12
5
σχόλια
3678
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Δύο εβδομάδες και 12 ταινίες

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
24 Δεκεμβρίου 2015
Πατήστε στις φωτό για να τις δείτε σε μεγάλη διάσταση


Από 24 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους

STAR WARS: Η ΔΥΝΑΜΗ ΞΥΠΝΑΕΙ: Έβδομο μέρος της επικής σειράς, το πρώτο με κανονική χρονολογική σειρά, και πρώτο από μια νέα τρίτη τριλογία. Τρεις δεκαετίες μετά την ήτα της Γαλαξιακής Αυτοκρατορίας, ένας καινούργιος κίνδυνος ανατέλλει. Για άλλη μια φορά, ένας χάρτης κρυμμένος μέσα σε ένα android (ο τρόπος με τον οποίο ξεκινούσε η σειρά και το 1977), γίνεται και πάλι η αιτία για την αντιπαράθεση της σκοτεινής Πρώτης Τάξης της Αυτοκρατορίας με την Αντίσταση. Καινούργιοι χαρακτήρες ενώνονται με τους παλιούς, στον αγώνα ενάντια στη Νέα Τάξη Πραγμάτων, 32 ολόκληρα χρόνια μετά την Επιστροφή των Τζεντάι.

Πίσω στο μακρινό 1983, εκείνη η τρίτη (έκτη στην απαρίθμηση της σειράς) συνέχεια της σειράς δια χειρός Ρίτσαρντ Μάρκραντ ήταν πολύ λίγη, σε σχέση με την αμέσως προηγούμενη, Αυτοκρατορία Αντεπιτίθεται, την καλύτερη μέχρι και σήμερα ταινία της σειράς. Η Όπερα του Διαστήματος έδινε την θέση της στην ταινία Παιδικής Φαντασίας. Σαν παιδική φαντασία χωρίς χιούμορ και ελάχιστες πρωτότυπες ιδέες ήταν και η τριλογία των prequel από το 1999 μέχρι το 2005. Η αγορά της Lucas Ltd από την Ντίσνεϊ δρομολόγησε την νέα τριλογία, καθώς οι 9 ταινίες είχαν ήδη ανακοινωθεί από το 1977, όταν ο Λούκας παρουσίαζε το concept που είχε στο μυαλό του.

Ποιος άλλος καλύτερος να σκηνοθετήσει, από τον Τζέι Τζέι Έιμπραμς (Super 8), τον αποδεδειγμένα μεγάλο φαν της πρώτης τριλογίας την οποία είδε όταν ήταν ακόμη παιδί και δημιουργό του τηλεοπτικού Lost, το άγγιγμα του οποίου έφερε στη νέα εποχή με μεγάλη επιτυχία και το Star Trek; Χωρίς να περιπλέκει τα πράγματα και χωρίς να θέλει να στείλει όσους δεν έχουν δει τις προηγούμενες ταινίες αδιάβαστους, ο ταλαντούχος δημιουργός συνεχίζει τη saga με ύφος νοσταλγικό (σχεδόν κάθε σκηνή είναι παραλλαγή γνωστών σκηνών της πρώτης τριλογίας) και όσο το δυνατόν πιο παλιομοδίτικα γήινο (αποφεύγοντας τα ψηφιακά εφέ και αντικαθιστώντας τα με  αληθινά σκηνικά, όποτε και όσο μπορούσε), για να την κάνει να μοιάζει εικαστικά με τις πρωτότυπες ταινίες.


Όλοι οι παλιοί ήρωες επιστρέφουν έχοντας πλέον τα χρονάκια τους (η συνάντηση Χαν Σόλο και Πριγκίπισσας Λία είναι όντως συγκινητική), για να δώσουν τη σκυτάλη στη νέα γενιά καλών (Τζον Μποϊέγκα, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Όσκαρ Άιζακς) και κακών (Άνταμ Ντράιβερ, Άντι Σέρκις), ενώ το κλίμα (όπως και στην Αυτοκρατορία) δεν φοβάται να διερευνήσει πιο σκοτεινές περιοχές. Το μόνο που κατά τη γνώμη της στήλης μοιάζει περιττό είναι η επανάληψη του οιδιπόδειου συμπλέγματος (της κορυφαίας σκηνής της Αυτοκρατορίας και ολόκληρης της σειράς), με διαφορετικούς πρωταγωνιστές αυτή τη φορά. Περιπέτεια, δράση, θέαμα, χιούμορ, συγκίνηση. Η πολύχρονη αναμονή άξιζε τελικά τον κόπο.

Ιnfo: Star Wars: Η Δύναμη Ξυπνάει (Star Wars: The Force Awakens). Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζέι Τζέι Έιμπραμς. Παίζουν: Χάρισον Φορντ, Μαρκ Χάμιλ, Κάρι Φίσερ, Άνταμ Ντράιβερ, Ντέιζι Ρίντλεϊ, Τζον Μποϊέγκα, Όσκαρ Άιζακς, Ντόμναλ Γκλίσον, Λουπίτα Νιόνγκο, Άντι Σέρκις, Μαξ Φον Σίντοβ. Διανομή: Feelgood Entertainment.




