Η παράσταση ξεκινά με μια αποτυχημένη Γυναικοκτονία και οδηγεί το κοινό σε μια άγρια πορεία προς τα έγκατα της ψυχής και της κοινωνίας. Κοστούμια εποχής, σκηνογραφία που θυμίζει
Ταρκόφσκι, ζωντανή κινηματογράφηση και χιονισμένα
τοπία σαν
πίνακες του
Brueghel δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ονειρική αλλά και σκοτεινή. Σκηνές όπου χτίζονται και γκρεμίζονται, σπίτια και ανθρώπινες σχέσεις– λειτουργούν σαν μεταφορές για τη φθορά του έρωτα και της πίστης στον άνθρωπο.
Η «Αικατερίνη Ιβάνοβνα», κύριο έργο του
Αντρέγεφ, γίνεται ο κορμός της παράστασης, ενώ αποσπάσματα από άλλα διηγήματα παρεμβάλλονται ως δραματουργικές «παραβάσεις». Το αποτέλεσμα είναι μια καταιγιστική πλοκή που αγγίζει θέματα όπως η πατριαρχία, η μοναξιά και η ίδια η ύπαρξη, με έναν θίασο επτά ηθοποιών να δίνει ερμηνείες αμείωτης έντασης.
Το Παρελθόν είναι μια εμπειρία που περισσότερο βιώνεται παρά απλώς παρακολουθείται, μια τολμηρή πρόταση, που σπάει τις θεατρικές φόρμες και παίζει ατρόμητα με ιδέες, είδη και βεβαιότητες. Πρόκειται για μια παράσταση που δεν αφήνει κανέναν αλώβητο.
Συζήτηση με τον Ζυλιέν Γκοσλέν μετά την παράσταση: 19 Οκτωβρίου 2025
Masterclass με τον Ζυλιέν Γκοσλέν: 18 Οκτωβρίου 15:00-17:00
Συντελεστές
Κείμενα: Λεονίντ Αντρέγεφ
Διασκευή & Σκηνοθεσία: Julien Gosselin
Με τις/τους: Guillaume Bachelé, Joseph Drouet, Denis Eyriey, Carine Goron, Victoria Quesnel, Achille Reggiani, Maxence Vandevelde
Εικονολήπτες: Jérémie Bernaert, Baudouin Rencurel
Μετάφραση από τα ρωσικά στα γαλλικά: André Markowicz
Σκηνικά: Lisetta Buccellato
Δραματουργία: Eddy D’aranjo
Πρωτότυπη Μουσική: Guillaume Bachelé, Maxence Vandevelde
Σχεδιασμός Φωτισμών: Nicolas Joubert
Σχεδιασμός Βίντεο: Pierre Martin Oriol, Jérémie Bernaert
Σχεδιασμός Ήχου: Julien Feryn
Σχεδιασμός Κοστουμιών: Caroline Tavernier, Valérie Simmoneau
Σκηνικά Αντικείμενα: Guillaume Lepert
Μάσκες: Lisetta Buccellato, Salomé Vandendriessche
Βοηθός Σκηνοθέτη: Antoine Hespel
Γενική Διεύθυνση Σκηνής: Léo Thévenon
Γενική Διεύθυνση & Διεύθυνση Σκηνής: Simon Haratyk, Guillaume Lepert
Διεύθυνση Σκηνής & Σκηνικά Αντικείμενα: David Ferré
Τεχνικός Φωτισμών: Zélie Champeau
Τεχνικός Ήχου: Hugo Hamman
Τεχνικός Βίντεο: David Dubost
Ασκούμενοι Τεχνικοί: Pierrick Guillou, Audrey Meunier
Κατασκευή Σκηνικού & Ζωγραφισμένος Καμβάς: Workshop Devineau
Με την ομάδα του Odéon Théâtre de l’Europe
Μετάφραση στα ελληνικά: Λουίζα Μητσάκου
Υπερτιτλισμός: Γιάννης Παπαδάκης
Masterclass
Masterclass συγγραφής και σκηνοθεσίας με τον Julien Gosselin: Μια μοναδική προσέγγιση στη μέθοδο εργασίας του Ζυλιέν Γκοσλέν και στη δημιουργία του Le Passé. Στο πλαίσιο των παραστάσεων του έργου Το Παρελθόν (Le Passé) του Ζυλιέν Γκοσλέν στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο διεθνώς αναγνωρισμένος Γάλλος σκηνοθέτης, δραματουργός και καλλιτεχνικός διευθυντής του Odéon Théâtre de l’Europe θα πραγματοποιήσει ένα
δίωρο masterclass για επαγγελματίες του θεάτρου, με προτεραιότητα σε θεατρικούς συγγραφείς, δραματουργούς και εν γένει συγγραφείς, καθώς και για το ευρύ κοινό που ενδιαφέρεται για τη δημιουργική σκέψη.
