7
1
σχόλια
1603
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Από τη Νεμπράσκα του ελληνοαμερικανού Αλεξάντερ Πέιν μέχρι την πρώτη αποστολή του Τζακ Ράιαν. Από τον Χρυσοστομάκη Λακταρίδη

XΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
23 Ιανουαρίου 2014

Νεμπράσκα. Τζακ Ράιαν-Πρώτη Αποστολή. Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά. Η Κλέφτρα των Βιβλίων. Η Εκδίκηση του Έντερ

Νεμπράσκα: Ο Γούντι Γκραντ (Μπρους Ντερν), είναι ένας ηλικιωμένος άντρας, ο οποίος θέλει να περπατήσει από το Κολοράντο μέχρι τη Νεμπράσκα, για να εισπράξει το ποσό του ενός εκατομμυρίου δολαρίων, το οποίο πιστεύει ότι έχει κερδίσει από έναν διαγωνισμό, δι’ αλληλογραφίας. Ο μικρός του γιος, Ντέιβ (Γουίλ Φόρτε), αποτυγχάνοντας να τον πείσει ότι πρόκειται περί απάτης, αποφασίζει να τον συνοδεύσει ως εκεί. Σ’ αυτή τους τη διαδρομή, θα σταματήσουν στο Χόθορν της Νεμπράσκα, πόλη στην οποία ζουν, παλιοί φίλοι και συγγενείς. Όλοι θα πεισθούν για την καλή του τύχη, όμως οι αντιδράσεις τους θα διαφέρουν, ανάλογα με το είδος της σχέσης που είχε ο καθένας τους μαζί του, αλλά και τον ξεχωριστό χαρακτήρα, του καθενός.

Ο ελληνικής καταγωγής αμερικανός σκηνοθέτης, Αλεξάντερ Πέιν (Οι Απόγονοι, Πλαγίως, Σχετικά με τον Schmidt), μας παραδίδει άλλη μια εξαιρετική ταινία, με το γνωστό, ήπιων τόνων και ανθρωποκεντρικό του ύφος. Όπως και στις προηγούμενες δημιουργίες του, έχουμε να κάνουμε με μια ιστορία περιπλάνησης και (πολύ) καθυστερημένης ενηλικίωσης, διανθισμένης με μικρές πινελιές πικρού, αλλά πάντα καλοπροαίρετου, χιούμορ. Εκτός από τους χαρακτήρες, στις δύο τελευταίες ταινίες του -χάρη και στην πολύχρονη συνεργασία του με τον ταλαντούχο διευθυντή φωτογραφίας, Φαίδωνα Παπαμιχαήλ έχει αρχίσει να προσέχει περισσότερο, το εικαστικό μέρος των ταινιών του. Η δουλειά και των δύο, σε ασπρόμαυρο φόντο, είναι αξιομνημόνευτη. Εξαιρετική η επιλογή του παλαίμαχου Μπρους Ντερν, αν και κατά τη γνώμη μας, την παράσταση κλέβει η Τζουν Σκουίμπ, στο ρόλο της γυναίκας του. Μας αρέσει πολύ και η αφίσα της ταινίας.

Ιnfo: Nεμπράσκα (Nebraska). Κοινωνική Δραμεντί. ΗΠΑ 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Αλεξάντερ Πέιν. Σενάριο: Μπομπ Νέλσον. Παίζουν: Μπρους Ντερν, Γουιλ Φόρτε, Τζουν Σκουίμπ, Στέισι Κιτς. Διανομή: Seven Films.