JOY: Τέσσερις γενιές μιας οικογένειας σε μια έντονη ιστορία με επίκεντρο την Τζόι, ένα κορίτσι που μεταμορφώνεται στη γυναίκα που ιδρύει μια εταιρεία-δυναστεία και εξελίσσεται σε πανίσχυρη ηγέτιδα και μητριαρχική φιγούρα. Προδοσία, δόλος, απώλεια της αθωότητας, αλλά και πληγές που αφήνει πίσω της η αγάπη, συνθέτουν το σκηνικό αυτής της έντονα συναισθηματικής και βαθιά ανθρώπινης κωμωδίας, που εξερευνά τη διαδικασία ανέλιξης προς την κορυφή της οικογενειακής αλλά και της επαγγελματικής ιεραρχίας μέσα σε συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού. Οι σύμμαχοι γίνονται εχθροί και οι εχθροί σύμμαχοι, τόσο εντός όσο και εκτός οικογενειακού περιβάλλοντος, ενώ ο ψυχισμός και η έντονη φαντασία της Τζόι τη βοηθούν να βγει από την καταιγίδα που έχει να αντιμετωπίσει.

Ο Ντέιβιντ Ο’Ράσελ (Οδηγός Διαπλοκής, Οδηγός Αισιοδοξίας, Ο Παλαιστής, Το Νόημα της ζωής και πως να το χάσετε, Τρεις Ήρωες) αποδεικνύεται ο πιο παραγωγικός από τους σκηνοθέτες της γενιάς του, μιας γενιάς ανάμεσα στα 45 και τα 55, η οποία έχει μεγαλώσει με τις σπουδαίες ταινίες των ανήσυχων δεκαετιών του '60 και του '70. Ο Σκορτσέζε, ο Κόπολα, ο Άλτμαν, ο Λιούμετ, ο Ρεγκ, ο Σάφνερ, αλλά και ο Γούντι Άλεν, κάνουν φανερή την παρουσία τους σε θεματικές αλλά και σε επιμέρους λεπτομέρειες της μέχρι τώρα φιλμογραφίας του.

Στο Joy, του οποίου υπογράφει και το σενάριο, ο Ο’Ράσελ αποφασίζει να δώσει στην Τζένιφερ Λόρενς (Παιχνίδια Πείνας) τον πρωταγωνιστικό ρόλο, στον οποίο οι εμφανίσεις της στις δύο προηγούμενες ταινίες του σαφώς παρέπεμπαν. Η ταινία διατρέχει μέσα από τις δεκαετίες, αποτυπώνοντας όχι μόνο το πορτρέτο μιας all American ηρωίδας, με τη διφορούμενη έννοιά της (άλλωστε ο καλός σκηνοθέτης δεν συνηθίζει τις αγιογραφίες), αλλά και ένα μωσαϊκό, ένα American Graffiti, βασισμένο σε μία πραγματική ιστορία που συνδυάζει μοναδικά, ετερόκλητα σε μια πρώτη ματιά, κωμικά και δραματικά στοιχεία. Όπως και η πραγματική ζωή, άλλωστε. Εξαιρετικό όλο το καστ. Οι υποψηφιότητες γυναικείας ερμηνείας έχουν ήδη πάρει φωτιά.

Ιnfo: Joy. Κοινωνική Δραματική Κομεντί Βιογραφία. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Ο’Ράσελ. Παίζουν: Τζένιφερ Λόρενς, Ρόμπερτ Ντε Νίρο, Μπράντλεϊ Κούπερ, Έντγκαρ Ραμίρεζ, Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Νταϊάν Λαντ, Βιρτζίνια Μάντσεν. Διανομή: Odeon.




Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ: Η Μαργκερίτα είναι μια σκηνοθέτις που γυρνάει ταινία για τον διάσημο Αμερικανό ηθοποιό Μπάρι Χάκινς, ο οποίος στο πλατό επιδεικνύει έναν ιδιαίτερα κυκλοθυμικό χαρακτήρα. Μακριά από το πλατό, η Μαργκερίτα προσπαθεί να κρατήσει σε ισορροπία τη ζωή της. Αισθάνεται εντελώς αδύναμη εμπρός στην ασθένεια της μητέρας της και στα εφηβικά τερτίπια της κόρης της.

Ο αγαπημένος στο ελληνικό κοινό Νάνι Μορέτι (Έχουμε Πάπα, Το Δωμάτιο του Γιου, Αγαπημένο μου Ημερολόγιο) επιστρέφει με ένα αλά Δωμάτιο του Γιου, οικογενειακό δράμα, με (πιθανόν και) κάποια αυτοβιογραφικά στοιχεία. Αν και κρατάει για τον εαυτό του τον μικρό ρόλο του αδερφού της σκηνοθέτιδος πρωταγωνίστριας (πολύ καλή η Μαργκερίτα Μπούι), τα γυρίσματα της ταινίας, μέσα στην ταινία, έχουν να κάνουν προφανώς με δικά του βιώματα και δικές του σινεφιλικές αναφορές.

