5
1
σχόλια
1965
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ο Κύριος Μπάχμαν και η Τάξη του. Δεσμοί Γυναικών. Νέα Τάξη. Ασθενοφόρο. Ο Σωματοφύλακας της Γυναίκας του Εκτελεστή, Η Βοή του Κόσμου. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
[email protected] | ΦΩΤΟ: Ο ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΤΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗ
16 Μαρτίου 2022
Ο ΚΥΡΙΟΣ ΜΠΑΧΜΑΝ ΚΑΙ Η ΤΑΞΗ ΤΟΥ: Πορτρέτο της σχέσης ενός αντισυμβατικού δασκάλου δημοτικού με τους μαθητές του που ανήκουν σε πολυπολιτισμικές οικογένειες μεταναστών και σε λαϊκά κοινωνικά στρώματα.

Ο 60χρονος κύριος Μπάχμαν, είναι ένας πολύ αγαπητός στους έφηβους μαθητές του δάσκαλος, σε μια βιομηχανική γερμανική επαρχιακή πόλη. Σκοπός της τάξης του είναι να ετοιμάσει τα αλλόφωνα παιδιά, για τη δευτεροβάθμια γερμανική εκπαίδευση. Πρέπει να μάθουν Γερμανικά και να αποκτήσουν γνώσεις για την κουλτούρα και τον διαφορετικό τρόπο ζωής της καινούργιας τους χώρας. Οι 'αντισυμβατικές' του μέθοδοι που εκτός από τη γλώσσα, μαθαίνει στα παιδιά μουσική, αλλά κυρίως το να συζητούν μαζί του, αλλά και μεταξύ τους, για τα διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, είτε στο σχολείο, είτε στην καθημερινότητά τους εκτός τάξης, αποτελούν το αντικείμενο αυτού του feelgood, τρυφερού, αστείου και συγκινητικού, βραβευμένου ντοκιμαντέρ της Μαρία Σπετ. 

Παρά τη μεγάλη του διάρκεια, ο θεατής θα ευχόταν να κρατούσε περισσότερο ή να είχε την τύχη να βρεθεί σε μια τάξη με έναν εκπαιδευτικό σαν τον Ντίτερ Μπάχμαν. Εμείς θα δέναμε σε καρέκλες την υπουργό παρα-Παιδείας & θρησκευμάτων, καθώς και τον μισαλλόδοξο υπουργό μετανάστευσης και τους υφισταμένους τους, με σκοπό να τους αναγκάσουμε να δουν την ταινία με το ζόρι, αλά 'Κουρδιστό Πορτοκάλι'.

Αργυρή Αρκτος και Βραβείο Κοινού στη Berlinale του 2021. Υποψήφιο για Βραβείο Καλύτερου Ευρωπαϊκού Ντοκιμαντέρ από την Ευρωπαϊκή Ακαδημία Κινηματογράφου. Το έχασε από το επίσης αριστουργηματικό (και υποψήφιο για όσκαρ 'Flee').

Info: Ο Κύριος Μπάχμαν και η Τάξη του (Herr Bachmann und seine Klasse/Mr. Bachmann and his Class). Ντοκιμαντέρ. Γερμανία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μαρία Σπετ. Με τους: Ντίτερ Μπάχμαν, Αϊνούρ Μπαλ, Οντέρ Καβνταρ. Διανομή: Ama Films.


ΔΕΣΜΟΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ: Η Αμίνα μεγαλώνει μόνη της την δεκαπεντάχρονη κόρη της Μαρία. Ο ήδη εύθραυστος κόσμος τους καταρρέει όταν η Αμίνα ανακαλύπτει ότι η κόρη της έχει μείνει έγκυος σε μια χώρα όπως το Τσαντ, όπου απαγορεύονται οι εκτρώσεις και από τη θρησκεία και από το νόμο. Γύρω τους όμως χτίζεται ένα απρόσμενο δίχτυ προστασίας από την γυναικεία κοινότητα.

Το κλασικό και αριστουργηματικό 'Μουλαντέ' του Ουσμανε Σεμπενε από τη Μπουρκίνα Φάσο και το 2004, φέρνει στο νου η ταινία του Μαχαμάτ-Σαλέχ Χαρούν που συμμετείχε στο Φεστιβάλ των Καννών και ήταν η επίσημη πρόταση του Τσαντ για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Στο 'Μουλαντέ' μια γυναίκα σε ένα αφρικανικό χωριό, δίνει προστασία σε ένα γκρουπ μικρών κοριτσιών, που θέλει να αποφύγει την κλειτοριδεκτομή.

