0
1
σχόλια
1560
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
DOCTV.GR 
1 Μαρτίου 2023
Το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης ανοίγει τις φυσικές και τις διαδικτυακές πύλες του, από την Πέμπτη 2 έως την Κυριακή 12 Μαρτίου. Θα προβάλει 237 ντοκιμαντέρ μικρού και μεγάλου μήκους. Παράλληλα, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ, το πρόγραμμα φιλοξενεί συνολικά 99 παγκόσμιες, διεθνείς κι ευρωπαϊκές πρεμιέρες, αριθμό-ρεκόρ στην ιστορία της διοργάνωσης.

ΤΑΙΝΙΑ ΕΝΑΡΞΗΣ - ΤΑΙΝΙΑ ΛΗΞΗΣ: Η αυλαία θα ανοίξει την Πέμπτη 2 Μαρτίου 2023, με την ταινία La Singla της Παλόμα Θαπάτα που θα προβληθεί σε παγκόσμια πρεμιέρα, ενώ η τελετή λήξης την Κυριακή 12 Μαρτίου 2023, θα ακολουθήσει η προβολή της ταινίας Εγώ και το κατοικίδιό μου του Γιόχαν Κράμερ σε διεθνή πρεμιέρα.

ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ: 33 ελληνικά ντοκιμαντέρ θα συμμετέχουν στο διεθνές πρόγραμμα (Διεθνές Διαγωνιστικό, Διαγωνιστικό Newcomers, Διαγωνιστικό >>Film Forward, Ανοιχτοί Ορίζοντες, NextGen). 17 ταινίες θα προβληθούν στην Πλατφόρμα, 6 ταινίες περιλαμβάνονται στην ενότητα Από οθόνη σε Οθόνη, 2 ταινίες θα προβληθούν εκτός συναγωνισμού στο τμήμα >>Film Forward, ενώ 2 ακόμη ντοκιμαντέρ περιλαμβάνονται στο spotlight στον Σωτήρη Δανέζη, ενώ το εμβληματικό ντοκιμαντέρ Αγέλαστος Πέτρα του Φίλιππου Κουτσαφτή θα είναι καθολικά προσβάσιμο τόσο στη φυσική προβολή του όσο και διαδικτυακά. Ανάμεσα στις υπόλοιπες ταινίες συναντάμε:



ΔΙΕΘΝΕΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ: Το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης φιλοξενεί τέσσερα διεθνή διαγωνιστικά τμήματα: Οι δώδεκα ταινίες που συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό τμήμα διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 12.000 ευρώ, καθώς και τον Αργυρό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 5.000 ευρώ.

To Mighty Afrin: In the Time of Floods του Άγγελου Ράλλη θίγει το ζήτημα των κλιματικών προσφύγων, μέσα από τη σπαρακτική ιστορία ενός 12χρονου ορφανού κοριτσιού από το Μπαγκλαντές. Το Queen of the Deuce της Βάλερι Κοντάκος μάς συστήνει την Τσέλι Γουίλσον, βασίλισσα της βιομηχανίας του πορνό στη Νέα Υόρκη των 70s και αντισυμβατικό φεμινιστικό σύμβολο. Ο Φίλιππος Κουτσαφτής, με το ντοκιμαντέρ Ζάκρος περιπλανιέται στους λαβύρινθους του χρόνου και της ιστορικής μνήμης, με φόντο έναν τόπο λουσμένο από το φως και τον άνεμο.

To Narrow Path to Happiness της Κάτα Όλα διεισδύει σε μια περίκλειστη κοινότητα Ρομά, στην Ουγγαρία, και μας κάνει συμμέτοχους σε έναν αγώνα σεξουαλικής χειραφέτησης και αυτοπροσδιορισμού. Στο The Last Seagull ο Τόνισλαβ Χρίστοφ σκιαγραφεί το πορτρέτο ενός επαγγελματία συνοδού σε μια πολυεπίπεδη αλληγορία για τα Βαλκάνια, αλλά και τον σύγχρονο κόσμο γενικότερα.

