7
1
σχόλια
2261
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Μικρές Κυρίες. Οι Monos. Winona. Φως Στο Σκοτάδι. Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο. Candyman. Fight Girl
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
6 Φεβρουαρίου 2020
ΜΙΚΡΕΣ ΚΥΡΙΕΣ: H ενήλικη πια και ανερχόμενη συγγραφέας Τζο Μαρτς αναπολεί περιστατικά από τη συναρπαστική ζωή με τις αδελφές της Μεγκ, Έιμι και Μπεθ στη Μασαχουσέτη, τη περίοδο που ο αμερικάνικος εμφύλιος πλησίαζε προς το τέλος του και ο πατέρας τους υπηρετούσε ακόμη στο στρατό των Βορίων. Μια μεταβατική περίοδο κατά την οποία και οι τέσσερίς τους ήταν αποφασισμένες, να ζήσουν τη ζωή τους όπως ήθελαν αυτές και όχι όπως επέβαλε στις γυναίκες, η κοινωνία της εποχής τους.

Πρόκειται για τη 6η γνωστή μεταφορά (η πρώτη ήταν το 1917 και η προηγούμενη το 1994), στο κινηματογράφο του πολυδιαβασμένου κλασικού μυθιστορήματος της Λουίζα Μέι Άλκοτ, από τη Γκρέτα Γκέργουιγκ του Lady Bird, η οποία υπερτονίζει τα πρώιμα φεμινιστικά μηνύματα του βιβλίου με εμβόλιμες δικές της προσθήκες (στη πραγματικότητα, η ιδέα των δηλώσεων της Τζο για το γάμο στη ταινία, ήταν της Μέριλ Στριπ που υποδύεται τη πλούσια, γεροντοκόρη θεία των κοριτσιών, σε μια προσπάθεια να καταλάβουν οι γυναίκες και οι άντρες της σημερινής εποχής τη θέση των γυναικών της περιόδου. Φυσικά μιλάμε για τις προνομιούχες γυναίκες και όχι για τη φτωχολογιά, λευκών και μαύρων γυναικών).

Η υποψήφια για βραβείο Όσκαρ σεναριακή διασκευή που έχει γίνει από την ίδια τη Γκέργουιγκ, σπάει την αφήγηση πηδώντας μπρος και πίσω στο χρόνο, δίνοντας της ζωντάνια, αν και ο θεατής θα μπερδευτεί λίγο στην αρχή μέχρι να γνωρίσει όλους τους χαρακτήρες: τα τέσσερα κορίτσια, τη μητέρα τους, τη θεία, το πλούσιο γείτονα και τον ατίθασο, αλλά καλόκαρδο εγγονό του, τον οποίο υποδύεται με μπρίο ο Τιμοτέ(ι) Σαλαμέ.

Οι φωτισμοί, η φωτογραφία και τα κοστούμια συνθέτουν εικόνες που θυμίζουν ζωγραφικά έργα. Το παράδοξο είναι ότι τελικά η ενάντια στο γάμο και στην εξάρτησή της από τους άντρες, Τζο, υποκύπτει σε αυτόν τελικά. Ίσως να έχει να κάνει με την επιβολή του εκδότη της Άλκοτ, η οποία στη πραγματικότητα δεν παντρεύτηκε ποτέ. Ένα άλλο παράδοξο, είναι πως καμία από τις 4 ηθοποιούς που υποδύονται τα κορίτσια δεν είναι Αμερικάνα. Μόνο η Ρόναν έχει γεννηθεί στο Μπρονξ από Ιρλανδούς γονείς οι οποίοι επέστρεψαν στη πατρίδα τους όταν εκείνη ήταν 3 χρόνων. Είναι όμως και οι 4 εξαιρετικές, όπως και ο Σαλαμέ, η Μέριλ Στριπ, η Λόρα Ντερν, ο Λουί Γκαρέλ και ο Κρις Εβανς που τις πλαισιώνουν. Η πολύ αξιόλογη στο είδος της ταινία, έχει αποσπάσει έξι υποψηφιότητες για τα φετινά Όσκαρ (ταινίας, σεναρίου, ερμηνειών Α' και Β' ρόλου, κοστουμιών και μουσικής).