Εδώ η Αμίνα, παρατημένη εδώ και χρόνια από τον άντρα της, μεγαλώνει την κόρη της φτιάχνοντας και πουλώντας πλεκτά δοχεία, τα οποία φτιάχνει από τα σύρματα των ελαστικών στους τροχούς των αυτοκινήτων. Ένας μεγαλύτερός της σε ηλικία γείτονάς της θα ζητήσει να την αποκαταστήσει, όμως η εγκυμοσύνη της κόρης της, θα την αναγκάσει να τον αγνοήσει καθώς και να ψυχρανθεί με τον Ιμάμη του τοπικού τεμένους, στο οποίο σταματάει να πηγαίνει. Στην αναζήτησή της να βρει πρόθυμο γιατρό, χρήματα και κλινική για την έκτρωση, θα βρει απρόσμενη βοήθεια από την απομακρυσμένη από εκείνη αδελφή της (εδώ υπάρχει και μια έμμεση αναφορά στο 'Μουλαντέ'), αλλά και από τις νοσοκόμες του παράνομου ιατρείου στο οποίο θα καταλήξει η κόρη της. Αρκετά πιο αισιόδοξη από την αφρικανική πραγματικότητα, η ταινία αφορά την γυναικεία ενδυνάμωση, διαθέτει χιούμορ, σασπένς, συγκίνηση, καθώς και εξαιρετικές ερμηνείες.

Συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα του Φεστιβάλ Καννών και του Φεστιβάλ Λονδίνου. Επίσημη συμμετοχή Φεστιβάλ Τορόντο. Βραβείο ICFT-UNESCO Gandhi Medal στο Φεστιβάλ Γκόα στην Ινδία. Επίσημη Πρόταση του Τσαντ για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Ανάμεσα στις Πέντε Καλύτερες Διεθνείς Ταινίες του National Board of Review.

Info: Δεσμοί Γυναικών (Lingui/The Sacred Bonds). Δραματική. Τσαντ, Γαλλία, Βέλγιο, Γερμανία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μαχαμάτ-Σαλέχ Χαρούν. Παίζουν: Αουάκ Αμπακάρ Σουλεϊμανί, Ριάν Χαλίλ Αϊό, Γιουσούφ Τζαϊρό. Διανομή: One From the Heart.


ΝΕΑ ΤΑΞΗ: Ένας γάμος της υψηλής κοινωνίας σε μία έπαυλη στο Μεξικό διακόπτεται αναπάντεχα, όταν μια εξέγερση σκορπά τον τρόμο . Ιδωμένη μέσα από τα μάτια της νύφης και δύο εκ των υπηρετών της οικογένειας, η βίαιη αυτή ταξική έκρηξη σηματοδοτεί την αρχή του τέλους ενός πολιτικού συστήματος, που δίνει τη θέση του σε κάτι νέο, πολύ πιο οδυνηρό.

Η δεξίωση στη βίλα των γονιών της Μαριάν για τον επικείμενο  γάμο της διακόπτεται με ιδιαίτερα βίαιο τρόπο, από την εξέγερση μέρους του υπηρετικού προσωπικού, στα ευρύτερα πλαίσια μιας γενικής αφύπνισης της φτωχολογιάς της χώρας που εξεγείρεται λόγω των οικονομικών ανισοτήτων. Από ένα τυχαίο γεγονός, η 25χρονη κοπέλα θα βρεθεί μέσα στο γενικευμένο χάος, αιχμάλωτη μιας ομάδας στρατιωτών, καθώς οι στρατηγοί αναλαμβάνουν να 'σώσουν' την κοινωνία, καταλύοντας την όποια Δημοκρατία. Τα εναπομείναντα εν ζωή μέλη της οικογένειάς της, μαζί με δύο πιστούς στην Μαριάν υπηρέτες, θα προσπαθήσουν να την βρουν και να την ελευθερώσουν, όταν οι δεσμώτες της, ζητούν λύτρα για την απελευθερώσουν.

