0
1
σχόλια
510
λέξεις
Α' ΠΡΟΣΩΠΟ
«H Ωραία Ελένη υμνήθηκε επειδή είχε το πρόσωπο, όχι το στήθος «που ρίχτηκαν στη θάλασσα για χάρη του χίλια καράβια». Από τον Λέοναρντ Μλοντίνοφ
DOCTV.GR
21 Φεβρουαρίου 2020
Τα πρόσωπα παίζουν ιδιαίτερο ρόλο στην ανθρώπινη συμπεριφορά. Αυτός είναι ο λόγος που, παρά το γνωστό ιδιαίτερο ενδιαφέρον των ανδρών, η Ωραία Ελένη υμνήθηκε επειδή είχε «το πρόσωπο που ρίχτηκαν στη θάλασσα για χάρη του χίλια καράβια» και όχι «το στήθος που ρίχτηκαν στη θάλασσα για χάρη του χίλια καράβια». Και για τον ίδιο λόγο, όταν λέμε στους καλεσμένους μας ότι το νόστιμο πιάτο που γεύονται είναι μοσχαρίσιο πάγκρεας, εστιάζουμε την προσοχή μας στα πρόσωπα και όχι στους αγκώνες τους –ή στα λόγια τους–, για να έχουμε μια γρήγορη και ακριβή αποτύπωση της άποψής τους για τα γεύματα με εντόσθια ζώων.
 

Υπάρχει ένα ξεχωριστό τμήμα του εγκεφάλου που ασχολείται με την ανάλυση των προσώπων  

Κοιτάμε τα πρόσωπα για να κρίνουμε γρήγορα αν κάποιος είναι χαρούμενος ή λυπημένος, ευχαριστημένος ή δυσαρεστημένος, φιλικός ή επικίνδυνος. Και οι ειλικρινείς αντιδράσεις μας στα γεγονότα αντανακλώνται στις εκφράσεις του προσώπου μας, που ελέγχονται σε μεγάλο βαθμό από τον ασυνείδητο νου μας.

Οι εκφράσεις, είναι ένας βασικός τρόπος επικοινωνίας για εμάς, και δύσκολα μπορούμε να τις καταπνίξουμε ή να τις προσποιηθούμε, πράγμα που εξηγεί γιατί σπανίζουν οι μεγάλοι ηθοποιοί.  Η σημασία του προσώπου αντανακλάται στο γεγονός ότι, όσο ισχυρή και αν είναι η έλξη που νιώθουν οι άντρες για τη γυναικεία σιλουέτα ή οι γυναίκες για την εξωτερική εμφάνιση ενός άντρα, δεν έχει ανακαλυφθεί κανένα τμήμα του ανθρώπινου εγκεφάλου που να αναλύει τις λεπτές αποχρώσεις των φουσκωτών δικεφάλων ή τις καμπύλες των σφιχτών γλουτών και του στήθους. Αντίθετα, υπάρχει ένα ξεχωριστό τμήμα του εγκεφάλου που ασχολείται με την ανάλυση των προσώπων –η λεγόμενη ατρακτοειδής περιοχή προσώπων (fusiform face area).


Απόσπασμα από το βιβλίο του Λέοναρντ Μλοντίνοφ, Το νέο ασυνείδητο και τι μας διδάσκει – Κάτω από το κατώφλι, Πανεπιστημιακές εκδόσεις Κρήτης. Ο Leonard Mlodinow (Λέοναρντ Μλοντίνοφ) έλαβε το διδακτορικό του στη φυσική από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας, στο Berkeley, εργάστηκε ερευνητικά στο Ινστιτούτο Max Planck, και τώρα διδάσκει μαθήματα σχετικά με την τυχαιότητα σε μελλοντικούς επιστήμονες στο Caltech. Έχει επίσης ασχοληθεί με τη συγγραφή σεναρίου για τις τηλεοπτικές σειρές ΜακΓκάιβερ και ΣταρΤρεκ: Η επόμενη γενιά. Τα προηγούμενα βιβλία του είναι, μεταξύ άλλων: Το παράθυρο του Ευκλείδη: Η ιστορία της γεωμετρίας, από τις παράλληλες ευθείες έως τον υπερχώρο (Κάτοπτρο, 2007), Το ουράνιο τόξο του Φάυνμαν: Μια αναζήτηση του ωραίου στη φυσική και στη ζωή (Αλεξάνδρεια, 2007), Ένα συντομότερο χρονικό του χρόνου (μαζί με τον Stephen Hawking, Κάτοπτρο, 2005) και Τα βήματα του μεθυσμένου. Πώς η τυχαιότητα κυβερνά τη ζωή μας (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, 2016). Στο Κάτω από το κατώφλι, ο Μλοντίνοφ διαφωτίζει με συνοπτικό και κατανοητό τρόπο ακόμα και τα πιο δυσνόητα επιστημονικά ζητήματα, για να διαλευκάνει την πολυπλοκότητα του «υποκατωφλικού» νου, καταδεικνύει τις πολλές ασυνείδητες πτυχές των παρανοήσεών μας, και εξηγεί πώς δημιουργούνται οι ανακριβείς αναμνήσεις για σημαντικά γεγονότα της ζωής μας, οδηγώντας μας να αναθεωρήσουμε δραστικά την αντίληψή μας για τον εαυτό μας και τον κόσμο γύρω μας.


Διαβάστε επίσης:
Τι σημαίνει να είσαι άνθρωπος
Ρότζερς: Να σ' ακούς
Άντλερ: Το μεγαλύτερο βήμα της ανθρωπότητας
Η βιολογία του ανθρώπινου κακού
εμφάνιση σχολίων