Η ταινία κινείται σε τρία επίπεδα. Αυτό του γυρίσματος της ταινίας, αυτό του οικογενειακού δράματος και ένα τρίτο που αναφέρεται στο παρελθόν, αλλά και στους αγχωτικούς εφιάλτες της πρωταγωνίστριας. Οι τόνοι είναι κατά βάση χαμηλοί, όπως το συνηθίζει άλλωστε ο Μορέτι, αλλά το ενδιαφέρον παραδόξως δυναμώνει, όταν το δράμα υπερβαίνει τα όρια, όπως στη σκηνή με το αυτοκίνητο της μητέρας και το ξέσπασμα του Αμερικανού ηθοποιού (αρκετά πειστικός ο Τορτούρο, σε έναν ρόλο ημι-καρικατούρα). Αν και τα τρία επίπεδα έχουν ενδιαφέρον, η προσέγγισή τους μοιάζει ημιτελής και ανολοκλήρωτη. Ευτυχώς δεν γίνεται ποτέ βαρετή, περιέχει κομμάτια ατόφιας συγκίνησης (εκπληκτική η Τζιούλια Λαζαρίνι στον ρόλο της μητέρας), συναισθηματικής αλλά και κινηματογραφικής.

Ιnfo: Η Μητέρα μου (Mia Madre). Κοινωνική Δραματική. Ιταλία - Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Νάνι Μορέτι. Παίζουν: Μαργκερίτα Μπούι, Τζιούλια Λαζαρίνι, Τζον Τορτούρο, Νάνι Μορέτι, Μπεατρίτσε Μαντσίνι. Διανομή: Feelgood Entertainment.




ΣΠΑΣΕ ΤΑ ΟΡΙΑ ΣΟΥ: Ο νεαρός πράκτορας του FBI, Τζόνι Γιούτα, εισχωρεί σε μια δυναμική ομάδα αθλητών που επιδιώκουν την περιπέτεια και τη συγκίνηση, υπό την ηγεσία του χαρισματικού Μπόντι. Οι υποψίες πέφτουν πάνω τους για μια σειρά εγκλημάτων που διεξάγονται με ιδιαίτερα περίεργους τρόπους. Ζώντας υπό διαρκή κίνδυνο ως μυστικός πράκτορας, ο Γιούτα προσπαθεί να αποδείξει ότι είναι οι αρχιτέκτονες των ασύλληπτων αυτών εγκλημάτων.

Το remake της cult περιπέτειας που μας γνώρισε την Κάθλιν Μπίγκελοου (Zero Dark Thirty, The Hurt Locker, Strange Days) και που το στόρι της κόπιαρε τόσο ξεδιάντροπα το πρώτο Fast & Furious, αποδεικνύεται τελικά μια δικαιολογία για την εντυπωσιακή επίδειξη μιας σειράς από συναρπαστικές επιδόσεις σε extreme sports και κανσκάτες που κόβουν την ανάσα, στα πιο θεαματικά και άγρια τοπία του πλανήτη.

Τι κρίμα που ενδιάμεσά τους πρέπει να υπάρχει και υπόθεση, ίδια με εκείνην της πρώτης ταινίας, περισσότερο σαν δικαιολογία, παρά σαν αναγκαιότητα. Άσε που η σημερινή εκδοχή υπονοεί κιόλας πως πίσω από περιβαλλοντικές ή φιλολαϊκές εξτρεμιστικές δράσεις μπορεί να κρύβεται δόλος και εγκληματικές οργανώσεις. Υπερθεαματικό, αν μη τι άλλο, αξίζει για τις σκηνές δράσης που εκτελούνται υποδειγματικά και με ευφάνταστη χορογραφία, αλλά και για το, κατά βάθος, Β-movie μεδούλι του.

Ιnfo: Σπάσε τα Όριά σου (Point Break). Περιπέτεια Δράσης & Extreme Sports. Γερμανία - Κίνα - ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Έρικσον Κορ. Παίζουν: Έντγκαρ Ραμίρεζ, Λουκ Μπρέισι, Τερέσα Πάλμερ, Ρέι Ουίνστοουν. Διανομή: Odeon.




ΤΑ ΧΡΥΣΑ ΜΑΣ ΧΡΟΝΙΑ: Ο Πολ θυμάται την παιδική του ηλικία. Τα ξεσπάσματα της μητέρας του. Τον ισχυρό δεσμό που είχε με τον αδερφό του Ιβάν, ένα βίαιο παιδί. Θυμάται... Όταν ήταν δεκαέξι χρόνων, τον απαρηγόρητο πατέρα του. Εκείνο το ταξίδι στη Ρωσία. Θυμάται όταν ήταν δεκαεννιά, την αδελφή του, τα ξαδέρφια του, τους φίλους που τον πρόδωσαν. Τις σπουδές στο Παρίσι. Μα πάνω απ' όλα ο Πολ θυμάται την Έστερ. Ήταν το κέντρο του κόσμου του.

