6
1
σχόλια
1870
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Anora. Δαχομέη. Samsara. Venom: Η Τελευταία Πράξη. Πως Να Σώσετε Έναν Μάγο. Birdcage Inn. Προφεστιβαλική Εβδομάδα του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Από τον Χ. Λακταρίδη
23 Οκτωβρίου 2024
Ένας Χρυσός Φοίνικας (Κάννες) και μία Χρυσή Άρκτος (Βερολίνο) βγαίνουν μαζί αυτή την εβδομάδα, με μια παλαιότερη, άπαιχτη ταινία του Κιμ Κι-ντουκ, την ίδια στιγμή που ξεκινά και στο Τριανόν, μία Προφεστιβαλική Εβδομάδα του Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
 
ANORA: Μια νεαρή σεξεργάτρια ουζμπεκικής καταγωγής από το Μπρούκλιν, παντρεύεται παρορμητικά στο Λας Βέγκας τον Βάνια, γιο ενός Ρώσου ολιγάρχη, ο οποίος αρχικά της προσφέρει 15.000 δολάρια, για να περάσει μαζί του αποκλειστικά μία εβδομάδα, μόνοι τους, στην έπαυλη των γονιών του που λείπουν στη Ρωσία. Ωστόσο, μόλις τα νέα φτάσουν μέχρι τη μητέρα πατρίδα, η παραμυθένια ιστορία τους απειλείται από τους γονείς του γαμπρού, οι οποίοι στέλνουν τους μπράβους τους μέχρι την Μπράιτον Μπιτς στη Νέα Υόρκη, για να ακυρώσουν το γάμο. Εκείνη όμως που περίμενε αυτή τη στιγμή - του γάμου της με έναν νέο, όμορφο και πλούσιο άντρα - όλη της τη ζωή "πηδώντας από κρεβάτι σε κρεβάτι", έχει αποφασίσει να κρατηθεί πάνω σε αυτό το - επιτέλους - "πραγματοποιημένο" της όνειρο, με νύχια και με δόντια. 
 
Είναι γνωστή η αγάπη του Αμερικανού σκηνοθέτη Σον Μπέκερ για τους ανθρώπους του περιθωρίου, ακόμη και αν η μοναδική του ταινία που έχει βρει επίσημα διανομή στη χώρα μας (οι υπόλοιπες έχουν παιχτεί σε φεστιβάλ), ήταν το υπέροχο «The Florida Project». Εδώ έχουμε ένα ενήλικο παραμύθι που ξεκινά σαν εναλλακτική ερωτική κομεντί για να εξελιχθεί σε μια "χαοτική" κωμωδία χαρακτήρων που είναι ταυτόχρονα απελευθερωτικά feelgood και τρυφερά μελαγχολική. Μια σειρά Ρώσων και Αρμενίων ηθοποιών, ανάμεσά τους και ο καταπληκτικός Γιούρα Μπορίσοφ από το «Βαγόνι Νούμερο 6» (2021), αλλά και ο “Ρώσος Τιμοτέ Σαλαμέ”, Μαρκ Εϊντελστάιν συντελούν στην επιτυχία της αναμενόμενης ταινίας, η οποία κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες και που άνοιξε τις φετινές Νύχτες Πρεμιέρας. 
 
info: Anora. Ρομαντική Δραματική Κωμωδία. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Σον Μπέικερ. Παίζουν: Μάικι Μάντισον, Μαρκ Εϊντελστάιν, Γιούρα Μπορίσοφ, Κάρεν Καραγκούλιαν, Βάτσε Τοβμασιαν. Διανομή: Tanweer.


 
 
ΔΑΧΟΜΕΗ: Στις 9 Νοεμβρίου 2021, 26 βασιλικοί θησαυροί από τη Δαχομέη ετοιμάζονται να φύγουν από το Παρίσι για να επαναπατριστούν στον τόπο προέλευσης τους, στο σημερινό Μπενίν. Μαζί με χιλιάδες άλλα, αυτά τα έργα λεηλατήθηκαν κατά τη διάρκεια της εισβολής του γαλλικού αποικιοκρατικού στρατού το 1892. Για αυτά, 130 χρόνια αιχμαλωσίας φτάνουν στο τέλος τους. Ένα από τα αγάλματα αφηγείται το χρονικό της αρπαγής και το δέος της επιστροφής σε ένα νέο κόσμο. Στο Πανεπιστήμιο του Μπενίν οι φοιτητές, εκπρόσωποι μια νέας γενιάς συζητούν και αντιπαρατίθενται γύρω από τη σημασία της χειρονομίας, ανασύροντας σκοτεινές μνήμες αποικιοκρατίας.
 