Ο Μεξικανός Μισέλ Φράνκο (Μετά τη Λουτσία, Το Χρονικό της Αθωότητας, Η Κόρη της Αμπρίλ), αφήνει κατά μέρος τον κοινωνικό μινιμαλισμό που χαρακτηρίζει το ύφος του, για κάτι πολύ πιο επίκαιρα πολιτικό και φιλόδοξο, σε δικό του σενάριο, πιθανότατα εμπνευσμένο από τον πίνακα του Μεξικανού Ζωγράφου Ομαρ Ροδρίγκεζ-Γκράχαμ, 'Μονάχα οι Νεκροί Θα Δουν το Τέλος του Πολέμου', με τον οποίο ξεκινά η ταινία.

Όπως οι περισσότεροι καλλιτέχνες που έχουν ανοιχτές τις κεραίες τους, αναρωτιέται για το ως πότε θα μπορούν οι λίγοι να θησαυρίζουν εις βάρος των πολλών και τι θα μπορούσε να συμβεί, αν οι δεύτεροι ζητούσαν δικαιοσύνη με τον μοναδικό τρόπο που θα μπορούσε πραγματικά να αλλάξει κάτι.

Η αλλαγή θα έρθει, όχι απαραίτητα προς το καλύτερο, καθώς οι διαπλεκόμενοι φορείς της Εξουσίας, δεν διστάζουν ακόμη και να 'σκοτώσουν την μάνα τους', προκειμένου να την διατηρήσουν. Το ό,τι - πολύ σοφά - δεν παίρνει θέση υπέρ κάποιας μεριάς και η χαρακτηριστικά 'εντομολογική' και απαισιόδοξη ματιά του πάνω στα ανθρώπινα, πιθανόν να ενοχλήσουν κάποιους. Εμείς θαυμάζουμε την ικανότητά του να στήσει συναρπαστικές και πολυπληθείς σκηνές καταστροφής, πέρα των arthouse δυνατοτήτων του και να μας προειδοποιεί, με τρόπο προφητικό - το σενάριο γράφτηκε πριν από την εμφάνιση του covid-19 - για τους κινδύνους του οποιουδήποτε Κοινωνικού Δεσποτισμού και της 'Νέας Τάξης Πραγμάτων'.

Αργυρός Λέοντας (Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής), στην Βενετία μαζί με Leoncino d'Oro Agiscuola (Βραβείο David di Donatello), για τον Μισέλ Φράνκο.

Info: New Order. Δραματική. Μεξικό, Γαλλία 2020. Πρεμιέρα Πέμπτη 13 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Μισέλ Φράνκο. Παίζουν: Ναιάν Γκονζάλεθ Νορβίντ, Ντιέγκο Μπονέτα, Φερνάντο Κουαούτλε, Πατρίσια Μπερνάλ, Ντάριο Μπερνάλ, Μόνικα Ντε Καρμεν, Ελίγιο Μελέντεζ, Ρομπέρτο Μεντίνα. Διανομή: Weird Wave. 


ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΟ: Ένας παρασημοφορημένος βετεράνος, ο Γουίλ, που είναι απελπισμένος να βρει χρήματα ώστε να καλύψει το κόστος της ιατρικής περίθαλψης της γυναίκας του, ζητά βοήθεια από το ένα πρόσωπο που ξέρει ότι δεν θα έπρεπε - τον θετό του αδερφό, Ντάνι. Πρόκειται για έναν χαρισματικό εγκληματία που θα του κάνει προσφορά για μια δουλειά: τη μεγαλύτερη ληστεία τραπεζών στην ιστορία του Λος Άντζελες, με λεία 32 εκατομμύρια δολάρια. Με την επιβίωση της συζύγου του να κρίνεται στο νήμα, ο Γουίλ δεν μπορεί να αρνηθεί την προσφορά.

Όταν η απόδραση από την τράπεζα πηγαίνει εντυπωσιακά στραβά, τα απελπισμένα ετεροθαλή αδέλφια κλέβουν ένα ασθενοφόρο, στο οποίο επιβαίνει ένας τραυματισμένος αστυνομικός που είναι ετοιμοθάνατος και μια νοσοκόμα. Σε μια καταδίωξη υψηλής ταχύτητας που δεν σταματά ποτέ, ο Γουίλ και ο Ντάνι πρέπει να αποφύγουν τις αστυνομικές δυνάμεις, να κρατήσουν τους ομήρους ζωντανούς και με κάποιο τρόπο να προσπαθήσουν να μην σκοτώσουν ο ένας τον άλλον, στην πιο παρανοϊκή απόδραση που έχει συμβεί ποτέ στο Λος Άντζελες.

