DOCTV.GR
25 Μαρτίου 2023
Το τρίπτυχο σύγχρονου χορού Human Nature ξεκινά ακριβώς από εκεί που σταμάτησε η προηγούμενη παραγωγή Human Behaviour και φέρνει τους χορευτές του συνόλου για μια ακόμη φορά αντιμέτωπους με τις ειδικές απαιτήσεις της μικρότερης κλίμακας και των σύγχρονων χορευτικών μορφών, αναδεικνύοντας παράλληλα τις ρυθμικές και αισθαντικές ποιότητες της μουσικής δημιουργίας τού σήμερα. Το νέο πρόγραμμα εξερευνά οικουμενικές όψεις της ανθρώπινης κατάστασης μέσω της διεθνούς γλώσσας του σώματος, συναρμόζοντας ταυτόχρονα τις βαρύνουσες καλλιτεχνικές υπογραφές δύο διεθνώς διακεκριμένων χορογράφων: του Χάρη Γκέκα στο έργο Έκλειψη και του Γκεντιάν Ντόντα στο έργο Ο λόφος, πάνω σε πρωτότυπη μουσική δύο αξιόλογων συμπατριωτών τους: του ανερχόμενου Αποστόλη Κουτσογιάννη, σε συνεργασία με το Oros Ensemble, και του εδραιωμένου Τσέζαρ Αλιάι. To τρίπτυχο συμπληρώνει η χορογραφία του Κωνσταντίνου Ρήγου Τραγούδια χωρίς λόγια πάνω σε μουσική του Δημήτρη Τερζάκη, συνδετικός κρίκος των Human Behaviour και Human Nature, στην πρώτη διά ζώσης ελληνική παρουσίασή του. Χορός: Χάρης Γκέκας, Γκεντιάν Ντόντα, Κωνσταντίνος Ρήγος.
Info: 12, 17, 18, 19, 22, 23 και 24 Μαρτίου 2023. Ώρα έναρξης 20.30 (Κυριακή: 19.30). Τιμές εισιτηρίων: €15, €20. Φοιτητικό, παιδικό: €10. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Neapoly: Κ. Βήτα και Ν. Πατρελάκης: Μετά τις sold out παραστάσεις του Neapoly, ο Κωνσταντίνος Βήτα και ο Νίκος Πατρελάκης συναντιούνται ξανά στο ηλεκτρονικό σύμπαν του Neapoly Μετά την κυκλοφορία του ομώνυμου άλμπουμ τους, οι δυο καλλιτέχνες επανέρχονται στον χώρο της Εναλλακτικής Σκηνής με το sold out project που παρουσίασαν πέρυσι.
Οι δύο μουσικοί εξερευνούν την ηλεκτρονική μουσική από τη βάση της, ως φόρμα και ως ύφος. Η μινιμαλιστική επανάληψη των arpeggiators, ο εξαρχής σχεδιασμός των τεχνητών ηχοχρωμάτων, η χρήση αναλογικών πηγών και επεξεργαστών αποτελούν τη βάση της ηχητικής πραγματικότητας του Neapoly. Παράλληλα, οι καλλιτέχνες στρέφουν το βλέμμα τους στις δεκαετίες του ’70 και του ’80, αναζητώντας τις αρχικές αναφορές της electronica. Η video art ιστορία αποτελεί μέρος της παράστασης και μοιάζει με ένα ιδιότυπο «road movie».