H ταινία που έκλεισε το φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Θεσσαλονίκη, καθώς έτρεχε παράλληλα κι ένα αφιέρωμα στο σύνολο του έργου του σκηνοθέτη της, είναι μια όχι ιδιαίτερα νοσταλγική ταινία ενηλικίωσης, η οποία κάνει το λάθος να πάρει στα πολύ σοβαρά τον εαυτό της. Ο ανθρωπολόγος Πολ Ντενταλούς συλλαμβάνεται στα σύνορα, καθώς επιστρέφει στο Παρίσι μετά από πολλά χρόνια εργασίας στο Ουζμπεκιστάν και το Τατζικιστάν. Στην ανάκριση για την αυθεντικότητα του διαβατηρίου του, η ιστορία του για το πώς έφτασε ως εκεί ξεδιπλώνεται μπροστά μας, μέσα από τη δική του αφήγηση.

Τα Τρία Ενθύμια της Νεότητάς του, όπως είναι και ο αυθεντικός τίτλος της ταινίας, αφορούν στα δύσκολα παιδικά του χρόνια, ένα ταξίδι του στη Σοβιετική Ρωσία (σε ένα επεισόδιο που έχει να κάνει με τη μετέπειτα αμφισβήτηση της αυθεντικότητας των ταξιδιωτικών του εγγράφων) και τον έρωτα που σημάδεψε τη ζωή του, για την Έστερ, τη 17χρονη φίλη της αδερφής του, με την οποία είχε μια τρικυμιώδη σχέση, καθώς τον περισσότερο καιρό ζούσαν σε διαφορετικές πόλεις, χωρίς να σταθούν ακριβώς πιστοί ο ένας στον άλλον.

Καθώς τα δύο πρώτα επεισόδια μοιάζουν να υπάρχουν σαν δικαιολογία για το τρικ της αφήγησης, ξεμπερδεύουμε σχετικά γρήγορα μαζί τους. Τα 2/3 της ταινίας αφορούν την Έστερ, το φλερτ, το σμίξιμο τις παρεξηγήσεις, τις σπουδές του Πολ στο Παρίσι, τις ατασθαλίες τους, τη ζήλια. Μέσα στον χρόνο, το τοίχος του Βερολίνου πέφτει, η electronica κυριαρχεί κι οι εραστές χάνονται μεταξύ τους -όλα αυτά δοσμένα με φλυαρία και κουραστικές θεματικές επαναλήψεις. Το ενδιαφέρον κρατούν ζωντανό οι συμπαθείς νεαροί πρωταγωνιστές, το electro funky σάουντρακ και η διαρκής αγωνία του σκηνοθέτη να μιλήσει για τα πάντα με τη μία, σαν να μοιράζεται κι αυτός την εφηβική υπερκινητικότητα των ηρώων του.

Ιnfo: Τα Χρυσά μας Χρόνια (Trois Souvenirs de ma Jeunesse/My Golden Days). Αισθηματική Κοινωνική Δραματική. Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Αρνό Ντεσπλασάν. Παίζουν: Ματιέ Αμαριλίκ, Κουεντίν Ντολμέρ, Λου Ρόι-Λεκολινέ, Πιερ Αντρό, Ραφαέλ Κοέν, Αντρέ Ντισολιέ. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.




ΠΟΛΕΜΟΣ & ΕΙΡΗΝΗ: Μέσα από την ιστορία πέντε οικογενειών της αριστοκρατίας αναδύεται το μωσαϊκό της τσαρικής Ρωσίας και με την παραστατική περιγραφή των μαχών και των συρράξεων, ο Τολστόι αφήνει να διαφανούν οι βαθύτερες σκέψεις του για έννοιες όπως ο πατριωτισμός, ο ανθρωπισμός και η ηθική. Οι αποφάσεις των ηγετικών μορφών των στρατιωτικών εξελίξεων, όπως του Ναπολέοντα και του Κουτούζοφ, περνούν σε δεύτερη μοίρα, για να αναδειχτεί η αξία της λαϊκής δύναμης και των ικανοτήτων των απλών στρατιωτών της προεπαναστατικής περιόδου.

Επανέκδοση της κλασικής ρωσικής εκδοχής του Πόλεμος και Ειρήνη, που εν μέσω ψυχρού πολέμου κατάφερε να αποσπάσει το Όσκαρ Ξενόγλωσσης Ταινίας, το 1969, όταν πρωτοπαίχτηκε στις ΗΠΑ. Σκηνοθετημένο από τον ηθοποιό και σκηνοθέτη Σεργκέι Μπονταρτσούκ, η σχεδόν 8ωρη αυτή παραγωγή υπήρξε η πιο μεγαλειώδης και ακριβή όλων των εποχών, ενώ για τις πολεμικές σκηνές της, καθώς λέγεται προς χάριν αστεϊσμού, επιστρατεύτηκε το σύνολο του Κόκκινου Στρατού. 120.000 κομπάρσοι και ηθοποιοί, όλοι ντυμένοι με αυθεντικά κοστούμια εποχής.