Μια ιστορία που μοιάζει να επαναλαμβάνεται σε διάφορες περιοχές του κόσμου και που για τη χώρα μας μοιάζει παραπάνω από γνώριμη καθώς η αρπαγή των Μαρμάρων του Παρθενώνα συνιστά μια ανεπούλωτη ανοιχτή πληγή σε διαρκή εκκρεμότητα. Τι συνιστούν τα κλεμμένα αγάλματα για ένα λαό, για τους ανθρώπους του Μπενίν αν όχι ένα κομμάτι από την ίδια τους την ύπαρξη; 
Με αναφορές τόσο στους Αλέν Ρενέ, Κρις Μαρκέρ και Γκισλέν Κροκέ και στο ντοκιμαντέρ τους «Και τα Αγάλματα Πεθαίνουν» από το 1953, αλλά και στη δουλειά του θείου της σκηνοθέτη Τζιμπρίλ Ντιόπ Μαμπέτι (Touki Bouki), η Ματί Ντιόπ (Atlantis), μιλά για τα δικά της “Μάρμαρα” δημιουργεί ένα συγκλονιστικό δοκίμιο πάνω στη Μνήμη, την Ιστορία και την λεηλασία τους από την πολιτισμένη Δύση και την ίδια στιγμή ένα μανιφέστο πίστης σε μια νέα γενιά ανθρώπων που καλούνται να χτίσουν ένα νέο κόσμο και να ανακαλύψουν μια νέα γλώσσα, όπως αυτό το sui generis κινηματογραφικό υβρίδιο που αποτελεί ένα μοναδικό μείγμα ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας, όπου η ποίηση και η διαλεκτική συναντούν τη μαγεία και το σινεμά του φανταστικού.
 
Το ντοκιμαντέρ γαλλικής παραγωγής έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βερολίνου, όπου και κέρδισε την Χρυσή Άρκτο, το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας του Φεστιβάλ.  Είναι η Επίσημη Πρόταση της Σενεγάλης για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας ενώ έχει επιλεχθεί στα Φεστιβάλ Τορόντο και Νέας Υόρκης, Σαν Σεμπαστιάν, Λονδίνου, Σαράγεβο, Χονγκ Κονγκ, Σίδνεϊ, New Horizons στην Πολωνία, Φεστιβάλ Σαγκάης, Τόκιο και Ντέρμπαν, ανάμεσα σε άλλα. Είναι επίσης υποψήφια για το Βραβείο LUX του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και υποψήφια για το Βραβείο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου.
 
info: Δαχομέη (Dahomey). Ντοκιμαντέρ Φαντασίας Ιστορική. Γαλλία, Σενεγάλη, Μπενίν, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ματί Ντιόπ. Σενάριο: Ματί Ντιόπ, Μαλκένζι Ορσέλ. Φωτογραφία: Τζοζεφίν Ντρουίν-Βιάγιαρντ. Μοντάζ: Γκαμπριέλ Γκονζάλεζ. Μουσική: Γουόλι Μπονταρου, Ντιν Μπλαντ. Διανομή: One From the Heart. 


 
 
SAMSARA: Η Samsara (Σαμσάρα) είναι μια οπτική ποιητική εξερεύνηση της ζωής, του θανάτου και της κυκλικής φύσης της ύπαρξης.
Ο Ισπανός σκηνοθέτης Λόις Πατίνιο διερευνά τα πνευματικά και κινηματογραφικά όρια με ένα συμφωνικό, μεταβαλλόμενο ταξίδι σε έναν βουδιστικό ναό στο Λάος και σε μια φάρμα φυκιών στη Ζανζιβάρη.
 
