Επιμέλεια: Χ. Λακταρίδης
Το Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το μακροβιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της Αθήνας, το οποίο διοργανώνει από το 1987 ο Νίνος Φ. Μικελίδης επιστρέφει, γιορτάζοντας τα 35α γενέθλιά του, από την Πέμπτη 24 μέχρι την Τετάρτη 30 Νοεμβρίου, στους κινηματογράφους Έλλη & Ανδόρα.DOCTV.GR | ΜΕ ΤΑ ΜΑΤΙΑ ΤΗΣ ΝΤΑΛΒΑ
22 Νοεμβρίου 2022
Το μεγάλο αφιέρωμα φέτος παρουσιάζει ταινίες που βασίζονται σε βιβλία του Τζορτζ Σιμενόν, γυρισμένες από διάσημους σκηνοθέτες όπως το «Η Νύχτα στο Σταυροδρόμι» του Ζαν Ρενουάρ, το «Ο Μεγάλος Τυχοδιώκτης» του Ζαν-Πιερ Μελβίλ, τα «Τρία Δωμάτια στο Μανχάταν» του Μαρσέλ Καρνέ, «Τα Φαντάσματα του Καπελά» του Κλοντ Σαμπρόλ, το «Ο Ωρολογοποιός του Σεντ-Πολ» του Μπερτράν Ταβερνιέ, το «Ο Κύριος ΙΡ» του Πατρίς Λεκόντ, το «Ο Άνθρωπος από το Λονδίνο» του Μπέλα Ταρ κ.ά..
Ένα δεύτερο μεγάλο αφιέρωμα, με τίτλο 35 χρόνια προσωπικότητες, περιλαμβάνει ταινίες Ευρωπαίων, και όχι μόνο, σκηνοθετών, δημιουργών και ηθοποιών που τιμήθηκαν με το Ειδικό Βραβείο του Πανοράματος αυτά τα 35 χρόνια ύπαρξης του φεστιβάλ, με τρίτο ένα αφιέρωμα είναι αυτό στο έργο του Αλέν Ρενέ (Χιροσίμα Αγάπη μου, Σ’ Αγαπώ Σ’ Αγαπώ, Providence, Πέρσι στο Μαρίενμπαντ, Ο Γυρισμός του Αγαπημένου), γιορτάζοντας φέτος τα 100 χρόνια από τη γέννησή του.
Στο φετινό εορταστικό πρόγραμμα και μια σειρά από αφιερώματα με το ελληνικό σινεμά πάντα στο επίκεντρο: αφιέρωμα «στη γυναίκα πίσω από την κάμερα», με τρεις ταινίες της Αγγελικής Αντωνίου (Eduart, Δονούσα, Πράσινη Θάλασσα και ένα αφιέρωμα στον σκηνοθέτη Τάκη Σπετσιώτη (από τους τιμώμενους του φεστιβάλ, φέτος με τις ταινίες: Σε Αναπαυτική Μεριά, Μετέωρο και Σκιά, Κοράκια ή Το Παράπονο του Νεκροθάφτη).
Πρεμιέρες ταινιών όπως το «Με τα Μάτια της Νταλβά» της Emmanuelle Nicot που είναι και η Ταινία Έναρξης, το «Metronom» του Αλεξάνδρου Μπεκ και το «Στη Σκιά του Καραβάτζιο» του Μικέλε Πλάσιντο που είναι η Ταινίας Λήξης. Θα παιχτούν Οι «Μοντέρνοι Καιροί» του Τσάρλι Τσάπλιν και όπως σταθερά γίνεται τα τελευταία χρόνια, με τους ταλαντούχους μικρομηκάδες των Κινηματογραφικών Σχολών (Horme Pictures) και του New York College) να παρουσιάζουν τη φετινή δουλειά τους, αλλά και την βουβή ταινία με συνοδεία ζωντανής μουσικής, που φέτος θα προβληθεί, ως προέναρξη, στις 23 Νοεμβρίου, στο ιστορικό σινεμά Studio, το οποίο φιλοξένησε, άλλωστε, το 1988, το πρώτο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Προ-έναρξη του φεστιβάλ, την Τετάρτη 23/11, στον κινηματογράφο Studio New Star Art Cinema, με την προβολή της βουβής ταινίας Ο τελευταίος των ανθρώπων (Der Letzte Mann) του Φ. Β. Μούρναου. Συνοδεύουν live οι μουσικοί: Νίκος Πλάτανος (πιάνο), Νίκος Παπαϊωάννου (βιολοντσέλο), Φώτης Σιώτας (βιολί).
Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ (Der Letzte Mann) του Φρίντριχ Βίλχελμ Μούρναου. Γερμανία, 1924. Ένας ηλικιωμένος θυρωρός αναγκάζεται να αντιμετωπίσει την περιφρόνηση των φίλων, των γειτόνων του και της κοινωνίας, μετά την απόλυσή του από την «αξιόλογη», για τα δεδομένα της εποχής, δουλειά του σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο. Η πρώτη dolly (ή αλλιώς, η συσκευή που επιτρέπει σε μια κάμερα να κινείται κατά τη διάρκεια μιας λήψης) δημιουργήθηκε για αυτήν την ταινία. Το συνεργείο το κατάφερε χρησιμοποιώντας... ένα καροτσάκι μωρού.
ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ:
BLACK STONE του Σπύρου Ιακωβίδη. Παίζουν: Ελένη Κοκκίδου, Julio Γιώργος Κατσής, Kevin Zans Ansong, Αχιλλέας Χαρίσκος. Ελλάδα, 2022.
Δύο κινηματογραφιστές πέφτουν τυχαία πάνω στη Χαρούλα, μια απελπισμένη, υπερπροστατευτική Ελληνίδα μάνα, η οποία αναζητά τον γιο της. Όταν αυτός κατηγορείται για απάτη, η Χαρούλα ξεκινάει μαζί με τον άλλο ανάπηρο γιο της και έναν Eλληνοαφρικανό ταξιτζή για να τον φέρει πίσω στο σπίτι... Τότε έρχεται αντιμέτωπη για πρώτη φορά με το ποιος είναι πραγματικά.
Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, όπου έλαβε το Βραβείο Καλύτερου Έλληνα Πρωτοεμφανιζόμενου Σκηνοθέτη από τα Βραβεία Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, διάκριση που μοιράστηκε με την Ασημίνα Προέδρου για την ταινία «Πίσω από τις Θημωνιές». Στο ίδιο φεστιβάλ, η ταινία κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Ταινίας από τα Βραβεία Νεότητας Φοιτητών Πανεπιστημίων Θεσσαλονίκης.
ΚΑΘΑΡΤΗΡΙΟ του Βασίλη Μαζωμένου. Παίζουν: Ζορμπά, Θοδωρής Κατσαφάδος, Γιάννης Κοκιασμένος, Κώστας Μπάρας, Νεφέλη Κουρή, Βαγγέλης Ψωμάς, Ανδρέας Νάτσιος, Αγγελική Καρυστινού, Adrian Frieling, Ηλέκτρα Γεννατά, Νίκος Παντελίδης, Θανάσης Χαλκιάς, Μαρία Καρακίτσου, Χρήστος Ζαχάρωφ, Δημήτρης Φουρλής, Χριστίνα Σωτηρίου, Στέφανος Κακαβούλης, Αλέξιος Κοτσώρης, Δημήτρης Σιγανός, Natalie Pawloff, Κατερίνα Τσάση, Δημήτρης Μωραΐτης, Άννα Γούλα. Ελλάδα, 2022. Ένας μοναχός ηγείται μιας πομπής. Ένα κορίτσι διασώζεται από την πορνεία. Δύο κολεγιόπαιδα γίνονται δράστες βίαιων περιστατικών. Ένας ηλικιωμένος πέφτει θύμα μιας αστυνομικού. Ένα ζευγάρι προσπαθεί να αποκαταστήσει τη σχέση του. Μια γυναίκα εκφράζει τον θυμό της σε έναν δημόσιο υπάλληλο. Ένας άνδρας απάγει τον καλύτερό του φίλο. Επτά διαφορετικές ιστορίες για την αγάπη στη σύγχρονη Ελλάδα, από ανθρώπους που την αναζητούν, τη βρίσκουν, τη χάνουν. Η ταινία πραγματοποίησε την ελληνική της πρεμιέρα στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗΣ (Travelling Ghosts) του Θάνου Αναστόπουλου. Παίζουν: Γιώργος Χωραφάς, Πηνελόπη Τσιλίκα, Paolo Rossi, Αινείας Τσαμάτης, Νίκος Γεωργάκης, Θεοδώρα Τζήμου, Γιώργος Συμεωνίδης, Laura Bussani, Γιάννης Αναστασάκης, Αλέξανδρος Βαρδαξόγλου, Έκτωρ Λιάτσος, Ivan Zerbinati, Max Sbarsi, Ariella