Μουσική: Κωνσταντίνος Βήτα, Νίκος Πατρελάκης
Σκηνοθεσία βίντεο, σχεδιασμός φωτισμών: Νίκος Πατρελάκης
Επιμελητής ήχου: Γιάννης Λαμπρόπουλος
Επιμελητής βίντεο: Κωνσταντίνος Κατριός
Γραφικά βίντεο: Γιασμίν Μποροντίν
Info: 31 Μαρτίου 2023, 01, 02 Απριλίου 2023 Ώρα έναρξης 20.30 (Κυριακή: 19.30 & 21.30). Τιμές εισιτηρίων: €15, €20. Φοιτητικό, παιδικό: €10. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Μίκης Θεοδωράκης: Ένας όμηρος / Μαρκ Μπλίτσταϊν: Πολιτικά τραγούδια: Μια ξεχωριστή συναυλία αφιερωμένη στο εμβληματικό έργο Ένας όμηρος του κορυφαίου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη και τα πολιτικά τραγούδια του σπουδαίου Αμερικανού συνθέτη Μαρκ Μπλίτσταϊν έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος την Κυριακή 26 Μαρτίου 2023, στις 19.30, στο πλαίσιο του τριετούς κύκλου Μίκης Θεοδωράκης.
Τα ετερόκλητα οράματα δύο συνθετών με την επαναστατική ορμή ως κοινή αναφορά, των Μίκη Θεοδωράκη και Μαρκ Μπλίτσταϊν (το έργο του οποίου παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή), αναδεικνύει στη συναυλία της 26ης Μαρτίου το καλλιτεχνικά ανήσυχο ντουέτο της μεσοφώνου Αναστασίας Κότσαλη και του ακορντεονίστα Κωνσταντίνου Ζιγκερίδη, συνοδευόμενο σε αυτή την περίσταση από τον πιανίστα Γιώργο Κωνσταντίνου. Το πρόγραμμα της συναυλίας συνενώνει μια επιλογή από μοναδικά τραγούδια δύο συνθετών που, αν και διέγραψαν διαφορετικές μουσικές διαδρομές, τους ενώνει το κοινό πάθος για το πολιτικό μουσικό θέατρο. Ο Μπρεχτ, το αγγλοσαξονικό χιούμορ, ο σαρκασμός, η τρυφερότητα καθώς και οι σατιρικοί στίχοι που σχολιάζουν με το γάντι τους κοινωνικοπολιτικούς αγώνες δημιουργούν απροσδόκητες γέφυρες ανάμεσα στα έργα τους.
Το πολιτικό μουσικό θέατρο στην Ελλάδα σφραγίστηκε από την εργογραφία του Μίκη Θεοδωράκη, ο οποίος έδωσε το στίγμα του ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 όταν, στην καρδιά της ψυχροπολεμικής περιόδου, αποφάσισε να μελοποιήσει για τον θίασο του Λεωνίδα Τριβιζά τα τραγούδια του απόλυτα σύγχρονου θεατρικού έργου Ένας όμηρος του Ιρλανδού ποιητή Μπρένταν Μπήαν, εμπνευσμένου από τον απελευθερωτικό αγώνα του ιρλανδικού λαού ενάντια στους Βρετανούς. Είναι η πρώτη φορά που ο Θεοδωράκης μελοποιεί Αγγλοσάξονα ποιητή, σε μετάφραση του Βασίλη Ρώτα που συμπίπτει χρονικά με την πρώτη αγγλική έκδοση του έργου. Θρυλικά τραγούδια από το έργο αυτό, όπως το περίφημο «Γελαστό παιδί», συνδέθηκαν από νωρίς με πολιτικούς αγώνες, αρχικά στον απόηχο της δολοφονίας του Γρηγόρη Λαμπράκη και αργότερα την περίοδο της δικτατορίας, και αναγνωρίζονται ως τις μέρες μας ως διαχρονικά σύμβολα της κοινωνικής μαχητικότητας
Την ίδια περίοδο, στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού, με την ανάσα της μακαρθικής δυστοπίας ακόμα ζεστή στην πλάτη του, ο πιο φιλοσοβιετικός των Αμερικανών λόγιων συνθετών (τουλάχιστον με τα δεδομένα των ΗΠΑ) Μαρκ Μπλίτσταϊν καταθέτει το δικό του όραμα για το πολιτικό μουσικό θέατρο, διαμορφώνοντας μια ξεχωριστή γλώσσα με έργα όπως τα Ρούμπεν Ρούμπεν και Σάκκο και Βαντσέττι. Το πρόγραμμα της ιδιαίτερης αυτής συναυλίας αναζητά σημεία επαφής ανάμεσα στις ιδιότυπες αυτές εκδοχές ελληνικού και αμερικανικού πολιτικού μουσικού θεάτρου αναμειγνύοντας τα τραγούδια του Θεοδωράκη με σπάνια αποσπάσματα έργων σε στίχους και μουσική του πολυτάλαντου Μπλίτσταϊν (όπως τα Παρέλαση, Αρνητική απάντηση, Γκολούπτσικ, Τζούνο), αλλά και κομμάτια του Αμερικανού πρωτοπόρου Μίλτον Μπάμπιτ και των Μπέρτολτ Μπρεχτ και Κουρτ Βάιλ, των οποίων την Όπερα της πεντάρας ο Μπλίτσταϊν προσάρμοσε για το αμερικανικό μουσικό θέατρο τη δεκαετία του ’50, σε μια απόδοση που χρησιμοποιήθηκε ευρέως ακόμη και στις ποπ εκδοχές των Μπόμπυ Ντάριν και Λούις Άρμστρονγκ.
