6
1
σχόλια
2120
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Transit. Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος. Μαύρη Τρύπα. Γυναίκες με τα Όλα τους. Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ. Μάρνι: Μια Τρελή Συμμορία
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
[email protected]
18 Απριλίου 2019
TRANSIT: Σε ένα εναλλακτικό παρόν, τα γερμανικά, φασιστικά στρατεύματα πλησιάζουν στο Παρίσι. Ένας άντρας, ο Γκέοργκ, Γερμανός πρόσφυγας, μαζί με έναν άλλο τραυματισμένο συμπατριώτη του (επίσης φυγά που στη διαδρομή πεθαίνει), φτάνει στο λιμάνι της Μασσαλίας με το τελευταίο χειρόγραφο και δυο βίζες για το Μεξικό ενός συγγραφέα που αυτοκτόνησε. Υιοθετώντας την ταυτότητα του νεκρού, αποπειράται να δραπετεύσει για την Αμερική, αλλά οι πρεσβείες ΗΠΑ και Μεξικού ενημερώνουν τη σύζυγο του συγγραφέα που τον περιμένει στη Μασσαλία, πως ο άντρας της έχει καταφθάσει. Ο Γκέοργκ την ερωτεύεται και της προτείνει να φύγει μαζί του, αποκρύπτοντας της την πραγματική του ταυτότητα. Εκείνη, μέχρι τη τελευταία στιγμή, ελπίζει στην επιστροφή του άντρα της. Την ίδια περίοδο που περιμένουν το πλοίο, οι δυνάμεις κατοχής, πλησιάζουν προς το Νότο, επικίνδυνα. 

Mετά Το Τραγούδι του Φοίνικα, ένας από τους κορυφαίους Γερμανούς σκηνοθέτες, ο Κρίστιαν Πέτζολντ, του οποίου το έργο δυστυχώς στην Ελλάδα βλέπουμε αποσπασματικά και επιλεκτικά (έχουν παιχτεί ακόμη τα: Yella & Barbara), διασκευάζει το σπουδαίο μυθιστόρημα της Άνα Σέγκερς, Τράνζιτο (Εκδόσεις Άγρα). Πρόκειται για ένα πολυεπίπεδη ιστορία απελπισμένου έρωτα και μυστηρίου, με υπαρξιακές ανησυχίες και πολιτικές αιχμές. Πατώντας όπως και στο Φοίνικα πάνω σε χιτσκοκικά αχνάρια, με ανάλογα παιχνίδια ταυτοτήτων και προσωπικοτήτων, δημιουργεί μια πυκνή ατμόσφαιρα μυστηρίου την οποία δεν απαλύνει καθόλου ο ήλιος του Γαλλικού Νότου. Αντίθετα η αόρατη παρουσία της απειλής που πλησιάζει, οι πρόσφυγες από την Βόρεια Ευρώπη, αλλά και από την Βόρεια Αφρική, η συνεχής παρουσία των περιπόλων στους δρόμους και η ζωή που συνεχίζεται όπως όπως, εντείνουν μια αίσθηση παραδοξότητας που είναι μοναδική. 

Αυτό που κυριαρχεί τελικά, είναι ο χαρακτήρας του Γκέοργκ ο οποίος παραμένει ρευστός μέχρι το τέλος (εξαιρετικός για άλλη μια φορά ο Φραντς Ρογκόφσκι που είδαμε πρόσφατα και στο, Στους Διαδρόμους σε μια ιδιαίτερα εσωτερική ερμηνεία) και η σχέση του με τα πρόσωπα που συναντά. Ο έρωτας του για τη γυναίκα του ανθρώπου την ταυτότητα του οποίου έχει υιοθετήσει, θα κρίνει και την τελική του απόφαση, η οποία θα αποδειχθεί μοιραία. Το αμφιλεγόμενο τέλος, η τριτοπρόσωπη αφήγηση, το αλλόκοτο της ατμόσφαιρας και η λαβυρινθώδης διαδρομή των γεγονότων, συμβάλουν σε ένα απροσδόκητο αποτέλεσμα. Άλλη μια εξαιρετική ταινία που για κάποιο λόγο, βγαίνει εκτός εποχής, καθώς βρισκόταν για μήνες σε κατάσταση Transit (ακολουθούν άλλες δύο ακριβώς από κάτω).