Info: Μικρές Κυρίες (Little Women). Αισθηματική, Δραματική, Εποχής. ΗΠΑ 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Γκρέτα Γκέργουιγκ. Παίζουν: Σέρσια Ρόναν, Φλόρενς Πιου, Εμα Γουότσον, Τιμοτέ Σαλαμέ, Λόρα Ντερν, Κρις Εβανς, Μέριλ Στριπ, Ελίζα Σκάνλεν. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΟΙ MONOS: Μια ομάδα εφήβων αγοριών και κοριτσιών ζουν σαν στρατιώτες κάποιας επαναστατικής ομάδας, σε ένα οροπέδιο στα επιβλητικά βουνά της Κολομβίας και έχουν δύο βασικές αποστολές: Να προσέχουν την Αμερικανίδα των ανταρτών και να διατηρούν στην ζωή μια αγελάδα σημαντική για την επιβίωσή τους. Όμως τα πράγματα αρχίζουν να πηγαίνουν πολύ στραβά...

Η ταινία του Αλεχάνδρο Λάντες είναι από αυτές τις δημιουργίες που δεν μπορεί κανείς να τις κατατάξει σε κάποιο κινηματογραφικό είδος. Δεν είναι μια ταινία για τις αντιμαχόμενες ομάδες στα βουνά και τις ζούγκλες τις Κολομβίας, ανάμεσα σε κυβερνητικές, επαναστατικές και παραστρατιωτικές δυνάμεις, ούτε και μια καθαρόαιμη περιπέτεια αν και γίνεται τέτοια στο τελευταίο μισάωρο. Στην αρχή μοιάζει με ψυχολογικό πορτραίτο μιας απομονωμένης ομάδας εφήβων που αν και κάπως ανεξέλεγκτη λόγω της ηλικίας των μελών της, δρα κάτω από τη συστηματική πίεση μιας περιοδικής στρατιωτικής εκπαίδευσης, στα πλαίσια ενός επαναστατικού στρατού.

Ξεκινάει με την ομάδα των παιδιών να ζει απομονωμένη σε ένα ορεινό bunker. Μοιράζει τις δραστηριότητές της ανάμεσα στις ασκήσεις, τις ερωτοτροπίες και το παιχνίδι. Μαζί τους ζει και μια αιχμάλωτη γυναίκα. Μια φωνή από έναν ασύρματο τους δίνει οδηγίες. Αυτή η φωνή αποκτά και σώμα. Ο υπεύθυνος εκπαιδευτής τους έρχεται και τους φέρνει μαζί του μια αγελάδα που τους δάνεισε ένας χωρικός. Πρέπει να τη προσέχουν σαν τα μάτια τους γιατί από αυτό θα εξαρτηθεί η φήμη της παράταξης ανάμεσα στους ντόπιους πληθυσμούς. Όμως όταν ο αρχηγός της ομάδας φύγει από τη ζωή, η ομάδα με καινούργιο ηγέτη θα αποκοπεί από το υπόλοιπο στρατιωτικό σώμα, η αιχμάλωτη θα βρει ευκαιρίες να το σκάσει και κάποια μέλη της θα αυτομολήσουν κυνηγημένα από τους υπόλοιπους.

Καθώς μαθαίνουμε περισσότερα για τους χαρακτήρες και τη δυναμική τους και από τη στιγμή που αφήνουν το οροπέδιο για να κατεβούν στα τροπικά δάση της βροχής και της ζέστης, το ψυχολογικό δράμα και το σχόλιό του πάνω στη βία που διέπει τις ανθρώπινες σχέσεις, εξελίσσεται σταδιακά, με εξαιρετικό τρόπο, σε περιπέτεια καταδίωξης, επιπέδου, Deliverance, με τους ηθοποιούς να πραγματοποιούν οι ίδιοι χωρίς κασκαντέρ, τα ριψοκίνδυνα σταντς τους. 

