19
1
σχόλια
2223
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
31 Οκτωβρίου 2019
Το MOViEMENT σας προσκαλεί σε ένα κινηματογραφικό ταξίδι μέσα από διάφορες όψεις της μετανάστευσης γύρω από τη Μεσόγειο και πέρα από αυτή, από τις 30/10 μέχρι και τη Κυριακή 03/11, στη Ταινιοθήκη της Ελλάδος (Ιερά οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, Κεραμεικός), με Ελεύθερη Είσοδο. Το φεστιβάλ περιλαμβάνει ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους, καθώς και ταινίες μυθοπλασίας από καθιερωμένους και άγνωστους σκηνοθέτες. Κάποιες από τις 30 συνολικά ταινίες θα προβληθούν για πρώτη φορά στο MOViEMENT.

Το MOViEMENT παρουσιάζει διαφορετικές οπτικές, υποκειμενικές απόψεις και εμπειρίες, όπως η εργασία των οικιακών βοηθών, ο δομικός ρατσισμός, οι οικογενειακές σχέσεις, η ένταξη, ο πόλεμος, ο εκτοπισμός και η αλληλεγγύη, με στόχο να προκαλέσει τις απόψεις του θεατή αποδομώντας τις κυρίαρχες αφηγήσεις και δημιουργώντας χώρο για σκέψη και αλληλεγγύη. Παράλληλα με τις προβολές, το πρόγραμμα περιλαμβάνει ερωτήσεις του κοινού, καθώς και συζητήσεις σε πάνελ με κινηματογραφιστές, ηθοποιούς και ακτιβιστές – συνθήκες που θα διευκολύνουν το διάλογο και την ανταλλαγή απόψεων με το κοινό.

Οι ταινίες που συμπεριλαμβάνονται στο πρόγραμμα προέρχονται από μια ευρεία γκάμα χωρών όπως η Τυνησία, ο Λίβανος, η Ελλάδα, η Ισπανία, η Συρία, η Ιταλία, η Γερμανία και η Αίγυπτος. Το MOViEMENT είναι μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ρόζα Λούξεμπουργκ – Παράρτημα Ελλάδας σε συνεργασία με τα γραφεία του Ιδρύματος στην Βυρητό, την Τύνιδα και το Βερολίνο.

Ακολουθεί μια επιλογή από τις ταινίες μεγάλου μήκους της κάθε μέρας.

Ταινία Έναρξης στις 30 Οκτωβρίου:
A MAID FOR EACH: Οι οικιακές βοηθοί είναι μια κανονική αγορά στο Λίβανο, καταμερισμένη με βάση την εθνική και εθνοτική καταγωγή των εργαζομένων, όπου ο Λιβανέζος εργοδότης είναι αφέντης και ο εργαζόμενος ιδιοκτησία του. Ο Ζέιν είναι ιδιοκτήτης ενός γραφείου εύρεσης οικιακών βοηθών στη Βηρυτό. Βρίσκει Αφρικανές και Ασιάτισσες για να εργαστούν σε λιβανέζικα νοικοκυριά, και βοηθά τους πελάτες του να επιλέξουν την κατάλληλη υπηρέτρια για τις ανάγκες τους. Ο Ζέιν έχει την αστυνομία, το χώρο της διαφήμισης και το δικαστικό σύστημα με το μέρος του. Παρ’ όλα αυτά, ανοίγει το γραφείο του στον σκηνοθέτη και στο συνεργείο του, μετατρέποντας την ταινία σε μια διαφωτιστική και παράλληλα, ενοχλητική συνάντηση. Σκηνοθεσία: Μάχερ Άμπι Σάμπαρ. Λίβανος, Γαλλία, Νορβηγία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα 2016.