Info: Transit. Δραματική. Γερμανία, Γαλλία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 18 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτζολτ. Παίζουν: Φραντς Ρογκόφσκι, Πόλα Μπιρ. Διανομή: Seven Films.



ΕΝΑΣ ΕΛΕΦΑΝΤΑΣ ΣΤΕΚΕΤΑΙ ΑΚΙΝΗΤΟΣ: Σε μια πόλη στη Βόρεια Κίνα, οι ζωές τεσσάρων απελπισμένων ανθρώπων διαπλέκονται στη διάρκεια μιας και μόνο έντονης μέρας. Όλοι τους σκέφτονται τη διαφυγή από την παρηκμασμένη αυτή πολιτεία και από μια ζωή γεμάτη βία και απόγνωση. Στο Μανζούλι, μια πόλη στα κινεζο-ρωσικά σύνορα, βρίσκεται ένας ελέφαντας που στέκεται διαρκώς ακίνητος και αδιάφορος για την κτηνωδία που κυριαρχεί στον κόσμο. Εκεί, στο μεγάλο τσίρκο, επιδιώκουν να φτάσουν και ίσως τότε, η ζωή να είναι διαφορετική. 

Ντεμπούτο και Κύκνειο Άσμα του 29χρονου Κινέζου σκηνοθέτη Χου Μπο, ο οποίος αυτοκτόνησε μετά από τα προβλήματα που αντιμετώπισε με τους παραγωγούς της ταινίας, τον σκηνοθέτη Γουάνγκ Ζιαοσουάι (Εμπιστεύσου την Αγάπη, Ο Ποδηλάτης του Πεκίνου) και τη γυναίκα του, οι οποίοι δεν ήθελαν να βγάλουν τη ταινία του στη Κίνα στην αυθεντική τετράωρη διάρκειά της. Πολυτάλαντος, έγραφε νουβέλες, διηγήματα, θεατρικά και γύρισε 2 ταινίες μικρού μήκους πριν τον Ελέφαντα που αν και κόστισε μόλις 750.000 Γουάν, οι παραγωγοί του ζητούσαν 3.5 εκατομμύρια για λειτουργικά έξοδα και διαφυγόντα κέρδη της εταιρείας παραγωγής για να του την πουλήσουν. Θα ταπεινωθεί δημοσίως από τους παραγωγούς στο πάρτι λήξης ενός φεστιβάλ στο Πεκίνο και όταν το ίδιο βράδυ προσπαθήσει να αρπάξει τους σκληρούς δίσκους με το υλικό που είχε γυρίσει, γίνεται αντιληπτός και καταλήγει με εξώδικο αποζημίωσης για αντιεπαγγελματική συμπεριφορά.

Με τη μορφή των διαπλεκόμενων παράλληλων ιστοριών, αλά Ινιαρίτου-Αριάγα (21 Γραμμάρια, Βαβέλ), χωρίς όμως να υποκύπτει στο μελόδραμα αν και όλα οδηγούν προς αυτή τη κατεύθυνση, η ταινία ακολουθεί (κυριολεκτικά πίσω από τις πλάτες τους), 4 ήρωες, για μία μονάχα μέρα, σε μια καταθλιπτική, κινέζικη, πόλη, από αυτές που βλέπουμε πολύ συχνά στις ταινίες του Ζία Ζανγκέ (Αίσθηση Αμαρτίας). Οι σκηνές είναι γυρισμένες σε τέλεια συγχρονισμένα μονόπλανα με λιγοστούς διαλόγους. Πλάνα που επιμένουν στα πρόσωπα, τα οποία περιορίζουν τα συναισθήματά στο βλέμμα. Το κλίμα είναι σκοτεινό και ασφυκτικό, αλλά με κάποιες χαραμάδες αισιοδοξίας στο τέλος. Όλη αυτή η, ας πούμε, μαυρίλα, θυμίζει, εκτός από άλλους Ασιάτες δημιουργούς και τον Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ και τον δικό μας Οικονομίδη.

