ΣΤΑΘΜΟΣ: ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ: Ο Πολ, ένας 20χρονος από τις μεσοδυτικές πολιτείες, καταφθάνει στον τερματικό σταθμό λεωφορείων Port Authority της Νέας Υόρκης, όπου συναντά την Γουέι, μια γοητευτική τρανς γυναίκα χωρίς να γνωρίζει το μυστικό της. Όταν ανακαλύπτει ότι η Γουέι είναι τρανς, ξεκινά ένα ταξίδι αυτογνωσίας γεμάτο προκλήσεις, στο οποίο καλείται να αντιμετωπίσει τη δική του ταυτότητα και το τι σημαίνει το να ανήκεις.
Εξαιρετικό ντεμπούτο της Αμερικανίδας Ντανιέλ Κασοβίτς το οποίο φέρνει αυθόρμητα στο νου Το Παιχνίδι των Λυγμών του Νιλ Τζόρνταν. Φυσικά το σκηνικό που περιβάλλει τους ήρωες, είναι εντελώς διαφορετικό, λιγότερο πολιτικοποιημένο και πιο κοντά στα πιο ανεκτά ήθη της σημερινής εποχής. Η Γουέι κάνει voguing στην ομάδα House of MacQueen, μια συνήθεια (για όσοι δεν έχουν δει το Paris is Burning), συνυφασμένη με την queer κουλτούρα της Νέας Υόρκης. Ο Πολ, θα εισχωρήσει εύκολα στη ιδιότυπη οικογένεια της ομάδας και θα έρθει κοντά με τη Γουέι, όμως η μεγάλη πόλη, όσο κι αν προστατεύει τους ανθρώπους του λεγόμενου περιθωρίου, δεν σημαίνει ότι τους αγαπάει κιόλας.
Επίσημη συμμετοχή στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών 2019. Στον ρόλο της Γουέι, η τρανς ηθοποιός Λέινα Μπλουμ. Τον Φιον Γουάιτχεντ που υποδύεται τον Πολ, τον γνωρίζουμε από την Δουνκέρκη του Κρίστοφερ Νόλαν.
Info: Σταθμός: Νέα Υόρκη (Port Authority). Δραματική. ΗΠΑ, Γαλλία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Ιουνίου σε επιλεγμένες θερινές αίθουσες. Σκηνοθεσία: Ντανιέλ Λέσοβιτς. Παίζουν: Φιον Γουάιτχεντ, Λέινα Μπλουμ, ΜακΚόλ Λομπάρντι, Λουίζα Κράουζ. Διανομή: Cinobo.
ΓΥΝΑΙΚΕΙΑ ΥΠΟΘΕΣΗ: Όταν οι άντρες τους φεύγουν για το Αφγανιστάν, οι γυναίκες μιας στρατιωτικής βάσης στη Βρετανία, στη προσπάθειά τους να γεμίσουν τον χρόνο τους, σχηματίζουν μια χορωδία. Οι δύο επικεφαλείς της όμως (η αυστηρή μεσήλικη σύζυγος ενός Ταξιάρχη που έχει χάσει τον γιο της στον πόλεμο και η λίγο νεότερη και πιο χαλαρή σύζυγος ενός μαύρου αξιωματικού με μια έφηβη κόρη σε κρίσιμη ηλικία), διαφωνούν για τα πάντα: Τον τρόπο διδασκαλίας (η μία ξέρει να διαβάζει μουσική, η άλλη όχι), το ρεπερτόριο και την όλη προσέγγιση στην ορθή λειτουργία της. Οι επιδόσεις της χορωδίας, την φέρνουν στο να την καλέσουν να τραγουδήσει στο Άλμπερτ Χολ, την Ημέρα Μνήμης των πεσόντων στρατιωτών. Η εμφάνιση όμως αυτή θα κινδυνεύσει όταν οι δυο γυναίκες έρθουν ξανά σε σύγκρουση.
