3
1
σχόλια
1243
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Η Ανασκαφή. Η Λίμνη με τις Αγριόχηνες. Ο Λευκός Τίγρης. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
ΦΩΤΟ: Η ΑΝΑΣΚΑΦΗ
28 Ιανουαρίου 2021
Η ΑΝΑΣΚΑΦΗ: Στο Σάτον Χου, του Σάφολκ της Βρετανίας το 1939, η Ιντιθ Πρίτι, χήρα με έναν μικρό γιο, καλεί τον ερασιτέχνη αρχαιολόγο (excavator), Μπέιζιλ Μπράουν, να ερευνήσει τι κρύβεται κάτω από τους χωμάτινους λόφους που υπάρχουν στα κτήματά της. Όταν εκείνος ανακαλύπτει ένα πλοίο, μια ομάδα από το Βρετανικό Μουσείο με επικεφαλής έναν πραγματικό αρχαιολόγο, τον κάνουν πέρα, διώχνοντάς τον από την ανακάλυψή του. Την ίδια στιγμή, η κυρία Πρίτι που μόλις έχει γυρίσει από το νοσοκομείο μετά από μια κακή διάγνωση και είναι εξαντλημένη, δεν καταφέρνει να τον υπερασπιστεί. Ο Μπράουν θα επιστρέψει σαν βοηθός στην ανασκαφή, μετά από τις παρακλήσεις του μικρού γιου της Πρίτι που έχει βρει στο πρόσωπο του, μια πατρική φιγούρα. Ένα πλήθος ανθρώπων θα μαζευτεί γύρω από την ανασκαφή, που μαζί με το πλοίο, ανασκάπτει και τα προσωπικά θέλω και τις βαθύτερες ανάγκες του καθένα από αυτούς, την ίδια στιγμή που τα πολεμικά αεροπλάνα που σκίζουν κάθε τόσο τον καλοκαιρινό βρετανικό ουρανό, προμηνύουν τον μεγάλο πόλεμο που έρχεται.

Ο Αυστραλός ηθοποιός και σκηνοθέτης Σάιμον Στόουν, μετά την κινηματογραφική διασκευή της Αγριόπαπιας του Ίψεν στην προηγούμενη ταινία του, Η Κόρη (2015), σκηνοθέτησε και γύρισε ζωντανά στην Αγγλία, σε τηλεταινία για το Εθνικό Θέατρο, την Γέρμα (2017), του Φεντερίκο Γκαρθία Λόρκα. Πάντα στην Βρετανία, μεταφέρει τώρα στον κινηματογράφο ένα μυθιστόρημα του Τζον Πρέστον το οποίο υποτίθεται πως αποκαθιστά την μνήμη του ερασιτέχνη αρχαιολόγου Μπέιζιλ Μπράουν, του οποίου το όνομα δεν αναφέρεται σε καμία επίσημη πηγή, σε σχέση με την ανακάλυψη του πλοίου του Σάτον Χου, και του φορτίου του, που βρίσκεται πλέον στο Βρετανικό Μουσείο. Αν και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, το στόρι στο μεγαλύτερο μέρος του είναι επινοημένο. Από κάποια στιγμή και μετά, η ταινία παύει να αφορά τόσο την ανασκαφή, όσο και τον Μπράουν και αρχίζει να ασχολείται με τους υπόλοιπους χαρακτήρες γύρω της, για να επιστρέψει ξανά στο τρίτο μέρος της, στον ερασιτέχνη αρχαιολόγο, την ετοιμοθάνατη Ιντιθ και τον μικρό της γιο που λόγω ηλικίας δεν μπορεί να διαχειριστεί την αρρώστια της μητέρας του. Όπως και στην Κόρη, υπάρχει και εδώ μια διάχυτη μελαγχολία στην ατμόσφαιρα την οποία υπογραμμίζει το καλοκαιρινό χρυσαφένιο φως της βρετανικής εξοχής, αλλά και η αίσθηση της απειλής του επερχόμενου πολέμου, που τονίζεται από τον συνεχή βόμβο των πολεμικών αεροσκαφών. Η αλήθεια είναι πως αυτή τη φορά τα καταφέρνει καλύτερα από ό,τι στην ταινία του '15, ειδικά στην πιο μετρημένη και αποτελεσματική χρήση των ασύγχρονων ήχων/διαλόγων σε σχέση με την εικόνα, που είναι η πιο χαρακτηριστική του πατέντα. Η συνολική εικόνα είναι αυτή μιας φροντισμένης βρετανικής παραγωγής εποχής με ένα ανσάμπλ ωραίων ερμηνειών. Στα υπέρ, η διεύθυνση φωτογραφίας από τον Μάικ Ιλέι (Το Λευκό Περιστέρι) και το μουσικό σκορ του Στέφαν Γκρέγκορι, συνεργάτη του σκηνοθέτη στη Γέρμα. Η ταινία ξεκινά προβολές στο Netflix από την Παρασκευή 29 Iανουαρίου.