Ο Γιου Τσενγκ είναι ένας νεαρός μικρομεσαίος γκάνγκστερ που έχει μια κρυφή σχέση με τη γυναίκα του καλύτερού του φίλου. Όταν ο δεύτερος τους βρίσκει μαζί, πηδάει από το παράθυρο και αυτοκτονεί. Ο Γουέι Μπου είναι μαθητής σε ένα κακόφημο σχολείο που πάει για κλείσιμο και ζει με τους θείους του που τον κακομεταχειρίζονται. Ένας καυγάς με έναν συμμαθητή του που είναι αδερφός του Γιου Τσενγκ και ο οποίος εκφοβίζει τον Γουέι συστηματικά, έχει σαν αποτέλεσμα να παραπατήσει ο πρώτος και να καταλήξει στο νοσοκομείο. Η συμμαθήτριά του, Χουάνγκ Λινγκ, η οποία αντιμετωπίζει τη συνεχή οργή της χωρισμένης μητέρας της, έχει σεξουαλικές σχέσεις με τον επιστάτη του σχολείου τον οποίο νομίζει χωρισμένο. Ο συγκάτοικός του στη πολυκατοικία, συνταξιούχος Γουανγκ Τζιν πάλι, έχει να αντιμετωπίσει τον γιο του και τη γυναίκα του, που θέλουν να τον διώξουν από το διαμέρισμά του και να τον στείλουν στο γηροκομείο. Σαν ήρωες θύματα από ταινία του Οικονομίδη, όλοι έχουν να αντιμετωπίσουν τη λεκτική βία των άλλων που πολλές φορές δεν μένει μόνο στα λόγια. Το σκληρό και γκρίζο περιβάλλον διαμορφώνει ανάλογους ανθρώπους και η μόνη ελπίδα διαφυγής μοιάζει να είναι το Μανζούλι, με τον περίφημο ελέφαντά του. Τα φυσικά φωτισμένα πλάνα της ταινίας, το μοντάζ από τον ίδιο το Μπο και το ξεδίπλωμα της αφήγησης διαθέτουν μια εξαιρετική συναισθηματική δύναμη, που δεν έχει να κάνει μόνο με το γεγονός του πρόωρου θανάτου του σκηνοθέτη (στο μυαλό έρχονται τα πρόσφατα: Ψάχνοντας τον Sugar Man & Demon, των ταλαντούχων Μαλίκ Μπεντζελούλ και Marcin Wrona, που αυτοκτόνησαν μετά το εκπληκτικό ντεμπούτο τους). Πρόκειται για μια ταινία ορόσημο του σύγχρονου κινέζικου σινεμά και μία από τις καλύτερες ταινίες της χρονιάς, ειδικά για όσους αγαπούν τις πιο απαιτητικές ταινίες. Αποκλειστικά στον κινηματογράφο Ααβόρα.

Info: Ένας Ελέφαντας Στέκεται Ακίνητος (Da Xiang xi di er Zuo/An Elephant Standing Still). Δραματική. Κίνα 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 18 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Χου Μπο. Παίζουν: Ζανγκ Γου, Πενγκ Γουτσάνγκ, Γουάνγκ Γιουγουέν, Λι Κονγκζ. Διανομή: Carousel Fιilms.