Ο Πίτερ Κατανέο του Άντρες Έτοιμοι Για Όλα (1997), επιστρέφει με λιγότερη επιτυχία στην συνταγή της επιτυχίας που εκείνος καθιέρωσε, βασισμένος αυτή τη φορά σε μια πραγματική ιστορία. Η επιτυχία της εν λόγω χορωδίας μάλιστα (της πραγματικής, όχι αυτής της ταινίας), έγινε αιτία να αποκτήσουν γυναικείες χορωδίες στρατιωτικών συζύγων, όλες οι στρατιωτικές βάσεις στη Βρετανία, τις πρώην (Κύπρος) και τις νυν (Νησιά Φόκλαντ), αποικίες της, ενώ έχει προηγηθεί και ανάλογη σειρά στο BBC.
Σε αντίθεση με το Full Monty που είδαμε και σε θεατρική διασκευή και στη χώρα μας, η Γυναικεία Υπόθεση δεν ασκεί κανενός είδους κοινωνική κριτική, αντίθετα καταπίνει αμάσητη την εισβολή της Δύσης στο Αφγανιστάν, όταν δεν κάνει το θεατή να συμπάσχει με το δράμα των καλοπληρωμένων εθελοντών στρατιωτικών και των συζύγων τους, που έχουν επιλέξει αυτό το είδος ζωής και δράσης. Έχει χιούμορ, συμπαθείς επιλογές διαχρονικών ποπ τραγουδιών, ωραίες ερμηνείες από τη Κριστίν Σκοτ Τόμας (μαντέψτε ποιαν από τις δυο υποδύεται) και την Σάρον Χόρκαν.
Αν κάποιος δεν έχει ήδη δει, το Άντρες Έτοιμοι για Όλα, το Οι Κύριοι με τα Ριγέ (πάλι του Κατανέο), το, Οι Βιρτουόζοι (1996) ή τα Κορίτσια Ημερολογίου και δυο τρεις άλλες, ανάλογης ιδέας και εκτέλεσης ταινίες, μπορεί και να εκπλαγεί ευχάριστα. Εμείς τη βρήκαμε και ιδιαίτερα μεγάλη σε διάρκεια.
Ιnfo: Γυναικεία Υπόθεση (Military Wives). Δραματική Κομεντί. Βρετανία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Πίτερ Κατανέο. Παίζουν: Κριστίν Σκοτ Τόμας, Σάρον Χόργκαν, Εμα Λόουντς, Γκάμπι Φρεντς, Λάρα Ρόσι, Έιμι Τζέιμς Κέλι, Γκρεγκ Γουάιζ, Λάουρα Τσέκλι, Λάουρα Ελφινστοουν. Διανομή: Spentzos Film.
ΡΟΥΑ ΜΑΤ: Ο 8χρονος σκακιστής Φαχίμ από το Μπανγκλαντές, φτάνει παράτυπα στο Παρίσι, μαζί με τον αντικαθεστωτικό πυροσβέστη πατέρα του. Καθώς η αίτησή τους για άσυλο απορρίπτεται, θεωρούνται λαθρομετανάστες και βρίσκονται στο χείλος της αστεγίας και της απελπισίας. Υπολογίζοντας το εξαίρετο ταλέντο του, ο πατέρας του, γνωρίζει στον Φαχίμ τον Σιλβάν (το αληθινό του όνομα είναι Ξαβιέ Παρμεντιέ), έναν κορυφαίο Γάλλο προπονητή σκακιού, ο οποίος, παρά τις αρχικές αντιρρήσεις, τον συμπεριλαμβάνει στην ομάδα των παιδιών που εκπαιδεύει. Οι μάχες που δίνει πάνω στη σκακιέρα, αντανακλούν τις νίκες και τις συντριπτικές ήττες του στον αγώνα για μία φυσιολογική ζωή.
Βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, που συνέβησαν 9 χρόνια πριν, η ταινία παρακολουθεί την πορεία του μικρού Φαχίμ από τους δρόμους των φτωχικών συνοικιών της Ντόχα, στο πρωτάθλημα σκακιού στη Μασσαλία, για παιδιά κάτω των 12 ετών. Αν και η διαδρομή αυτή είναι για αφηγηματικούς λόγους αρκετά στρογγυλεμένη και δραματικά πολυφορεμένη από καλύτερες ταινίες, είτε για παράτυπους μετανάστες και πρόσφυγες, είτε για παιδιά θαύματα, είτε και για τα δύο μαζί, το Ρουά Ματ την ακολουθεί με αξιοπρεπή, ακαδημαϊκό, τρυφερό και φορές, χιουμοριστικό τρόπο. Η ερμηνευτική χημεία, ανάμεσα στον Ντεπαρντιέ, τον μικρό Αχμέτ Ασάντ και την Ιζαμπέλ Ναντί, είναι εξαιρετική.
Δεν εμβαθύνει στο προσφυγικό-μεταναστευτικό θέμα της, αλλά δίνει μια καλή εικόνα στον μέσο Ευρωπαίο θεατή, των εμποδίων που έχουν να αντιμετωπίσουν οι άνθρωποι αυτοί, την προκατάληψη, τον ρατσισμό και την εκμετάλλευση, στην οποία υπόκεινται. Ωραίο και το σάουντρακ του Πασκάλ Λενγκάν.
Ιnfo: Ρουά Ματ (Fahim). Δραματική Βιογραφία. Γαλλία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Πιερ Φρανσουά Μαρτίν-Λαβάλ. Παίζουν: Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Αχμέτ Ασάντ, Μιζανούρ Ραχαμάν, Ιζαμπέλ Ναντί. Διανομή: Tanweer.
ΔΙΑΡΡΗΚΤΗΣ ΥΨΗΛΗΣ ΤΕΧΝΗΣ: Η ταινία αφηγείται την ιστορία του Τζέιμς, ενός κριτικού τέχνης, και της Μπερενίς, μιας γοητευτικής Αμερικανίδας που ταξιδεύει στην Ευρώπη. Μαζί φτάνουν στη Λίμνη Κόμο, για να συναντήσουν το συλλέκτη Τζόσεφ Κάσιντι, ο οποίος προσλαμβάνει τον Τζέιμς για να κλέψει ένα από τα έργα του γείτονά του, διάσημου και αποτραβηγμένου από τον κόσμο, ηλικιωμένου ζωγράφου Τζερόμ Ντέμπνι. Όταν το ζευγάρι δεχτεί την πρόσκληση του Ντέμπνι στο ατελιέ του, θα βρεθούν μπροστά σε μια αποκάλυψη που θα ανατρέψει τα σχέδια του Τζέιμς και θα απειλήσει τη ζωή της Μπερενίς.
Βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα του Αμερικανού Τσαρλς Γουίλφορντ, η ταινία του Ιταλού Τζουζέπε Καποτόντι (La Doppia Ora, Suburra: Blood on Rome, Berlin Station), είναι ένα θρίλερ χιτσκοκικών προδιαγραφών, για το φαίνεσθαι και το είναι, ιδιαίτερα βραδυφλεγές, το οποίο παίρνει τον χρόνο του μέχρι να φτάσει στο τελευταίο, φορτισμένο εικοσάλεπτο.
Ο Μικ Τζάγκερ ως συλλέκτης κι ο Ντόναλντ Σάδερλαντ ως διάσημος ζωγράφος, κάνουν δύο μικρές σε χρόνο, αλλά σημαντικές στην υπόθεση, εμφανίσεις. Στο ρόλο του Τζέιμς, συναντάμε τον Δανό Κλάες Μπανγκ του Τετραγώνου (The Square), που εδώ γίνεται από γκαλερίστας, κριτικός τέχνης (στην εισαγωγή υπάρχει ένα λογύδριο περί τέχνης και κριτικής της τέχνης η οποία δεύτερη, μπορεί διαστρευλώσει την πραγματική εικόνα).
