5
1
σχόλια
1345
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ένα Περιστέρι  Έκατσε σε  Ένα Κλαδί συλλογιζόμενο την ύπαρξή του. Δυο Ανάσες. Ο Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει. Η Μεταμόρφωση. Το Παιδί Ζιγκ Ζαγκ

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
14 Νοεμβρίου 2014

ΕΝΑ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ ΕΚΑΤΣΕ ΣΕ ΕΝΑ ΚΛΑΔΙ ΣΥΛΛΟΓΙΖΟΜΕΝΟ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ ΤΟΥ: Ο Σαμ και ο Τζόναθαν, δύο πλανόδιοι πωλητές οι οποίοι εμπορεύονται ασυνήθιστα παιχνίδια (δόντια από βρικόλακα και λαστιχένιες μάσκες), γίνονται οδηγοί μας σε μια καλειδοσκοπική περιπλάνηση στην ανθρώπινη κατάσταση, την ανοησία της και το κωμικοτραγικό της πεπρωμένο. Μια σειρά από ασύνδετα φαινομενικά, σουρεαλιστικής υφής γεγονότα εικονογραφούν την απόλυτη αδυναμία της ανθρώπων της «προηγμένης» Δύσης να βρουν ένα νόημα στην ύπαρξή τους, ή έστω να βρουν τρόπους να την καταστήσουν επουσιώδη, ή έστω λιγότερο σωματικά και ψυχολογικά επώδυνη.

Ο Ρόι Άντερσον επιστρέφει στο ιδιόμορφο σουρεαλιστικά ρεαλιστικό σύμπαν των δύο προηγούμενων ταινιών του, κλείνοντας έτσι άτυπα μια τριλογία πάνω στην παρακμή του σύγχρονου Δυτικού πολιτισμού, που ξεκίνησε με το αριστουργηματικό Τραγούδια Από τον Δεύτερο Όροφο (2000) και την -επίσης άτυπη- συνέχειά τους στο Εσείς οι Ζωντανοί (2007). Διατηρώντας -εσκεμμένα ή όχι- τη χρονική απόσταση της επταετίας ανάμεσα στις ταινίες, το Ένα Περιστέρι Έκατσε σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του (τίτλος εμπνευσμένος από έναν ζωγραφικό πίνακα του Πίτερ Μπρίγκελ του πρεσβύτερου), γυρίστηκε σε μια εποχή που η κοινωνική πραγματικότητα (χρηματοπιστωτική κρίση, διάλυση του κοινωνικού κράτους, άνοδος της ακροδεξιάς και του θρησκευτικού φανατισμού) δεν απέχει και πολύ από τον προ 14ετίας χιουμοριστικό εφιάλτη που περιέγραφαν Τα Τραγούδια.

Επίκαιρη περισσότερο τώρα από ποτέ, η πεσιμιστική ματιά του σκηνοθέτη πάνω στο ανθρώπινο είδος και στην αυτοπαγίδευσή του μέσα σε θεσμούς που το ίδιο δημιούργησε, δεν χάνει ποτέ το μοναδικό, χαρακτηριστικό και ευφάνταστο μαύρο χιούμορ της.Με επιρροές, κατά ομολογία του Άντερσον, από τον Ντοστογιέφσκι και τον Κλέφτη Ποδηλάτων του Βιτόριο Ντε Σίκα και χωρίς να υιοθετεί τον εύκολο μισανθρωπισμό άλλων Ευρωπαίων δημιουργών, παρατηρεί και συλλογίζεται, όπως το περιστέρι του τίτλου, πάνω στα ανθρώπινα, με τον δικό του ιδιόμορφο τρόπο. Για λίγους κι εκλεκτούς. Χρυσός Φοίνικας στο τελευταίο φεστιβάλ των Καννών.

Ιnfo: Ένα Περιστέρι Έκατσε σε Ένα Κλαδί Συλλογιζόμενο την Ύπαρξή του (En duva satt pa en gren och funderade pa tillvaron). Κοινωνική Δραματική Μαύρη Κωμωδία. Σουηδία - Γερμανία - Νορβηγία - Γαλλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ρόι Άντερσον. Παίζουν: Χόλγκερ Άντερσον, Νιλς Γουέστμπλομ, Σαρλότα Λάρσον, Βίκτορ Γκίλενμπεργκ, Λότι Τόρνρος. Διανομή: Ama Films.