31 Οκτωβρίου
DELTAS: BACK TO SHORES: Στη μια όχθη, ο Ιμπραχίμα, ένας νεαρός Σενεγαλέζος χωρίς χαρτιά, που ζει στην Ταγγέρη, περιμένει με αγωνία το πέρασμά του στην Ευρώπη. Στην απέναντι όχθη, ο Αγκοστίνιο, ψαράς για πάνω από σαράντα χρόνια, αναγκάζεται να αναχωρήσει για να συναντήσει την οικογένειά του στην Ολλανδία. Ανάμεσά τους η θάλασσα. Δύο ιστορίες μετανάστευσης με απροσδόκητο τέλος, που οι ομοιότητές τους αποκαλύπτουν την ανάγκη και τη δυσκολία να βρει κανείς τη θέση του σε έναν κόσμο σε κατάσταση κρίσης. Σκηνοθεσία: Τσάρλι Πέτερσμαν. Ελβετία, Μαρόκο, Ολλανδία, Πορτογαλία 2016.


HOTEL SAHARA: Ένα κινηματογραφικό ταξίδι στο τελευταίο ορατό σύνορο που χωρίζει τη Δυτική Αφρική από την Ευρώπη. Η μελαγχολική παραθαλάσσια μαυριτανική πόλη Νουαντίμπου είναι μια μεταφορά, ένα σημείο αφίξεων και αναχωρήσεων, ένας τόπος συγκέντρωσης τσακισμένων ονείρων, ένας τόπος αναμονής για μια καλύτερη ζωή στο Βορρά. Πάνω από όλα, είναι μια γκρίζα ζώνη, ένας τόπος ατέλειωτης αναμονής και ατέρμονης ελπίδας. Ένα ζοφερό και αφιλόξενο σημείο αναχώρησης για δεκάδες χιλιάδες ανθρώπους που εισρέουν από τις γειτονικές χώρες, έχοντας στο μυαλό ένα μονάχα όνειρο: την Ευρώπη. Σκηνοθεσία: Μπετίνα Χάασεν. Γερμανία 2008. 


BABAI: Σε αυτή την εντυπωσιακή ιστορία, ο δεκάχρονος Νόρι και ο πατέρας του, ο Γκεζίμ, βγάζουν το ψωμί τους πουλώντας τσιγάρα στο προπολεμικό Κόσοβο της δεκαετίας του ’90. Ο πατέρας έχει φοβερό ταλέντο να αποφεύγει το παρελθόν, και τώρα θέλει να εγκαταλείψει το Κόσοβο, χωρίς τον Νόρι. Αλλά το αγόρι κάνει ό,τι μπορεί για να αποτρέψει τον πατέρα του να φύγει. Έπειτα από ένα ατύχημα, ο Νόρι ξυπνά στο νοσοκομείο και καταλαβαίνει ότι ο πατέρας του έχει φύγει. Θυμωμένος αλλά αποφασισμένος, ο Νόρι ξεκινά ένα επικίνδυνο ταξίδι και, πράγματι, βρίσκει τον πατέρα του στη Γερμανία. Με την επιμονή που μόνο ένα παιδί μπορεί να έχει, ζητά εξηγήσεις από τον πατέρα του που τον εγκατέλειψε. Σκηνοθεσία: Βίσαρ Μορίνα. Γερμανία, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Γαλλία 2015. 


CENTRAL AIRPORT THF: Αυτό το αργό αλλά ουσιαστικό ντοκιμαντέρ αφορά το ιστορικό αλλά πλέον παροπλισμένο Αεροδρόμιο Τέμπελχοφ, που συνεχίζει να είναι τόπος αφίξεων και αναχωρήσεων. Σήμερα τα χαώδη υπόστεγά του στεγάζουν το μεγαλύτερο καταφύγιο έκτακτης ανάγκης για αιτούντες άσυλο στη Γερμανία, μεταξύ των οποίων βρίσκεται ο δεκαοχτάχρονος Ιμπραχίμ από τη Συρία. Καθώς ο Ιμπραχίμ προσαρμόζεται στη μεταβατική καθημερινότητά του με τις συνεχείς συνεντεύξεις στις κοινωνικές υπηρεσίες, στα μαθήματα γερμανικών και στις ιατρικές εξετάσεις, προσπαθεί να συμφιλιωθεί με τη νοσταλγία του και τη αγωνία του για το αν θα πάρει άδεια παραμονής ή θα απελαθεί. Σκηνοθεσία: Καρίμ Αϊνούζ.