Πέντε χρόνια γυρισμάτων, απέδωσαν καρπούς στη μεγαλειώδη προσπάθεια του Μπονταρτσούκ και της Mosfilms, καθώς το άρτιο αποτέλεσμα, υπήρξε μια καλλιτεχνική και εμπορική επιτυχία. Σπάνια η μεταφορά ενός λογοτεχνικού έπους στον κινηματογράφο υπήρξε τόσο επιβλητική αλλά και τόσο πιστή και ολοκληρωμένη σε σχέση με το πρωτότυπο πάνω στο οποίο έχει βασιστεί. Το ότι δεν προβάλλεται συχνά σε μεγάλη οθόνη, κάνει τη θέασή του σχεδόν επιβεβλημένη. Σε δύο μέρη. Το δεύτερο μισό βγαίνει την επόμενη εβδομάδα.

Ιnfo: Πόλεμος & Ειρήνη: Μέρος Α' (Voyna i Mir). Ιστορικό Δράμα Εποχής. ΕΣΣΔ 1966. Επανέκδοση: Πέμπτη 24 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σεργκέι Μπονταρτσούκ. Παίζουν: Λουντμίλα Σαβελέβα, Βιατσεσλάβ Τικόνοβ, Σεργκέι Μπονταρτσούκ. Διανομή: New Star.




Από 31 Δεκεμβρίου στους κινηματογράφους

BROOKLYN: Ιρλανδία, δεκαετία του ’50. Το μόνο που έχει να περιμένει από τη ζωή της η Έιλι είναι τον ατέρμονο κακό καιρό, το κουτσομπολιό στο μαγαζί της γωνίας και έναν καλό γαμπρό. Έτσι, με την πρώτη ευκαιρία αναχωρεί για να ζήσει το μεγάλο όνειρο στο Μπρούκλιν. Εκεί θα γνωρίσει έναν νέο, λαμπερό κόσμο, αλλά και τον έρωτα, στο πρόσωπο του νεαρού Τόνι. Μια οικογενειακή τραγωδία θα τη φέρει πίσω στην Ιρλανδία, όπου θα γνωρίσει τον Τζιμ, ο οποίος θα την ερωτευτεί. Η Έιλις θα πρέπει να διαλέξει ανάμεσα σε δύο χώρες και δύο άνδρες, ανάμεσα στο καθήκον και την πραγματική αγάπη. Κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος του Ιρλανδού Κολμ Τόιμπιν, από τον συμπατριώτη του σκηνοθέτη και θεατρικό συγγραφέα (μια ιδιότητα την οποία μοιράζονται) Τζον Κρόουλι (Boy A).

Η μυθιστορηματικής (ή μήπως κινηματογραφικής;) υφής ζωή της Έιλις συνδυάζει με ευλυγισία το κλασικό με το μοντέρνο, τη βικτοριανή νουβέλα με την ανεπιτήδευτη αμεσότητα του σήμερα (το σενάριο υπογράφει ο Νικ Χόρνμπι, συγγραφέας του High Fidelity, του An Education και του Για Ένα Αγόρι, ο οποίος αποφεύγοντας την πρωτοπρόσωπη αφήγηση του βιβλίου, δίνει μια αχλή μυστηρίου στα κίνητρα της ηρωίδας, τα ρομαντικά δράματα ενός λιγότερο κυνικού κινηματογραφικού παρελθόντος με το αδηφάγο και ανικανοποίητο σήμερα, όπου όλες οι ιστορίες μοιάζουν να έχουν ήδη ειπωθεί.

Το θέμα της επιλογής ανάμεσα στα θέλω και τα πρέπει, που διαπραγματεύεται η ταινία και το οποίο διχάζει την ηρωίδα της, ειδικά στον τομέα του έρωτα (καθώς, ευτυχώς, αυτός ακόμη παραμένει αδιαπραγμάτευτα διαχρονικός), δεν θα πάψει να συγκινεί και να αγγίζει ένα ευρύ μέρος του κοινού που μπαίνει μέσα στις ιστορίες σινεμά όχι μόνο για να ξεφύγει αλλά και για να νιώσει κάτι. Και οι πιο κινηματογραφόφιλοι θεατές, όμως, θα προσέξουν πίσω από τους διαφορετικούς ανά χώρα εαυτούς της ηρωίδας, μία αναφορά στον κλασικό Δεσμώτη του Ιλίγγου (Vertigo), του Χίτσκοκ, όπως συνέβη και με το Phoenix, του Κρίστιαν Πέτζολτ, μερικούς μήνες πριν. Εξαιρετικό το νεανικό καστ, με επικεφαλής τη Σέρσε Ρόναν της Εξιλέωσης, της Hanna και του Byzantium, η ανασύσταση της εποχής και το σάουντρακ του Μάικλ Μπρουκ (Into the Wild).