Στα μισά της ταινίας, ένα κείμενο στην οθόνη εξηγεί ότι τώρα θα ακολουθήσουμε την ψυχή του Mon στο bardo, την οριακή κατάσταση μεταξύ των σωμάτων – μια 15λεπτη ακολουθία που ήταν και η γενεσιουργός αιτία της ταινίας για τον Πατίνιο. Σε αυτό το τμήμα της ταινίας πρέπει να κλείσουμε τα μάτια μας, και το αποτέλεσμα της αισθητηριακής συμφωνίας που εκτυλίσσεται είναι στοχαστικό και πραγματικά μεταμορφωτικό. Τα ηχητικά τοπία συγχωνεύονται το ένα με το άλλο, υποδηλώνοντας τη μετατόπιση του γήινου περιβάλλοντος και εκείνων που είναι πολύ πιο απερίγραπτα. Το σόου φωτός – ένας συνδυασμός αναλαμπών και λαμπερών χρωματικών πεδίων, που όλα βλέπονται μέσα από κλειστά βλέφαρα – θυμίζει το διάστικτο φως του ήλιου στο βαθύ δάσος τόσο εύκολα όσο και το ουράνιο μεγαλείο του υπερπέραν. Η ακολουθία είναι από τα πιο γοητευτικά κινηματογραφικά τεχνάσματα των τελευταίων ετών. 
 
info: Samsara. Δραματική. Ισπανία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Λόις Πατίνιο. Παίζουν; Αμίντ Κιμάνι, Τούμπρ Σιόνγκ, Σιμόνε Μιλάβα. Διανομή: Weird Wave. 


 
 
VENOM: Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΠΡΑΞΗ:  Όλοι καταδιώκουν τον Eddie και τον Venom. Κυνηγημένοι και από τους δύο κόσμους τους και με την κατάσταση να δυσκολεύει πολύ, το δίδυμο αναγκάζεται να πάρει μια καταστροφική απόφαση που θα ρίξει την αυλαία στην τελευταία πράξη τους, στο τρίτο αυτό μέρος της Marvelικής τριλογίας που στην πραγματικότητα ανήκει στη σειρά των «Spider-Man». Η πολυπόθητη συνάντηση των 2 (ή 3ων), ηρώων δεν συνέβη όπως σχεδιαζόταν σε αυτή τη ταινία την οποία σκηνοθετεί η σεναριογράφος Κέλι Μάρσελ.
 
info: Venom: Η Τελευταία Πράξη (Venom: The Last Dance). Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Μεξικό, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Κέλι Μάρσελ. Παίζουν: Τομ Χάρντι, Τσιουιτέλ Ετζιοφόρ, Τζούνο Τεμπλ, Ρις Ιφανς, Πέγκι Λου, Στίβεν Γρέιχαμ. Διανομή: Feelgood Enterteinment.
 

 

 
ΠΩΣ ΝΑ ΣΩΣΕΤΕ ΕΝΑΝ ΜΑΓΟ: Ο αιώνια νέος -και πάντα κομψός - Ξεροκόκαλος o Αθάνατος. προσπαθεί να βρει το ταίρι του εδώ και τριακόσια χρόνια. Άλλοτε εκφοβίζει τις πριγκίπισσες κι άλλοτε τις μεταμορφώνει σε βατράχια, αλλά τίποτα από όλα αυτά δεν έχει κάνει το φλερτ αποτελεσματικότερο για τον Ξεροκόκαλο. Από την άλλη, το μόνο που κάνει η πανέμορφη Μπάρμπαρα η Γενναία, είναι να πολεμάει στην αρένα επίδοξους μνηστήρες, που την επιθυμούν είτε για την ομορφιά της, είτε για την πλούσια κληρονομιά της. Η Μπάρμπαρα αρχίζει να κινδυνεύει, όταν ο βασιλιάς Φακής βάζει στόχο να την παντρευτεί με αθέμιτα μέσα κι επιστρατεύει τον Ξεροκόκαλο για να εκτελέσει το πανούργο σχέδιό του. Μόνο που ο βασιλιάς Φακής δεν υπολόγισε πως ο έρωτας μπορεί να ζωντανέψει την ψυχρή καρδιά του Ξεροκόκαλου.
Ρωσική, χιουμοριστική ταινία φαντασίας κινουμένων σχεδίων, η οποία θα προβληθεί μονάχα σε ελληνική μεταγλώττιση.
 
