0
8
σχόλια
455
λέξεις
CULTURE

Ο διεθνούς φήμης Ρουμάνος καλλιτέχνης μετατρέπει τη Στέγη σε καμβά

DOC TV
15 Νοεμβρίου 2014
Φώτο: Σταύρος Πετρόπουλος για τη Στέγη

Ο Dan Perjovschi είναι καλλιτέχνης-ακτιβιστής. Είναι αντισυμβατικός, ανορθόδοξος και προτιμά την αμεσότητα και την απλότητα των σχεδίων από την κλασική τέχνη. Σχεδιάζει παντού, ακόμα και πάνω σε τοίχους μουσείων. Ή και πάνω στον εαυτό του. Εμπνέεται από τις τρέχουσες ειδήσεις και την καθημερινότητα. Τα σχέδιά του είναι χιουμοριστικά, μα κυρίως ενσυναισθητικά. Καυτηριάζει από τις κοινωνικές ανισότητες και τα τρέχοντα πολιτικά γεγονότα, μέχρι την τάση του ανθρώπου να χάνεται ανάμεσα στα κοινωνικά στερεότυπα και τον καταναλωτισμό.

Ο διεθνούς φήμης Ρουμάνος καλλιτέχνης γεφυρώνει τρία φεστιβάλ της Στέγης: το περσινό Balkans, το φετινό Latin America και το φεστιβάλ που θα πραγματοποιηθεί το 2015 με θέμα την κεντρική Ευρώπη. Την περασμένη χρονιά εγκαινίασε την τριλογία του φεστιβάλ Transitions, με μια performance-lecture με τίτλο Από τον τοίχο του Μουσείου στον τοίχο του Facebook (From the Museum wall to the Facebook wall). (Μπορείτε να δείτε το βίντεο εδώ). Φέτος, μεταμόρφωσε τη Στέγη σχεδιάζοντας στις γυάλινες επιφάνειες και στην πρόσοψη του κτιρίου.


Κύριος άξονάς του είναι η ελευθερία. Μετά από χρόνια λογοκρισίας, όταν η ρουμανική κοινωνία άρχισε να αλλάζει, εκείνος ήταν ένας από τους πρωτεργάτες. «Σε μια χώρα όπου το πολιτικό σκηνικό ήταν εξαιρετικά πλούσιο, καλλιτεχνικά δεν γινόταν τίποτα. Τότε συνειδητοποίησα πως το μόνο μέσο που ξέφευγε από τη λογοκρισία ήταν οι εφημερίδες. Έτσι άρχισα να σχεδιάζω και να διαδίδω τα έργα μου μέσω αυτών». Μια φορά έκανε ένα τατουάζ ως performance. «Έγραψα το όνομα της χώρας μου πάνω στο μπράτσο μου. Όχι με εθνικιστική διάθεση. Μάλλον το εντελώς αντίθετο. Αισθανόμουν σαν ζώο, δεν καταλάβαινα γιατί ως πολίτης αυτής της χώρας έπρεπε να υφίσταμαι όλα αυτά. Και το έκανα όταν τα τατουάζ δεν ήταν μόδα και τα είχαν μόνο οι ναυτικοί».

Παρ’ όλα αυτά, η ανελευθερία των νεανικών του χρόνων τον στοιχειώνει ακόμα. Πολλά σχέδιά του έχουν φράχτες, σύνορα, συρματοπλέγματα και ασχολούνται με τους δυϊσμούς που δημιουργούν. «Είναι ο τρόπος που σκέφτομαι», λέει ο ίδιος. «Είναι προσωπική μου εμπειρία. Δεν προσπαθώ να είμαι κατ’ ανάγκην αντικειμενικός».

Ο Perjovschi έχει δημιουργήσει κατά την τελευταία δεκαετία πολλά σχέδια σε μουσειακούς χώρους -κατευθείαν πάνω στους τοίχους-, από την Tate Modern στο Λονδίνο μέχρι το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι. Στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης δημιούργησε το σχέδιο κατά τις εργάσιμες ώρες, ώστε οι επισκέπτες να τον δουν εν δράσει. Πολλές φορές τα έργα του διαγράφονται από ένα φρέσκο στρώμα μπογιάς. «Ξέρετε, δεν είμαι εκεί όταν το χρώμα πέφτει από πάνω και δεν βλέπω την καταστροφή. Έτσι δεν με πειράζει τόσο πολύ», λέει ο ίδιος για την εφήμερη πλευρά της τέχνης του.


Info: Latin America: Dan Perjovschi, Νοέμβριος 2014, Στέγη Γραμμάτων & Τεχνών, Φουαγιέ εισόδου, Συγγρού 107. Μετρό στάση Συγγρού-Φιξ. Facebook. Η εκδήλωση εντάσσεται στον Κύκλο Transitions 2.Latin America: Φεστιβάλ της σύγχρονης ανεξάρτητης λατινοαμερικανικής σκηνής.

εμφάνιση σχολίων