18 Οκτωβρίου 2025, 15:00 – 17:00, Μικρή Σκηνή. Διάρκεια: 2 ώρες (120 λεπτά), Αγγλικά (χωρίς μετάφραση), Κανονικό εισιτήριο: 20 €, Φίλος Στέγης: 16 €
Ο υπερβατικός Λεονίντ Αντρέγεφ
Ο Λεονίντ Αντρέγεφ γεννήθηκε το 1871 στο Αριόλ της Ρωσίας. Έχασε τον πατέρα του σε πολύ νεαρή ηλικία και βίωσε δυστυχισμένα παιδικά και νεανικά χρόνια. Όταν ήταν έφηβος, ξάπλωνε πάνω στις σιδηροδρομικές ράγες μόνο και μόνο για να δοκιμάσει τα όριά του. Δεν ήταν παράφρονας, ωστόσο, αλλά ένας άνθρωπος που έζησε μια παράφρονα ζωή. Ολόκληρη η ζωή και το έργο του περιστρέφονται γύρω από την υπέρβαση των εγγενών ορίων των πραγμάτων. Αποπειράθηκε να αυτοκτονήσει αρκετές φορές και πέθανε το 1919 από καρδιακή ανεπάρκεια – συνέπεια, όπως λέγεται, εκείνης της παιδικής εμπειρίας με τις ράγες. Στις αρχές του 1900, οι πρώτες του δημοσιεύσεις τράβηξαν την προσοχή του Μαξίμ Γκόρκι, με τον οποίο συνδέθηκε με μια ειλικρινή αλλά ταραχώδη φιλία, η οποία διαλύθηκε πάντως το 1907. Καθεμία από τις νουβέλες του είναι ένα μικρό αριστούργημα.
Την εποχή εκείνη, κάθε έργο του προκαλούσε σκάνδαλο. Ωστόσο, Το κόκκινο γέλιο και H ζωή του Βασίλι Φιβέισκι [και τα δύο έχουν μεταφραστεί και εκδοθεί στα ελληνικά από τις εκδόσεις Άγρα και Ροές, αντίστοιχα], των οποίων η βία και η δυναμική στις περιγραφές πλησιάζουν τα όρια της φαντασίας, σημείωσαν τεράστια επιτυχία. Από τα περίπου εκατό κείμενα –νουβέλες και διηγήματα– που έγραψε κατά τη διάρκεια της ζωής του, προέκυψαν σχεδόν σαράντα θεατρικά έργα. Καθένα από αυτά εισήγαγε μια νέα μορφή και νέα ορμή.
Τα έργα του, που μεταφράστηκαν κυρίως στα γερμανικά και τα αγγλικά, ανέβηκαν στα μεγαλύτερα ρωσικά θέατρα της Μόσχας και της Αγίας Πετρούπολης από κορυφαίους σκηνοθέτες όπως ο Στανισλάφσκι και ο Μέγιερχολντ, οι οποίοι έφεραν επανάσταση στη θεατρική σκηνή με τις διασκευές τους. Το 1905, ο Αντρέγεφ τάχθηκε υπέρ της καθεστωτικής αλλαγής, αλλά σταδιακά αποστασιοποιήθηκε από τους κύκλους των μπολσεβίκων. Αντιτάχθηκε σθεναρά στο κίνημα του Οκτωβρίου του 1917 και πέθανε αυτοεξόριστος. Εξέδωσε τα έργα του το 1912, ωστόσο τα τελευταία από αυτά παρέμειναν ανέκδοτα. Μέχρι και σήμερα, το μεγαλύτερο μέρος του έργου του είναι εκτός κυκλοφορίας στη Ρωσία. -André Markowicz
Καταλληλότητα: Η παράσταση δεν συνιστάται για παιδιά κάτω των 15 ετών, περιέχει γυμνό και αρκετές σκηνές βίας. Κατά τη διάρκεια της παράστασης χρησιμοποιούνται εφέ καπνού και συσκευές κρότου. Λόγω της δυνατής μουσικής και των έντονων ήχων καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης, θα διατεθούν στο κοινό ωτοασπίδες.
«Το Παρελθόν» του Julien Gosselin στη Στέγη: Κεντρική Σκηνή, Στέγη, 16 – 19 Οκτωβρίου 2025, Πέμπτη – Σάββατο στις 19:00, Κυριακή matinée στις 14:00. Εισιτήριο: 10 € - 45 €. Ανακαλύψτε περισσότερα εδώ.