Reggio, Lorentzo Acquaviva, Alessandro Mizzi, Rade Šerbedžija. Ελλάδα, Ιταλία, 2022. Ένας Έλληνας σκηνοθέτης βρίσκεται στην Τεργέστη, κινηματογραφώντας ένα ντοκιμαντέρ που ακολουθεί τα βήματα του Ρήγα Φεραίου στην Ευρώπη του Διαφωτισμού. Στη διάρκεια μιας επίσκεψής του στο ελληνορθόδοξο νεκροταφείο, μια ομάδα φαντασμάτων του 18ου αιώνα αποφασίζει να τον ακολουθήσει στην πόλη. Μια σύγχρονη κωμωδία βασισμένη σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
Ο ΠΙΟ ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΣ ΑΝΘΡΩΠΟΣ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ (NajsreЌniot Čovek na Svetot/The Happiest Man in the World) της Τεόνα Στρουγκάρ Μιτέβσκα. Βόρεια Μακεδονία, Βέλγιο, Σλοβενία, Δανία, Κροατία, Βοσνία και Ερζεγοβίνη, 2022. Η Άσια, μια 40χρονη αδέσμευτη γυναίκα που ζει στο Σαράγεβο, αναζητά τον έρωτα. Προσπαθώντας εντατικά να γνωρίσει νέο κόσμο και με την παρότρυνση της μητέρας της, συμμετέχει σε μια δράση speed-dating, όπου της «τυχαίνει» ο Ζόραν, ένας 43χρονος τραπεζικός υπάλληλος. Όμως παρά το φαινομενικά πετυχημένο ζευγάρωμά τους, το παρελθόν τους ξυπνά για να αποδείξει πως αυτοί οι δύο άνθρωποι κάποτε βρίσκονταν σε αντίπαλα στρατόπεδα· ο Ζόραν αναζητά μάλλον την εξιλέωση παρά μια ερωτική σχέση... Η ταινία ήταν υποψήφια για το Βραβείο Venice Horizons στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας. Επίσης, έκανε την ελληνική της πρεμιέρα στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης.
THE KIEV TRIAL του Σεργκέι Λόζνιτσα. Ολλανδία, Ουκρανία, 2022. Η Δίκη του Κιέβου έλαβε χώρα τον Ιανουάριο του 1946 στη Σοβιετική Ένωση και ήταν μία από τις πρώτες μεταπολεμικές δίκες που καταδίκασαν Γερμανούς Ναζί και τους συνεργάτες τους. 15 εγκληματίες, ένοχοι για φρικαλεότητες, οι οποίες αργότερα αναγνωρίστηκαν από τις δίκες της Νυρεμβέργης ως «εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας», αντιμετώπισαν τη δικαιοσύνη στην υπόθεση Νο. 1679 «Σχετικά με τις φρικαλεότητες που διέπραξαν φασίστες εισβολείς στο έδαφος της Σοβιετικής Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Ουκρανίας».
Χρησιμοποιώντας μοναδικά, αφανή στο παρελθόν, πλάνα αρχείου, ο Sergei Loznitsa ανασυνθέτει βασικές στιγμές της διαδικασίας, συμπεριλαμβανομένων των καταθέσεων των κατηγορουμένων και των μαρτύρων, μεταξύ αυτών και των επιζώντων του Άουσβιτς και του Μπάμπι Γιαρ. Η ταινία αποκαλύπτει την «κοινοτοπία του κακού» και είναι αδιανόητα επίκαιρη σήμερα, καθώς ο ουκρανικός λαός υφίσταται και πάλι τη βία των βαρβάρων εισβολέων. Η ταινία είναι υποψήφια για Χάλκινο Ίππο Καλύτερου Ντοκιμαντέρ στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Στοκχόλμης. Είχε κάνει την παγκόσμια πρεμιέρα της στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ενώ συμμετείχε και σε άλλα σημαντικά διεθνή φεστιβάλ, όπως στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βιέννης και του Ρίο ντε Τζανέιρο.
