6
1
σχόλια
1786
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR
27 Μαρτίου 2024
ΤΟ ΑΓΟΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ: Τον Ιούνιο του 1858, μετά από την μαρτυρία μιας καμαριέρας πως είχε βαφτίσει κρυφά το 6χρονο αγόρι μιας εβραϊκής οικογένειας για την οποία δούλευε όταν αυτό ήταν μωρό και κινδύνευε να πεθάνει, οι εκκλησιαστικές αρχές της Μπολόνια, παίρνουν το παιδί από την οικογένεια και το στέλνουν στη Ρώμη για να μεγαλώσει ως χριστιανός διάκονος στην αγκαλιά της καθολικής εκκλησίας. Οι γονείς του θα τον διεκδικήσουν και η υπόθεσή τους θα γίνει γνωστή σε ολόκληρη την υφήλιο, όμως ο Πάπας Πίος ΙΧ, θα αναλάβει προσωπικά την περίπτωση του μικρού Εντγκάρντο, κάνοντας κατάχρηση της "Θεϊκής" του εξουσίας και του δόγματος περί "non possumus" (δεν γίνεται αλλιώς). Η δίκη που θα γίνει μετά την ένωση της Μπολόνια με την υπόλοιπη ιταλική συνομοσπονδία δεν θα φέρει αποτέλεσμα και ένας από τους αδελφούς του μικρού Εντγκάρντο, 12 χρόνια αργότερα, όταν το Παπικό Κράτος προσαρτάται στην Ιταλία, ως αξιωματικός του απελευθερωτικού στρατού καταφέρνει να τον συναντήσει.

Ο 85χρονος Μάρκο Μπελόκιο (Ο Προδότης, Γροθιές στις Τσέπες), παραμένει ένας από τους δημιουργικότερους σκηνοθέτες του Ιταλικού Κινηματογράφου, αποδεικνύοντας συνεχώς το ασίγαστο ταλέντο και την μαεστρία του (για να χρησιμοποιήσουμε και μια ιταλική/λατινική μεν, ινδοευρωπαϊκής καταγωγής λέξη). Εδώ μεταφέρει στο σινεμά μια πραγματική ιστορία μέσα στα πλαίσια του μεγάλου (με την έννοια του οπερατικού), σινεμά το οποίο έχουν τιμήσει διαχρονικά σχεδόν όλοι οι συμπατριώτες του σκηνοθέτες και παρόλο που η αφήγηση εξελίσσεται ως επί το πλείστον εντός κλειστών χώρων, είναι το σετάρισμα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και η χρήση του επικού μουσικού σκορ του Φάμπιο Μάσιμο Καπογκρόσο με ένα εκκωφαντικό "παραπέτασμα" εγχόρδων, που δίνουν το απαραίτητο δραματικό μεγαλείο.

Πρόκειται για μια επίθεση στον Παπισμό και στην καθολική εκκλησία από έναν άθεο σκηνοθέτη που στην παρούσα φάση, αφήνει εκτός κριτικής την εβραϊκή θεολογία που εδώ είναι το θύμα της χριστιανικής μισαλλοδοξίας και των μύθων που είχε διασπείρει διαχρονικά μέσα στους αιώνες. Ο ένθεος, αλλά και ο άθεος θεατής δεν μπορεί παρά να ανατριχιάσει, τουλάχιστον, με τους απάνθρωπους μηχανισμούς της "αφομοίωσης" και πρέπει να σημειωθεί πως είναι εκπληκτικές οι ομοιότητες στην αντιμετώπιση του Εσταυρωμένου Ιησού από τον μικρό Εντγκάρντο, με το αβορίγινας καταγωγής «Νέο Αγόρι» της ταινίας του Γουόργουικ Θόρντον που είδαμε την προηγούμενη εβδομάδα. Εκπληκτικός ο μικρός Ενέα Σάλα όπως και ολόκληρο το υπόλοιπο καστ, σε μια επική δημιουργία που πρέπει κάποιος οπωσδήποτε να δει στην μεγάλη οθόνη μιας κινηματογραφικής αίθουσας.

