0
1
σχόλια
951
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Γνωρίζουμε τον διάσημο και εκκεντρικό Γερμανό σκηνοθέτη λίγο πριν έρθει στην Αθήνα

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
[email protected]
20 Μαρτίου 2019
Γεννήθηκε στις 5 του Σεπτέμβρη στο Μόναχο της Γερμανίας ως Βέρνερ Στίπετιτς. Η μητέρα του Ελίζαμπεθ Στίπετιτς ήταν Αυστριακή, κροατικής καταγωγής. Ο Γερμανός πατέρας του τους εγκατέλειψε νωρίς. Ο μικρός Βέρνερ υιοθέτησε το επώνυμό του πολύ αργότερα, όταν αποφάσισε να κάνει καριέρα στον κινηματογράφο, γιατί στα γερμανικά το Χέρτζοκ σημαίνει Δούκας, πράγμα που θεώρησε ότι θα τον βοηθούσε στην επιτυχία.

Καθώς οι γονείς αποφάσισαν να εγκαταλείψουν την ταραγμένη ζωή της πόλης προς χάριν της ήρεμης γερμανικής επαρχίας, ο μικρός Βέρνερ, δεν είχε δει ποτέ του σινεμά, αλλά και ούτε είχε ακούσει γι αυτό, μέχρις ότου ένας περιπλανώμενος μηχανικός προβολής πέρασε και από το χωριό τους. Το σπίτι τους δεν είχε τρεχούμενο νερό, αλλά ούτε και τουαλέτα.
 

O μικρός Βέρνερ, δεν είχε ακούσει ποτέ για σινεμά, μέχρις ότου ένας περιπλανώμενος μηχανικός προβολής πέρασε και από το χωριό του. Το σπίτι του δεν είχε τρεχούμενο νερό, αλλά ούτε και τουαλέτα

Δεν πήγε ποτέ σε σχολή κινηματογράφου. Έμαθε τα βασικά διαβάζοντάς τα σε κάποια εγκυκλοπαίδεια, όταν ήταν 14 χρονών, γι αυτό και η περιφερόμενη σχολή Rogue Film School που ίδρυσε το 2009, προσφέρει τετραήμερη εκπαίδευση, κατά προτίμηση σε ανθρώπους που δεν έχουν κινηματογραφική εμπειρία.

Κατά τον Χέρτζοκ, μια χορεύτρια ενός sex club ή ένας φύλακας ασύλου φρενοβλαβών, είναι καταλληλότεροι για μαθητές του, επειδή ξέρουν πολλά περισσότερα για την πραγματική ζωή από τον οποιονδήποτε φλώρο αστό που θα ήθελε να γίνει καλλιτέχνης. Ο ίδιος έκανε πολλές και διαφορετικές δουλειές για να μπορέσει να χρηματοδοτήσει τα projects του, τα οποία όλοι απέρριπταν. Στην σχολή κινηματογράφου του Μονάχου, πήγε για λίγο, αφού είχε ήδη αρχίσει να γυρίζει ταινίες, για να μελετήσει Ιστορία και Λογοτεχνία. Καθώς παράτησε όλες τις σπουδές του στην μέση, δεν πήρε από καμία, ποτέ απολυτήριο.
 

Κατά τον Χέρτζοκ, μια χορεύτρια ενός sex club ή ένας φύλακας ασύλου φρενοβλαβών, είναι καταλληλότεροι για μαθητές του, επειδή ξέρουν πολλά περισσότερα για την πραγματική ζωή από τον οποιονδήποτε φλώρο αστό που θα ήθελε να γίνει καλλιτέχνης

Πρώτη του ταινία μικρού μήκους το 1962 είναι ο Herakles (Ηρακλής). Εμπνευσμένη από την Ελληνική Μυθολογία την οποία ο Χέρτζογκ λατρεύει, περιπλέκει με μαύρο χιούμορ το bodybuilding και τους άθλους του Ηρακλή με πραγματικά γεγονότα, αλλά και με διάφορα άλλα χαρακτηριστικά της εποχής. Η Τελευταία Λέξη (Lezte Worte) του 1968, γυρισμένη στην Κρήτη, στα ελληνικά, έχει σαν θέμα της την Σπιναλόγκα και τον τελευταίο της επιζήσαντα.

Το 1971, όταν ήταν στο Περού αναζητώντας τις κατάλληλες τοποθεσίες για τα επερχόμενα γυρίσματα του Αγκίρε, δεν κατάφερε την τελευταία στιγμή να μπει στην πτήση LANSA 508, η οποία χτυπήθηκε από κεραυνό και έπεσε καταμεσής της ζούγκλας του Αμαζονίου. 30 χρόνια αργότερα, γύρισε το ντοκιμαντέρ, Φτερά της Ελπίδας (2000), για την ιστορία της διάσωσης της μοναδικής, 17χρονης τότε, επιζώντα της πτήσης, η οποία επιβίωσε ολομόναχη για 10 ολόκληρες μέρες και νύχτες στην ζούγκλα, πριν την εντοπίσει μια ντόπια φυλή ιθαγενών.