BENTU του Σαλβατόρε Μερέου. Ιταλία, 2022. Ο Ραφαέλε μόλις συγκέντρωσε τον μικρό σωρό του με σιτηρά, που του χρησιμεύει ως προμήθειες για έναν ολόκληρο χρόνο. Μη θέλοντας να πιαστεί απροετοίμαστος, κοιμάται στην ύπαιθρο εδώ και μέρες, μακριά από όλους, περιμένοντας να έρθει ο άνεμος και να τον βοηθήσει επιτέλους να ξεχωρίσει τους κόκκους του σιταριού από τα άχυρα. Αλλά ο άνεμος δεν έρχεται. Μόνο ο μικρός Αντζελίνο έρχεται και τον επισκέπτεται κάθε μέρα, με αποτέλεσμα να νιώθει λιγότερο μόνος. Ίσως μια μέρα, όταν θα μεγαλώσει, ο Ραφαέλε να του δανείσει την αδάμαστη φοράδα του και τελικά να καταφέρει να την ιππεύσει. Αλλά ο Αντζελίνο δεν έχει σκοπό να περιμένει. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, όπου ο σκηνοθέτης Salvatore Mereu ήταν υποψήφιος για Βραβείο Σκηνοθεσίας στο Τμήμα Giornate degli Autori.
Σ' ΕΝΑ ΑΣΦΑΛΕΣ ΜΕΡΟΣ (Sigurno Mjesto/Safe Place) του Jurai Lerotic. Κροατία, 2022. Η ξαφνική είδηση μιας απόπειρας αυτοκτονίας αναστατώνει την καθημερινότητα μιας οικογένειας. Αντιμέτωπη με τον αδιαφορία των γιατρών, η οικογένεια θα συναινέσει στην απόφαση του -παρολίγον αυτόχειρα- γιου της να αποδράσει από το νοσοκομείο και, μέσα σε 24 ώρες, θα παλέψει λυσσαλέα ενάντια στο χάος του συστήματος Υγείας – και, τελικά, ενάντια στη σκληρότητα του ίδιου του θανάτου. Εμπνευσμένη από την απόπειρα αυτοκτονίας του ίδιου του σκηνοθέτη, ο οποίος επιπλέον υποδύεται τον κεντρικό ήρωα, η ταινία είναι μια ωμή, βαθιά ειλικρινής και πρόδηλα αυτοβιογραφική κατάθεση οδύνης, όπως και μια ωδή στην ανιδιοτελή, άδολη οικογενειακή αγάπη.
Η ταινία διακρίθηκε στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λοκάρνο, όπου ο σκηνοθέτης Juraj Lerotic κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Πρώτης Ταινίας και ο Goran Markovic κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού. Επίσης, διακρίθηκε στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο κερδίζοντας δύο βραβεία. Η ταινία πραγματοποίησε την ελληνική της πρεμιέρα στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ενώ συμμετείχε και στα Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Λιουμπλιάνας, της Βαρσοβίας και του Ζάγκρεμπ.
ΗΛΙΟΣ (Sonne) της Κουρνγουίν Αγιούπ. Αυστρία, 2022. Τρεις έφηβες κοπέλες από τη Βιέννη χορεύουν έξαλλα φορώντας τις χιτζάμπ τους και τραγουδούν ένα ποπ τραγούδι. Ένα βίντεο τους που απαθανατίζει τη σκηνή, ανεβαίνει στο YouTube και μέσα σε ένα βράδυ τις κάνει διάσημες, και ιδιαίτερα στην κοινότητα των Κούρδων Μουσουλμάνων. Η Γιεσμίν, η μόνη από τις τρεις φίλες που έχει κουρδική καταγωγή, αποστασιοποιείται ολοένα και περισσότερο από την κουλτούρα της. Η Νάτι και η Μπέλα, από την άλλη, φαίνεται να μαγεύονται από έναν κόσμο που παραμένει ξένος γι’ αυτές. Όταν τα κορίτσια συναντούν δύο νεαρούς Κούρδους πατριώτες, η κατάσταση κινδυνεύει να εκτροχιαστεί. Μια ταινία για μια γενιά που βρίσκεται εγκλωβισμένη ανάμεσα στον κόσμο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και της ανακάλυψης του εαυτού, μια ιστορία για τις νέες γυναίκες με ανυπότακτο πνεύμα.