Πρόκειται για μια πρωτότυπη δημιουργία που αποτίει φόρο τιμής στον Άρχοντα των Μυγών του Γουίλιαμ Γκόλντινγκ και που αν και μοιάζει φτιαγμένη από θραύσματα άλλων ταινιών, ξεχωρίζει για την άγρια ποίηση και τη στιγμές, παραισθησιογόνα ατμόσφαιρά της, φωτογραφημένη από τον Τζάσπερ Γουλφ, το δυναμικό μοντάζ των: Τεντ Γκαρντ, Σαντιάγκο Οθεγκάι και (του μόνιμου συνεργάτη του Γιώργου Λάνθιμου, μοντέρ), Γιώργου Μαυροψαρίδη, τη λειτουργική αντίστιξη της Μουσικής της Μίκα Λέβι, που είχε εντυπωσιάσει στα: Κάτω Από το Δέρμα και Jackie αλλά και για τις ερμηνείες του καστ που περιλαμβάνει δύο επαγγελματίες και πολλούς ερασιτέχνες ηθοποιούς.

Η αμόραλ και σκληρή στάση της, ενόχλησε κάποιους που πιθανόν να ήθελαν ένα ηθικό μήνυμα, όμως ο πόλεμος και η βία της εξουσίας και των δυνατών πάνω στους αδύνατους δεν έχουν τίποτε το ηθικό και δεν αποδέχονται, κατά τη γνώμη μας, καμία ηθική δικαιολογία. Μια από τις πιο αξιόλογες ταινίες της σεζόν.

Info: Οι Monos (Monos). Δραματική, Περιπέτεια, Θρίλερ. Κολομβία, Αργεντινή, Ολλανδία, Γερμανία, Σουηδία, Νορβηγία, ΗΠΑ, Ελβετία, Δανία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Αλεχάνδρο Λάντες. Παίζουν: Σοφία Μπουεναβεντούρα, Χουλιάν Χιράλντο, Κάρεν Κιντέρο, Μόιζες Αρίας, Τζούλιαν Νίκολσον, Λόρα Καστριγιόν, Ντέιμπι Ρουέδα, Γουίλσον Σαλαζάρ. Διανομή: Filmtrade.


WINONA: Τη τελευταία μέρα του καλοκαιριού, τέσσερα κορίτσια κι ένας σκύλος κατεβαίνουν για να λιαστούν, να κάνουν μπάνιο και να εξομολογηθούν η μία στην άλλη στη νέα ταινία του The Boy (Αλέξανδρου Βούλγαρη), η οποία δεν ταξινομείται εύκολα σε κάποιο συγκεκριμένο κινηματογραφικό είδος.

Όταν ξεκίνησε τα γυρίσματα, επιλέγοντας από την αφρόκρεμα των νεαρών Ελληνίδων ηθοποιών τις: Ανθή Ευστρατιάδου, Σοφία Κόκκαλη, Ηρώ Μπέζου και τη διεθνή, Δάφνη Πατάκια, είχε στο μυαλό του μια δακρύβρεχτη κωμωδία, με στοιχεία acapella μιούζικαλ ίσως. Το αποτέλεσμα ο ίδιος το χαρακτηρίζει σαν ένα χιτσκοκικό μελόδραμα (στο τέλος της ταινίας τα κορίτσια μοιράζονται με το θεατή το μυστικό τους που πέφτει σαν σκιά πάνω στη ξενοιασιά και τη λιακάδα της ημέρας), ή σαν ένα folk παραμύθι με ήρωες τέσσερα κορίτσια και ένα φάντασμα, τα οποία έχουν μεγαλώσει τη δεκαετία του '80 στην οποία παραπέμπουν οι αναφορές του.