info: Πως Να Σώσετε Έναν Μάγο (Koschchey, Pokhititel Nevest/How to Save an Imortal). Ψηφιακά Κινούμενα Σχέδια. Ρωσία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ρόμαν Αρτέμιεφ. Ακούγονται οι: Κώστας Αποστολίδης, Τάσος Νταπαντάς, Μυρτώ Ναούμ, Κώστας Τερζάκης, Δημήτρης Μπαμπανιώτης, Μαριλένα Λιακοπούλου, Βαγγέλης Χαλκιαδάκης. Διανομή: Rosebud 21. 



 
BRIGADE INN: Μια νεαρή εργάτρια του σεξ, βρίσκει δουλειά σε οικογενειακή αυλή μιας υποβαθμισμένης παραλιακής κορεατικής πόλης, στην οποία της προσφέρεται ένα δωμάτιο για να δουλέψει σε αυτόν τον ιδιότυπο οίκο ανοχής. Ο πατέρας και ο έφηβος γιος της οικογένειας θα γοητευτούν από την νεαρή και θα επιδιώξουν να συνεβρεθούν μαζί της, όμως η συνομήλική της κόρη της οικογένειας θα νιώσει πως η τιμή της απειλείται, ειδικά την συγκεκριμένη περίοδο που βγαίνει με έναν νεαρό, ο οποίος της ζητά να τον γνωρίσει στους γονείς της. Την ίδια στιγμή κάνει την εμφάνισή του ένας μαστροπός, δήθεν "αρραβωνιαστικός" που της ζητά κορμί και χρήμα. Οι εντάσεις θα ανέβουν και όλοι θα εμπλακούν σε μία ιστορία αλληλοεξάρτησης και εκμετάλλευσης που σταδιακά θα βρει τον δρόμο της προς ενός είδους ελπιδοφόρο αύριο. 
 
2 χρόνια πριν από το πιο ολοκληρωμένο στυλιστικά «Το Νησί» (2000) και 5 πριν από το αριστουργηματικό «Άνοιξη, Καλοκαίρι, Φθινόπωρο, Χειμώνας και Άνοιξη Ξανά» (2003) που τον έκανε διάσημο σε όλο το κόσμο, ο Κορεάτης Κιμ Κι-ντουκ (Pieta), έρχεται να διαψεύσει όσους διαχρονικά τον κατηγόρησαν για μισογυνισμό. Όπως και στην περίπτωση του Λαρς Φον Τρίερ, τα πάθη των γυναικών στις ταινίες του αφορούν την δεινή τους θέση σε έναν ανδροκρατούμενο κόσμο (άλλωστε ούτε στους ανδρικούς χαρακτήρες του χαρίζεται ο Κορεάτης Auteur) και όχι μια απροκάλυπτα σαδιστική διάθεση απέναντί τους. Σε αυτό το λαϊκό μελόδραμα λοιπόν, παρακολουθούμε τα πάθη μιας ομάδας ανθρώπων χαμηλών οικονομικών στρωμάτων, σε μια μουντή και ξεχασμένη πόλη, με επίκεντρο την τεταμένη σχέση δύο νεαρών γυναικών τις οποίες φέρνουν αντιμέτωπες αρχικά και πολύ κοντά στη συνέχεια, μια σειρά από γεγονότα που έχουν να κάνουν με την ανδρική παρόρμηση, ειδικά όταν αυτή κατευθύνεται από το "κάτω κεφάλι".
Ξεκινάει με την αναζήτηση μιας οικογενειακής εστίας από την μεριά της κεντρικής ηρωίδας (ένα χρυσόψαρο που αναζητά μια ασφαλή γυάλα) και καταλήγει ως μια δραματική και με σατιρικές πινελιές ιστορία γυναικείας ενδυνάμωσης (με το χρυσόψαρο να καταφέρνει να επιβιώσει τελικά, ακόμη και μέσα στο θαλασσινό νερό).
Λιγότερο πρωτόλειο από τον «Κροκόδειλο» (1996), το «Birdcage Inn» αποκαλύπτει στον υποψήφιο θεατή τις πρώιμες θεματικές και στυλιστικές μονομανίες του ανερχόμενου, 38χρονου τότε σκηνοθέτη, που αγάπησε όσο κανείς το κοινωνικό περιθώριο, τους "αμαρτωλούς" και "αδύναμους" ανθρώπους.  
 
info: Birdcage Inn (Palantaenum). Κοινωνική Δραματική. Κορέα, 1998. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 24 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Κιμ Κι-ντουκ. Παίζουν: Λι Τζι-ιουν, Λι Χιέ-ιουν, Αν Τζάε-μο. Διανομή: New Star. 