A STRANGER CAME TO TOWN: Οι συνεντεύξεις με τέσσερις κάτοικους του Χαλεπιού αποτελούν τη ραχοκοκαλιά αυτού του κινηματογραφικού δοκιμίου για το χάος στη Συρία. Οι εικόνες μιας γκρεμισμένης πόλης συνοδεύονται από τα μοιρολόγια γυναικείων φωνών που θρηνούν. Οι τρεις από τους τέσσερις πρωταγωνιστές έχουν ενταχτεί στον Ελεύθερο Συριακό Στρατό, που σχηματίστηκε για να παλέψει ενάντια στο καθεστώς του Άσαντ. Μιλούν για την πρώτη μεγάλη διαδήλωση το 2012, για το πώς αυτός ο αντάρτικος στρατός πήρε μορφή και για το πώς βασανίστηκαν από συμμορίες καθεστωτικών τραμπούκων. Ο τέταρτος, που από το διαμέρισμά του είδε τον πόλεμο να εκτυλίσσεται, κρατά κριτική στάση απέναντι στους αντάρτες, διότι, ενώ αρχικά επευφημούνταν από τα δυτικά ΜΜΕ, πολύ σύντομα παρεισέφρησαν στις τάξεις τους τρομοκράτες και τζιχαντιστές, που τους κατηύθυναν προς τον εξτρεμισμό. Είναι ο μόνος που συνεχίζει να μένει στο Χαλέπι. Σκηνοθεσία: Τόμας Φρόχε. Ολλανδία 2017. 


01 Νοεμβρίου
EASY LESSONS: Η ταινία είναι το ποιητικό ταξίδι ενός όμορφου νεαρού κοριτσιού, της Κάφια, που, στο χείλος της ενηλικίωσης, έρχεται σε ρήξη με όλα όσα έμαθε μεγαλώνοντας στη Σομαλία. Πολιτισμικές αξίες, ταμπού και δόγματα καταρρέουν στις πιο συνηθισμένες καταστάσεις, ενώ προσπαθεί να προσαρμοστεί στη νέα της ζωή στην Ουγγαρία. Η μητέρα της τη βοήθησε να ξεφύγει από τη μοίρα της, αλλά πώς να εξηγήσει τώρα η Κάφια τις αλλαγές που βιώνει στο πιο αγαπημένο της πρόσωπο; Αυτή η εσωτερική πάλη είναι η ίδια η ταινία και πιθανότατα η μοναδική μορφή εξομολόγησης. Σκηνοθεσία: Ντορότια Ζουμπό. Ουγγαρία 2018. 


THOSE WHO JUMB: Οι δασωμένοι πρόποδες του βουνού Γκουρούγκου δεσπόζουν πάνω από τον ισπανικό θύλακα της Μελίγια στη βορειοαφρικανική ακτή. Εδώ, η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Αφρική χωρίζονται μόνο από μια εγκατάσταση περιφράξεων υψηλής ασφάλειας αποτελούμενη από τρεις φράχτες. Ο Αμπού Μπακάρ Σιντιμπέ από το Μάλι, ο πρωταγωνιστής αλλά και ένας από τους σκηνοθέτες της ταινίας, περιμένει την κατάλληλη στιγμή για να περάσει τα σύνορα. Έπειτα από δεκατέσσερις μήνες στον ανεπίσημο καταυλισμό και πολυάριθμες αποτυχημένες προσπάθειες να νικήσει το σύστημα περίφραξης, ο Abou αρχίζει να κινηματογραφεί την καθημερινή του ρουτίνα, το περιβάλλον του και την παραλυτική αναμονή για το επόμενο σάλτο. Τα βίντεό του μας δίνουν μια εσωτερική οπτική στην κοινωνική οργάνωση της προσφυγικής κοινότητας και παρέχουν μια ζοφερή ματιά στο υποτιθέμενο Ελ Ντοράντο της Ευρώπης. Σκηνοθεσία: Αμπού Μπακάρ Σιντιμπέ, Μόριτς Σίμπερτ & Εστεφάν Βάγκνερ. Δανία 2016. 