Λιγότερο πειραματική από το τη Higuita (2013) και το Νήμα (2017), η καινούργια ταινία του The Boy, έχει να κάνει, για άλλη μια φορά, με το οδυνηρό πέρασμα από την εφηβεία προς την ενηλικίωση, μιας γενιάς που αρνείται να μεγαλώσει και να συμμορφωθεί με τη κανονικότητα. Πρόκειται για μια θεματική που επανέρχεται σταθερά στο έργο του Αλέξανδρου Βούλγαρη και του alter ego του, The Boy, στο κινηματογράφο, στη μουσική και στη καθημερινότητά της ζωής τους. Δεν γίνεται να αρέσει σε όλους, όμως ό,τι χάνεται σε ιδιοσυγκρασιακή, καλλιτεχνική ιδιομορφία, κερδίζεται σε προσωπική και αυθεντική ιδιαιτερότητα και σε ειλικρινή συναισθήματα.

Info: Winona. Δραματική, Μουσική. Ελλάδα 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: The Boy. Μουσική: Μις Τρίχρωμη, The Boy. Παίζουν: Ανθή Ευστρατιάδου, Σοφία Κόκκαλη, Ηρώ Μπέζου, Δάφνη Πατάκια, Κλειώ Κτενά. Διανομή: Weird Wave. Στο Άστορ της Πλατείας Κοραή στην Αθήνα και στις Παύλος Ζάννας & Σταύρος Τορνές στη Θεσσαλονίκη.


ΦΩΣ ΣΤΟ ΣΚΟΤΑΔΙ: Το ταξίδι ενός πατέρα και του παιδιού του στα περίχωρα της Βόρειας Αμερικής ύστερα από πανδημία που εξαφάνισε σχεδόν όλες τις γυναίκες, τον μισό και παραπάνω πληθυσμό της Γης. Καθώς ο πατέρας παλεύει να προστατέψει το παιδί του, που θα προτιμούσε μια κανονική ζωή, φίλους και μια μόνιμη κατοικία, ο δεσμός τους και η ίδια η ανθρωπότητα, δοκιμάζονται.

Σε σενάριο και σκηνοθεσία του Κέισι Άφλεκ (Μια Πόλη Δίπλα στη Θάλασσα), το Φως Στο Σκοτάδι είναι ένα ψυχολογικό δράμα φαντασίας, χαμηλών τόνων στην αρχή, για τη προσπάθεια ενός πατέρα να κρατήσει το παιδί του ζωντανό, σε ένα παγωμένο και αποξενωμένο κόσμο. Ζουν σε μια σκηνή στο δάσος και μετακινούνται συνέχεια. Στη συνέχεια θα περάσουν μερικές μέρες μέσα σε ένα έρημο σπίτι, ύστερα από επιμονή της μικρής. Μια επίσκεψη στη κοντινή πόλη, θα αποδειχτεί μια όχι και τόσο καλή ιδέα. Κάποιοι θα τους ακολουθήσουν και θα συνεχίσουν να τους ακολουθούν, όπου κι αν πάνε. Κάποια στιγμή, παγιδευμένοι στο σπίτι της γιαγιάς του ήρωα, στο οποίο τώρα κατοικούν τρεις ηλικιωμένοι άντρες, θα πρέπει να έρθουν αντιμέτωποι με τους κυνηγούς τους, οι οποίοι, σε ένα κόσμο προορισμένο να εξαφανιστεί, έχουν τους δικούς τους λόγους να αναζητούν όλα τα εναπομείναντα θηλυκά πλάσματα. Στο τελευταίο μισάωρο, οι συνήθως μεγάλες σε διάρκεια σκηνές που πατέρας και κόρη συνομιλούν για το παρελθόν και το παρόν τους, δίνουν τη θέση τους σε ένα γεμάτο ένταση, θρίλερ αγωνίας.