Τζακ Ράιαν-Πρώτη Αποστολή: Ο Τζακ Ράιαν, είναι ο γνωστός πράκτορας της CIA, των βιβλίων του Τομ Κλάνσι. Στο παρελθόν, έχουμε δει να τον ενσαρκώνουν οι: Άλεκ Μπόλντγουιν  ο Χάρισον Φορντ και ο Μπέν Άφλεκ. Τα κεφάλια του Χόλιγουντ, είχαν την ιδέα να τον εκσυγχρονίσουν, στη μετά την 9/11 και Τζέισον Μπορν εποχή. Ποιός ηθοποιός θα μπορούσε να κεντρίσει τους νεαρούς θεατές στην παρούσα φάση; Μα φυσικά, ο Κρις Πάιν ο κάπτεν Κερκ των Star Trek, της νέας εποχής. Στην Πρώτη – που λέει ο λόγος – Αποστολή, συναντάμε τον Ράιαν, πιο νέο από ποτέ, να τα βάζει (ξανά) με Ρώσους κακούς και να σώζει το πρεστίζ της αμαρτωλής υπηρεσίας του, των ΗΠΑ και κατ’ επέκταση, όλου του δυτικού κόσμου. Ο Κένεθ Μπράνα σκηνοθετεί ένα τεχνο-θρίλερ, με το νέο, αλά Μπορν και αλά Skyfall στιλάκι. Παραδόξως, επίσης για λόγους εκμοντερνισμού, μεγάλο μέρος της δράσης, συμβαίνει στον χώρο του διαδικτύου. Ο Κέβιν Κόστνερ παίζει τον μέντορα και συνεργάτη του Ράιαν στην υπηρεσία. Ο Κένεθ Μπράνα κρατάει τον ρόλο του Ρώσου Κακού και σκηνοθετεί, ενώ η Κίρα Νάιτλι καλομαθημένη σε δράματα εποχής, μοιάζει να βαριέται. Αν σας άρεσαν τα προηγούμενα, θα σας αρέσει σίγουρα κι αυτό.

info: Τζακ Ράιαν: Πρώτη Αποστολή (Jack Ryan: Shadow Recruit). Περιπέτεια. ΗΠΑ - Ρωσία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Κένεθ Μπράνα. Παίζουν: Κρις Πάιν, Κέβιν Κόστνερ, Κίρα Νάιτλι, Κένεθ Μπράνα, Άλεκ Ούτγκοφ. Διανομή: UIP.




Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά: Μετά από είκοσι χρόνια επιτυχημένης παρουσίας στην πρωινή ζώνη της τηλεόρασης, σε μια προσπάθεια να τονώσει τη δημοτικότητά του, ο γνωστός παρουσιαστής Αντώνης Παρασκευάς (Χρήστος Στέργιογλου), σκηνοθετεί ο ίδιος την «απαγωγή» του. Αποσύρεται σʼ ένα εγκαταλειμμένο ξενοδοχείο απʼ όπου παρακολουθεί, μέσα από τις πολλές ανοιχτές τηλεοράσεις και τις πρωινές εκπομπές, τις εξελίξεις σχετικά με τη μυστηριώδη εξαφάνισή του. Μετά από μια μεγάλη πορεία με συμμετοχές (στο φόρουμ του φεστιβάλ Βερολίνου) και βραβεύσεις (Κάρλοβι Βάρι, Θεσσαλονίκη) η αλληγορική, πρώτη ταινία της Ελένης Ψύκου, φτάνει επιτέλους και στις οθόνες της χώρας παραγωγής της. Συνδυάζοντας τη μαύρη κωμωδία, το δράμα, τη στιλιζαρισμένη δραματοποίηση και τα μουσικά ιντερλούδια, η Ψύκου δημιουργεί μια αποπνικτική ατμόσφαιρα εγκατάλειψης. Πρωτότυπη, χιουμοριστική, γεμάτη από ευφυείς ιδέες κι ένα ρεσιτάλ ηθοποιίας, από τον Χρήστο Στέργιογλου, ελπίζουμε να καταφέρει να βρει από το ελληνικό κοινό, την ανταπόκριση την οποία της αξίζει. Εξαιρετική και η μουσική του Felizol: διασκευάζει μαζί με τον The Boy, το Me Olvide De Vivir του Χούλιο Ιγκλέσιας, με τον Στέργιογλου στα φωνητικά.

Ιnfo: Η Αιώνια Επιστροφή του Αντώνη Παρασκευά. Δραματική Κωμωδία. Ελλάδα - Τσεχία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Ελένη Ψύκου. Παίζουν: Χρ. Στέργιογλου, Μ. Καλλιμάνη, Γ. Σουξές, Θεοδ. Τζήμου, Σύλλας Τζουμέρκας, Λ. Γιάκα, Βασ. Δημητρούλιας. Διανομή: Feelgood Enter.




Η Εκδίκηση του Έντερ: Οι στρατιωτικές αρχές μιας μελλοντική παγκόσμιας κυβέρνησης, αναζητούν ανάμεσα στους προικισμένους νέους και νέες της εποχής τους, εκείνον ή εκείνη που θα ηγηθεί στον πόλεμο ενάντια στην εξωγήινη φυλή των Φόρμικς, οι οποίοι αρκετά χρόνια πριν, είχαν κοντέψει ν΄αφανίσουν το ανθρώπινο είδος. Μετά από αμφισβητήσεις και σκληρές δοκιμασίες, αυτός που αναζητούν, θα βρεθεί στο πρόσωπο του μικρού Έντερ, ενός πανέξυπνου, όσο και απρόβλεπτου αγοριού, με τάση να αμφισβητεί τις εντολές των ανωτέρων του. Όταν το τελικό «παιχνίδι» προσομοίωσης αφανισμού του εχθρού, αποδειχτεί κάτι περισσότερο από άσκηση επί οθόνης, ο μικρός «ήρωας», συνειδητοποιεί ότι έχει πέσει θύμα των επιθυμιών και της φιλοδοξίας, της δικής του αλλά και των ανωτέρων του. Η αντίδρασή του, θα είναι άμεση.