Σε παραγωγή του Ούλριχ Ζάιντλ (Παράδεισος του Έρωτα), ταινία κέρδισε το Βραβείο GWFF Καλύτερης Πρώτης Ταινίας στο φετινό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου. Πραγματοποίησε την ελληνική πρεμιέρα της στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Θεσσαλονίκης, ενώ συμμετείχε και ήταν υποψήφια για βραβεία και σε άλλα διεθνή φεστιβάλ, όπως το Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Σεβίλλης, του Σαν Φρανσίσκο και του Σάο Πάολο.
ΕΠΙΠΟΛΑΙΟΤΗΤΑ (Aus Meiner Haut/Skin Deep) του Αλεξ Σάαντ. Γερμανία, 2022. Με την πρώτη ματιά, η Λέιλα και ο Τριστάν φαίνονται να είναι ένα ευτυχισμένο νεαρό ζευγάρι. Όταν όμως ταξιδεύουν σε ένα μυστηριώδες και απομακρυσμένο νησί, ένα παιχνίδι ταυτοτήτων ξεκινά και σταδιακά θα αλλάξει τα πάντα. Η ταινία έλαβε τον Queer Λέοντα στο πρόσφατο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας, ενώ ήταν υποψήφια και στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Ζυρίχης.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ - 35 ΧΡΟΝΙΑ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΕΣ
Ο ΚΑΙΡΟΣ ΤΩΝ ΤΣΙΓΓΑΝΩΝ (Dom za Vesanje/Time of the Gypsies) του Εμίρ Κουστουρίτσα. Γιουγκοσλαβία, Ιταλία, Ηνωμένο Βασίλειο, 1988. Σε αυτή τη φωτεινή ιστορία που διαδραματίζεται στην περιοχή γύρω από το Σαράγεβο και στην Ιταλία, ο Πέραν, ένας ελκυστικός νεαρός τσιγγάνος με τηλεκινητικές δυνάμεις, παρασύρεται από τον κόσμο του μικροεγκλήματος που απειλεί να καταστρέψει τον ίδιο και αυτούς που αγαπά. Ο Εμίρ Κουστουρίτσα κέρδισε το Βραβείο Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1989, ενώ η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα.
ΤΟ ΕΣΤΙΑΤΟΡΙΟ ΤΗΣ ΑΛΙΚΗΣ (Alice’s Restaurant) του Αρθουρ Πεν. Παίζουν: Αρλο Γκάθρι, Πατρίσια Κουίν, Τζέιμς Μπρόντερικ, Πιτ Σίγκερ, Λι Χέιζ. ΗΠΑ, 1969. Στα τέλη της δεκαετίας του ‘60, ένα μεταβαλλόμενο κοινωνικό και πολιτικό κλίμα ενέπνευσε μια νέα γενιά να ζήσει έξω από το σύστημα. Όταν ένα περιστατικό στο Εστιατόριο της Αλίκης παίζει καθοριστικό ρόλο στην αποφυγή ενός νεαρού άνδρα από την στράτευση, θα σκεφτεί το μικρό τίμημα που πρέπει να πληρώσει για να διατηρήσει την ελευθερία και τις πεποιθήσεις του. Ο Αρθουρ Πεν υπήρξε υποψήφιος για Βραβείο Oscar Καλύτερης Σκηνοθεσίας για αυτή την ταινία.
Η ΚΛΕΟ ΑΠΟ ΤΙΣ 5 ΕΩΣ ΤΙΣ 7 (Cléo de 5 à 7) της Ανιές Βαρντά. Παίζουν: Κορίν Μαρσάντ, Αντουάν Μπουρσιέ, Ντομινίκ Νταβρέ, Μισέλ Λεγκράν. Γαλλία, Ιταλία,1962. Κατά τη διάρκεια δύο ωρών, μια όμορφη τραγουδίστρια, γνωστή με το καλλιτεχνικό όνομα Κλεό, προσπαθεί να ξοδέψει τον χρόνο της στην πόλη του Παρισιού περιμένοντας τα αποτελέσματα των εξετάσεων από τον γιατρό της. Η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1962.
