0
1
σχόλια
1253
λέξεις
ΖΗΝ

Έχουμε λίγη γη και δεν ξέρουμε πώς να την αξιοποιήσουμε; Μιλήσαμε με την ομάδα του xorafaki.gr και μας είπε όλες τις λεπτομέρειες

ΜΑΡΙΑΝΙΝΑ ΠΑΤΣΑ
15 Μαρτίου 2015
Εκείνο το χωραφάκι του παππού που κάθεται, μήπως έφτασε η ώρα να το κάνουμε παραγωγικό; Το xorafaki.gr είναι μια νέα διαδικτυακή υπηρεσία που μας βοηθάει βήμα-βήμα να εκμεταλλευτούμε τη γη μας, ακόμη κι αν δεν ξέρουμε τίποτα από γεωργία. Η ιδέα ξεκίνησε όταν μια ομάδα της Lotus Business Consulting, της μαμάς εταιρείας του xorafaki.gr, άρχισε να ψάχνει τρόπους για το πώς θα μπορούσε να γίνει η τεχνογνωσία της  στον αγροδιατροφικό τομέα προσβάσιμη σε όλους όσοι θέλουν να καλλιεργήσουν. Δύο χρόνια αργότερα, μετά από έρευνα και πολλές πιλοτικές εφαρμογές σε πολύπαθα χωραφάκια γνωστών και φίλων, η τεχνογνωσία αυτή φτάνει στο ευρύ κοινό με τρόπο κατανοητό και προσαρμοσμένο στις ανάγκες του καθενός. Μιλήσαμε με τον Γιώργο Πανταζόπουλο και τη Γιούλη Δοξανάκη.

Τι μπορεί να ξεκινήσει να καλλιεργεί κάποιος που δεν έχει ιδέα από γεωπονία και γεωργία; «Σίγουρα υπάρχουν κάποιες καλλιέργειες που είναι πιο απαιτητικές από άλλες σε πολλά επίπεδα. Για παράδειγμα, η καλλιέργεια των κηπευτικών απαιτεί υψηλή τεχνογνωσία και ο παραγωγός πρέπει να περνάει πολλές ώρες στο θερμοκήπιο. Η καλλιέργεια των σιτηρών όμως είναι σχετικά πιο απλή σε επίπεδο τεχνογνωσίας, αν και απαιτεί μηχανολογικό εξοπλισμό και πολύ μεγάλη έκταση γης για να είναι συμφέρουσα. Για να απαντήσουμε αναλυτικά σε αυτή την ερώτηση πρέπει να έχουμε τα εξής δεδομένα: μπάτζετ, χρόνο, συμπληρωματικό εισόδημα ή φουλ απασχόληση, περιοχή στην οποία βρίσκεται το αγροτεμάχιο, το ιστορικό του...».

Από ποιες περιοχές της Ελλάδας σάς συμβουλεύονται πιο συχνά; «Άνθρωποι από μεγάλα αστικά κέντρα (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο Κρήτης), οι οποίοι συνήθως έχουν τα χωραφάκια τους σε απόσταση μέχρι 4 ωρών από τις πόλεις. Η πλειοψηφία θέλει να ασχοληθεί με το χωραφάκι της αλλά έχει μια άλλη δουλειά στην πόλη που τη δεσμεύει. Σε όσους λοιπόν προέρχονται από αστική περιοχή με περιορισμένη εμπειρία στην καλλιέργεια, τους προτείνουμε να ξεκινήσουν πρώτα πιλοτικά, για να δουν κατά πόσο τους ταιριάζει η αγροτική ζωή και να έχουν παράλληλα ένα μικρό συμπληρωματικό εισόδημα. Το σχήμα που λειτουργεί καλύτερα είναι τα χωραφάκια που είναι κοντά στις πόλεις -μέχρι 3 ώρες απόσταση-, όπου οι εργασίες συνήθως γίνονται τα σαββατοκύριακα. Σαφώς βέβαια εξαρτάται από την καλλιέργεια και τις προσδοκίες που έχει ο καθένας. Για παράδειγμα, κάποια αρωματικά φυτά, όπως π.χ. το θυμάρι, έχουν ένταση εργασίας τους καλοκαιρινούς μήνες, κάτι που βολεύει έναν εργαζόμενο, ενώ κατά τη διάρκεια του χειμώνα αρκεί ένα απλό βοτάνισμα. Άλλες καλλιέργειες είναι πιο απαιτητικές, όπως τα κηπευτικά».