Έχει κακή φήμη για τον τρόπο με τον οποίο συνήθιζε να συμπεριφέρεται στους ηθοποιούς του, αν και παλαιότερα προτιμούσε να δουλεύει, κυρίως με ερασιτέχνες. Οι καυγάδες του πριν από κάθε γύρισμα του Αγκίρε με το Alter Ego του, ηθοποιό, Κλάους Κίνσκι (ο οποίος σε όλες τις ταινίες ήταν ιδιαίτερα κακότροπος με όλους γύρω του), είχαν σκοπό να εξαντλήσουν τον δεύτερο, για να παίζει λιγότερο γκροτέσκα τον ρόλο του, καθώς ο τρόπος απόδοσής του, ήταν η βασική διαφωνία τους. Στην επανέκδοση του Νοσφεράτου (1979), βασάνιζε τους αρουραίους που έπαιζαν στην ταινία με διάφορους τρόπους. Τους έβαψε με γκρίζο χρώμα και τους άφησε νηστικούς με αποτέλεσμα να αλληλοφαγωθούν. Στον Αγκίρε, στο Even Dwarfs Started Small (1970), στο Fitzcarraldo και ειδικά στο La Soufrière (1977), άνθρωποι των συνεργίων του, κινδύνεψαν να χάσουν την ζωή τους.
 

Η πρώτη του κάμερα 35mm προήλθε από την σχολή κινηματογράφου του Μονάχου από όπου και την έκλεψε

Η εκκεντρικότητά του, το οδηγεί σχεδόν πάντα, σε παράδοξες λύσεις και πρακτικές κατά την διάρκεια των γυρισμάτων. Στην Αυγή της Απόδρασης (1996), γύρισε χρονολογικά ανάποδα την ταινία, έτσι ώστε να φαίνεται ότι οι αιχμάλωτοι πρωταγωνιστές χάνουν βάρος, ενώ στην πραγματικότητα κέρδιζαν, μια και αυτό ήταν πιο εύκολο να συμβεί, από το να χάσουν όλοι, σωματικό βάρος. Στο άπαιχτο στην χώρα μας, My Son, my son, What have you done? (2009), γύρισε σκηνές στην Κίνα στα κρυφά, χωρίς την απαραίτητη κρατική άδεια. Στο Heart of Glass του 76, όλοι οι ηθοποιοί του έπαιζαν υπό την επήρεια της ύπνωσης για να πετύχουν το επιθυμητό κατ αυτόν, αποτέλεσμα.

Η πρώτη του κάμερα 35mm προήλθε από την σχολή κινηματογράφου του Μονάχου από όπου και την έκλεψε. Στον σχολιασμό του για την ειδική έκδοση του Αγκίρε, αναφέρει ότι δεν το θεώρησε ποτέ σαν κλοπή, αλλά σαν φυσιολογικό του δικαίωμα στο να αποκτήσει το μέσον με το οποίο θα μπορούσε να δουλέψει και να μάθει δουλεύοντας.

Είναι ο μοναδικός σκηνοθέτης στην ιστορία που είδε δυο ταινίες του να παίζονται ταυτόχρονα στο Διαγωνιστικό Πρόγραμμα ενός παγκοσμίου φήμης κινηματογραφικού φεστιβάλ την ίδια χρονιά, το 2009 στην Βενετία. Παίχτηκε το The Bad Lieutenant: Port of Call New Orleanes (remake της ταινίας του Φεράρα, την οποία ο Χέρζοκ, δεν είχε δει ποτέ) και το My Son, my son, What have you done? το οποίο ήταν τελικά, η άγνωστη Ταινία Έκπληξη το Διαγωνιστικού.


Ο Βέρνερ Χέρτζογκ (5 Σεπτεμβρίου 1942) είναι Γερμανός σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός. Γεννήθηκε στο Μόναχο ως Βέρνερ Στίπετιτς και θεωρείται ένας από τους εκπροσώπους του Νέου Γερμανικού Κινηματογράφου. Έχει στο ενεργητικό του, πάνω από 60 ταινίες και ντοκιμαντέρ, μικρού και μεγάλου μήκους, 18 όπερες, 3 θεατρικά έργα, έχει γράψει, έχει υποδυθεί, έχει αφηγηθεί ή έχει δανείσει την φωνή του, από τους Simpsons μέχρι τους Πιγκουίνους της Μαδαγασκάρης. Μερικά από τα γνωστότερα έργα του ειναι τα: Αγκίρε: Η Μάστιγα των Θεού (1972), το Αίνιγμα του Κάσπαρ Χάουζερ (1974) και το περίφημο Fitzcarraldo (1982). 


Info: Werner Herzog, συζήτηση με τον Paul Holdengräber, 15 Απριλίου, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107. Στάση μετρό: Συγγρού-Φιξ.
εμφάνιση σχολίων