Το Who I Am Not της Τούντε Σκόβραν, μέσα από την απίθανη ιστορία μιας intersex βασίλισσας ομορφιάς στη Νότια Αφρική. Το Beyond Revolution - Fighting for Democracy του Κρίστοφ Γκερέγκα αναπλάθει τις πρόσφατες πληγές της ουκρανικής ιστορίας, φτάνοντας μέχρι και το σημερινό δράμα της ρωσικής εισβολής. Το General Hercules του Μπρόντι Πουλ μάς ταξιδεύει στην αυστραλιανή ενδοχώρα, όπου ένας δονκιχωτικός πολιτικός αγώνας ανατέμνει τη διαφθορά και τις παθογένειες μιας ολόκληρης χώρας.

Στο ντοκιμαντέρ I Like it Here, ο βετεράνος Ραλφ Άρλικ ανατρέχει στα πρόσωπα, στους τόπους και στα γεγονότα που σημάδεψαν τη ζωή του, υπογράφοντας μια νοσταλγική επιστολή αγάπης για τον χρόνο που πέρασε ανεπιστρεπτί. Το Light Falls Vertical της Ευθυμίας Ζυμβραγάκη, συνυφαίνοντας την ιστορία ενός θύτη με τη βιωματική τραυματική εμπειρία της ίδιας της δημιουργού, χαρτογραφεί τις επώδυνες διαδρομές της ενδοοικογενειακής βίας.

Στο The Hill των Ντενί Ζερμπράν και Λίνα Τσριμόβα μεταφερόμαστε σε μία no man’s land στο Κιργιστάν, καθώς συνενώνεται το σκοτεινό ιστορικό παρελθόν με ένα ακόμη πιο θολό και αβέβαιο παρόν. Το Under the Sky of Damascus των Χέμπα Χαλέντ, Ταλάλ Ντερκί και Αλί Γουαζί μάς συστήνει μια ομάδα νεαρών γυναικών από τη Συρία, οι οποίες βρίσκουν δίοδο στην τέχνη για να μιλήσουν για τη σεξουαλική κακοποίηση που έχουν υποστεί.



Newcomers: Στο διαγωνιστικό τμήμα Newcomers δώδεκα πρώτες ή δεύτερες ταινίες νέων δημιουργών διεκδικούν τον Χρυσό Αλέξανδρο «Δημήτρης Εϊπίδης», με χρηματικό έπαθλο 10.000 ευρώ, και τον Αργυρό Αλέξανδρο, με χρηματικό έπαθλο 4.000 ευρώ. Ανάμεσά τους συναντάμε το Ladies in Waiting (παγκόσμια πρεμιέρα) η Ιωάννα Τσουκαλά πραγματεύεται το ταμπού θέμα της ψυχικής υγείας, διεισδύοντας στα άδυτα του Ψυχιατρικού Νοσοκομείου Αττικής, το ντοκιμαντέρ ΑΚΟΕ/ΑΜΦΙ: Η ιστορία μιας επανάστασης (*Να κοιμάμαι στο στήθος του...) του Ιωσήφ Βαρδάκη παρακολουθούμε πώς το ΑΚΟΕ και το περιοδικό Αμφί επηρέασαν τον τρόπο που η ελληνική κοινωνία αντιμετωπίζει τα ΛΟΑΤΚΙ άτομα, αλλά και τα ίδια τα άτομα τον εαυτό τους. To ντοκιμαντέρ Στον ουρανό του τίποτα με ελάχιστα του Χρήστου Ανδριανόπουλου παρατηρεί από απόσταση αναπνοής ένα ηλικιωμένο ζευγάρι, ταξιδεύοντας στα ανεξερεύνητα μονοπάτια της τρίτης ηλικίας.

Το Coming Around της Σάντρα Ιτάινεν καταγράφει το δύσβατο ταξίδι μιας ομοφυλόφιλης νεαρής Μουσουλμάνας προς την ορατότητα και την αποδοχή από την ίδια της την οικογένεια και την κοινότητα. Το Domingo Domingo της Λάουρα Γκαρθία Αντρέου ξεδιπλώνει μια ιστορία αντίστασης και πάθους για ζωή, όπου ένας απλός αγρότης ορθώνει ανάστημα σε πολυεθνικές και καρτέλ. Στο Leon του Βόιτσεχ Γκοστόμτσικ η καλλιτεχνική δημιουργία, το πέρασμα του χρόνου και η διαχείριση της απώλειας γίνονται ένα μέσα από το πορτρέτο του Λεόν, ενός ηλικιωμένου περφόρμερ και συντρόφου του διάσημου σχεδιαστή μόδας, Τιερί Μιγκλέρ,

Στο ντοκιμαντέρ The Woman of Stars and Mountains του Σαντιάγκο Εστέινου γινόμαστε μάρτυρες της προκατάληψης και των διακρίσεων που βιώνουν οι γυναίκες στο Μεξικό, μέσα από την ιστορία μιας αυτόχθονης που πέρασε δέκα χρόνια σε μια ψυχιατρική κλινική, ενώ στο ντοκιμαντέρ Is There Anybody Out There? η σκηνοθέτις Έλα Γκλέντινινγκ μοιράζεται μαζί μας τη βία και τις διακρίσεις που έχει υποστεί η ίδια, όπως αμέτρητοι ακόμη συνάνθρωποί μας με κινητικές δυσκολίες.