Info: Το Αγόρι του Θεού (Rapito/Kidnapped). Ιστορική Δραματική Εποχής. Ιταλία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μάρκο Μπελόκιο. Παίζουν: Πάολο Πιερομπόν, Φάουστο Ρούσο Αλέζι, Μπάρμπαρα Ρόνκι, Ενέα Σάλα, Λεονάρντο Μαλτέζε, Φίλιπο Τίμι, Φαμπρίτσιο Γκιφούνι. Διανομή: Rosebud 21. 



Η ΧΙΜΑΙΡΑ: Έχοντας μόλις βγει από τη φυλακή, ο αρχαιολόγος Άρθουρ συνεχίζει να ψάχνει την χαμένη του αγάπη, τη Μπενιαμίνα. Ο Άρθουρ θα επανασυνδεθεί με τη συμμορία των τομπαρόλι, τυμβωρύχων που μαζί λεηλατούν ετρουσκικούς τάφους και συγκεντρώνουν τους αρχαίους θησαυρούς τους. Η ικανότητά του είναι να τους εντοπίζει, η ικανότητά τους είναι να τους λεηλατούν. Όμως ο στόχος τους διαφέρει. Εκείνοι θέλουν τα χρήματα – ο Άρθουρ θέλει τη Μπενιαμίνα. Ό,τι κι αν πρέπει να κάνει για να ενωθεί ξανά μαζί της.

Ανάμεσα στον κόσμο των ζωντανών και των νεκρών, του τσιμέντου της πόλης και του πράσινου της φύσης, μια ομάδα αρχαιολόγων έρχεται αντιμέτωπη με τους κύκλους της μαύρης αγοράς αρχαιοτήτων κινείται η καινούργια ταινία της αγαπημένης μας Αλίτσε Ρορβάχερ (Ευτυχισμένος Λάζαρος), που συμμετείχε στο περασμένο Φεστιβάλ των Καννών και η οποία βασίζεται σε ιστορίες που αφορούν την γενέτειρά της, το Fiesole της Τοσκάνης. Πρωταγωνιστεί ο Βρετανός Τζος Ο' Κόνορ (Του Θεού η Χώρα, Οι Ντάρελς).

Info: Η Χίμαιρα (La Chimera). Φαντασίας. Ιταλία, Γαλλία, Ελβετία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Αλίτσε Ρορβάχερ. Παίζουν: Τζος Ο' Κόνορ, Κάρολ Ντουάρτε, Βιντζέντζο Νεμολάτο, Αλμπα Ρορβάχερ, Ισαμπέλα Ροσελίνι. Διανομή: Cinobo. 



ΑΔΕΣΠΟΤΑ ΚΟΡΜΙΑ: Το φιλμ ακολουθεί την ιστορία τεσσάρων γυναικών, αναζητώντας την έννοια της αυτοδιάθεσης στη σύγχρονη ευρωπαϊκή πραγματικότητα. Η Ρόμπιν από την Μάλτα είναι έγκυος, αλλά δεν θέλει να γίνει μητέρα. Επειδή η έκτρωση είναι απαγορευμένη στην Μάλτα ταξιδεύει ως την Ιταλία για να την πραγματοποιήσει. Η Κατερίνα και η Γκάια από την Ιταλία θέλουν να μείνουν έγκυες, αλλά δεν μπορουν. Ταξιδεύουν ως την Ελλάδα που σε αντίθεση με την πατρίδα τους, η εξωσωματική γονιμοποίηση επιτρέπεται. Η Κική που είναι μια με πολλαπλή αναπηρία Ελληνίδα γυναίκα, θέλει απλώς να πεθάνει με αξιοπρέπεια. Η Αναστασία από την Κρήτη, μετά από τον μαρτυρικό θάνατο της μητέρας της από καρκίνο, ταξιδεύει στην Ελβετία για να παρακολουθήσει τη διαδικασία προς την ευθανασία που εκεί επιτρέπεται στους σε τερματικό στάδιο ασθενείς. Τα «Αδέσποτα Κορμιά» εξερευνούν τη σωματική αυτονομία σε μια Ευρώπη που επιτρέπεται να ταξιδέψεις, να εργαστείς και να καταναλώσεις ελεύθερα, αλλά όχι πάντα να ζήσεις ή να πεθάνεις όπως επιθυμείς.