Ιnfo: Brooklyn. Αισθηματική Κοινωνική Δραματική. Ιρλανδία - Αγγλία - Καναδάς 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζον Κρόουλι. Παίζουν: Σέρσε Ρόναν, Ντόμναλ Γκλίσον, Έμορι Κοέν, Τζιμ Μπρόντμπεντ, Τζούλι Ουόλτερς. Διανομή: Odeon.




ΘΑΥΜΑΣΙΟΣ ΒΟΚΑΚΙΟΣ: Στη χτυπημένη από την πανούκλα Φλωρεντία του 14ου αιώνα, δέκα νεαροί άνδρες και γυναίκες αποφασίζουν να ξεφύγουν από τον θάνατο που τους περικυκλώνει και δραπετεύουν στην εξοχή. Εκεί, καταφεύγουν σε ένα επαρχιακό κτήμα, όπου περνούν δέκα μέρες διηγούμενοι ιστορίες για την αγάπη, το πεπρωμένο και την αναγέννηση.

Το Δεκαήμερο του Βοκάκιου σε μια συμπαθή διασκευή από τους 80χρονους πλέον αδερφούς Ταβιάνι, του Χάους, του Αλονζανφάν και του βραβευμένου στις Κάννες, Πατέρα Αφέντη. Κι αν η προηγούμενη ταινία τους, το Ο Καίσαρας Πρέπει να Πεθάνει (2012), ήταν πιο χυμώδες κι από πολλά νεανικά έργα τους, ετούτη η διασκευή των ιστοριών που ενέπνευσαν από τον Σαίξπηρ μέχρι τον Βολταίρο και τον Πόε, είναι απλά ενδιαφέρουσα και θα μπορούσε πιθανόν να σταθεί η αιτία να αναζητήσει και να διαβάσει κανείς αυτές τις ιστορίες, ή να δει την πολύ πιο πνευματώδη και ουσιαστική διασκευή του Πιερ Πάολο Παζολίνι.

Ιnfo: Θαυμάσιος Βοκάκιος (Maraviglioso Boccaccio/Wondrous Boccaccio). Ιστορική Δραματική Κωμωδία Εποχής. Ιταλία - Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Πάολο & Βιτόριο Ταβιάνι. Παίζουν: Κιμ Ρόσι Στιούαρτ, Ρικάρντο Σκαρμάτσιο, Γιασμίν Τρίνκα. Διανομή: Weird Wave.




ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ: Τον χειμώνα του 1820, το φαλαινοθηρικό της Νέας Αγγλίας, Έσεξ, δέχτηκε επίθεση από κάτι που κανείς δεν μπορούσε να πιστέψει: μια φάλαινα τεραστίων διαστάσεων και δύναμης, με μια σχεδόν ανθρώπινη αίσθηση εκδίκησης. Η αληθινή, ανθρώπινη τραγωδία θα ενέπνεε τον Χέρμαν Μέλβιλ να γράψει το αριστούργημά του, Μόμπι Ντικ.

Το Στην Καρδιά της Θάλασσας μας αποκαλύπτει την οδυνηρή κατάληξη αυτής της συνάντησης, καθώς το πλήρωμα του πλοίου καταφέρνει να επιβιώσει, φτάνοντας στα άκρα προκειμένου να μείνει ζωντανό. Έχοντας να αντιμετωπίσουν ισχυρούς ανέμους, ασιτία, πανικό και απελπισία, οι άνδρες θα φτάσουν να αμφισβητήσουν ακόμη και τις βαθύτερες αντιλήψεις τους, από την αξία της ζωής τους μέχρι την ηθική της δουλειάς τους, την ώρα που ο καπετάνιος τους αναζητά τον δρόμο για τη σωτηρία τους και ο πρώτος ύπαρχός του θέλει να κυνηγήσει και να σκοτώσει τη φάλαινα. Και είναι η αφήγηση ενός εφήβου τότε, μέλους του πληρώματος προς τον ίδιο τον Μέλβιλ, που καθοδηγεί στα υποτιθέμενα πραγματικά γεγονότα, σύμφωνα με την ταινία και το βραβευμένο βιβλίο πάνω στο οποίο βασίζεται.

Ο Ρον Χάουαρντ, ο Ρίτσι Κάνινγκχαμ του τηλεοπτικού Happy Days (1974-1984), που κάποτε βλέπαμε και στη χώρα μας, ηθοποιός από τα 5 του χρόνια, σκηνοθετεί ταινίες ήδη από το 1977 με μέτρια (Parenthood, Μακρινός Ορίζοντας), συμπαθητικά (Ένας Υπέροχος Άνθρωπος, Κωδικός Da Vinci), έως καλά (Frost/Nixon, Apollo 13, Willow) αποτελέσματα, χωρίς να μπορέσει να ποτέ να ξεχωρίσει πραγματικά, μέχρι την προηγούμενη από την τωρινή δουλειά του, το εξαιρετικό Rush (2013).