Διαγωνιστικό τμήμα >>Film Forward: Στο >>FF με ταινίες που αμφισβητούν τις συμβάσεις και αρθρώνουν μια νέα και τολμηρή κινηματογραφική γλώσσα, το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει δέκα ταινίες. Τα βραβεία που απονέμονται είναι ο Χρυσός Αλέξανδρος >>Film Forward, με χρηματικό έπαθλο 6.000 ευρώ, και ο Αργυρός Αλέξανδρος, με χρηματικό έπαθλο 3.000 ευρώ. Ανάμεσα στις ταινίες του τμήματος συναντάμε  Το Άβατον των Ειρήνης Καραγιαννοπούλου και Σαντρίν Τσεϊρόλ έχει στο επίκεντρό του τους άκαμπτους κανόνες του Αγίου Όρους, που δεν επιτρέπουν την είσοδο στις γυναίκες, εδραιώνοντας ένα είδος πνευματικού αποκλεισμού.

Στη Βάρδια ο Γρηγόρης Ρέντης μάς μεταφέρει στα ανοιχτά των ακτών της Σομαλίας, φέρνοντας στο φως έναν άγνωστο κόσμο: την καθημερινότητα των μισθοφόρων που έχουν αναλάβει να προστατεύουν τα πλοία από τις πειρατικές επιθέσεις. Το ντοκιμαντέρ Θερμαστής του Στέλιου Μπουζιώτη, μέσα από νοσταλγικά στιγμιότυπα και οικογενειακά βίντεο από πέντε δεκαετίες, ξεθάβει καλά κρυμμένα οικογενειακά μυστικά, απευθύνοντας ένα γράμμα συγχώρεσης και συμφιλίωσης με την απώλεια, ενώ στο The Sharpness of the Scissors ο Νταβίντ Μαρσιάλ Βαλβέρντι συνδέει τα προσωπικά του βιώματα από το Μπουένος Άιρες των 90s με μια καταγραφή των σχέσεων που ανέπτυξε με τους ερωτικούς του συντρόφους.

Μη διαγωνιστικά τμήματα είναι οι Ανοιχτοί Ορίζοντες με ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους, που ξεχωρίζουμε ένα ντοκιμαντέρ για τις δολοφονίες των Παύλου Φύσσα, Ζακ Κωστόπουλου και Shahzad Luqman (Πένθος: Αυτοί που Μένουν), ένα για την άνοδο της ακροδεξιάς στην Πολωνία (Πολωνικές Προσευχές), ένα για τον Τζούλιαν Ασάνζ (Ιθάκη-Μια Μάχη για την Απελευθέρωση του Τ. Ασάνζ). ένα άλλο για τον Όρσον Γουελς στα εμπόλεμα χρόνια (Αμερικάνος: Μια Οδύσσεια μέχρι το 1947), ένα για την queer ταυτότητα του Little Richard (Little Richard: Είμαι το Παν), ένα για το (Γελαστό Παιδί) του τραγουδιού του Μίκη Θεοδωράκη από το θεατρικό «Ένας Όμηρος» (μια εφιαλτική queer βιογραφία από το Μεντεγίν της Κολομβίας (Anhell69), το επίσης queer χρονικό μιας τρανς από την Τουρκία (Γαλάζια Ταυτότητα), το ντοκιμαντέρ δρόμου για έναν 65χρονο ζωοτρόφο που περιπλανιέται χωρίς στέγη στις ΗΠΑ παρέα με το κοπάδι των ζώων του (Λέγε με Μουλάρι), έναν Τσέχο τσιγγάνικης καταγωγής που φροντίζει τα ασυνόδευτα προσφυγόπουλα που διώχνει η Ελλάδα και δεν δέχεται η Τσεχία (Πολίτης Μίκο), ένα ντοκιμαντέρ μεσαίου μήκους για το γκρουπ των Συνθετικών, ένα ντοκιμαντέρ του Αντώνη Τολάκη για την κινηματογραφικότητα του ποιήματος του Γιώργου Σεφέρη Κίχλη (Μια Σκηνοθεσία για την Κίχλη) και ακόμη το Όσα Είπαμε Παλιά Ισχύουν για τον ποιητή Μάρκο Μέσκο, Το Φωτογραφείο του Μπαμπά μου της Καλλιόπης, Λεγάκη, το Αναζητώντας την Χρυσούλα Ροδάκη από την Τουρκία, το queer Soy Niño από την Χιλή και πολλά πολλά άλλα που αξίζει να ανακαλύψετε. 