Ποιο είναι το μίνιμουμ της επιφάνειας εδάφους που πρέπει να υπάρχει για καλλιέργεια, για να έχει κάποιος ένα μικρό κέρδος; «Σημασία έχει η ιδέα και όχι κατ’ ανάγκη η διαθέσιμη έκταση. Η κερδοφορία είναι συνάρτηση πολλών παραγόντων. Αυτό που ψάχνουμε είναι το κατά πόσο η ιδέα είναι βιώσιμη, σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά που έχει ο κάθε χρήστης της υπηρεσίας, όπως επιλεγμένη καλλιέργεια, budget, κλιματικές συνθήκες, διαθέσιμη έκταση, προκειμένου να καθοδηγήσουμε σωστά σε σχέση με τα παραπάνω. Φυσικά, δεν μπορεί να έχει απαίτηση κάποιος με μικρή έκταση γης να γίνει πλούσιος (συχνό σφάλμα). Μπορεί, όμως, με τις σωστές κινήσεις να βγάλει λίγο κέρδος, να ψάξει τις δυνατότητες επέκτασης της γης του στη γύρω περιοχή (ενοικίαση γης), να οργανώσει μελλοντικά τις κινήσεις του στα επόμενα στάδια της καλλιέργειας (πιστοποίηση, μεταποίηση, δίκτυο πωλήσεων)».

Τι καλλιεργείται με μεγαλύτερη συχνότητα; «Υπάρχει τεράστια ποικιλία στο θέμα των καλλιεργειών,  ανάλογα με την περιοχή και τις εδαφοκλιματικές συνθήκες που υπάρχουν στην κάθε περιοχή της Ελλάδας. Στις νοτιότερες περιοχές, Κρήτη και Πελοπόννησο, παρατηρούμε να καλλιεργούνται ελιές, εσπεριδοειδή, αμπέλια και πρώιμα κηπευτικά (θερμοκήπιο), ανεβαίνοντας βορειότερα βλέπουμε καλλιέργειες όπως τα σιτηρά και άλλες εκτατικές καλλιέργειες, βρώσιμες ελιές και όψιμα κηπευτικά. Αυτές είναι μόνο λίγες από τις καλλιέργειες που μπορούμε να συναντήσουμε στην Ελλάδα. Το ενδιαφέρον ανθρώπων που αγοράζουν την υπηρεσία μας είναι συνήθως προς τις νεότερες καλλιέργειες, όπως τα αρωματικά φυτά, το ιπποφαές, ρόδια κ.λπ., χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ταιριάζουν στην περίπτωσή τους».

Υπάρχει κάτι που είναι ιδανικό για το κλίμα της Ελλάδας αλλά δεν καλλιεργείται αρκετά; «Η Ελλάδα έχει μεγάλες εναλλαγές τόσο στο επίπεδο του μικροκλίματος όσο και στο επίπεδο του εδάφους. Αυτό είναι που δίνει τη δυνατότητα στη χώρα μας να έχει πλούτο χαρακτηριστικών. Ακόμα και μια ίδια καλλιέργεια μπορεί να έχει διαφορετικά ποιοτικά χαρακτηριστικά από τόπο σε τόπο. Τα βασικότερα προϊόντα τα οποία διαφοροποιούνται σημαντικά σε επίπεδο οργανοληπτικών χαρακτηριστικών είναι αυτά τα οποία φέρουν το όνομα ΠΟΠ (Προϊόν Ονομασίας Προέλευσης) ή ΠΓΕ (Προϊόν Γεωγραφικής Ένδειξης).Τέτοια προϊόντα είναι η φάβα Σαντορίνης, το φιστίκι  Αιγίνης και τα  φασόλια ελέφαντες Πρεσπών. Βεβαίως, υπάρχουν και προϊόντα τα οποία δεν ανήκουν στις κατηγορίες ΠΟΠ ή ΠΓΕ αλλά παρουσιάζουν διαφοροποιημένο χαρακτήρα. Υπάρχουν και προϊόντα τα οποία είναι σε έλλειψη και οι λόγοι είναι κυρίως ότι υφίστανται μεγάλο ανταγωνισμό από τα αντίστοιχα μη διαφοροποιημένα, καθώς έχουν ελλιπή ή κακή προώθηση. Η ουσία είναι να καλλιεργήσουμε όχι κάτι που είναι "σπάνιο" αλλά κάτι που είναι βιώσιμο».