Ακολουθώντας διαφορετικό τρόπο από εκείνο του επίσης σκηνοθέτη αδερφού του, ο Κέισι Άφλεκ επιμένει περισσότερο στις σιωπές και στους διαλόγους, αφήνοντας τη δράση για το τέλος. Μέσα από τις απορίες της μικρής –πολύ καλή στο ρόλο η Ανα Πνιόβσκι που θυμίζει μια κοριτσίστικη εκδοχή της Σέιλιν Γούντλεϊ (Ονειρεμένο Τώρα, Η Τριλογία της Απόκλισης, Big Little Lies)– και μικρά εμβόλιμα φλας μπακ, ολοκληρώνει την εικόνα του κόσμου όπως παρουσιάζεται στο σύμπαν της αξιόλογης αυτής ταινίας φαντασίας που όπως και οι Monos πιο πάνω, δεν μπορεί να ταξινομηθεί εύκολα σε κάποιο συγκεκριμένο είδος.

Info: Φως Στο Σκοτάδι (Light of My Life). Δραματική, Φαντασίας. ΗΠΑ 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Κέισι Άφλεκ, Ανα Πνιόβσκι, Τομ Μπόουερ, Ελίζαμπεθ Μος. Διανομή: Spentzos Film.


Η ΑΟΡΑΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΕΥΡΥΔΙΚΗΣ ΓΚΟΥΣΜΑΟ: Δύο αχώριστες αδερφές, στο Ρίο ντε Τζανέιρο της δεκαετίας του ’50, αναγκάζονται να αποχωριστούν η μία την άλλη. Η Γκουίδα δεν έχει άλλη επιλογή από το να μεγαλώσει ολομόναχη το εκτός γάμου παιδί της, ενώ η Ευρυδίκη εξωθείται σε έναν νερόβραστο γάμο, εγκαταλείποντας το πάθος της για το πιάνο.

Βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα του 2015 γραμμένο από τη Μάρτα Μπατάλα, η ταινία του Βραζιλιάνου Καρίμ Αϊνούζ που κέρδισε το Βραβείο στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ των Καννών, είναι η ιστορία δύο αδερφών, της Γκουίδα και της Ερίντιτσε. Η πρώτη ονειρεύεται τον έρωτα τον οποίο αναζητά στο πρόσωπο του Γιώργου, ενός Έλληνα ναυτικού τον οποίο ακολουθεί στην Ελλάδα. Η δεύτερη, μια μουσική καριέρα ως σολίστ πιάνου στην Αυστρία. Τα όνειρά τους δεν θα πραγματοποιηθούν, όμως μακριά η μία από την άλλη, θα αργήσουν να μάθους η μία για τα γεγονότα της ζωής της άλλης, πιστεύοντας ότι είχαν βρει την ευτυχία.

Επικό και πανέμορφο μελόδραμα εποχής, η ταινία αποτελεί μια έξυπνη αναφορά στον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης, μα πάνω απ’ όλα ένας ύμνος στο γυναικείο σθένος. Ένας φόρος τιμής στις αμέτρητες γυναίκες που στερήθηκαν τη δυνατότητα να διαθέσουν το σώμα και το πνεύμα τους όπως οι ίδιες επιθυμούσαν, προκειμένου να στριμωχτούν σε ασφυκτικά πατριαρχικά καλούπια.

Info: Η Αόρατη Ζωή της Ευρυδίκης Γκουσμάο (A Vida Invisivel). Δραματική. Βραζιλία, Γερμανία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 6 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Καρίμ Αϊνούζ. Παίζουν: Κάρολ Ντουάρτε, Τζούλια Στόκλερ, Γκρεγκόριο Ντουβιβέρ, Μπάρμπαρα Σάντος. Διανομή: Ama Films.


ΑΚΟΜΗ...
CANDYMAN: Δύο φοιτήτριες που θέλουν να γράψουν μια εργασία για τους Αστικούς Μύθους, αψηφούν τις προειδοποιήσεις και καλούν τον Candyman, το φάντασμα ενός νεαρού νέγρου γιο σκλάβων που είχε δολοφονηθεί με άγριο τρόπο από τα λευκά πλήθη επειδή είχε κοιμηθεί με μια λευκή γυναίκα.