ΔΥΟ ΑΝΑΣΕΣ:Η Τσάρλι είναι δεκαεφτά χρονών. Ζει μέσα σε έναν «ανεμοστρόβιλο» από φίλους, συναισθήματα, πεποιθήσεις... και πολλά πάθη. Είναι μία έφηβη όπως οποιαδήποτε άλλη, στο μεταίχμιο αβεβαιότητας μεταξύ παιδικής ηλικίας και ενηλικίωσης. Είναι ταλαντούχα και όμορφη, αλλά παράλληλα βουτηγμένη στις αμφιβολίες και η καθημερινότητά της βρίθει απογοητεύσεων. Κάποια στιγμή, εισβάλλει στη ζωή της η Σάρα, ένα διαφορετικό νέο κορίτσι, όμορφο και με περισσό θράσος. Πρόκειται για μια αυθεντική, αληθινή προσωπικότητα, ένα αστέρι που ξέρει να κάνει τα πάντα σωστά. Στο σχολείο, στα πάρτι, στις σχέσεις της με τα υπόλοιπα κορίτσια και τα αγόρια, ακόμη και στις σχέσεις της με τους γονείς, η Σάρα είναι μια ανάσα φρέσκου αέρα. Ανάμεσα στις δυο κοπέλες θα ξεκινήσει μια δυνατή φιλία, όμως ο χαρακτήρας της υπέροχης αλλά εύθραυστης Τσάρλι δεν μπορεί να αντέξει για πολύ τα τερτίπια και τις τσαχπινιές της απρόβλεπτης Σάρα...

Η δεύτερη ταινία της Γαλλίδας ηθοποιού Μελανί Λοράν (Άδωξοι Μπάσταρδη), βασισμένη σε ένα μυθιστόρημα της Αν-Σοφί Μπρασμέ, είναι μια ρεαλιστική και φορές σκληρή απεικόνιση της σύγχρονης εφηβείας. Οι Δυο Ανάσες ξεχειλίζουν από την ενέργεια, την ανασφάλεια, το άγχος, τον ερωτισμό, τις εναλλαγές της διάθεσης, την τρυφερότητα αλλά τη σκληρότητα των «αγέρωχων» νιάτων.

Ακόμη και όταν η φιλική σχέση των κοριτσιών γίνεται ερωτική, δεν μοιάζει σε τίποτε με την in your face αντιμετώπιση της ίδιας κατάστασης από εκείνη της επίσης γαλλικής Ζωής της Αντέλ. Το μοναδικό κοινό που έχουν οι δύο ταινίες είναι ότι βλέπουμε κι εδώ μία ψυχολογικά σκληρή και ολοκληρωμένη ταινία εφηβικής ενηλικίωσης, και το ότι και η ταινία της Λοράν διαθέτει επίσης δυο πολύ χαρισματικές πρωταγωνίστριες.

Ιnfo: Δυο Ανάσες (Respire). Κοινωνική Δραματική. Γαλλία 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μελανί Λοράν. Παίζουν: Ζοζεφίν Τσαπί, Λου ΝτεΛέζ, Ιζαμπέλ Καρέ. Διανομή: Odeon.




Ο ΑΓΓΕΛΙΟΦΟΡΟΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙ:Ένας δημοσιογράφος γίνεται στόχος μιας ενορχηστρωμένης εκστρατείας εναντίον του, η οποία τον ωθεί στα όριά του, όταν αποκαλύπτει τον ρόλο της CIA στη χρηματοδότηση των αντικυβερνητικών Contras στη Νικαράγουα και την εμπλοκή της στην παράνομη εισαγωγή κοκαΐνης στις ΗΠΑ, τη δεκαετία του '90.

Βασισμένο σε αληθινή ιστορία, Ο Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει του Μάικλ Κουέστα, δημιουργού του Homeland, επικεντρώνεται στην υπόθεση του βραβευμένου με Πούλιτζερ δημοσιογράφου Γκάρι Γουέμπ. Ο Γουέμπ τόλμησε να τα βάλει με τη CIA και άρχισε να ερευνά την πιθανή διασύνδεσή της με κύκλωμα που διακινούσε μεγάλες ποσότητες ναρκωτικών στην Αμερική. Ιδιαίτερα καλογυρισμένη, αλλά χωρίς να ξεχωρίζει από άλλες παλαιότερες δημιουργίες που βασίζονταν σε ανάλογα πραγματικά περιστατικά, η ταινία διαθέτει μια πιστή αναπαράσταση της εποχής στην οποία η ιστορία της διαδραματίζεται, είναι έντιμη και δίνει στον Τζέρεμι Ρένερ (The Town, The Hurt Locker) τον πρωταγωνιστικό ρόλο που πάντα του άξιζε.

Ιnfo: Ο Αγγελιοφόρος Πρέπει να Πεθάνει (Kill the Messenger). Πολιτική Περιπέτεια Βιογραφία. ΗΠΑ 2014. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Μάικλ Κουέστα. Παίζουν: Τζέρεμι Ρένερ, Ρόμπερτ Πάτρικ, Μέρι Ελίζαμπεθ Γουίνστεντ, Τζίνα Σιμς. Διανομή: Odeon.




Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ:Ο Ίγκι Πέρις αντιμετωπίζει βαριές κατηγορίες για τον βιασμό και τη δολοφονία της κοπέλας του. Το έγκλημα όμως συνέβη ένα βράδυ που ο ίδιος ήταν πολύ μεθυσμένος, με αποτέλεσμα να μη θυμάται τίποτα. Το επόμενο πρωί, ξυπνάει κι ανακαλύπτει ότι στο μέτωπό του έχουν φυτρώσει κέρατα. Τα κέρατα δεν γίνονται ορατά από όλους τους άλλους, αλλά έχουν τη μεταφυσική ιδιότητα να χαλαρώνουν τις ηθικές αναστολές και να εκμαιεύουν ομολογίες για εγκληματικές πράξεις.Ο Ίγκι αποφασίζει να εκμεταλλευτεί αυτή την ιδιότητα, για να ανακαλύψει ποιος διέπραξε το στυγερό έγκλημα και να εκδικηθεί.