Βασισμένη σ’ ένα εφηβικό best seller, η ταινία, ξεκινά σαν ένας Harry Potter της διαστημικής εποχής, για να εξελιχθεί, στο μεγαλύτερο μέρος της, σ’ ένα φασιστικής ιδεολογίας, μιλιταριστικό μανιφέστο, το οποίο, ομολογουμένως, μας τρόμαξε. Ευτυχώς, στην ανατρεπτική κατάληξή του, ένα μεγάλο μέρος των φόβων μας διαψεύστηκαν. Ο, κατά τα άλλα, ομοφοβικός όπως πληροφορηθήκαμε, συγγραφέας του βιβλίου, ασκεί κριτική, στην πρακτική των προληπτικών πολέμων της αμερικάνικης αυτοκρατορίας, όμως δεν αμφιβάλει καθόλου για την αποτελεσματικότητα των απάνθρωπων μεθόδων της στρατιωτικής πρακτικής. Δεν θα βιαστούμε να βγάλουμε άλλα συμπεράσματα μια και τούτο είναι το πρώτο μέρος μιας πιθανής τριλογίας και το τέλος του εδώ, βρίσκει τον Έντερ, απέναντι από τους μιλιταριστές ομοίους του. Ο λευκός, Νοτιοαφρικανός σκηνοθέτης της, Γκάβιν Χουντ (Γούλφεριν, Rendition, Tsotsi), έχει κάνει θαύματα, στη σκηνοθεσία. Συνδυάζει την α λα Gravity, εναέρια χορογραφία με τα τελειότερα, τελευταίας κοπής, ψηφιακά ή άλλα, ειδικά εφέ. Η οπτική γοητεία της ταινίας είναι ακαταμάχητη, πράγμα που βρίσκαμε εξωφρενικό, όσο πιστεύαμε ότι η ταινία προμοτάρει τον φασιστικό μιλιταρισμό. Απίστευτα καλός και ο μικρός Βρετανός, Άσα Μπάτερφιλντ (Hugo), στον κεντρικό ρόλο. Όλο το καστ των μικρών είναι απίστευτα καλό. Εν αναμονή, για τελικά συμπεράσματα.

Ιnfo: Η Εκδίκηση του Έντερ (Ender’s Game). Περιπέτεια φαντασίας. ΗΠΑ 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Γκάβν Χουντ. Παίζουν: Άσα Μπάτερφιλντ, Χάρισον Φορντ, Μπεν Κίνγκσλεϊ,  Βαϊόλα Ντέιβις, Άμπιγκεϊλ Μπρέσλινγκ, Χέιλι Στάινφελντ, Άραμις Νάιτ. Διανομή: Feelgood Entert.




Η Κλέφτρα των Βιβλίων: Ο Χάροντας, αυτοπροσώπως, μας εξιστορεί τα παιδικά χρόνια της Λίζελ, η οποία στην Γερμανία, λίγο πριν από τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, αγράμματη και φοβισμένη, αλλά γεμάτη πείσμα για ζωή, θα βρεθεί στο φτωχικό σπίτι των Χούμπερμαν. Με την υποστήριξη της νέας της οικογένειας και του Μαξ, ενός νεαρού Εβραίου πρόσφυγα που η οικογένειά κρύβει στο σπίτι της, η Λίζελ μαθαίνει σιγά-σιγά να διαβάζει. Για την Λίζελ και τον Μαξ, η δύναμη των λέξεων και της φαντασίας είναι ο μοναδικός τρόπος διαφυγής από την ταραχώδη κατάσταση που επικρατεί. Παρέα με τον φίλο και γειτονόπουλο της, Ρούντι, θα διακινδυνεύσουν ουκ ολίγες φορές, αλλά ο Μεγάλος Θεριστής, έχει τα δικά του σχέδια γι’ αυτούς, τον Μαξ, τους γονείς τους, και τους κατοίκους της φτωχής γειτονιάς, της οδού Παραδείσου.