ΜΑΥΡΗ ΤΡΥΠΑ: Ένας πατέρας και η κόρη του επιδιώκουν να επιβιώσουν σε ένα διαστημόπλοιο στο διάστημα, όπου ζουν σε πλήρη απομόνωση. Και οι δύο ήταν μέλη ενός πληρώματος θανατοποινιτών, σε αποστολή και απέμειναν μόνο οι δυο τους. Ο Μόντε και η Γουίλοου, που είναι καρπός των πειραμάτων πάνω στο πλήρωμα κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, προσεγγίζουν τον προορισμό τους, τη μαύρη τρύπα στην οποία ο χώρος και ο χρόνος δεν υπάρχει. 

Αποσπασματικά, έως καθόλου, παίζονται στην Ελλάδα και οι ταινίες της Κλερ Ντενί, στην οποία έκαναν ένα Ειδικό Αφιέρωμα οι Νύχτες Πρεμιέρας το 2017. Ιδιαίτερη δημιουργός, με ταινίες που καμία δεν μοιάζει με την άλλη και καμιά τους δεν μοιάζει με οτιδήποτε άλλο έχει δει κανείς, αυτή τη φορά, σκηνοθετεί ένα υπνωτικό, σκληρό και κλειστοφοβικό αγγλόφωνο ψυχολογικό δράμα επιστημονικής φαντασίας, όπου το επιστημονικό κομμάτι της αφορά τη βιολογία και όχι τη φυσική του σύμπαντος, αν και η ανθρώπινη παρουσία στη ταινία, μοιάζει παγιδευμένη ανάμεσα σε αυτές τις δύο επιστημονικές έννοιες, ανίκανη να κάνει ένα βήμα παρά πέρα, ακόμη κι όταν ταξιδεύει τόσο μακριά, όσο το εξωτερικό διάστημα. Σκοτεινή και δυσοίωνη, η ταινία εξετάζει τις σταθερές θεματικές της Ντενί, την έμφυτη βία ανάμεσα στις σχέσεις ανδρών / γυναικών και ανάμεσα στα ανθρώπινα όντα γενικότερα, τη σεξουαλική διαφθορά, τον εποικισμό σαν έννοια χειροπιαστή αλλά και μεταφορική. Ο Ρόμπερτ Πάτινσον στη πιο ώριμη ερμηνεία της καριέρας του, βρίσκεται έτη φωτός μακριά από το νεαρό βρικόλακα του Twilight.

Info: Η Μαύρη Τρύπα (High Life). Δραματική Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ, Βρετανία, Γαλλία, Γερμανία, Πολωνία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 18 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Κλερ Ντενί. Παίζουν: Ρόμπερτ Πάτινσον, Ζιλιέτ Μπινός, Αντρέ Μπενζαμέν, Μία Γκοθ. Διανομή: Spentzos Film.


ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΜΕ ΤΑ ΟΛΑ ΤΟΥΣ: Όταν ο σύζυγος της ταπεινής και υπάκουης νοικοκυράς Νόρα, τής απαγορεύει να πιάσει μια εργασία μερικής απασχόλησης, εκείνη νιώθει τόση αγανάκτηση που τελικά την οδηγεί ώστε να γίνει η εμβληματική φιγούρα του φεμινιστικού κινήματος του χωριού της. Όμως αυτή η πρωτόγνωρη διασημότητα θα φέρει ταπείνωση, απειλές, και ένα πιθανό τέλος στο γάμο της, αλλά, εκείνη αρνούμενη να κάνει πίσω, πείθει τις γυναίκες του χωριού της να κάνουν απεργία... και ταυτόχρονα κάνει μερικές εντυπωσιακές ανακαλύψεις σχετικά με τη δική της απελευθέρωση.