Εδώ, στη δεύτερη κατά σειρά συνεργασία του με τον Κρις Χέμσγουορθ (Thor), το αποτέλεσμα είναι και πάλι συμπαθητικό και μέσα στα στάνταρντ χολιγουντιανά πλαίσια. Η παραγωγή είναι άψογη, η αφήγηση στρωτή, οι ερμηνείες υποδειγματικές και οι ερμηνευτές φωτογενείς (ο Αυστραλός Χέμσγουορθ μοιάζει περισσότερο παρά ποτέ πριν σαν μια διασταύρωση της δυναμικής ενός Μελ Γκίμπσον με το ερμηνευτικό εύρος ενός Ράσελ Κρόου), τα ζητήματα, ηθικής, θάρρους και υπευθυνότητας τα οποία διαπραγματεύεται η ταινία, καθώς και η αντιπαράθεση ανθρώπου και φύσης, έχουν διαχρονικό ενδιαφέρον, όμως, τους λείπει η ψυχή καθώς άνθρωποι, γεγονότα, διάλογοι, μοιάζουν εντελώς προ-σχηματικά και τα έχουμε ξαναδεί, με λιγότερο εντυπωσιακά εφέ είναι η αλήθεια, αλλά με περισσότερη ουσία.

Ιnfo: Στην Καρδιά της Θάλασσας (In the Heart of the Sea). Δραματική Περιπέτεια Εποχής. ΗΠΑ - Αυστραλία - Ισπανία - Αγγλία - Καναδάς 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ρον Χάουαρντ. Παίζουν: Κρις Χέμσγουορθ, Κίλιαν Μέρφι, Μπέντζαμιν Γουόκερ, Μπρένταν Γκλίσον, Τομ Χόλαντ, Μπεν Γουίσο, Μισέλ Φέρλι. Διανομή: Tanweer




Ο ΜΙΚΡΟΣ ΠΡΙΓΚΙΠΑΣ: Το Μικρό Κορίτσι έχει μια αγχωτική και πολυάσχολη μητέρα που το προορίζει για το καλύτερο κολέγιο της πόλης. Μόνη του διέξοδος είναι ο εκκεντρικός και καλόκαρδος γείτονας, ο Αεροπόρος, που την ξεναγεί σε έναν εκπληκτικό κόσμο όπου όλα είναι πιθανά. Έναν κόσμο που ο ίδιος γνώρισε πριν καιρό από τον Μικρό Πρίγκιπα. Εκεί ξεκινά το μαγικό και συναισθηματικό ταξίδι του στο σύμπαν του Μικρού Πρίγκιπα. Εκεί ανακαλύπτει ξανά την παιδικότητά του και μαθαίνει ότι δεν βλέπεις καθαρά παρά μόνο με την καρδιά. Η ουσία είναι αόρατη στα μάτια.

Οι απανταχού φίλοι του Μικρού Πρίγκιπα μπορούν να μην ανησυχούν. Η πολυαγαπημένη ιστορία του Αντουάν ντε Σεντ Εξιπερί έπεσε σε καλά χέρια. Μπορεί η παράλληλη ιστορία του μικρού κοριτσιού να μη διακρίνεται από κάποιου είδους πρωτοτυπία, είναι όμως καλοσχεδιασμένη, ενώ οι πρωτοβουλίες που παίρνει σεναριακά στο τελευταίο μέρος (το κορίτσι συναντά τον ενήλικο Πρίγκιπα να έχει ξεχάσει το παρελθόν του, εγκλωβισμένο σε έναν κόσμο τον οποίο εξουσιάζουν οι κυβερνήτες των πλανητών που εκείνος είχε απορρίψει), κλιμακώνει την αφηγηματική δράση.

Το ψηφιακό animation είναι στα πρότυπα της Pixar, ενώ τα κομμάτια της αυθεντικής ιστορίας του βιβλίου του Εξιπερί μοιάζουν με τη stop-motion δουλειά της Aardman (Σον το Προβατάκι, Πειρατές, Ποντικούπολη) και βασίζονται πάνω στα αυθεντικά σκίτσα του βιβλίου, από τον ίδιον τον συγγραφέα.

Ενός κλασικού παιδικού βιβλίου, γραμμένου το 1937 (πρώτη έκδοση το 1943), του οποίου οι φιλοσοφικές παρατηρήσεις απευθύνονται κυρίως στους μεγάλους, καθώς τους μιλά -μεταξύ άλλων- για τον ευνουχισμό της παιγνιώδους φαντασίας που φέρνει μαζί της η ενηλικίωση και η άλογη λογική της, για τη φιλία, τον έρωτα, την ανοησία του εγωισμού και της ματαιοδοξίας. Συνοδέψετε άφοβα τα παιδιά, εγγόνια, ανίψια σας κι αγοράστε τους το βιβλίο.

Ιnfo: Ο Μικρός Πρίγκιπας (The Little Prince). Κινούμενα Σχέδια. Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μαρκ Όσμπορν. Με τις φωνές των Τζεφ Μπρίτζες, Μαριόν Κοτιγιάρ, Πολ Ραντ, Άλμπερτ Μπρουκς, Πολ Τζιαμάτι, Μπενίσιο Δελ Τόρο, Τζέιμς Φράνκο (Αγγλικά). Τζίνυ Παπαδοπούλου, Πέτρος Δαμουλής, Κώστας Δαρλάσης, Αφροδίτη Αντωνάκη (Ελληνικά). Διανομή: Feelgood Entertainment.