IDRISSA: CHRONICLE OF AN ORDINARY DEATH: Κλείνοντας την υπόθεση του Idrissa Diallo και αποκλείοντας κάθε πρόσβαση στον αστυνομικό του φάκελο, το ισπανικό δικαστικό σύστημα έκανε σχεδόν αδύνατο να διερευνηθούν το πώς και το γιατί πέθανε ένας 21χρονος από τη Γουινέα μέσα σε ένα κέντρο κράτησης στη Βαρκελώνη. Το ισπανικό κράτος δεν μπήκε ποτέ στον κόπο να ενημερώσει την οικογένεια του Ιντρίσα για το θάνατο του αγαπημένου τους προσώπου και ο Ιντρίσα θάφτηκε σε κάποια ανώνυμη γωνιά στην Βαρκελώνη. Χωρίς να έχουν στη διάθεσή τους ούτε μια φωτογραφία του θύματος, οι δημιουργοί της ταινίας ξεκίνησαν μια αναζήτηση στο όνομα της δικαιοσύνης, και για να επιτελέσουν το ηθικό καθήκον που είχε αποποιηθεί το ισπανικό κράτος: να εντοπίσουν τη σορό του Ιντρίσα, να βρουν την οικογένειά του και να διαλευκάνουν τι συνέβη εκείνη τη νύχτα στο κελί του αμφιλεγόμενου κέντρου κράτησης. Σκηνοθεσία: Χαβιέ Αρτίγκα & Χάπο Ορτέγκας. Ισπανία 2018.



THE LAST OF US: Σε αυτή την ποιητική και σιωπηλή ταινία, ο Ν. διασχίζει την έρημο για να φτάσει στη Βόρεια Αφρική, από όπου θα περάσει στην Ευρώπη. Έπειτα από μια επίθεση, μένει μόνος του στην Τυνησία. Εντέλει, αποφασίζει να διασχίσει τη μοναχική θάλασσα για να φτάσει σε κάποια ευρωπαϊκή χώρα. Κλέβει μια βάρκα και ξεκινά το ταξίδι του, αλλά το σκάφος βυθίζεται μεσοπέλαγα. Καταλήγοντας σε ένα πυκνό δάσος, ο Ν. βιώνει στη συνέχεια ένα ιδιαίτερο και μοναδικό ταξίδι, ανακαλύπτει διαφορετικούς και απέραντους χώρους, έχει έντονες και παροδικές συναντήσεις και γνωρίζει μια αλλαγμένη εικόνα του εαυτού του. Σκηνοθεσία: Αλά Εντινέ Σλιμ. Τυνησία, Κατάρ, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Λίβανος 2016.


LUVENTA: Η ταινία παρακολουθεί την πορεία του σωστικού πλοίου ΜΚΟ Luventa, το οποίο έχει αγοραστεί και χρησιμοποιείται από το δίκτυο νεαρών Ευρωπαίων Jugend Rettet, που αντιτίθεται στην ιδέα της Ευρώπης-φρουρίου. Το 2016 και 2017 εξετέλεσε δεκαπέντε αποστολές, διασώζοντας πάνω από 14.000 ανθρώπους, πριν κατασχεθεί από την ιταλική κυβέρνηση. Το πλήρωμα βρέθηκε να κατηγορείται ότι βοηθούσε λαθρεμπόρους. (Η ταινία περιέχει σκληρές εικόνες). Σκηνοθεσία: Μισέλ Σινκ. Γερμανία 2018. 


02 Νοεμβρίου
THE WAR ON MY PHONE: Με μια προσωπική ματιά στην καθημερινή ζωή Σύρων φίλων και οικογενειών που τους έχει χωρίσει ο εμφύλιος πόλεμος, η ταινία καταγράφει τέσσερις προσωπικές ιστορίες μέσα από τα τηλέφωνα των πρωταγωνιστών, που έχουν γίνει το βασικό τους εργαλείο για να νοηματοδοτήσουν τη ζωή τους, να διατηρήσουν τις ελπίδες τους και να συντηρήσουν τις σχέσεις τους. Βίντεο, φωτογραφίες και προσωπικά μηνύματα χρησιμοποιούνται για να δείξουν τι σημαίνει να είσαι ασφαλής σε μια ξένη χώρα και, παρ’ όλα αυτά, να παραμένεις στο επίκεντρο των συγκρούσεων. (Η ταινία περιέχει σκληρές εικόνες). Σκηνοθεσία: Έλκε Ζάσε. Γερμανία 2018.