Εκκωφαντικά θορυβώδης και nonsense περιπέτεια από τον μετρ του είδους, Μάικλ Μπέι (Transformers, Περλ Χάρμπορ, Αρμαγεδδών, Τα Κακά Παιδιά 1 & 2), για τους φαν του είδους, του δυνατού surround ήχου και των ταινιών του Μπέι γενικότερα.

Info: Ασθενοφόρο (Ambulance). Δραματική Περιπέτεια. ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μάικλ Μπέι. Παίζουν: Τζέικ Τζίλενχαλ, Γιάγια-Αμπντούλ Ματίν, Ελίζα Γκονζάλες. Διανομή: Tulip Entertainment.


Ο ΣΩΜΑΤΟΦΥΛΑΚΑΣ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΤΟΥ ΕΚΤΕΛΕΣΤΗ: Το πιο θανάσιμο και παράξενο δίδυμο του κόσμου – ο σωματοφύλακας Μάικλ Μπράις και ο εκτελεστής Ντάριους Κινκέιντ – επιστρέφουν σε μια ακόμα ριψοκίνδυνη αποστολή. Δίχως άδεια και υπό επιτήρηση, ο Μπράις αναγκάζεται να επανέλθει στην ενεργό δράση από την ακόμα περισσότερο ασταθή γυναίκα του Ντάριους, την διαβόητη διεθνούς φήμης απατεώνισσα Σόνια Κινκέιντ. Καθώς ο Μπράις οδηγείται εκτός ορίων από τους δύο προστατευόμενους του, οι τρεις τους αναμειγνύονται σε μια συνομωσία και θα βρεθούν στην Ευρώπη, αντιμέτωποι με ένα εκδικητικό και παντοδύναμο εχθρό, ελληνικής καταγωγής.

Μετά την επιτυχία της πρώτης ταινίας, ο Μπράις και το ζεύγος των Κινκέιτ ενώνονται ξανά με το ζόρι, έχοντας την interpol στο κατόπι τους, υπό την απειλή ενός παρανοϊκού Έλληνα μεγιστάνα, ο οποίος θέλει να εκδικηθεί την Ευρώπη για τα οικονομικά δεινά που προκάλεσε στην χώρα μας (που ήσουν Μεγάλε όταν σε χρειαζόμασταν!). Αν η πρώτη ταινία είχε στοιχεία παροδίας, εδώ το χιούμορ εκτροχιάζεται τελείως από όλες τις απόψεις, ενώ και οι σκηνές δράσης αν και δεξιοτεχνικά εκτελεσμένες, υπολείπονται σε ποσότητα από εκείνες του 2017. Ευτυχώς η χημεία των Ρέινολντς και Τζάκσον λειτουργεί και πάλι, ενώ ο Αντόνιο Μπαντέρας δίνει μια απολαυστικά κακή ερμηνεία ως κροίσος με το όνομα Αριστοτέλης Παπαδόπολους.

Info: Ο Σωματοφύλακας της Γυναίκας του Εκτελεστή (The Hitman's Wife's Bodyguard). Κωμική Περιπέτεια. Βρετανία, ΗΠΑ, Σουηδία, Βουλγαρία, Γαλλία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Πάτρικ Χιουζ. Παίζουν: Ράιαν Ρέινολντς, Σάμιουελ Λ. Τζάκσον, Σάλμα Χάγιεκ, Αντόνιο Μπαντέρας, Μόργκαν Φρίμαν, Ρίτσαρντ Ε. Γκραντ. Διανομή: Odeon.


Η ΒΟΗ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ: Ελλάδα, Ρωσία, ΗΠΑ, Βραζιλία, Κίνα, Σενεγάλη. Συναντώντας νέους σ’ αυτές τις χώρες νιώθουμε τον παλμό τους να προμηνύει μια βοή και μια έκρηξη. Η πτώση του κομμουνισμού, η κρίση του καπιταλισμού, οι οικολογικές καταστροφές, τα μεταναστευτικά κύματα, η παγκοσμιοποίηση ήταν τα θέματα που ξεπετάγονται στα ταξίδια μας. Η νέα γενιά βρίσκεται στην πρώτη γραμμή, εκτεθειμένη, αβοήθητη χωρίς να μπορεί να οραματίσει ένα πιο αισιόδοξο μέλλον. Αυτή η Βοή είναι η 'φωνή' της νέας γενιάς. Τα λόγια, οι εικόνες, οι ήχοι και η μουσική τους συνθέτουν τις νότες μιας οπτικοακουστικής συμφωνίας.

