδα θα διατεθούν σε γυναικείες οργανώσεις στο Μεξικό και σε καμπάνιες ενάντια στη βία προς τις γυναίκες.

εμφάνιση σχολίων