Στον ρόλο της Μπερενίς, βλέπουμε την συμπαθή, γεννημένη στη Γαλλία, Αυστραλή, ηθοποιό, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι (Ο Μεγάλος Γκάτσμπι, Μακμπέθ, Οι Φύλακες του Γαλαξία 2, Χήρες). Η λίμνη Κόμο και η έπαυλη του Κάσιντι αποτελούν ιδανικό σκηνικό για το θρίλερ που διαθέτει και ατμοσφαιρικό σάουντρακ από τον Κρεγκ Άρμστρονγκ (Romeo + Juliet, Ο Ήσυχος Αμερικάνος, moulin Rouge! Love Actually).
Info: Διαρρήκτης Υψηλής Τέχνης (The Burnt Orange Heresy). Δραματικό Θρίλερ Μυστηρίου. Ιταλία, ΗΠΑ 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Τζουζέπε Καποτόντι. Παίζουν: Κλάες Μπανγκ, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Μικ Τζάγκερ, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Ρόζαλιντ Χάλστεντ, Αλεσάντρο Φαμπρίζι. Διανομή: Odeon.
ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΕΙΣ:
Η ΕΚΛΕΙΨΗ: Η Βιτόρια εγκαταλείπει τον μεγαλύτερό της σε ηλικία εραστή Ρικάρντο και τα φτιάχνει με ένα νεαρό χρηματιστή τον οποίο γνωρίζει στο χρηματιστήριο στο οποίο συχνάζει η μητέρα της. Σύντομα θα έρθει σε σύγκρουση με την υλιστική ιδιοσυγκρασία του νεαρού άντρα.
Μέρος μιας χαλαρής τριλογίας πάνω στον Έρωτα, τη Τέχνη, τις μπίζνες και την συναισθηματική αποξένωση της εποχής, των αρχών της δεκαετίας του 60, μαζί με την Περιπέτεια (1960) και τη Νύχτα (1961), Η Έκλειψη, αποτελεί ένα από τα τρία πρώτα δείγματα της αισθητικής του μεγάλου σκηνοθέτη, ο οποίος επηρέασε όσο κανείς άλλος την arthouse όπου η φόρμα και το απαράμιλλο στιλ, υπηρετούν το θέμα, ελλειπτικά και όπου οι σιωπές speak volumes, όπως θα έλεγαν και στο χωριό μας.
Μια σπάνια ευκαιρία να δείτε αυτό το αριστούργημα σε μεγάλη οθόνη, σε νέες ψηφιακές κόπιες.
Info: Η Έκλειψη (L' Eclisse). Δραματική. Ιταλία, Γαλλία 1962. Επανέκδοση: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι. Παίζουν: Μόνικα Βίτι, Αλέν Ντελόν, Φρανσίσκο Ραμπάλ. Διανομή: Bibliotheque.
ΜΕΤΑ ΤΑ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ: Ένα παντρεμένο ζευγάρι το οποίο έχει χάσει τη μικρή του κόρη, συναντά μια τυφλή μέντιουμ η οποία μπορεί να επικοινωνήσει με τον κάτω κόσμο, σε μια από τις ωραιότερες και πιο υποβλητικές ταινίες τρόμου όλων των εποχών πάνω στην απώλεια και την ενοχή, δια χειρός Νίκολας Ρεγκ (Performance, Walkabout, Ο Άνθρωπος που Έπεσε στη Γη), η οποία δίνει στη Βενετία μια γοτθική διάσταση, που παραμένει αξεπέραστη μέχρι σήμερα. Σε νέες ψηφιακές κόπιες.
Info: Μετά τα Μεσάνυχτα (Don' t Look Now). Δραματική Θρίλερ Μυστηρίου. Βρετανία, Ιταλία 1973. Επανέκδοση: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Νίκολας Ρεγκ. Παίζουν: Τζούλι Κρίστι, Ντόναλντ Σάδερλαντ, Χίλαρι Μέισον. Διανομή: Summer Classics.