Ταινία του 1992 σκηνοθετημένη από τον Μπέρναρντ Ρόουζ που είχε γίνει γνωστός από το Paperhouse (1988) και που βασίζεται σε ένα διήγημα του Κλάιβ Μπάρκερ (Hellraiser), από τα Βιβλία του Αίματος. Κατά υπόδειξη του Μπάρκερ, οι Βρετανοί δημιουργοί μεταφέρουν τη πλοκή από το Λίβερπουλ στο Σικάγο. Το αποτέλεσμα σε σχέση με τους δύο βασικούς δημιουργούς δεν είναι και το καλύτερο. Ο Φίλιπ Γκλας που υπογράφει το μουσικό σκορ, φανταζόταν μια arthouse εκδοχή της ιστορίας του Μπάρκερ, αλλά αντί αυτού είδε ένα slasher το οποίο συμπάθησε μόνο όταν άρχισε να του αποφέρει κέρδος. Οι διάφορες φήμες του ότι η πρωταγωνίστρια έπαιζε τις σκηνές με τον Candyman υπνωτισμένη ή πως η παραγωγή είχε πληρώσει τις συμμορίες της περιοχής των γυρισμάτων για να μπορέσει να ολοκληρωθεί, τις έδωσαν ένα cult status, ενώ το θέμα της παρακίνησε τον Τζόρνταν Πιλ του Τρέξε! και του Εμείς να γράψει και να γίνει παραγωγός μιας καινούργιας εκδοχής της ιστορίας του Μπάρκερ, σε σκηνοθεσία της Νία ΝταΚόστα του Little Woods (Crossing the Line).

Η ταινία του Ρόουζ θα παιχτεί για πρώτη φορά στη χώρα μας σε κινηματογράφο (είχε βγει κατευθείαν σε βίντεο), αυτό το Σάββατο τα μεσάνυχτα, στην Ααβόρα, από το Midnight Express του Άκη Καπράνου. Τη ταινία θα προλογίσει ο stand-up κωμικός και φαν του Φανταστικού, Ηλίας Φουντούλης. 

Info: Candyman. Τρόμου. ΗΠΑ, Βρετανία 1992. Ειδική Προβολή: Σάββατο τα μεσάνυχτα, στην Ααβόρα (Ιπποκράτους 180). Σκηνοθεσία: Μπέρναρντ Ρόουζ. Παίζουν: Βιρτζίνια Μάντσεν, Σάντερ Μπέρκλεϊ, Τόνι Τοντ. 


FIGHT GIRL: Μετά τον χωρισμό των γονιών της, η 12χρονη Μπο αναγκάζεται να μετακομίσει σε ένα προάστιο του Άμστερνταμ με τη μητέρα της και τον αδελφό της. Μια νέα φίλη την εισάγει στον κόσμο του kickboxing και το φυσικό της ταλέντο σύντομα την οδηγεί στους εθνικούς αγώνες. Όμως η Μπο πρέπει να μάθει πώς να συγκρατεί τον θυμό της και να αποδεχθεί ότι δεν μπορεί να ελέγξει τον κόσμο γύρω της.

Ολλανδική ταινία ενηλικίωσης που δεν κρύβει εκπλήξεις, τη τέταρτη της εβδομάδας που έχει γυναίκες ηρωίδες και που αφορά τη θέση τους σε έναν αντροκρατούμενο κόσμο. Ειδική προβολή του CineDoc Kids, στο Δαναό της οδού Κηφισίας 109, τη Κυριακή 9 Φεβρουαρίου, στις 16:00.

Μετά την προβολή θα ακολουθήσει συζήτηση με την Εβίτα Οικονόμου, πρωταθλήτρια Ελλάδος στο kickboxing. Σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Kickboxing.

Info: Girl Fight (Vechtmeisje). Δραματική. Ολλανδία 2018. Ειδική Προβολή: Κυριακή 9 Φεβρουαρίου στο Δαναό, Κηφισίας 109 (Μετρό Πανόρμου), στις 16:00. Σκηνοθεσία: Γιόχαν Τίμερς. Παίζουν: Ρόμπερτ Νέντερλοφ, Χίλντε Ντε Μπερντεμέκερ, Ιμανουέλ Γκριβς. Διανομή: CineDoc.
εμφάνιση σχολίων