Νικήτρια του Βραβείου Κοινού στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Τραϊμπέκα, η γερμανόφωνη αυτή δραματική κομεντί, διαδραματίζεται στην Ελβετία το 1971, όπου παρά τις παγκόσμιες κοινωνικές αναταραχές της προηγούμενης δεκαετίας, οι γυναίκες εξακολουθούν να στερούνται το δικαίωμα στην ψήφο. Πρόκειται για μια feelgood ιστορία που ακολουθεί τη συνταγή των ανάλογων βρετανικών ταινιών του είδους, που ξεκινά από το Άντρες Έτοιμοι Για Όλα, περνά από τις Γυναίκες Ημερολογίου και φτάνει μέχρι το Pride. Οι γυναίκες βρίσκουν προσωρινό καταφύγιο στο μαγαζί μιας Ιταλίδας που έχει έρθει να ζήσει στο χωριό. Ένας θάνατος και η ομιλία της Νόρα στη κηδεία που ακολουθεί θα βοηθήσει στη μεταστροφή της γνώμης των ανδρών σχετικά με τη ψήφο των γυναικών. Δεν πείθει απόλυτα σαν ανατροπή αλλά μέχρι εκεί, πολλές κωμικές (η τελετή αφύπνισης της λίμπιντο των γυναικών στη Ζυρίχη) και δραματικές σκηνές, έχουν συγκροτήσει μια αστεία και συγκινητική ιστορία, η οποία έρχεται να μας θυμίσει μια βδομάδα μόλις μετά τη χρήση του από το 12ο Outview Film Festival, το παλιό, αλλά πάντα επίκαιρο φεμινιστικό μότο, ότι Το Προσωπικό, Είναι Πολιτικό.

Info: Γυναίκες Με τα Όλα τους (Die göttliche Ordnung/The Divine Order). Δραματική Κομεντί. Ελβετία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 18 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Πέτρα Φόλπε. Παίζουν: Μαρί Λοϊενμπέργκερ, Μαξιμίλιαν Σιμόνισεκ, Ραχέλ Μπράουνσβαϊκ. Διανομή: Neo Films.
  

Ο ΕΥΓΕΝΙΚΟΣ ΚΥΡΙΟΣ ΛΙΝΚ: Ο κύριος Λινκ είναι ένα ελαφρώς αφελές αλλά πολύ έξυπνο και καλόψυχο θηρίο που αποτελεί και το τελευταίο δείγμα της πρωτόγονης καταγωγής του ανθρώπου στα δάση του Καναδά. Με όλο και περισσότερα είδη να είναι υπό εξαφάνιση, ο κύριος Λινκ βρίσκεται σε μεγάλο κίνδυνο καθώς είναι ο τελευταίος του είδους του. Ξεκινώντας μια τολμηρή αναζήτηση των μακρινών συγγενών του, θα ζητήσει τη βοήθεια του Σερ Λάιονελ Φροστ, του μεγαλύτερου ερευνητή μύθων και τεράτων στον κόσμο, ο οποίος θα βρεθεί εκεί αναζητώντας τον ίδιο τον Λινκ και της Αντελίνα Φόρτναϊτ που έχει στην κατοχή της τον μοναδικό γνωστό χάρτη που θα τους οδηγήσει στη μυθική κοιλάδα της Σάνγκρι-Λα των Ιμαλαίων, εκεί που κρύβονται τα θρυλικά Γιέτι, οι μακρινοί συγγενείς του Λινκ, σε μια απίθανη οδύσσεια ανά τον κόσμο. Στο κατόπι τους, ένας αιμοσταγής δολοφόνος, σταλμένος από τον επικεφαλής του Βρετανικού Κλαμπ Εξερευνητών, ο οποίος αντιπαθεί τον Φροστ που θέλει με την ανακάλυψη των προγόνων του ανθρώπινου είδους, να γίνει μέλος της κλειστής ομάδας τους.