ΕΝΑ ΨΑΡΙ ΠΟΥ ΤΟ ΕΛΕΓΑΝ ΓΟΥΑΝΤΑ: Στο Λονδίνο του 1988, τέσσερις εντελώς διαφορετικοί άνθρωποι μεταξύ τους διοργανώνουν μία ληστεία, ενώ στη συνέχεια προσπαθεί ο καθένας να εξαπατήσει τον άλλον προς όφελός του, σε αυτή την αξεπέραστη, post Monty Python, ξεκαρδιστική κωμωδία την οποία έχει γράψει με κέφι ο Τζον Κλιζ και στην οποία πρωταγωνιστούν με απίστευτο μπρίο οι: Κέβιν Κλάιν, Τζέιμι Λι Κέρτις, Τζον Κλιζ και Μάικλ Πάλιν. Μεγάλη επιτυχία σε ολόκληρο τον κόσμο και στη χώρα μας. Σε νέες ψηφιακές κόπιες για τα μάτια σας μόνο.
Info: Ένα Ψάρι που το Έλεγαν Γουάντα (A Fish Called Wanda). Κωμωδία. Βρετανία, ΗΠΑ 1988. Επανέκδοση: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Τσαρλς Κράιτον. Παίζουν: Τζον Κλιζ, Τζέιμι Λι Κέρτις, Κέβιν Κλάιν, Μάικλ Πάλιν. Διανομή: One from the Heart.
ΕΓΚΛΗΜΑ ΚΑΤΩ ΑΠΟ ΤΟΝ ΗΛΙΟ: Η Δάφνη Καστλ, είναι μία πρώην σταρ του Μπρόντγουεϊ η οποία έχει κληρονομήσει ένα ξενοδοχείο, σ΄ ένα απομονωμένο νησί της Αδριατικής. Εκεί φτάνει ο Ηρακλής Πουαρό, αναζητώντας ένα κλεμμένο διαμάντι το οποίο πιθανόν να έχει στην κατοχή της μια άλλη διάσημη ηθοποιός του θεάτρου που φτάνει στο θέρετρο με τον νέο, μεγαλύτερο της σε ηλικία σύντροφό της και την κόρη του. Ένα ζευγάρι παραγωγών, που θέλει να της προτείνει ένα νέο έργο, ένας φιλόδοξος βιογράφος που θέλει την έγκρισή της για το βιβλίο που έχει γράψει γι αυτήν, ένας καπετάνιος πρώην κάτοχος του διαμαντιού και ένα νεαρό ζευγάρι, συμπληρώνουν τους ενοίκους του ξενοδοχείου. Όταν γίνει ένας φόνος μέσα στο καταμεσήμερο, όλοι θα βρεθούν ξαφνικά ύποπτοι, ενώ την ίδια στιγμή όλοι θα έχουν και εξίσου ισχυρά άλλοθι. Για πρώτη φορά ο διάσημος Βέλγος ντετέκτιβ Ηρακλής Πουαρό, φαίνεται ν΄ αδυνατεί να εξιχνιάσει το έγκλημα.
Καλοκαιρινό whodunit δια χειρός Αγκάθα Κρίστι που διαδραματίζεται στην φανταστική Τυραννία, μια από τις χώρες της πρώην Γιουγκοσλαβίας, υποθέτουμε και το οποίο γυρίστηκε στη Μαγιόρκα της Ισπανίας.
Βλέπεται χάρη στο λαμπρό καστ και το ιδιότυπο βρετανικό χιούμορ της, γιατί κατά τα άλλα, η σκηνοθεσία είναι διεκπαιρεωτική, η αισθητική κοιτάζει την εποχή μέσα από το κιτς βλέμμα της δεκαετίας του 80, ενώ η απεικόνιση των ντόπιων Τυραννιανών και οι υπόνοιες για τους Ιταλούς, είναι τουλάχιστον προσβλητικές στις μέρες μας (ορθώς κατά τη γνώμη μας η πλατφόρμα του βρετανικού sky έβαλε προειδοποιητικές λεζάντες στις παλιές ταινίες που πιθανόν να προσβάλουν κάποιους σήμερα, χωρίς να τις λογοκρίνει). Ευχάριστη για θερινή προβολή και για ποπ κορν.