WHEN PAUL CAME OVER THE SEA: Ο Πολ, ένας μετανάστης από τον Καμερούν, έχει καταφέρει να περάσει τη Σαχάρα και να φτάσει στις μαροκινές ακτές, όπου ζει τώρα σε ένα δάσος, περιμένοντας την κατάλληλη στιγμή για να διασχίσει την Μεσόγειο. Εκεί γνωρίζει τον Γιάκομπ, έναν σκηνοθέτη από το Βερολίνο, που διεξάγει έρευνα σχετικά με τα σύνορα της Ευρώπης. Ο Γιάκομπ αποφασίζει να ακολουθήσει τον Πολ στο επικίνδυνο ταξίδι του προς την Ευρώπη. Όταν ο Πολ φτάνει επιτέλους στην πατρίδα του Γιάκομπ, ο Γιάκομπ πρέπει να αποφασίσει αν θα πάρει ενεργό μέρος στην αναζήτηση του Πολ για μια καλύτερη ζωή ή θα παραμείνει αποστασιοποιημένος σκηνοθέτης. Σκηνοθεσία: Γιάκομπ Πρόις. Γερμανία 2017.


# MY ESCAPE: Για τους περισσότερους πρόσφυγες, ένα κινητό τηλέφωνο είναι απαραίτητο εργαλείο για να οργανώσουν την απόδρασή τους: Το χρησιμοποιούν σαν GPS, για να πάρουν πληροφορίες ή να ανταλλάξουν πληροφορίες σε ομάδες, για να επικοινωνήσουν με λαθρεμπόρους και να διατηρήσουν τις επαφές τους με συγγενείς και φίλους. Κάποιοι το χρησιμοποιούν επίσης σαν «δημοσιογραφικό εργαλείο». Αυτό το συναρπαστικό ντοκιμαντέρ μας προσφέρει μια εσωτερική ματιά στα επικίνδυνα ταξίδια τους. Χρησιμοποιώντας τα βίντεο που έχουν τραβήξει με τα κινητά τους τηλέφωνα πρόσφυγες από το Αφγανιστάν, τη Συρία και την Ερυθραία, παρεμβάλλει αριστοτεχνικά συνεντεύξεις που συνδέουν το ταξίδι τους στο χώρο με το εσωτερικό ταξίδι του καθενός. (Η ταινία περιέχει σκληρές εικόνες). Σκηνοθεσία: Έλκε Ζάσε. Γερμανία 2016.


UN PAESE DI CALABRIA: Όπως τόσα άλλα χωριά που βίωσαν την εγκατάλειψη της υπαίθρου, το Ριάτσε –ένα μικρό χωριό στο νότιο άκρο της Ιταλίας– αργοπέθαινε. Όμως, το 1998 ξεβράστηκε στις ακτές του ένας σκάφος που μετέφερε τριακόσιους Κούρδους. Η αυθόρμητη αντίδραση των κατοίκων του Ριάτσε, που αποφάσισαν να καλωσορίσουν τους μετανάστες ανακαινίζοντας τα εγκαταλειμμένα σπίτια του χωριού, θα άλλαζε εκ βάθρων τη μελλοντική πορεία της κοινότητας. Οι εκλογές πλησιάζουν και η αντιπολίτευση, με την υποστήριξη της τοπικής μαφίας, θέλει να απαλλαγεί από τον αριστερό δήμαρχο. Το ντοκιμαντέρ διερευνά το ερώτημα κατά πόσο οι κάτοικοι μπορούν να υπερασπίσουν αυτό που με τόσο θάρρος ξανάχτισαν. Σκηνοθεσία: Σου Αϊέλο & Κατρίν Κατελά. Γαλλία, Ελβετία, Ιταλία 2016. 