Βασισμένη και αυτή, σ’ ένα εντελώς άλλου, από αυτό του Ender’s Game, είδους εφηβικού best seller, Η Κλέφτρα των Βιβλίων, είναι μια ταινία που μας προβλημάτισε, για εντελώς άλλους λόγους. Δεν έχουμε διαβάσει το μυθιστόρημα του Αυστραλού, γερμανικής καταγωγής, Μάρκους Τσούζακ, βλέποντας όμως την ταινία, το φανταζόμαστε σαν κάτι που μοιάζει με το Ο Κόσμος της Σοφίας, που σαν σκοπό του έχει, να παροτρύνει τους εφήβους να διαβάσουν κλασική, παγκόσμια λογοτεχνία. Η «παραβολή» του, που πιθανόν να «πείθει» στο κείμενο, δεν λειτουργεί και τόσο αποτελεσματικά και στην οθόνη. Δεν είναι αρκετά ρεαλιστική για τους μεγάλους, αλλά ούτε και αρκετά μαγική για τους νεότερους. Στα όρια της ευρωπουτίγκας (ταινίας με διεθνές καστ που μιλάει αγγλικά με την προφορά της εκάστοτε καταγωγής του), βάζει τους ηθοποιούς της να μιλάνε αγγλικά με γερμανική προφορά, πετώντας κάθε τόσο και μια λέξη στα γερμανικά, Αυτή η σύμβαση, σώζεται χάρη στο έμπειρο και εκλεκτό της καστ, αλλά ηχεί περίεργα στα εκπαιδευμένα αυτιά μέρους του κοινού. Η ακαδημαϊκή σκηνοθεσία του τηλεοπτικού Μπράιαν Πέρσιφαλ (Downton Abbey), δε βοηθάει καθόλου, το προβληματικό σενάριο. Δεν είναι κακή, θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερη, στα κατάλληλα χέρια. Υποψηφιότητα στα Όσκαρ μουσικής, για τον περίφημο κύριο Τζον Γουίλιαμς.

Info: Η Κλέφτρα των Βιβλίων (The Book Thief). Κοινωνική -Δραματική. ΗΠΑ - Γερμανία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Μπράιαν Πέρσιφαλ. Παίζουν: Τζέφρι Ρας, Έμιλι Γουότσον,  Σοφί Νέλισε, Νίκο Λίερς, Μπεν Σνέτσερ. Διανομή: Odeon.




Αθηνά Εκ Του Μηδενός: Η εκ του μηδενός κατασκευή ενός παραδοσιακού ελληνικού ιστιοπλοϊκού σκάφους, από την σύλληψη της ιδέας, μέχρι το πρώτο του θαλασσινό ταξίδι, είναι το θέμα του μεσαίου μήκους ντοκιμαντέρ, του Φοίβου Κοντογιάννη. Με μία ταινία μικρού μήκους στη φιλμογραφία του (Φιλίζι), ο νεαρός σκηνοθέτης, έχει δουλέψει σαν βοηθός, σ’ έναν μεγάλο αριθμό από ελληνικές (Το Μικρό Ψάρι, Αν, Απ’ τα Κόκκαλα Βγαλμένα, Ένας Ήρωας στη Ρώμη) και ξένες (Τα Δύο Πρόσωπα του Ιανουαρίου, Dead Europe, Immaturi – il Viaggio) παραγωγές, αλλά και σαν ηθοποιός, στο Ταγκό των Χριστουγέννων. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια, σε συνεργασία με τον αρχιτέκτονα Κώστα Γουζέλη (συμπαραγωγό της σειράς ντοκιμαντέρ της ΝΕΤ, Αιγαίο, Νυν και Αει του 2002), έγραψαν και ετοίμασαν, το Athena Ex Nihilo, για τη σταδιακή, κομμάτι-κομμάτι, κατασκευή της ιστιοφόρας μπρατσέρας, απλώνοντας σε 53 λεπτά όχι μόνο τη διαδικασία του χτισίματος ενός ζωντανού μνημείου που κρατάει ρίζες απʼ τους αρχαίους χρόνους, αλλά και το μέγεθος του κενού που αφήνει πίσω της, μια τέχνη και μια διαδικασία που χάνεται.

Info: Athena Ex Nihilo (Αθηνά Εκ Του Μηδενός). Ντοκιμαντέρ, 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 23 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Φοίβος Κοντογιάννης. Αποκλειστικά στο ΤΡΙΑΝΟΝ.





εμφάνιση σχολίων