Ιδιαίτερη θέση ανάμεσα στα έργα της συναυλίας κατέχει το θρυλικό μουσικοθεατρικό πόνημα του Μπλίτσταϊν Το λίκνο θα σειστεί [The Cradle Will Rock, 1937], επιθετική αντικαπιταλιστική αλληγορία της οποίας η πρεμιέρα, εν μέσω εργατικών ταραχών και σε σκηνοθεσία του εικοσιδυάχρονου Όρσον Γουέλς, αποτέλεσε ένα από τα μεγαλύτερα θεατρικά σκάνδαλα της δεκαετίας του ’30. Η πολυτάραχη πρεμιέρα του έργου χρησίμευσε αργότερα ως βάση για το ομώνυμο, αυτοβιογραφικό σενάριο του Γουέλς καθώς και για την κινηματογραφική ταινία του Τιμ Ρόμπινς Οι αντάρτες του Μπρόντγουεϊ (1999).
Info: Κυριακή 26 Μαρτίου 2023, στις 19.30. Τιμές εισιτηρίων: €12, €15. Φοιτητικό, παιδικό: €10. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Ο ελληνικός Σούμπερτ: Ο διεθνώς διακεκριμένος βαρύτονος Άρης Αργύρης θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, παρουσιάζοντας ένα μοναδικό ρεσιτάλ τραγουδιού που φέρει τον τίτλο Ο ελληνικός Σούμπερτ το Σάββατο 8 Απριλίου 2023, στις 20.30. Σε αυτό το ξεχωριστό ρεσιτάλ από τον Άρη Αργύρη, που έχει διαγράψει μια λαμπρή καριέρα στο εξωτερικό, συνοδευόμενο από τον πιανίστα Πέτερ Μπόρτφελτ, το ακροατήριο θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει μια σειρά από τα συναρπαστικά τραγούδια του σπουδαίου Αυστριακού μουσουργού Φραντς Σούμπερτ (1797-1828) με θέμα τους θεούς και τους μύθους της αρχαίας Ελλάδας.
Η λαχτάρα για έναν καλύτερο κόσμο, για αρμονία και ευτυχία στην κοινότητα, για τη χρυσή εποχή ή απλώς για τη Γη της Επαγγελίας είναι βαθιά ανθρώπινη. Σε κάθε εποχή, η επιθυμία αυτή υπήρξε ουσιωδώς διαμορφωτική για τους φιλοσόφους και ηγέτες του καιρού τους. Τον 19ο αιώνα, σε αναζήτηση υψηλών ιδανικών, το συλλογικό πνεύμα του προϊόντος ευρωπαϊκού Ρομαντισμού στράφηκε με δέος προς την ιστορική περίοδο της ελληνορωμαϊκής αρχαιότητας. Ποιητές όπως οι Φρήντριχ Σίλλερ και Φρήντριχ Χαίλντερλιν σχεδόν τη μετουσίωσαν με το έργο τους, θέτοντας έτσι τα θεμέλια για την παράδοση της ανθρωπιστικής παιδείας.