Info: Η Ανασκαφή (The Dig). Δραματική Βιογραφία Εποχής. Βρετανία, ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Παρασκευή 29 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Σάιμον Στόουν. Παίζουν: Κάρεϊ Μάλιγκαν, Ρέιφ Φάινς, Λίλι Τζέιμς, Τζον Φλιν, Μπεν Τσάπλιν, Κεν Σκοτ. Πλατφόρμα: Netflix.


Η ΛΙΜΝΗ ΜΕ ΤΙΣ ΑΓΡΙΟΧΗΝΕΣ: Κατά τη διάρκεια μιας νυχτερινής, ενδοοικογενειακής διαμάχης και καταδίωξης μεταξύ δυο φατριών μιας ομάδας κλεφτών μοτοσυκλετών, στη Γουχάν της Κίνας, ο αρχηγός της μίας, ονόματι Ζου Ζενόνγκ, πυροβολεί και χωρίς να το θέλει σκοτώνει έναν αστυνομικό. Επικηρυγμένος με αμοιβή 300.000 Γουάν, πέρα από την αντίπαλη φατρία και την αστυνομία, έχει να αντιμετωπίσει εχθρούς και φίλους που θα ήθελαν να την εισπράξουν για τον εαυτό τους. Εκείνος πάλι θέλει να συναντήσει την εν διαστάση σύζυγό του, για να μπορέσει να τον παραδώσει αυτή στις Αρχές και να πάρει το ποσό για τον εαυτό της και τον μικρό τους γιο. Όταν η συνάντηση αυτή αποτύχει, μια άλλη, άγνωστη γυναίκα θα εμφανιστεί στη θέση της, τα κίνητρα της οποίας είναι άγνωστα και που η εμπιστοσύνη προς το πρόσωπό της εμπεριέχει ρίσκο και κινδύνους.

Ο Κινέζος σκηνοθέτης του Μαύρος Άνθρακας σε Λεπτό Πάγο (2014), επιστρέφει με πιο mainstream διάθεση για να αποτίσει άλλον έναν, πιο βατό αυτή τη φορά, φόρο τιμής στο φιλμ νουάρ, ασιατικό ή μη. Κινούμενος ανάμεσα στο arthouse στυλιζάρισμα και σε ένα αρχετυπικό αστυνομικό στόρι που κρύβει ατελείωτες οπτικές εκπλήξεις, δημιουργεί μια περιπέτεια νυχτερινής καταδίωξης που ενώ μένει πιστή στις αιμοσταγείς παραδόσεις των ασιατικών περιπετειών του είδους, εικονογραφείται ποιητικά, με εξώκοσμες (για το δυτικό κοινό τουλάχιστον), άλλοτε εφιαλτικές και φορές παραισθησιογόνες εικόνες, από τις οποίες δεν μπορεί κανείς να ξεκολλήσει τα μάτια του από πάνω τους. Δεν λείπει το χιούμορ και ο κοινωνικός σχολιασμός, ενώ εντυπωσιάζει με την εικαστική τόλμη της. Αν και υπάρχει κίνδυνος οι φίλοι του arthouse να την βρουν πιο mainstream από ότι φαντάστηκαν και το αντίστροφο να συμβεί στους φίλους του δεύτερου, η ταινία περπατά επιδέξια και στις δύο τάσεις και έχει πολλά στοιχεία που θα μπορούσαν να την κατατάξουν σε ένα cult status με φανατικούς φίλους που πολύ πιθανόν να την λατρέψουν για παραπάνω από έναν λόγους. Συμμετείχε στο Διαγωνιστικό των Καννών το 2019. Ξεκινάει από τις 26 Ιανουαρίου στο Cinobo.

Info: Η Λίμνη με τις Αγριόχηνες (Nan Fang che Zhan de Ju Hui/The Wild Goose Lake). Αστυνομική Δραματική Θρίλερ. Κίνα, Γαλλία 2019. Πρεμιέρα: Τρίτη 26 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ντιάο Γινάν. Παίζουν: Χου Γκε, Γκουέι Λουν-μέι, Λιάο Φαν, Γουάν Κιαν. Πλατφόρμα: Cinobo. 