ΜΠΕΛ & ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ 2: Η ΠΕΡΙΠΕΤΕΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ: Στο χωριό του Σεμπαστιάν, όλοι γιορτάζουν τη λήξη του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου και εκείνος μαζί με τον σκύλο του περιμένουν με ανυπομονησία την επιστροφή της Αντζελίνα. Αλλά τα νέα είναι δυσάρεστα: το χωριό μαθαίνει ότι το αεροπλάνο της Αντζελίνα έπεσε σε ένα πυκνό δάσος και όλοι θρηνούν τον χαμό της. Όλοι εκτός από τον παππού του Σεμπαστιάν, ο οποίος ξέρει έναν άνδρα που μπορεί να τους βοηθήσει να τη βρουν και πάλι. Έτσι ξεκινά η αποστολή διάσωσης της Ανζελίνα, που επιφυλάσσει πολλούς κινδύνους, ταλαιπωρίες, αλλά και ένα μυστικό που θα αλλάξει για πάντα τις ζωές των δύο φίλων.

Βασισμένη πάνω στους ίδιους χαρακτήρες (της συγγραφέα Σεσίλ Ομπρί) με την πρώτη ταινία, το δεύτερο μέρος της εξελίσσεται πλέον μεταπολεμικά (1945) και είναι πιο περιπετειώδες σε σχέση με το original, σε άλλη μία ιστορία για τη φιλία, την αγάπη, την αντοχή στις αντιξοότητες, τη δύναμη και το θάρρος. Με το βάρος να πέφτει στο περαιτέρω δέσιμο της σχέσης γιου και πατέρα αυτή τη φορά και με τον καταπληκτικό μικρό πρωταγωνιστή Φελίξ Μπουσέ να γράφει εξαιρετικά στον φακό, πρόκειται για μια καλή εναλλακτική για τις εορταστικές αυτές μέρες.

Ιnfo: Μπελ & Σεμπαστιάν: Η Περιπέτεια συνεχίζεται (Belle & Sebastan: L' Aventure Continue). Οικογενειακή Παιδική Περιπέτεια. Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κριστιάν Ντιγκέ. Παίζουν: Φελίξ Μποσουέ, Τσεκί Καριό, Τιερί Νεβίκ, Μαργκό Σατελιέ. Διανομή: Odeon.




Η ΣΙΩΠΗΛΗ ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ: Δυναστεία των Τανγκ (618-907). Η Νιε Γουιν Νιάνγκ απάγεται μικρή από ταοΐστριες μοναχές. Αφού διδάσκεται και τελειοποιεί την τέχνη του κουνγκ-φου, διατάζεται να πάει πίσω στα μέρη της και να δολοφονήσει τον άντρα που μικρή αγαπούσε, έναν κλέφτη. Η αγάπη της όμως δεν έχει σβήσει και η Νιε θα αρχίσει να αμφισβητεί την πίστη της στα αφεντικά της.

Ο Χου Χσιάο-Χσιέν (Κυνηγώντας το Κόκκινο Μπαλόνι, Τρεις Στιγμές, Millenium Mambo) υποκύπτει στη γοητεία των ταινιών Wuxia, τύπου Τίγρης και Δράκος, αλλά το κάνει με τον δικό του τρόπο. Τελετουργικά, με ελάχιστους διαλόγους και ονειρική κινηματογράφιση. Η δουλειά του διευθυντή φωτογραφίας Λι Πινγκ Μπιν είναι συγκλονιστική, από μόνη της ένας λόγος να δει κανείς την ταινία, που κατά τα άλλα κινείται στα γνώριμα για το είδος δολοφονικά, αισθηματικά και δραματικά μοτίβα των ταϊβανο-κινέζικων μυθο-ποιητικών ιστορικών αφηγήσεων. Όσοι περιμένουν να δουν έναν καινούργιο Τίγρη και Δράκο (έρχεται οσονούπω) μάλλον θα απογοητευτούν. Όσοι, πάλι, αφεθούν στο υπνωτικό και αφαιρετικό ύφος της ταινίας, θα ανταμειφθούν από το εμπνευσμένο από την αρχέγονη ασιατική παραστατική τέχνη, καλειδοσκοπικό και καλλιγραφικό όραμα ενός ιδιότυπου δημιουργού.

Ιnfo: Η Σιωπηλή Δολοφόνος (Nie yin Niang/Assassin). Αισθηματική Δραματική Περιπέτεια Πολεμικών Τεχνών Εποχής. Ταϊβάν - Κίνα - Χονγκ Κονγκ - Γαλλία 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 31 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Χου Χσιάο-Χσιέν. Παίζουν: Κι Σου, Τσεν Τσανγκ, Σατόσι Τσιμαμπούκι, Μέι Γιονγκ, Γιούν Ζου. Διανομή: Seven Films & Spentzos Film.



εμφάνιση σχολίων