Σημείωμα του σκηνοθέτη: 'Γενιά: 20 χρόνων το 2020. Κρίση, ανασφάλεια, πόλεμοι, οικολογική καταστροφή του πλανήτη. Ένας κόσμος χωρίς προσανατολισμό, χωρίς κοινωνική πολιτική, ούτε ιδεολογία. Η οικονομία του κέρδους ορίζει την απάντηση στο κάθε ερώτημα. Η οικονομία  δεν εξηγεί όμως ούτε από πού προερχόμαστε, ούτε πού πηγαίνουμε ούτε γιατί πάμε. Έχει να μας προσφέρει μόνο ένα πιο φαινομενικά ορθολογικό μέλλον, ένα μεγαλύτερο συλλογικό πλούτο. Οι νέοι ψάχνουν ένα νόημα, ένα κοινό όραμα που θα τους βγάλει από την απομόνωση, αναζητούν την συνύπαρξη που θα τους κάνει να ανήκουν σε κάτι μεγαλύτερο από την ταπεινωτική ιδιότητα του καταναλωτή. Έναν τόπο όπου τα καίρια  ερωτήματα μπορούν να επανατεθούν.  Σενεγάλη – Κίνα – Ελλάδα – Αμερική - Ρωσία - Βραζιλία είναι οι χώρες από της οποίες  αντλούμε το υλικό της σύνθεσής μας. Σε κάθε χώρα ένα νέο πρόσωπο ορίζει την 'τονικότητα' και το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ενότητας. Ερασιτέχνης ή ηθοποιός   αναπαράγει στιγμιότυπα από τη ζωή του, 'ερμηνεύει' σκηνές που  εμπεριέχουν το οπτικό ηχόχρωμα της Βοής που αποτελεί το κεντρικό θέμα και τον άξονα της ταινίας.  Όλα αυτά τα ταξίδια, όλες αυτές οι συναντήσεις με νέους ανθρώπους με έφεραν αντιμέτωπο με μια 'Βοή' που αναδύεται από αυτήν τη νέα γενιά. Μια 'Βοή' που προμηνύει  έκρηξη. Η κρίση του καπιταλισμού και του οικονομικού μοντέλου της ανάπτυξης, η οικολογική καταστροφή, η τρομοκρατία, η ανύψωση τοίχων και η παγκοσμιοποίηση με την επιβολή του δυτικού κυρίαρχου μοντέλου πολιτισμού φέρνουν τη νέα γενιά στην πρώτη γραμμή αυτών των αλλαγών. Είναι εκτεθειμένη, αβοήθητη και προπάντων χωρίς καμιά συλλογική πολιτική πρόταση που να της επιτρέπει να οραματιστεί ένα πιο αισιόδοξο μέλλον. Αυτή τη 'Βοή' προσπαθήσα να καταγράψω μέσα από τις εικόνες, τους ήχους, τις μουσικές του κόσμου.'

Η ταινία του Σεβαστίογλου είναι χάρμα οφθαλμών και ότων καθώς βλέπεται απνευστί, την ίδια στιγμή που θα μπορούσε να παίζει συνεχώς σε μια ατελείωτη λούπα. Χωρίς υπότιτλους, αποτυπώνει την στιγμή που περνά και χάνεται σε διάφορα σημεία του πλανήτη, με τον ίδιο τρόπο που αυτό συμβαίνει από την απαρχή της εμφάνισης της ζωής πάνω του. Η Βοή είναι επίσης συνεχής σε ό,τι αφορά τη νεολαία διαχρονικά και όχι μόνο σήμερα (ευτυχώς). Εξαιρετικό και το μοντάζ του Χρήστου Γιαννακόπουλου.

Info: Η Βοή του Κόσμου (The Rumble of the World). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 17 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Πέτρος Σεβαστίκογλου. Με τους: Μάρθα Λαμπίρη-Φεντόροφ, Ιω Λατουσάκη, Βασίλης Μπούτσικος, Βάσια Μπερεζίν, Ασια Ρέσναγια, Γουέι Ξουν, Γιού
εμφάνιση σχολίων