Στο τμήμα Top Docs μπορεί να δει κανείς σύγχρονα βραβευμένα ντοκιμαντέρ (Εύκρατο Κλίμα, Οζ/Λιντς, Τα Κοράκια Είναι Λευκά, Αθωότητα, Ανατολικό Μέτωπο, Η Συμμαχία της Νέας Ορλεάνης, Τζέιν Κάμπιον: Η Γυναίκα του Σινεμά, Ορλάντο: Η Πολιτική μου Βιογραφία, Τα Χρόνια των Super 8 κ.α.), ενώ ταυτόχρονα το Φεστιβάλ αφουγκράζεται τις φωνές των νέων μέσα από το τμήμα NextGen.



ΜΕΓΑΛΟ ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗΣ: Το 25ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης διοργανώνει ένα ξεχωριστό και πολυδιάστατο αφιέρωμα στο ντοκιμαντέρ της παρατήρησης, με τίτλο Η τέχνη της πραγματικότητας: πέρα από την παρατήρηση, με σπουδαίες ταινίες του παγκόσμιου σινεμά, μόνο με φυσική παρουσία στις αίθουσες του Φεστιβάλ, ταινίες οι οποίες επαναπροσδιορίζουν την οπτική και την ερμηνεία μας για τον κόσμο και τη ζωή. Δείτε λεπτομέρειες εδώ

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ: Με αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών από την αναχώρηση του πρώτου συρμού από τη Θεσσαλονίκη για το Άουσβιτς, το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης τιμά τη μνήμη της εβραϊκής κοινότητας της πόλης μέσα από το αφιέρωμα Adio Kerida: Από τη Θεσσαλονίκη στο Άουσβιτς - 80 χρόνια. Περιλαμβάνει ντοκιμαντέρ που αφορούν την Θεσσαλονίκη και την Εβραϊκή της κοινότητα, αλλά και διαχρονικά αριστουργήματα, όπως το διάρκειας 566 λεπτών Shoa (1985), του Κλοντ Λανζμάν, που θα προβληθεί την Κυριακή, 5 Μαρτίου στις 13.00, στην αίθουσα του Μακεδονικόν. Πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ντοκιμαντέρ όλων των εποχών, που θα άξιζε κανείς να πάει από οποιοδήποτε μέρος των Βαλκανίων στην Θεσσαλονίκη, για να το δει - μια φορά στη ζωή του - σε μεγάλη οθόνη. Δυστυχώς, καμία ταινία του αφιερώματος δεν θα είναι διαθέσιμη online.

Άλλα Αφιερώματα αφορούν το έργο του Αλβανού Αντριαν Πάτσι με 9 ταινίες μικρού μήκους σε ένα ενιαίο πρόγραμμα, τον Αυστριακό ντοκιμαντερίστα, Νικολάους Γκέιρχάλτερ, μέσα από 9 ταινίες του, 10 ταινίες εκείνο στον σκηνοθέτη Σταύρο Ψυλλάκη οι οποίες αποκαλύπτουν ιστορίες ανθρώπων της διπλανής πόρτας σε οριακές καταστάσεις και 2 τίτλοι του Σωτήρη Δανέζη.

Ιnfo:25ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. 2 με 12 Μαρτίου. Στις αίθουσες  Ολύμπιον, Παύλος Ζάννας, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές και Μακεδονικόν. Τιμή εισιτηρίου 4€ ανά προβολή. Πακέτο 10 προβολών αξίας 25€. Τιμή online εισιτηρίου, 3€ ανά ταινία. Το πρόγραμμα του Φεστιβάλ είναι διαθέσιμα στο filmfestival
εμφάνιση σχολίων