3
1
σχόλια
1057
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ελεύθερος Σκοπευτής. Το Διαζύγιο: Η Δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ. Μπομπ Σφουγγαράκης: Έξω Από τα Νερά του

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
20 Φεβρουαρίου 2015
ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΣΚΟΠΕΥΤΗΣ: Ο Κρις Κάιλ είναι ο πιο φονικός ελεύθερος σκοπευτής στη στρατιωτική ιστορία των ΗΠΑ. Το Αμερικανικό Πολεμικό Ναυτικό τον στέλνει στο Ιράκ με μία μόνο αποστολή: να προστατεύσει τους συμπατριώτες και συμπολεμιστές του. Η σκοπευτική του δεινότητα σώζει αμέτρητες ζωές στο πεδίο μάχης, και μετά από πολλά θαρραλέα κατορθώματα, κερδίζει τον τίτλο του «θρύλου». Την ίδια στιγμή δίνει μία εξίσου δύσκολη μάχη στην προσπάθειά του να είναι καλός σύζυγος και πατέρας από την άλλη μεριά του κόσμου.

Παρά τον κίνδυνο και το τίμημα της απόστασης από την οικογένεια του, ο Κρις εκτελεί το καθήκον του στο Ιράκ, συμμετέχοντας σε τέσσερις στρατιωτικές αποστολές, κάνοντας πράξη το σύνθημα του Αμερικανικού Πολεμικού Ναυτικού, να «μην αφήνει κανένα στρατιώτη πίσω». Δυστυχώς για τον ίδιο, επιστρέφοντας στη σύζυγό του και τα παιδιά του, συνειδητοποιεί πως δεν μπορεί να αφήσει τον πόλεμο πίσω του.

Ο Κρις Κάιλ υπήρξε όντως θρύλος και μάλιστα υπερηφανευόταν ότι είχε σκοτώσει πολύ περισσότερους «βαρβάρους» από τους 160 που είχαν καταχωρηθεί στο ρεκόρ του. Καουμπόη του ροντέο που βρέθηκε ξαφνικά στις στέγες της Φαλούτζα να πυροβολεί πραγματικούς και υποτιθέμενους τρομοκράτες της Αλ Κάιντα, δεν αμφέβαλε ποτέ για την αναγκαιότητα ή τη νομιμότητα αυτού του πολέμου (όσοι το κάνουν στην ταινία, καταλήγουν με μια εχθρική σφαίρα στο κεφάλι, σε ένα από τα επόμενα πλάνα) και η ταινία, η οποία βασίζεται στην αυτοβιογραφία του, υιοθετεί τη δική του ματιά πάνω στο θέμα.

Προσωπικό σχέδιο του πρωταγωνιστή Μπράντλεϊ Κούπερ, ο οποίος πήρε κιλά και γυμνάστηκε για να αποκτήσει τη σωματική διάπλαση του πραγματικού Κάιλ, ο Ελεύθερος Σκοπευτής υποτίθεται ότι ασχολείται αποκλειστικά με την προσωπικότητα του ήρωά της, χωρίς να θέλει να πάρει πολιτική θέση πάνω στον πόλεμο στο Ιράκ. Στην ταινία ο Κάιλ πυροβολεί μονάχα όσους θέτουν σε κίνδυνο τη ζωή των συντρόφων του, ενώ όταν αναγκάζεται να πυροβολήσει ένα παιδί, ακολουθεί σκηνή όπου και οι «κακοί» σκοτώνουν το παιδί ενός «προδότη», για να κρατηθεί μια πολιτικά ορθή «απολιτική» ισορροπία. Και μπορεί ο μέσος ανενημέρωτος Αμερικανός να βλέπει στην ταινία την παραλλαγή ενός ηρωικού γουέστερν, όλοι οι υπόλοιποι όμως μπορούν ξεκάθαρα να διακρίνουν τη συντηρητική, μανιχαϊστική λογική της. Ακόμη κι ο ρεπουμπλικάνος αλλά φιλελεύθερος Κλιντ Ίστγουντ, ο οποίος επιλέχτηκε από τον Κούπερ να σκηνοθετήσει την ταινία, υιοθετεί αυτή τη ματιά, σε αντίθεση με προηγούμενες ταινίες του όπως στις Σημαίες των Προγόνων Μας και τα Γράμματα από το Ίβο Τζίμα.

Χωρισμένη σε δύο μέρη, αυτό της ζωής του ήρωα στις ΗΠΑ και των τεσσάρων ταξιδιών του στο Ιράκ, τα οποία εναλλάσσονται συνεχώς, αν και σκηνοθετικά επαρκής, δεν καταφέρνει να δώσει σάρκα και οστά σε κανέναν από τους άλλους χαρακτήρες. Ούτε καν στη σύντροφό του, για την οποία μαθαίνουμε ελάχιστα. Ο αντίπαλος σκοπευτής, αν και πραγματικό πρόσωπο, μοιάζει να υπάρχει εκεί μονάχα για να κινεί τη μυθοπλασία, πράγμα πιθανόν αποδεκτό με τη λογική της αφήγησης η οποία είναι επικεντρωμένη αποκλειστικά και μόνο πάνω στον χαρακτήρα του Κάιλ. Από αυτή τη σκοπιά, με παρωπίδες (ή μέσα από το στόχαστρο του όπλου), όλα μοιάζουν να βρίσκονται στη θέση τους. Σαν ένα άλλο The Hurt Locker, χαϊδεύει τα πατριωτικά ένστικτα της προτεσταντικής Αμερικής των καουμπόηδων, που εφορμά για να εκπολιτίσει δια πυρός και σιδήρου την Άγρια Ανατολή των αιμοσταγών, υπανθρώπων, βαρβάρων, τρομοκρατών ιθαγενών της.