Η σπίθα του θαυμασμού για την αρχαιότητα άναψε επίσης στην ψυχή του μεγάλου Φραντς Σούμπερτ, ιδίως μέσω της φιλίας του με τον Βιεννέζο ποιητή Γιόχαν Μάυρχοφερ, που δραστηριοποιήθηκε ως κλασικιστής και ήταν συνεπώς ειδικός στην ελληνική μυθολογία. Δημιουργήθηκαν έτσι περίπου τριάντα λυρικά και αφηγηματικά τραγούδια, περίπου το ένα εικοστό της γιγάντιας παραγωγής του στο είδος (περί τα εξακόσια τραγούδια), μιας παραγωγής που τον κατατάσσει ανάμεσα στους σπουδαιότερους εκπροσώπους τόσο της φόρμας όσο και της ρομαντικής μουσικής στο σύνολό της. Διάσημα τραγούδια όπως «Οι θεοί της Ελλάδας», «Γανυμήδης» ή ο περίφημος «Άτλας» από τη συλλογή Κύκνειο άσμα φανερώνουν όλη την ιδιοφυΐα του συνθέτη στον χειρισμό του κειμένου και της μορφής, φωτίζοντας παράλληλα τις τραγικότερες και μεγαλοπρεπέστερες όψεις της μουσικής του γλώσσας.
Έχοντας διακριθεί σε πληθώρα οπερατικών ρόλων στις μεγαλύτερες λυρικές σκηνές του κόσμου (Μητροπολιτική Όπερα της Νέας Υόρκης, Βασιλική Όπερα του Λονδίνου, Σκάλα του Μιλάνου), ο βαρύτονος Άρης Αργύρης επιστρέφει στην ΕΛΣ και εμφανίζεται για πρώτη φορά στην Εναλλακτική Σκηνή σε μια πολλά υποσχόμενη συνεργασία με τον λεπτολόγο Γερμανό πιανίστα Πέτερ Μπόρτφελτ και ένα πρόγραμμα που αναδεικνύει την ευαίσθητη και στοχαστική όψη του σημαντικού αυτού ερμηνευτή.
Info: Σάββατο 8 Απριλίου 2023 Ώρα έναρξης 20.30 . Τιμές εισιτηρίων: €12, €15. Φοιτητικό, παιδικό: €10. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Η ωραία μυλωνού: Μια σκηνοθετημένη συναυλία με είκοσι τραγούδια – είκοσι σταθμούς πάνω σε μια άδεια σκηνή, ή μια κινηματογραφική αφήγηση ενός μαθητευόμενου εργάτη-ταξιδιώτη, που ιχνηλατεί τις είκοσι στάσεις μιας πορείας που διέγραψαν πρώτοι οι Βίλχελμ Μύλλερ και Φραντς Σούμπερτ το 1823, σημαδεύοντας ανεξίτηλα τόσο το είδος του κύκλου τραγουδιών όσο και το κίνημα του Ρομαντισμού γενικότερα; Η μεσόφωνος και περφόρμερ Λένια Ζαφειροπούλου, υπό την καθοδήγηση του χορογράφου Τάσου Καραχάλιου, τραγουδά και παρουσιάζει στη σκηνή κάθε λογής αντικείμενα, φτιάχνοντας τους δικούς της μικροκόσμους που εμφανίζονται και εξαφανίζονται κατά τόπους για να την οδηγήσουν στη δική της κάθαρση.