MEDITERRANEA: Μεταξύ των πιο αναγνωρισμένων ταινιών του 2015, το Mediterranea αφηγείται την ιστορία του Αγίβα, που πρόσφατα εγκατέλειψε το σπίτι του στην Μπουρκίνα Φάσο αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον για τον ίδιο και την οικογένειά του. Εκμεταλλεύεται τη συμμετοχή του σε μια επιχείρηση λαθραίας διακίνησης, για να φύγει από την ήπειρο μαζί με τον καλύτερό του φίλο, τον Αμπάς. Ο Αγίβα φτάνει, εντέλει, στην Ιταλία, αλλά όταν προκύπτουν εντάσεις με την τοπική κοινότητα, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο επικίνδυνη. Όμως, ο Αγίβα είναι αποφασισμένος να τα καταφέρει. Σκηνοθεσία: Τζόνας Καρπινιάνο. Ιταλία, Γαλλία, ΗΠΑ, Γερμανία, Κατάρ 2015.


IN EXILE:  Μετά την κινηματογράφηση πολιτικών εικόνων, ο Βιρμανός σκηνοθέτης Tin Win Naing αναγκάζεται να εγκαταλείψει την πατρίδα του. Μην ξέροντας αν θα καταφέρει ποτέ να ξαναδεί την οικογένειά του, διασχίζει παράνομα τα σύνορα με την Ταϊλάνδη. Όταν φτάνει, δεν μπορεί να πιστέψει πόσοι συμπατριώτες του διέφυγαν της καταστροφικής οικονομικής κατάστασης στη Μιανμάρ για να βρεθούν εγκλωβισμένοι στην απέναντι πλευρά των συνόρων, να εργάζονται σε συνθήκες σύγχρονης δουλείας. Οι αριθμοί τους κυμαίνονται μεταξύ δύο και τριών εκατομμυρίων. Σκηνοθεσία: Τιν Γουίν Νάινγκ. Γερμανία, Μιανμάρ 2016. 


03 Νοεμβρίου
LOST YOUTH: Γυρισμένο σε μια περίοδο έξι μηνών από τα ελληνοτουρκικά σύνορα μέχρι την Αθήνα και τη συνοριακή πόλη Σιντ στη Σερβία, το Lost Youth αποτυπώνει την περίπλοκη πραγματικότητα μιας ομάδας Αφγανών ανδρών που φτάνουν στην Ευρώπη κυνηγώντας το δυτικό όνειρο. Στην Αθήνα, αναγκάζονται να επιλέξουν αν θα ενταχτούν στη διαδικασία ασύλου ή θα συνεχίσουν το ταξίδι τους βόρεια των συνόρων με κατεύθυνση πιο εύπορα ευρωπαϊκά κράτη. Αντιμέτωποι με δυσκολίες, των οποίων το μέγεθος τους παραλύει, οι άντρες αρχίζουν να ξεχνούν το όνειρό τους και κινδυνεύουν να γίνουν κομμάτι του υποκόσμου της πόλης. Σκηνοθεσία: Αντρέας Δερμάνης. Ελλάδα, Βρετανία 2019. 


BAKUR: Τραβηγμένο κατά τη διάρκεια των συζητήσεων για ειρήνη το 2013-2014, το Bakur, που σημαίνει βόρεια, είναι το πρώτο ντοκιμαντέρ που γυρίζεται με εσωτερική πρόσβαση στην Κουρδική οργάνωση PKK (Εργατικό Κόμμα του Κουρδιστάν), που θεωρείται τρομοκρατική από την Τουρκία, την Ε.Ε. και τις ΗΠΑ. Η ταινία παρακολουθεί από κοντά την καθημερινή πραγματικότητα των ανταρτών σε στρατόπεδα στα βουνά του βόρειου Κουρδιστάν, καταγράφοντας τις προσωπικές ιστορίες ανδρών και γυναικών, που επέλεξαν να προσχωρήσουν στον ένοπλο αγώνα. Σκηνοθεσία: Τσεϊλάν Ντεμιρέλ & Ερτουγκρούλ Μαβίογλου. Γερμανία 2015.



Info: MONiEMENT Film Festival. 30 Οκτωβρίου έως 03 Νοεμβρίου. Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Ιερά οδός 48 & Μεγάλου Αλεξάνδρου 134-136, Κεραμεικός.  Η είσοδος σε όλες τις προβολές είναι ελεύθερη.
εμφάνιση σχολίων