Ιnfo: Ελεύθερος Σκοπευτής (American Sniper). Πολεμική Κοινωνική Δραματική Βιογραφία. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Κλιντ Ίστγουντ. Παίζουν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Σιένα Μίλερ, Κάιλ Γκάλνερ. Διανομή: Tanweer.




ΤΟ ΔΙΑΖΥΓΙΟ (Η ΔΙΚΗ ΤΗΣ VIVIANE AMSALEM): Στο Ισραήλ δεν αναγνωρίζεται ο πολιτικός γάμος, πόσω μάλλον το διαζύγιο. Μόνο οι ραβίνοι νομιμοποιούν έναν γάμο και, αν χρειαστεί, τη διάλυσή του. Όμως στην τελευταία περίπτωση χρειάζεται η συναίνεση του συζύγου, ο οποίος έχει μεγαλύτερη εξουσία ακόμα και από τους δικαστές. Η Viviane Amsalem κάνει αιτήσεις διαζυγίου για τρία ολόκληρα χρόνια, όμως ο σύζυγος της Elisha δεν συμφωνεί.

Η επίσημη πρόταση του Ισραήλ για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας είναι ένα δυνατό δικαστικό κοινωνικό δράμα, το οποίο εξετάζει την αναχρονιστική για τη σημερινή λογική, θέση της ισραηλινής θρησκευτικής ελίτ πάνω στο διαζύγιο. Δεν έχει σημασία αν το ζευγάρι είναι θρησκευόμενο ή όχι. Η θέση αυτή είναι και νόμος ο οποίος έρχεται από το παρελθόν των λαών της περιοχής, όπου η γυναίκα αποτελούσε και αποτελεί (έστω και τυπικά) ιδιοκτησία του άντρα της, αλλά και θύμα μιας βαθιά ριζωμένης πατριαρχικής νοοτροπίας που βασίστηκε από τη μία πάνω στον φόβο του «μυστηρίου» της θηλυκής φύσης και φυσιολογίας, αλλά κυρίως πάνω στην αναπόφευκτη μυική αδυναμία των γυναικών, οι οποίες δεν μπορούσαν να αντικρούσουν ικανοποιητικά την τακτική της αντρικής βίας πάνω τους.

Με στοιχεία κωμωδίας του παραλόγου, Το Διαζύγιο: Η Δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ που σκηνοθέτησαν τα αδέρφια Ρόνιτ (Η Επίσκεψη της Μπάντας) και Σλόμι Έλκαμπετς, αν και κομμάτι τριλογίας που εξετάζει τις διάφορες φάσεις στην εξέλιξη της ζωής ενός ζευγαριού, είναι άλλη μία ψηφίδα στο πολύχρωμο παζλ του σινεμά της Μέσης Ανατολής, του οποίου λαμπρά κι ενδιαφέροντα δείγματα βλέπουμε, ευτυχώς, αρκετά συχνά και στη χώρα μας.

Ιnfo: Το Διαζύγιο: Η Δίκη της Βίβιαν Αμσαλέμ (Gett: The Trial Of Vivane Amsalem). Κοινωνική Δραματική. Ισραήλ - Γερμανία - Γαλλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Ρόνιτ & Σλόμι Έλκαμπετς. Παίζουν: Ρόνιτ Έλκαμπετς, Σιμόν Αμπκαριάν, Γκάμπι Αμρανί. Διανομή: Feelgood Entertainment.




ΜΠΟΜΠ ΣΦΟΥΓΓΑΡΑΚΗΣ: ΕΞΩ ΑΠΟ ΤΑ ΝΕΡΑ ΤΟΥ: Όταν ένας διαβολικός πειρατής κλέβει τη μυστική φόρμουλα του κύριου Καβούρη, οι κάτοικοι του βυθού στο Μπικίνι θα πιστέψουν ότι την έχουν αρπάξει ο Μπομ και ο Πλανγκτόν. Εκείνοι τότε φτιάχνουν μια μηχανή για να τους μεταφέρει πίσω στον χρόνο και να σώσουν τη φόρμουλα πριν αυτή εξαφανιστεί. Όλη η παρέα θα ακολουθήσει και ξαφνικά θα βρεθούν έξω από το νερό στον παράξενο κόσμο των ανθρώπων.

Ήταν θέμα χρόνου να γυριστεί και μια computer animated ταινία με ήρωες τον Μπομπ και την παρέα του. Τα 90 λεπτά της διάρκειας του Μπομπ Σφουγγαράκης: Έξω Από τα Νερά του αποδεικνύονται υπερβολικά πολλά για να κρατήσουν μια στοιχειώδη συνοχή στο στόρι ή να αναδείξουν την «αναρχική» φύση της δημοφιλούς παιδικής σειράς, η οποία αποφεύγει τον διδακτισμό και ενθαρρύνει τη σουρεαλιστική σκέψη, μέσα από μικρά nonsense επεισόδια. Υπερκινητική, σποραδικά αστεία και για τους ενήλικες, θα ενθουσιάσει τους μικρούς θεατές και θαυμαστές της υποθαλάσσιας παρέας που βγαίνει έξω στον computerized κόσμο μας. Μόνο στα ελληνικά.

Ιnfo: Μπομπ Σφουγγαράκης: Έξω Από τα Νερά του (The SpongeBob Movie: Sponge Out of Water). Animation. ΗΠΑ 2015. Πρεμιέρα: Πέμπτη 19 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία; Πολ Τίμπιτ. Με τις φωνές των: Ντίνου Σούτη, Μαρίας Ζερβού, Χρήστου Θάνου, Βασίλη Μηλιού, Άλκη Ζερβού, Λορέντζο Φραγκούλη. Διανομή: UIP.



εμφάνιση σχολίων