 
 
ΠΡΟΦΕΣΤΙΒΑΛΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ 37ου ΠΑΝΟΡΑΜΑΤΟΣ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ: Από τις 24 έως και τις 30 Οκτωβρίου το 37ο Πανόραμα παρουσιάζει αποκλειστικά στον κινηματογράφο Τριανόν μια προφεστιβαλική εβδομάδα με αφιερώματα στα γουέστερν του John Ford, στα αρχετυπικά τέρατα του κινηματογράφου, στα ντοκιμαντέρ που ανατρέπουν τις συμβάσεις του είδους και στην "Τριλογία της Κρίσης" του σκηνοθέτη Βασίλη Μαζωμένου.
Πιο συγκεκριμένα, οι ταινίες που θα προβληθούν ανά αφιέρωμα:
 
ΒΑΣΙΛΗΣ ΜΑΖΩΜΕΝΟΣ:
Γραμμές  (2016, 88’) - Εξορία: Directors Cut (2024, 90’) & Καθαρτήριο (2022, 95’)
 
ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: 
Exotica, Erotica, etc. (Ευαγγελία Κρανιώτη, 2015, 73’) - Ταξιδεύοντας με τον Μίκη (Dance Fight Love Die: With Mikis On the Road) του Αστέρη Κούτουλα (2017, 87’) - Η Αφρίν τον Καιρό της Πλημμύρας (Mighty Afrin: In the Time of Floods) του  Άγγελου Ράλλη (2023, 92’) &  Πανελλήνιον (Σπύρος ΜΑΝΤΖΑΒΙΝΟΣ & Κώστας ΑΝΤΑΡΑΧΑΣ, 2024, 81’).
 
ΤΕΡΑΤΑ ΠΟΥ ΑΓΑΠΗΣΑΜΕ:
Νοσφεράτου, Μια Συμφωνία Τρόμου (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens) του Friedrich Wilhelm Murnau (1922, 94’) - Δράκουλας (Dracula) του Tod Browning (1931, 75’) - King Kong (Merian C. Cooper & Ernest B. Schoedsack (1933, 104’) - Ο Αόρατος Άνθρωπος  (The Invisible Man) του James Whale (1933, 71’) - Η Μνηστή Του Φράνκενσταϊν (The Bride of Frankenstein) του James WHALE (1935, 75’) - Ο Τρόμος Της Μαύρης Λίμνης (Creature from the Black Lagoon) του Jack Arnold (1954, 79’) - Η Μύγα (The Fly) του Kurt Neumann (1958, 94’) & ΚΗ Κατάρα του Λυκανθρώπου (The Curse of the Werewolf) του Terence Fisher (1961, 93’). 
 
TZON ΦΟΡΝΤ: 
Ο Λυτρωτής (My Darling Clementine,1946, 103’) - Ηρωική Επέλαση (She Wore a Yellow Ribbon,1949, 104’) - Τραγικό Καραβάνι (Wagon Master, 1950, 86’) - Η Αιχμάλωτος Της Ερήμου (The Searchers, 1956, 119’) - Μπροστά Στο Απόσπασμα (Sergeant Rutledge, 1960, 111’) -
Ο Άνθρωπος Που Σκότωσε Τον Λίμπερτι Βάλανς (The Man who Shot Liberty Valance, 1962, 123’) & Το Δειλινό Της Μεγάλης Σφαγής (Cheyenne Autumn, 1964, 154’).  
 
info: Προφεστιβαλική Εβδομάδα του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. 24 έως 30/10 στο Τριανόν της οδού Κοδριγκτώνος. Τηλ. 2108215469 
 


 
εμφάνιση σχολίων