Με άξονα τη φωνή, το σώμα, τα στοιχεία της φύσης και το φως, ακολουθούμε τον ρομαντικό ήρωα του Μύλλερ στο ταξίδι του. Πόσους συμβολισμούς και πόσες διαστάσεις μπορεί να περιέχουν το νερό, τα λουλούδια, τα πράσινα φύλλα, ένα κομμάτι ύφασμα, δυο ποτήρια; Πώς μπορεί να μεταφραστεί οπτικά το γεμάτο οιωνούς, παγίδες και σαγήνες τοπίο του Σούμπερτ, που μοιάζει με καρτέλα επιτραπέζιου παιχνιδιού για τέσσερις παίκτες, όπου πάντα στο τέλος κερδίζει η μαγική φύση του Ρομαντισμού; Μια περφόρμανς που προκύπτει μέσα από το σακίδιο του περιπλανώμενου ήρωα, όπως η ιστορία που σχηματίζεται μόνο και μόνο χάρη στη θέλησή του, την ονειροπόληση και την οργιαστική, δημιουργική αλλά και παραμορφωτική φαντασία του.
Info: 21, 23 Απριλίου 2023. Ώρα έναρξης 20.30 (Κυριακή: 19.30).Μουσικό θέατρο. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
The Last Five Years: Ένα σύγχρονο μιούζικαλ που εξιστορεί μοναδικά την πενταετή πορεία ενός γάμου, από την πρώτη συνάντηση ως τον χωρισμό και από τον χωρισμό στην πρώτη συνάντηση. Το βραβευμένο με βραβείο Drama Desk μιούζικαλ The Last Five Years του Αμερικανού συνθέτη Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν έχει μεταφραστεί σε αρκετές γλώσσες και χαρακτηρίστηκε από το περιοδικό Time ως ένα από τα δέκα καλύτερα μιούζικαλ του 2001. Απόδειξη της μακροζωίας του έργου, που στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στη δημοφιλία του στα περιφερειακά θέατρα των ΗΠΑ, αποτελεί η αναβίωσή του εκτός Μπρόντγουεϊ, στο θέατρο Second Stage το 2013. Το 2014 κυκλοφόρησε επίσης η κινηματογραφική διασκευή του, όπου πρωταγωνιστούν οι Άννα Κέντρικ και Τζέρεμυ Τζόρνταν.
Ένα έντονα συναισθηματικό και προσωπικό μιούζικαλ δωματίου με θέμα δύο εικοσάρηδες Νεοϋορκέζους που βρίσκουν και χάνουν τον έρωτα στη διάρκεια μιας περιόδου πέντε χρόνων, το έργο χαρακτηρίζεται από την αντισυμβατική δομή του, όπου η Κάθυ, η γυναίκα, αφηγείται την ιστορία αντίστροφα, ενώ ο Τζέιμι, ο άντρας, αφηγείται την ιστορία σε ευθεία χρονολογική σειρά. Οι χρονικότητες των δυο ηρώων συναντιούνται μόνο μία φορά, στον γάμο τους, που λαμβάνει χώρα στη μέση της παράστασης
Το ιδιαίτερο αυτό μιούζικαλ παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα σε μουσική διεύθυνση του έμπειρου Μιχάλη Παπαπέτρου και μετάφραση – σκηνοθεσία ενός ειδικού στο είδος, του πολυπράγμονα κωμικού Δημήτρη Δημόπουλου, η προσέγγιση του οποίου εγγυάται μια ασυνήθιστη μουσικοθεατρική εμπειρία, έξω από τα στερεοτυπικά στεγανά του αμερικανικού μουσικού θεάτρου.
Λιμπρέτο, στίχοι: Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν
Μουσική διεύθυνση: Μιχάλης Παπαπέτρου
Μετάφραση, σκηνοθεσία: Δημήτρης Δημόπουλος
Σκηνικό, κοστούμια: Ντέιβιντ Νεγρίν
Σχεδιασμός φωτισμών: Χρήστος Τζιόγκας
Ερμηνεύουν: Βάσια Ζαχαροπούλου, Πάρις Παρασκευάδης
Info: Μιούζικαλ Τζέισον Ρόμπερτ Μπράουν, 05, 06, 07, 12, 13, 14 Μαΐου 2023. Ώρα έναρξης 20.30 (Κυριακή: 19.30). Τιμές εισιτηρίων: €15, €20. Φοιτητικό, παιδικό: €10. Εναλλακτικη Σκηνη. Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
εμφάνιση σχολίων