Ποια είναι η ανταπόκριση μέχρι στιγμής; Ζητούν τις γνώσεις σας και επαγγελματίες της γεωργίας; «Μέχρι σήμερα, 170 άνθρωποι, ηλικίας 25-45, έχουν ήδη προχωρήσει στην εκμετάλλευση του αγροτεμαχίου τους, είτε ως συμπληρωματικό εισόδημα, είτε ως μόνιμη απασχόληση, και 2.450 άτομα έχουν επικοινωνήσει με email μαζί μας, εκ των οποίων οι 650 έχουν δηλώσει την πρόθεσή τους για μόνιμη ενασχόληση με την αγροτική παραγωγή. Οι περισσότεροι έχουν υποστεί μικρές ή μεγάλες μειώσεις μισθών. Ενδιαφέρονταν να ασχοληθούν με καλλιέργειες αρχικά όχι απαιτητικές, που θα τους αποφέρουν τα επόμενα λίγα χρόνια κάποιο συμπληρωματικό εισόδημα, με την προοπτική να γίνουν επαγγελματίες αγρότες στο μέλλον. Ένα πιο μικρό ποσοστό αφορά αστούς που έχουν δεσμούς με την επαρχία και είναι αποφασισμένοι να αλλάξουν τον τρόπο ζωής τους, είτε γιατί δεν βρίσκουν προοπτική στην πόλη, είτε γιατί τους ελκύει ένας πιο φυσικός τρόπος ζωής. Από εκεί και πέρα, μας έχουν προσεγγίσει επαγγελματίες αγρότες που ψάχνουν να βρουν εναλλακτικές από τις ήδη εγκαταστημένες καλλιέργειες. Υπάρχουν, επίσης, επιχειρηματίες οι οποίοι θέλουν να κάνουν επένδυση στον πρωτογενή τομέα, συνήθως έχουν μεγάλες εκτάσεις ή σκοπεύουν να νοικιάσουν, αλλά έχουν λίγη έως καθόλου εμπειρία στη γεωργία».

Πόσοι συνεργάτες είστε στην ομάδα του xorafaki συνολικά και πώς τη δημιουργήσατε; «Ο πυρήνας του xorafaki.gr αποτελείται από δέκα άτομα με πολύπειρη εμπειρία στον χώρο, οι οποίοι είναι γεωπόνοι, οικονομολόγοι, τεχνολόγοι τροφίμων και ειδικοί σύμβουλοι εκπαίδευσης και μάρκετινγκ. Το ίντερνετ και η τεχνολογία μάς βοήθησαν να έχουμε επαφή και να συλλέγουμε στοιχεία με τα διάφορα χωραφάκια ανά την Ελλάδα χωρίς φυσική παρουσία. Ήταν απαραίτητη όμως η δημιουργία ενός πανελλαδικού δικτύου με επαγγελματίες του χώρου. Κι αυτό γιατί ανάλογα με τις καλλιέργειες που προτείνουμε ανά χρήστη της υπηρεσίας, ενεργοποιούνται οι αντίστοιχοι ειδικοί σε επίπεδο τεχνικό και εμπορικό.

»Αυτό ήταν το πιο χρονοβόρο και δύσκολο κομμάτι: να πείσουμε τους επαγγελματίες του χώρου να μοιραστούν την τεχνογνωσία τους για τον νέο επιχειρηματία της γης που θέλει να ασχοληθεί με το χωραφάκι του. Να μοιραστούν γνώσεις και εμπειρίες και να μας βοηθήσουν να χτίσουμε ένα δίκτυο με άτομα που θέλουν να παίξουν βασικό ρόλο στη διαμόρφωση της νέας γενιάς παραγωγών που δημιουργείται. 

»Για αυτό τον σκοπό ξεκίνησε η περιπέτεια του xorafaki.gr. Η σύλληψη της ιδέας, όμως, γεννήθηκε μέσα από τους ίδιους τους ανθρώπους, τους εν δυνάμει μικρούς παραγωγούς, που μας ζητούσαν τρόπους να εκμεταλλευτούν καλύτερα τη γη που έχουν διαθέσιμη. Ψάχναμε να βρούμε τρόπους για το πώς θα γίνει η τεχνογνωσία 13 ετών που έχουμε στον αγροδιατροφικό τομέα με τη Lotus Business Consulting, τη μαμά εταιρεία του xorafaki.gr, να γίνει προσβάσιμη σε όσους θέλουν να ξεκινήσουν. Μας πήρε περίπου 2 χρόνια, στη διάρκεια των οποίων κάναμε ενδελεχή έρευνα και πολλές πιλοτικές εφαρμογές. Πολύπαθα χωραφάκια φίλων και γνωστών, από τα Γιάννενα μέχρι την Κρήτη, εξετάστηκαν και φυτεύτηκαν, εκατοντάδες ερωτηματολόγια απαντήθηκαν, δεκάδες συνάδελφοι, έμπειροι παραγωγοί, έμποροι και γενικά επαγγελματίες του αγροδιατροφικού χώρου επιστρατεύτηκαν. Έτσι, πήρε τη μορφή που έχει σήμερα το xorafaki.gr».

εμφάνιση σχολίων