Βασισμένη σε μυθιστόρημα του Τζο Χιλ, ο οποίος δεν είναι άλλος από τον γιο του Στίβεν Κινγκ (Λάμψη, Carrie, Christine), η νέα και καλύτερη ταινία μέχρι σήμερα του Αλεξάντρ Αζά (Piranha 3D, Αίμα στους Λόφους 2006. High Tention) είναι μια ταινία φαντασίας που συνδυάζει με αποτελεσματικό και καυστικό τρόπο τον μεταφυσικό τρόμο, με το θρίλερ εκδίκησης, το αισθηματικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία.Η εκμηδένιση των ηθικών αναστολών σαν αποτέλεσμα της επίδρασης των κεράτων χαρίζει μερικές από τις πιο απολαυστικές σκηνές πολιτικής μη ορθότητας,στοιχείο που χαρακτηρίζει την ταινία, η οποία περιλαμβάνει μέχρι και frontal αντρικό γυμνό, σεξ, ναρκωτικά και τζαζ.

Ο Ντάνιελ Ράντκλιφ, προκειμένου να αποτινάξει από πάνω του τον Χάρι Πότερ, ερμηνεύει τον κεντρικό ήρωα με θαυμαστό τρόπο και καταφέρνει να του δώσει δραματικό βάρος ακόμα και με το «γελοίο» της εμφάνισης των κεράτων. Στο μόνο σημείο που η Μεταμόρφωση μας τα «χαλάει λίγο είναι στα τελευταία 10 λεπτά, όταν τελικά ενδίδει σε μια μη απαραίτητη δόση gore. Η Χέδερ Γράχαμ επαναλαμβάνει τον ρόλο της σερβιτόρας στο diner, φόρο τιμής στο Twin Peaks, το οποίο είναι και η βασική σκηνοθετική επιρροή της ταινίας.

Ιnfo: Η Μεταμόρφωση (Horns). Θρίλερ Τρόμου Φαντασίας. ΗΠΑ - Καναδάς 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Αλεξάντρ Αζά. Παίζουν: Ντάνιελ Ράντκλιφ, Μαξ Μινγκέλα, Τζο Άντερσον, Τζούνο Τεμπλ, Κέλι Γκάρνερ, Χέδερ Γκράχαμ. Διανομή: Spentzos Films.




ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΖΙΓΚ ΖΑΓΚ:Ο Nono είναι δεκατριών χρόνων και θέλει να μοιάσει στον μπαμπά του, τον καλύτερο αστυνομικό του κόσμου, αλλά το μόνο που καταφέρνει είναι να μπαίνει σε μπελάδες. Παραμονές των γενεθλίων του, ο πατέρας του τον στέλνει στον θείο του προκειμένου να τον «ισιώσει». Όμως, συνεπής στη φήμη του ο Nono και με αφορμή το ταξίδι, γνωρίζει τον Felix Glick, έναν «τζέντλεμαν» απατεώνα και παλιό γνώριμο του πατέρα του. Κοντά του θα γνωρίσει έναν κόσμο γεμάτο μυστήριο, μεταμφιέσεις, κυνηγητά, γαλλικά τραγούδια αλλά και τη Zohara, μια γυναίκα-αράχνη η οποία θα του πει το μυστικό που θα του αλλάξει τη ζωή.

Βασισμένο σε μία παιδική νουβέλα του Νταβίντ Γκρόσμαν, Το Παιδί Ζιγκ Ζαγκ είναι μια απολαυστική «κοσμοπολίτικη περιπέτεια, η οποία διαδραματίζεται στα '60s και είναι γυρισμένη με το ανάλογο ανάλαφρο στυλ, αλά Μπλέικ Έντουαρντς. Χωρίς να χάσει το χιούμορ της, η ταινία «σοβαρεύει» καθώς η ιστορία της ξεδιπλώνεται με τρόπο που φέρνει τον Νόνο αντιμέτωπο με επώδυνες για τον ίδιο και τους δικούς του αποκαλύψεις,όταν μυστικά και ψέματα της οικογένειάς του έρχονται στην επιφάνεια. Στο τέλος μαθαίνει ότι Καλό και Κακό είναι πάντοτε σχετικά, και ότι υπάρχει πολύς χώρος για την πραγματική» ζωή να κινηθεί ενδιάμεσα τους.

Ιnfo: Το Παιδί Ζιγκ Ζαγκ (Nono, het Zig Zag Kid). Περιπέτεια Φαντασίας. Ολλανδία - Βέλγιο 2012. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Βίνσεντ Μπαλ. Παίζουν: Ιζαμπέλα Ροσελίνι, Μπέργκχαρντ Κλάουζερ, Τζέσικα Ζέιμακερ, Καμίλ ντε Παζίς, Τόμας Σιμόν. Διανομή: New Star & Νεανικό Πλάνο.


 
εμφάνιση σχολίων