ΔΡΑΚΟΥΛΑΣ: Ο ΑΡΧΩΝ ΤΟΥ ΣΚΟΤΟΥΣ (Dracula: Prince of Darkness) του Τέρενς Φίσερ. Παίζουν: Κρίστοφερ Λι, Μπάρμπαρα Σέλεϊ, Φράνσις Μάθιους, Σούζαν Φάρμερ. Ηνωμένο Βασίλειο, 1966. Δύο παντρεμένα ζευγάρια ταξιδεύουν στα Καρπάθια Όρη. Όταν πέσει η νύχτα, ο τρομοκρατημένος αμαξάς τους εγκαταλείπει και καταλήγουν σε ένα απειλητικό κάστρο. Ο παράξενος υπηρέτης που τους υποδέχεται σκοπεύει να χρησιμοποιήσει το αίμα τους για να επαναφέρει στη ζωή τον αφέντη του. Ο Κρίστοφερ Λι δεν λέει ούτε μία ατάκα σε αυτή την ταινία!
ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΜΟΥ ΕΙΝΑΙ ΤΖΟ (My Name is Joe) του Κεν Λόουτς. Παίζουν: Πίτερ Μάλαν, Λουίζ Γκούντολ, Γκάρι Λιούις, Λορέιν Μάκιντος. Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία,1998. Μία ιστορία αγάπης γεμάτη χιούμορ, πάθος και κίνδυνο. Ο Τζο και η Σάρα, αγωνίζονται συναισθηματικά και επηρεάζονται από τα ναρκωτικά, την πορνεία και τη βία, που διέπουν τη ζωή τους. Γύρω στα τριάντα τους, το ζευγάρι φέρει τα σημάδια από προηγούμενες συναισθηματικές μάχες. Η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1998. Στο ίδιο φεστιβάλ, ο πρωταγωνιστής Πίτερ Μάλαν κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού, βραβείο που επίσης κέρδισε στα βρετανικά Empire Awards και London Critics Circle Film Awards. Η ταινία ήταν επίσης υποψήφια για το Βραβείο Alexander Korda Καλύτερης Βρετανικής Ταινίας στα Βραβεία BAFTA.
Ζ του Κώστα Γαβρά. Παίζουν: Ιβ Μοντάν, Ειρήνη Παπά, Ζαν-Λουί Τρεντινιάν, Φρανσουάζ Περιέ. Γαλλία, Αλγερία,1969. Σε μια χώρα υπό στρατιωτική κυριαρχία, μια ειρηνική οργάνωση, που υποστηρίζει την αντιπολίτευση στην κυβέρνηση, σχεδιάζει να πραγματοποιήσει μια αντιμιλιταριστική διαμαρτυρία. Ο ηγέτης της οργάνωσης προγραμματίζει να φτάσει την ημέρα της διαδήλωσης, κατά τη διάρκεια της όμως, κάποιοι άγνωστοι τον δολοφονούν. Η επίσημη αναφορά παρουσιάζει το περιστατικό ως ατύχημα, αν και στην πραγματικότητα, ο θάνατός του σχεδιάστηκε από τη μυστική αστυνομία. Μέσα σε αυτή την αναστάτωση, ένας δημοσιογράφος αγωνίζεται να αποκαλύψει την αλήθεια. Η ταινία κέρδισε Βραβείο Oscar Καλύτερου Μοντάζ για την Françoise Bonnot και Βραβείο Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας το 1970, ενώ ήταν υποψήφια και σε ακόμα τρεις κατηγορίες. Στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Κανών το 1969, ο Jean-Louis Trintignant κέρδισε το Βραβείο Καλύτερου Ηθοποιού, ενώ η ταινία ήταν υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα.
Η ΕΡΩΜΕΝΗ ΤΟΥ ΓΑΛΛΟΥ ΛΟΧΑΓΟΥ (The French Lieutenant’s Woman) του Κάρελ Ράιζ. Παίζουν: Μέριλ Στριπ, Τζέρεμι Άιρονς, Πίτερ Βον. Ηνωμένο Βασίλειο, 1981.
