0
1
σχόλια
362
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
«Αν η αιώνια επιστροφή είναι το πιο βαρύ φορτίο, οι ζωές μας μπορούν, σ' αυτό το πλαίσιο, να φανερωθούν σ' όλη τους τη λαμπρή ελαφρότητα;»
 
DOCTV.GR | UNSPLASH
8 Νοεμβρίου 2021
Αν  κάθε δευτερόλεπτο της ζωής μας είναι να επαναληφθεί αμέτρητες φορές, είμαστε καρφωμένοι στην αιωνιότητα όπως ο Ιησούς Χριστός επάνω στο σταυρό. Τι φριχτή ιδέα! Στον κόσμο της αιώνιας επιστροφής κάθε κίνηση  φέρει το βάρος μιας αβάσταχτης ευθύνης. Αυτό είναι που έκανε τον Νίτσε να  λέει ότι η ιδέα της αιώνιας επιστροφής είναι το πιο βαρύ  φορτίο (das schwerste  Gewicht).

Αν η αιώνια επιστροφή είναι το πιο βαρύ  φορτίο, οι  ζωές  μας μπορούν, σ' αυτό το πλαίσιο, να φανερωθούν σ' όλη τους τη λαμπρή ελαφρότητα. Στ' αλήθεια, όμως, είναι φριχτή  η  βαρύτητα και ωραία η ελαφρότητα;

Το πιο βαρύ φορτίο μάς συνθλίβει, μας κάνει να λυγίζουμε  κάτω απ' αυτό, μας πιέζει στο έδαφος. Αλλά, στην ερωτική ποίηση όλων των αιώνων, η γυναίκα επιθυμεί να δεχτεί το φορτίο του αντρικού κορμιού. Το πιο βαρύ φορτίο είναι  λοιπόν ταυτόχρονα και η εικόνα της πιο έντονης ζωικής  ολοκλήρωσης. Όσο πιο βαρύ είναι το φορτίο, όσο κοντινή  στη γη είναι  η ζωή μας, τόσο πιο αληθινή και πιο πραγματική είναι.

Σ' αντιστάθμισμα, η ολική απουσία του φορτίου κάνει το ανθρώπινο ον να γίνεται πιο ελαφρύ απ' τον άνεμο, να πετάει, ν'  απομακρύνεται απ' τη γη, απ' το  γήινο είναι, να μην είναι  παρά μόνο κατά το ήμισυ αληθινό και οι κινήσεις του να είναι εξίσου ελεύθερες όσο και χωρίς σημασία.

Από το βιβλίο του Μίλαν Κούντερα, Η Αβάσταχτη ελαφρότητα του Είναι, εκδ. Το Βήμα. Ο Μίλαν Κούντερα είναι Τσέχος συγγραφέας με γαλλική υπηκοότητα. Γεννήθηκε την 1η Απριλίου του 1929 στο Μπρνο της πρώην Τσεχοσλοβακίας και ζει στη Γαλλία από το 1975. Έγινε ιδιαίτερα γνωστός με τα έργα του Η Αβάσταχτη Ελαφρότητα του Είναι, Το Βιβλίο του Γέλιου και της Λήθης και Το Αστείο. Έχει συγγράψει τόσο στην τσεχική όσο και στη γαλλική γλώσσα, ενώ επιμελείται προσωπικά όλες τις γαλλικές μεταφράσεις των βιβλίων του, προσδίδοντάς τους ισχύ πρωτοτύπου και όχι μεταφρασμένου έργου. Κατόπιν λογοκρισίας, η κυκλοφορία των έργων του ήταν απαγορευμένη στη γενέτειρά του έως και την πτώση της Κομμουνιστικής κυβέρνησης κατά τη Βελούδινη επανάσταση του 1989.
 

Διαβάστε επίσης:
Κούντερα: Το Εγώ
Κούντερα: Το παράδοξο της νοσταλγίας
Κούντερα: Η αβάσταχτη ελαφρότητα του είναι
εμφάνιση σχολίων