1
1
σχόλια
637
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ

Ο Αλμοδόβαρ ξανα-προσγειώνεται στην κωμωδία

ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ
21 Μαρτίου 2013
Μετά από μία μακροχρόνια βόλτα σε περισσότερο («Το Δέρμα που Κατοικώ», «Σπασμένες Αγκαλιές», «Κακή Εκπαίδευση», «Μίλα της», «Καυτή Σάρκα») ή λιγότερο σκοτεινά μονοπάτια («Γύρνα Πίσω», «Το Μυστικό μου Λουλούδι»), ο Πέδρο Αλμοδόβαρ κάνει μια απότομη στροφή προς τα πίσω, στη δεύτερη εποχή των κωμωδιών του («Γυναίκες στα Πρόθυρα Νευρικής Κρίσης», «Δέσε με»), αυτών που τον έκαναν διάσημο σε όλο τον κόσμο. Πιάνοντάς μας κυριολεκτικά στον ύπνο (η ταινία κυκλοφόρησε στην Ισπανία μόλις πριν από δύο εβδομάδες), η έκπληξή μας ήταν μάλλον ευχάριστη. Οι κριτικοί έβγαλαν τα φτυάρια, αλλά οι φαν του Πέδρο, ιδιαίτερα οι παλαιότεροι, θα το ευχαριστηθούν με την καρδιά τους. Το στόρι είναι από αυτά που μόνο αυτός θα μπορούσε να είχε γράψει και κυρίως από αυτά που μόνο αυτός θα μπορούσε να σκηνοθετήσει έτσι, ώστε να του δώσει υπόσταση μέσα από τα όσα εξωφρενικά συμβαίνουν.

Έχουμε και λέμε: Η ταινία ξεκινά στο αεροδρόμιο της Μαδρίτης, όπου μια αστοχία σχετικά με τις αποσκευές ενός ζευγαριού που εργάζεται εκεί δημιουργεί μια σειρά προβλημάτων στο τζετ της Peninsula Airways, που πρόκειται να αναχωρήσει με προορισμό την Πόλη του Μεξικό. Στους ρόλους του ζευγαριού, ο Αντόνιο Μπαντέρας και η Πενέλοπε Κρουζ, σε μια πολύ σύντομη cameo εμφάνιση. Μετά την απογείωση όμως, εμφανίζεται και βλάβη στο σύστημα προσγείωσης του αεροσκάφους και οι αρχές αποφασίζουν να το βάλουν να κάνει βόλτες γύρω από το αεροδρόμιο μέχρι να βρεθεί μια λύση. Οι (αποκλειστικά) άνδρες αεροσυνοδοί παίρνουν την πρωτοβουλία να ναρκώσουν τους επιβάτες της τρίτης θέσης για να έχουν περισσότερο χρόνο να ασχοληθούν με αυτούς στη business class, ώστε να αποφευχθεί ο πανικός.

Ανάμεσα στους επιβάτες υπάρχουν: ένα (σεξουαλικά) παρθένο μέντιουμ (Λόλα Ντουένιας), μια πόρνη πολυτελείας (Σεσίλια Ροθ), η οποία ως dominatrix εξυπηρετεί τα βίτσια επιφανών ισπανών και μεξικανών πολιτικών, ένας διάσημος σταρ τηλεοπτικών «σαπουνιών» (Γκιγιέρμο Τολέδο), ένας μεξικανός εκτελεστής της μαφίας (Χοσέ Μαρία Γιάζπικ), ένα όμορφο, νεαρό, παντρεμένο ζευγάρι, ένας απατεώνας και διάφοροι άλλοι. Μία επίσκεψη του μέντιουμ στο πιλοτήριο θα είναι αρκετή για να «συναισθανθεί» την κρυφή έως εκείνη την ώρα -γι’ αυτήν και τους υπόλοιπους επιβάτες- αίσθηση του κινδύνου. Ακολουθεί πανικός και οι συνοδοί αποφασίζουν να τους ποτίσουν (πίνοντας και οι ίδιοι) μεγάλες ποσότητες τεκίλα, ένα μεσκαλινούχο κοκτέιλ δυναμίτη με το όνομα Βαλέντσια, αλλά και να τους παρουσιάσουν ένα lip-synched νούμερο που έχουν προβάρει, τραγουδώντας τους το I’m so Excited! των Pointer Sisters. Όταν θα είναι πλέον όλοι ντίρλα, οι σεξουαλικοί φραγμοί θα πέσουν, κι εκμεταλλευόμενοι το γεγονός ότι πιθανόν να ζουν τις τελευταίες τους στιγμές, θα επιδοθούν σε ένα ξεκαρδιστικό όργιο. Ακόμα και το μέντιουμ θα χάσει την παρθενιά του, διαλέγοντας κάποιον από τους ναρκωμένους της οικονομικής θέσης.

Στο νου μάς έρχονται τα αμερικανικά airports (“Airport”, “Airport 1975”, “Airport ‘77”) των ’70s, αλλά κυρίως οι παρωδίες τους, τα “Airplane”, διαποτισμένα όμως με το σαρκαστικό, queer, camp χιούμορ των παλιών ταινιών του Αλμοδόβαρ. Η παραγωγή είναι φτηνή και της φαίνεται, αλλά αυτό προσδίδει περισσότερη αυθεντικότητα στο όλο εγχείρημα. Η «κακογουστιά» εδώ είναι αισθητική πρόταση και όσοι δεν έχουν παρακολουθήσει τον σκηνοθέτη από το underground ξεκίνημά του ως το πιο γνωστό enfant terrible του κινήματος της Movida (το Νέο Κύμα της μεταδικτατορικής σκηνής της Μαδρίτης, που συμπεριλάμβανε όλων των ειδών τις τέχνες), ίσως πέσουν κάτω από τα καλλιτεχνικά τους συννεφάκια.

Και ναι, οι αναφορές στη σημερινή κατάσταση της Ισπανίας ίσως να μοιάζουν αφελείς (βλέπε ναρκωμένη οικονομική θέση) ή όχι αρκετές, αλλά η πολιτική στις ταινίες του Πέδρο τίθεται πάντα με πλάγιο τρόπο κι έχει να κάνει με τη σεξουαλική ταυτότητα και με την έννοια του φύλλου (γένους). Εμείς τη βρήκαμε απολαυστική και μας έφτιαξε το κέφι. Σ’ ευχαριστούμε, Πέδρο. Το είχαμε ανάγκη.


Info: «Δεν Κρατιέμαι» (Los Amantes Pasajeros - I’m so Excited) -Κωμωδία. Ισπανία 2013. Πρεμιέρα: Πέμπτη 21 Μαρτίου. Σκηνοθεσία-Σενάριο: Πέδρο Αλμοδόβαρ. Παίζουν: Χαβιέ Καμάρα, Κάρλος Αρέχες, Ραούλ Αρεβάγιο, Αντόνιο ντε λα Τόρε, Χιούγκο Σίλβα, Σεσίλια Ροθ, Λόλα Ντουένιας, Γκιγιέρμο Τολέδο, Χοσέ Μαρία Γιάπζικ, Αντόνιο Μπαντέρας, Πενέλοπε Κρουζ. Διανομή: ΟDEON



εμφάνιση σχολίων