ΗΕΝΗ Άννα είναι μια ηθοποιός που πρωταγωνιστεί δίπλα στον Μάικ σε ένα έργο εποχής για την απαγορευμένη αγάπη μεταξύ των αντίστοιχων χαρακτήρων τους, της Σάρα και του Τσαρλς. Και οι δύο ηθοποιοί εμπλέκονται σε σοβαρές σχέσεις, αλλά η παθιασμένη φύση του σεναρίου οδηγεί και σε έναν έρωτα εκτός κάμερας. Ενώ προσπαθούν να διατηρήσουν την ψυχραιμία και τον επαγγελματισμό τους, η Άννα και ο Μάικ αγωνίζονται να συμβιβαστούν με την απιστία τους. Η ταινία ήταν υποψήφια για πέντε Βραβεία Oscar, μεταξύ των οποίων και για Βραβείο Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου για τον Harold Pinter και Καλύτερου Α’ Γυναικείου Ρόλου για την Meryl Streep.
ΤΟ ΝΟΗΜΑ ΤΗΣ ΖΩΗΣ (Monty Python’s The Meaning of Life) των Τέρι Τζόουνς και Τέρι Γκίλιαμ. Παίζουν: Γκρέιαμ Τσάπμαν, Τζον Κλιζ, Τέρι Γκίλιαμ, Ερικ Άιντλ, Τέρι Τζόουνς, Μάικλ Πάλιν. Ηνωμένο Βασίλειο, 1983. Οι Monty Python, η ομάδα των Βρετανών κωμικών που με το αναρχικό τους χιούμορ αποτέλεσαν μοναδικό φαινόμενο στην ιστορία της κωμωδίας, σατιρίζουν μέχρι τελικής πτώσεως κάθε κοινωνικό περιορισμό που μας εμποδίζει να χαρούμε το πραγματικό νόημα της ζωής. Μέσα από διαφορετικά κεφάλαια, μας παρουσιάζουν όλα τα στάδια της ζωής ενός ανθρώπου, από τη γέννηση μέχρι το θάνατο, ισοπεδώνοντας όλα τα κοινωνικά στερεότυπα, στηλιτεύοντας θεσμούς της πολιτισμένης κοινωνίας και αφήνοντας στον κινηματογράφο ως κληρονομιά τη δική τους συμβολή για το ποιο είναι τελικά το νόημα της ζωής. Η ταινία κέρδισε το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου των Καννών το 1983, ενώ ήταν και υποψήφια για τον Χρυσό Φοίνικα.
ZABRISKIE POINT του Μικελάντζελο Αντονιόνι. Παίζουν: Μαρκ Φρεσετ, Ντάρια Χάλπριν, Ροντ Τέιλορ. ΗΠΑ, 1970. Μουσική: Pink Floyd, The Grateful Dead, The Rolling Stones, The Youngbloods, Kaleidoscope, Patti Page, John Fahey, Roy Orbison. Σε έναν τόπο που ονομάζεται Ζαμπρίσκι Πόιντ, στην καρδιά της Κοιλάδας του Θανάτου, ο Μαρκ και η Ντάρια, δύο νέοι παντελώς άγνωστοι μεταξύ τους, συναντιούνται και γίνονται εραστές. Αυτός είναι ένας πολιτικοποιημένος ακτιβιστής που καταζητείται από τις Αρχές για το φόνο ενός αστυνομικού σε συμπλοκές εντός του πανεπιστημιακού χώρου. Αυτή είναι μια φοιτήτρια και γραμματέας ενός μεγαλοεπιχειρηματία που σκοπεύει να αναπλάσσει και να μετατρέψει σε πόλη εκείνη την ερημική περιοχή. Η ολιγόωρη συνάντησή τους θα είναι μοιραία και θα τους αλλάξει τη ζωή μέχρι και το αποκαλυπτικό φινάλε. Το «Zabriskie Point» είναι η μοναδική ταινία που γύρισε ο Antonioni στην Αμερική. Για τα μέλη των Κριτικών Επιτροπών του Φεστιβάλ και τους επίσημους καλεσμένους διαβάστε στον επίσημο ιστότοπο του Φεστιβάλ.
Ιnfo: 35ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. Πέμπτη 24/11 έως Τετάρτη 30/11. Κινηματογράφοι ΕΛΛΗ (Ακαδημίας 64) & ΑΝΔΟΡΑ (Σεβαστουπόλεως 117). Τιμή εισιτηρίου ανά προβολή 5 Ευρώ. Κάρτα Διαρκείας 10 προβολών 20 Ευρώ. Οι κλαρτες διαρκείας δεν ισχύουν για της προβολές Έναρξης και Λήξης.
εμφάνιση σχολίων