Το ντοκιμαντέρ της Ελίνας Ψύκου που "τάραξε τα νερά" για τους λάθος λόγους (και από αυτούς που δεν το είχαν δει), στο πρόσφατο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, είναι μια συνταρακτική δημιουργία η οποία άξιζε πολύ περισσότερα βραβεία από εκείνο της Διεθνούς Αμνηστίας. Το φιλμ δεν είναι μια ταινία καταγγελίας μιας σειράς πρακτικών, ούτε ακριβώς στρατευμένο όπως το κατηγόρησαν συντηρητικοί κύκλοι κρίνοντάς το μονάχα από την επίμαχη αφίσα που λανθασμένα για εμάς έστρεψε το ενδιαφέρον του κόσμου προς μία διαφορετική κατεύθυνση. Οι 4 ιστορίες του που εξελίσσονται παράλληλα, εξετάζουν διεξοδικά και την αντίθετη άποψη με συναισθηματικά και οπτικά δύσκολες σκηνές, όπως το νεκροταφείο εμβρύων, την αφήγηση της Ελβετίδας ιατρού για την διαδικασία της άμβλωσης, την σκηνή της ευθανασίας στην οποία δεν αντέξαμε και κλείσαμε τα μάτια μας. Εκείνο που αποτελεί όμως το κεντρικό στοιχείο της αφήγησης είναι το γυναικείο κορμί και η αυτοδιάθεσή του σε μία πατριαρχικά δομημένη κοινωνία που όσο προοδευτική και αν πιστεύει ή υποκρίνεται πως είναι, του επιφυλάσει πάντοτε μια “άλλου είδους” μεταχείριση. Με εξαιρετικά μονταρισμένη από τον Νίκο Βαβούρη, πολυποίκιλη και κλιμακούμενη αφηγηματική δομή, χιούμορ, συγκίνηση και υποδειγματικά αποστασιοποιημένη και "αφανή" σκηνοθεσία, η δημιουργία της Ελίνας Ψύκου είναι μια από τις σημαντικότερες δημιουργίες του σύγχρονου ελληνικού ντοκιμαντέρ και κινηματογράφου γενικότερα.

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στον Δαναό της οδού Κηφισίας. Την Πέμπτη 28/2 μετά την προβολή των 20:00, θα ακολουθήσει συζήτηση με την Ελίνα Ψύκου. Την Τρίτη 2/4 μετά την προβολή των 17:50 θα ακολουθήσει συζήτηση με την Ελίνα Ψύκου και την δικηγόρο Κλειώ Παπαπαντολέων. Την Τετάρτη 3/4 μετά την προβολή των 17:50 θα ακολουθήσει συζήτηση με την Ελίνα Ψύκου και τον κριτικό κινηματογράφου του Luben, Αλέξανδρο Παπαγεωργίου (Alexander Platz). Θα πραγματοποιηθούν προβολές και στο Ρέθυμνο (6/4) και στην Πάτρα (9 & 10/4).

Info: Αδέσποτα Κορμιά (Stray Bodies). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, Ελβετία, Ιταλία, Βουλγαρία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ελίνα Ψύκου. Φωτογραφία: Νίκος Καρανικόλας. Μοντάζ: Νίκος Βαβούρης. Διανομή: CineDoc. 



ΓΚΟΤΖΙΛΑ x ΚΟΝΓΚ: Η ΝΕΑ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ: Αυτήν τη φορά, τα γιγαντιαία πλάσματα Γκοτζίλα και Κονγκ έρχονται αντιμέτωπα με μια πρωτοφανή κολοσσιαία απειλή, καθώς εξερευνάται η προέλευση των Τιτάνων και το μυστήριο πίσω από τη Νήσο του Κρανίου.