Ο ΛΕΥΚΟΣ ΤΙΓΡΗΣ: Ο Μπαλράμ είναι ένας φιλόδοξος νεαρός Ινδός φτωχικής καταγωγής ο οποίος καταφέρνει να γίνει οδηγός ενός πλούσιου κληρονόμου στην Μουμπάι. Πιστεύοντας πως είναι γεννημένος να υπηρετεί το αφεντικό του, έναν σπουδαγμενο στην Αμερική νεαρό με μεγάλα όνειρα κατά την επιστροφή στην πατρίδα μαζί με την γεννημένη στις ΗΠΑ σύζυγό του, ο Μπαλράμ θα τον δει σταδιακά να απογοητεύεται, να αλλάζει και να γίνεται μέρος του διεφθαρμένου συστήματος που ήθελε αρχικά να αλλάξει. Ένα αυτοκινητιστικό ατύχημα ένα βράδυ και ο τρόπος με τον οποίο θα το διαχειριστεί η οικογένεια, θα είναι η αρχή του τέλους της καλής σχέσης του Μπαλράμ μαζί τους. Όλα αυτά τα αφηγείται ο νεαρός ήρωας σε ένα γράμμα, το οποίο γράφει στον υπολογιστή του και που έχει σαν παραλήπτη τον Κινέζο Πρόεδρο, ο οποίος έρχεται για επίσημη επίσκεψη στην Ινδία.

Ο Αμερικανός σκηνοθέτης ιρανικής καταγωγής Ραμίν Μπαχρανί (99 Σπίτια, Man Push Cart), μεταφέρει στον κινηματογράφο το ομώνυμο βραβευμένο με Booker μυθιστόρημα του Αραβίντ Αντίγκα, το οποίο ταιριάζει γάντι στην μέχρι τώρα θεματική του, που αφορά στις οικονομικές ανισότητες και τον αγώνα της επιβίωσης των μη προνομιούχων που μοιάζουν παγιδευμένοι, όταν δεν είναι όντως ανήμποροι, σε έναν κόσμο που τους σπρώχνει στο περιθώριο. Δεν έχουμε διαβάσει το βιβλίο, η ταινία πάντως έχει μια σατιρική και απομυθοποιητική διάθεση. Ελαφριά και κωμική στην αρχή, σκοτεινιάζει στη συνέχεια, υιοθετώντας μια κυνικά ρεαλιστική άποψη σε ό,τι αφορά την (ατομική), επιτυχία. Οι τρεις βασικοί χαρακτήρες είναι καλοί και κακοί ταυτόχρονα, όπως όλοι οι άνθρωποι στην πραγματική ζωή, άνθρωποι πιόνια (όσο και να πιστεύουν το αντίθετο), ενός πανίσχυρου συστήματος το οποίο μοιάζει ανίκητο.

Η απαισιοδοξία της και η ωμή της αλήθεια για την Ινδία και την κοινωνικοπολιτική της κατάσταση, καθώς και αρκετές δόσεις διδακτισμού σε ό,τι αφορά την αφήγηση, πιθανόν να ενοχλήσουν κάποιους. Είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα και διαθέτει μια πολύ δυναμική σκηνοθετική ματιά, γεμάτη ακατάσβεστη ενέργεια, πολύ μακριά από τις βιντεοκλιπικές εμμονές ενός Ντάνι Μπόιλ (Slumdog Millionaire). Ο πρωταγωνιστής Αντάρς Γκουράβ που ως αφηγητής συμμετέχει σχεδόν σε όλες τις σκηνές είναι συγκλονιστικός και θα θέλαμε να τον δούμε στις υποψηφιότητες των βραβείων Α' Αντρικής Ερμηνείας σε όλες τις ανάλογες διοργανώσεις. Η ταινία παίζει στο Netflix.

Info: Ο Λευκός Τίγρης (The White Tiger). Δραματική Κομεντί. Ινδία, ΗΠΑ 2021. Σκηνοθεσία: Ραμίν Μπαχρανί. Παιζουν: Αντάρς Γκουράβ, Ρατζκουμάρ Ράο, Πριγιάνκα Τσόπρα Τζόνας. Πλατφόρμα: Netflix.
 


Διαβάστε επίσης:
Τα 12 φιλμ της σεζόν που ξεχωρίζουν οι κριτικοί
2020: Οι Ταινίες της Χρονιάς
εμφάνιση σχολίων