Info: Έγκλημα Κάτω Από τον Ήλιο (Evil Under the Sun). Μυστηρίου. Βρετανία 1982. Επανέκδοση: Πέμπτη 25 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Γκάι Χάμιλτον. Παίζουν: Πίτερ Ουστίνοφ, Νίκολας Κλέι. Τζέιμς Μέισον, Μάγκι Σμιθ, Τζέιν Μπίρκιν, Σάρα Μάιλς. Διανομή: Neo Films.
BADLANDS: Το 1959, σε μια πόλη της Νότιας Ντακότα, ένας απροσάρμοστος νεαρός 25χρονος που εργάζεται σαν σκουπιδιάρης, ο Κιτ Καράδερς, θεωρεί τον εαυτό του ένα είδος επαναστάτη χωρίς αιτία όπως το ίνδαλμά του, ο Τζέιμς Ντιν. Σύντομα συνάπτει ερωτικό δεσμό με μία 14χρονη κοπέλα, την Χόλι Σάρτζις που ζει με τον πατέρα της. Μια μέρα, όταν ο πατέρας της νεαρής, επιχειρεί να τους χωρίσει, ο Κιτ που έχει μπει παράνομα στο σπίτι τους, τον σκοτώνει και φεύγει μαζί με την μπερδεμένη συναισθηματικά Χόλι, στις άνυδρες πεδιάδες της Μοντάνα.
Θα ακολουθήσει μια εφιαλτική πορεία, ανάμεσα στο όνειρο και τη πραγματικότητα, στη διάρκεια της οποίας το καταραμένο ζευγάρι θα σκοτώσει με ή σχεδόν χωρίς αιτία, ανθρώπους, σε μια λυρική, ποιητική περιπλάνηση σε μια άλλη Αμερική, όπου το όνειρο της καπιταλιστικής ανάπτυξης μοιάζει άπιαστο για τους πολλούς, ονειροπόλους, αυτοεξόριστους, τους περιθωριακούς του συστήματος.
Εδώ ξεδιπλώνεται για πρώτη φορά (η ταινία είναι γυρισμένη το 1973) η ανθρωπιστική ματιά του σπουδαίου Τέρενς Μάλικ, με τις ιδιαίτερες στιλιστικές, αισθητικές επιλογές του, στην απεικόνιση της φύσης, των αντικειμένων, των επιλογών της μουσικής (Καρλ Ορφ) και των voice over, στοιχείων που συναντάμε σε ολόκληρο το έργο του, από την αριστουργηματική Λεπτή Κόκκινη Γραμμή (1999), μέχρι το πρόσφατο
Μια Κρυφή Ζωή.
Εδώ μπορείτε να δείτε τον ίδιο στον ρόλο του ιδιοκτήτη του πλουσιόσπιτου της ταινίας. Μία από τις 100 σπουδαιότερες Αμερικάνικες Ταινίες Όλων των Εποχών. Προλογίζει ο Αλέξανδρος Παπαγεωργίου (Luben). Μια ιδιαίτερα σπουδαία, αριστουργηματική ταινία που προβάλλεται μετά από δεκαετίες σε αθηναϊκή αίθουσα, αυτό το Σάββατο βράδυ σε Ριβιέρα & Βοξ.
Info: Badlands. Δραματική Ταινία Δρόμου. ΗΠΑ 1973. Ειδική Προβολή: Σάββατο 27 Ιουνίου στη Ριβιέρα και το Βοξ στα Εξάρχεια, στη Μία μετά τα μεσάνυχτα στα πλαίσια του Midnight Express. Σκηνοθεσία: Τέρενς Μάλικ. Παίζουν: Μάρτιν Σιν, Σίσι Σπέισικ, Ουόρεν Όουτς.