Το κινηματογραφικό Monsterverse της Legendary Pictures συνεχίζεται και πάλι σε σκηνοθεσία του Ανταμ Γουίνγκαρντ που είχε σκηνοθετήσει και την προηγούμενη ταινία της σειράς «Γκοτζίλα Εναντίον Κονγκ» το 2001.

Info: Γκοτζίλα x Κονγκ: Η Νέα Αυτοκρατορία (Godzilla x Kong: The New Empire). Φαντασίας. ΗΠΑ, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ανταμ Γουίνγκαρντ. Παίζουν: Ρεμπέκα Χολ, Μπράιαν Ταϊρί Χένρι, Νταν Στίβενς, Κέιλι Χοτλ, Αλεξ Φερνς, Φάλα Τσεν. Διανομή: Tanweer. 



BAGHEAD: Η ΜΑΓΙΣΣΑ ΤΩΝ ΝΕΚΡΩΝ: Μετά το θάνατο του αποξενωμένου πατέρα της, μια νεαρή γυναίκα κληρονομεί την ερειπωμένη παμπ του, η οποία είναι στοιχειωμένη απο μια οντότητα που κατοικεί στο υπόγειό της και έχει την ικανότητα να παίρνει τη μορφή των νεκρών συγγενών όσων ενδιαφέρονται να τους συναντήσουν ξανά. Αποφασίζει να αποδεχθεί την κληρονομιά και έναντι αμοιβής επιτρέπει σε έναν επίμονο νεαρό άντρα να έρθει σε επαφή με το ον, ώστε να επικοινωνήσει με την νεκρή γυναίκα του. Ωστόσο η πρωτοβουλία της οδηγείται σύντομα τρομακτικές συνέπειες.

Άλλη μια ταινία τρόμου που βασίζεται στην ιδέα της επικοινωνίας με τον κόσμο των νεκρών, όπως το πρόσφατο «Talk to Me» των Αυστραλών αδελφών Φιλίππου και άλλες, η οποία όπως διαβάζουμε βασίζεται σε ομώνυμη ταινία μικρού μήκους που είχε γυριστεί το 2017. Αν και προσπαθεί να απομακρυνθεί από τα αμερικανικά πρότυπα, θέλοντας να είναι αυθεντικά ατμοσφαιρική και τρομακτική, αποφεύγοντας τα συνεχή jumb scares σε μία προσπάθεια να γίνει μια εφιαλτική, φροϊδικων αναφορών βύθιση στο σκοτεινό, ένοχο και τρομακτικό υποσυνείδητο των (λιγοστών), χαρακτήρων της (επίσης σε κάποιες σκηνές φλερτάρει - όπως και το «Μίλα Μου» - και με την αλληγορία πάνω στον εθισμό), πολλά από όσα συμβαίνουν δεν έχουν λογική και δεν βγάζουν νόημα, ούτε στα ευρύτερα πλαίσια μιας ταινίας φαντασίας και τρόμου. Ίσως η μικρότερη εκδοχή της να ήταν καλύτερη και η επιλογή της να επεκταθεί σε 94 ολόκληρα λεπτά να ήταν ατυχής.

Info: Baghead Η Μάγισσα των Νεκρών (Baghead). Τρόμου. Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Αλμπέρτο Κορεδόρ. Παίζουν: Φρέγια Αλαν, Τζέρεμι Ιρβιν, Ρούμπι Πάρκερ. Διανομή: Spentzos Film. 



ΑΓΩΝΑΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΟΞΑ: Στις αρχές της δεκαετίας του '80, ο ανταγωνισμός μεταξύ Audi και Lancia, άρα κατ' επέκταση Γερμανίας και Ιταλίας, φτάνει στα άκρα κατά τη διάρκεια του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι, σε μια κούρσα "Δαβίδ εναντίον Γολιάθ" που έγραψε ιστορία.

