Λέει ο ίδιος ο Ρακίνας: «Το ύστατο χαίρε της Βερενίκης προς τον Τίτο και η επώδυνη απόφασή της να τον εγκαταλείψει είναι ό,τι πιο τραγικό... Δεν χρειάζονται αίματα και νεκροί σε μια τραγωδία. Αρκεί η δράση να έχει μέγεθος, οι χαρακτήρες να είναι ηρωικοί, τα πάθη φλογερά και παντού το κείμενο να αποπνέει εκείνη τη θλίψη τη μεγαλειώδη που συνιστά και όλη τη χάρη της τραγωδίας».
«Εισερχόμαστε σε ό,τι παραμένει κρυμμένο από το δέρμα» -Ρομέο Καστελούτσι
Λέει ο Καστελούτσι στο σκηνοθετικό του σημείωμα: «Ο Ρακίνας είναι σύγχρονος ακριβώς λόγω της διαχρονικότητάς του. Το αλεξανδρινό μέτρο των στίχων του είναι η παγωμένη μορφή ενός οράματος για την ανθρωπότητα σε παράλυση εξαιτίας ενός τραγικού αδιεξόδου στα συναισθήματά της και μιας δυσλειτουργίας της γλώσσας… H ιλιγγιώδης γραφή του Ρακίνα με έχει σημαδέψει βαθιά, με τον τρόπο που συγχωνεύει την ελληνική και τη χριστιανική κουλτούρα.»
«Πραγματικά εισερχόμαστε στο αληθινό, στο σκοτάδι του σώματος, σε ό,τι παραμένει κρυμμένο από το δέρμα… Η παιδεία και η αγνότητα σηματοδοτούν τα όρια μιας ερωτικής νοσηρότητας που συνθλίβει τα σώματα: η βία είναι πλέον ενδοκρινική και τα φρένα είναι πιο ισχυρά από το γκάζι. Αυτή η ενέργεια δεν εκρήγνυται, καθώς συγκρατείται από ένα σώμα που δεν έχει πια λόγια. Για αυτό και η Βερενίκη είναι ίσως η πιο ακίνητη, στατική και ανησυχαστική “τραγωδία” που έχει συλληφθεί ποτέ. Κι όμως, μας φέρνει δάκρυα στα μάτια, γιατί στη Βερενίκη –θα μπορούσε να πει κανείς – "είμαι εγώ"».
«Η Ιζαμπέλ Ιπέρ, η μετουσίωση της Υποκριτικής τέχνης στο Δυτικό θέατρο. Είναι η ηθοποιός, αλλά και ο ηθοποιός, εξ ορισμού – είναι το Θέατρο αυτό καθαυτό, το οποίο εκδηλώνεται μέσα της ακόμα και πριν από το νόημα που φέρει. Επί σκηνής, σαν απλανές άστρο, μία και μόνο ηθοποιός ενσαρκώνει τη Βερενίκη:
Σχεδόν όλοι οι ήχοι σε αυτή την παράσταση –είτε ακούγονται είτε όχι– παράγονται από τη δική της φωνή, επεξεργασμένοι από τον καλλιτέχνη ήχου Scott Gibbons».
Περισσότερα για τον Ρομέο Καστελούτσι
Γεννημένος στην Τσεζένα της Ιταλίας το 1960. Θεατρικός σκηνοθέτης αλλά και σκηνογράφος, φωτιστής και ενδυματολόγος έγινε παγκοσμίως γνωστός για τη δημιουργία ενός θεάτρου που βασίζεται στην ολότητα των τεχνών. Αμφισβητεί την πρωτοκαθεδρία της λογοτεχνίας, συνιστώντας μια σύνθετη και ανοιχτή μορφή τέχνης· πρόκειται για ένα θέατρο φτιαγμένο από εικόνες, οι οποίες εκφράζονται σε μια γλώσσα τόσο κατανοητή όσο η μουσική, η γλυπτική, η ζωγραφική ή η αρχιτεκτονική. Έργα του φιλοξενούνται συστηματικά στις πιο διάσημες διεθνείς σκηνές, σε περισσότερες από εξήντα χώρες στις πέντε ηπείρους. Στην πορεία του έχει αποσπάσει σημαντικά βραβεία και διακρίσεις. Ήταν Grand Invité στην Triennale του Μιλάνου για το διάστημα 2021-2024. Το 2023 ξεκίνησε τη δημιουργία της τετραλογίας του Ρίχαρντ Βάγκνερ «Το δαχτυλίδι των Νιμπελούγκεν» στο La Monnaie των Βρυξελλών. Το 2024 ξεκίνησε να δουλεύει τη «Βερενίκη» του Ρακίνα για το ίδιο θέατρο.
Βερενίκη: Στέγη, Λεωφόρος Συγγρού 107, Λεωφόρος Συγγρού 107, Αθήνα, Κεντρική Σκηνή. Από 26 έως 30 Μαρτίου 2025, Τετ – Σάβ, 20:30 - Κυριακή, 14:00. Διάρκεια: 1 ώρα και 30 λεπτά. Η παράσταση παίζεται στα γαλλικά με ελληνικούς και αγγλικούς υπέρτιτλους, περιλαμβάνει γυμνό και δυνατή ένταση μουσικής. Κανονικό Εισιτήρια: 10 - 60 €. Περισσότερα για εισιτήρια δείτε εκεί