Η καινούργια stop-motion animation ταινία της Laika (Η Νεκρή Νύφη, Coraline, Paranorman, Ο Κούμπο και οι Δυο Χορδές), είναι μια εξωτική περιπέτεια, αλά Η Χαμένη Πόλη του Ζ, με γερές δόσεις χιούμορ. Ο Φροστ δέχεται να βοηθήσει τον Λινκ (ο οποίος παρεπιπτόντως, θέλει να τον φωνάζουν Σούζαν), μόνο και μόνο για να μπορέσει να μπει στο εν λόγω κλαμπ. Του συμπεριφέρεται σαν να είναι υπηρέτης του και ποσώς ενδιαφέρεται για την κατάληξή του. Το τέλος της ιστορίας θα τους βρει φίλους, χάρη στη συνδρομή της Φόρντναϊτ και χάρη στις περιπέτειές τους από την Αμερική μέχρι τα Ιμαλάια που θα δέσουν τη σχέση τους. Αν και το χιούμορ είναι κάποιες φορές άνισο, στο κομμάτι της περιπέτειας, η δράση που ακολουθεί γνωστά μονοπάτια είναι συναρπαστική, με αποκορύφωμα τη σεκάνς πάνω στο πλοίο που διασχίζει έναν ταραγμένο Ατλαντικό. Σε σενάριο και σκηνοθεσία του Κρις Μπάτλερ που είχε συνσκηνοθετήσει το Paranorman και που έχει δουλέψει στον καλλιτεχνικό τομέα, όλων σχεδόν των παραγωγών της εταιρείας, Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ, δεν φτάνει το επίπεδο άλλων καλύτερων ταινιών της, αλλά παραμένει διασκεδαστικός για μικρούς και μεγάλους.

Info: Ο Ευγενικός Κύριος Λινκ (Missing Link). Animated Περιπέτεια Φαντασίας. Καναδάς, ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 18 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Κρις Μπάτλερ ( στα Ελληνικά: Ηλίας Ζερβός). Ακούγονται οι φωνές των: Χιου Τζάκμαν, Ζόε Σαλντάνα, Έμμα Τόμσον, Τίμοθι Όλιφαντ, Ζακ Γαλιφιανάκης, Στίβεν Φράι (Αγγλικά). Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη, Κωστή Μαραβέγια και Αντιγόνης Ψυχράμη (Ελληνικά). Διανομή: Odeon.
  

ΜΑΡΝΙ: ΜΙΑ ΤΡΕΛΗ ΣΥΜΜΟΡΙΑ: Μερικές φορές ο κόσμος έξω από το ζεστό μας σπιτικό μοιάζει απειλητικός και ξένος… άλλες φορές, όμως, απλώς μας περιμένει να τον κατακτήσουμε! Οι βραβευμένοι με Όσκαρ Κριστόφ και Βόλφγκανγκ Λαουνστάιν (Luis & the Aliens), εμπνέονται από μία ευφάνταστη ιστορία των πολυαγαπημένων αδελφών Γκριμ και την μετατρέπουν σε μια συμπαθητική περιπέτεια κινουμένων σχεδίων για όλη την οικογένεια. 4 ζωάκια βρίσκονται κυνηγημένα. Αρχηγός τους, μια ανίδεη, αφελής και αθώα σπιτόγατα, η Μάρνι, η οποία γνωρίζει τον κόσμο μονάχα από τη τηλεόραση. Προβάλλεται στα Ελληνικά.

Info: Μάρνι: Μια Τρελή Συμμορία (Marnie's Welt/Spy Cat). Κινούμενα Σχέδια. Γερμανία, Βέλγιο 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 18 Απριλίου. Σκηνοθεσία: Κριστόφ & Βόλφγκανγκ Λαουνστάιν. Με τις φωνές των: Ηλία Ζερβού, Κώστα Αποστολίδη, Φώτη Πετρίδη, Κωνσταντίνου Μουταφτσή, Θάνου Λέκκα, Nίκης Γρανά. Διανομή: Seven Films & Rosebud 21
εμφάνιση σχολίων