Κινούμενη παράλληλα με το «Ferrari» του Μάικλ Μαν, η ταινία του Στέφανο Μαρντίνι είναι μία άτυπη βιογραφία του Τσέζαρε Φιόριο, υπεύθυνου για το αγωνιστικό κομμάτι της Lancia, ο οποίος χρησιμοποίησε κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσον, με μια μικρή υποστηρικτική ομάδα, για να ξεπεράσει στους αγώνες ράλι, την σχεδιαστική και κατασκευαστική υπεροχή των Γερμανών της Audi. Η διαφορά των αγώνων ταχύτητας από τα ράλι - μαθαίνουμε από την ταινία - είναι πως τα νικητήρια οχήματα των ράλι (σε αντίθεση με τα αγωνιστικά), απευθύνονται στην αγορά. Ανάμεσα στα ράλι που παρακολουθούμε υπάρχει και ένα Ράλι Ακρόπολις. Ο Ρικάρντο Σκαμάρτσιο (Παράδεισος στη Δύση, Μυστήριο στη Βενετία), που υποδύεται τον Φιόριο και συνυπογράφει το σενάριο και την παραγωγή, είναι το κεντρικό πρόσωπο και ο πιο ολοκληρωμένος χαρακτήρας σε μια σειρά από - για δραματικούς λόγους ολίγον παραλλαγμένα - γεγονότα, που εξελίσσονται το 1982 και που τα οποία έχουν κυρίως εγκυκλοπαιδικό ενδιαφέρον. Είναι καλογυρισμένη όμως αφορά κυρίως τους λάτρεις των αυτοκινήτων, των ράλι και της ιστορίας τους.

Info: Αγώνας για τη Δόξα (2 Win/Race for Glory: Audi vs. Lancia). Βιογραφία. Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιρλανδία, 2024. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Στέφανο Μαρντίνι. Παίζουν: Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Φόλκερ Μπρουχ, Ντάνιελ Μπρουλ, Τζιόρτζιο Μοντανίνι, Κέιτι Κλάρκσον-Χιλ, Χέιλι Μπένετ, Τζιούλιο Μπρίζι. Διανομή: The Film Group. 



DOLLS OF DRESDEN: Η Άννα είναι μια νέα δημοσιογράφος ενός περιοδικού πόλης με προοδευτικές αντιλήψεις. Η Λοφίλια είναι μια body painting ζωγράφος από την Δρέσδη, που με τον αιρετικό τρόπο ζωής της και με την τέχνη της εντυπωσιάζει και προκαλεί. Η τυχαία συνάντηση των δύο γυναικών θα εξελιχθεί σύντομα σε μια έντονη και βαθιά σχέση, με απρόσμενες αποκαλύψεις.

Δραματική ταινία του Αλέξη Τσάφα για την σχέση δύο γυναικών και για την απελευθέρωση του γυναικείου σώματος σε έναν κόσμο που οικουμενικά και ιστορικά το έχει δαιμονοποιήσει. Κινείται σε δύο διαφορετικούς χρόνους και θίγει μεταξύ άλλων το ζήτημα της υιοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια.

Info: Dolls of Dresden. Κοινωνική Δραματική. Ελλάδα, Γερμανία, 2023. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 28 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Αλέξης Τσάφας. Παίζουν: Χριστίνα Σωτηρίου, Αλεξία Μπεζίκη, Γιώργος Γλάστρας, Σωτήρης Ψαλτίδης, Χέλγκα Βέρνερ, Πέτερ Μάινχαρντ, Καρλότα Μπέρε, Αρντ Σβέρινγκ-Σόνρεϊ, Aκύλλας Καραζήσης. Διανομή: Μικρόκοσμος.


Ακολουθήστε μας στο Instagram και στο Fb για να βλέπετε τα άρθρα που σας ενδιαφέρουν
εμφάνιση σχολίων