1
1
σχόλια
1985
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Επιμέλεια: Χ. Λακταρίδης

 
DOCTV.GR
31 Οκτωβρίου 2022
Το 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιηθεί από την Πέμπτη 3 Νοεμβρίου έως την Κυριακή 13 Νοεμβρίου 2022 σε φυσικούς χώρους και online. Θα προβληθούν 199 μεγάλου μήκους και 68 μικρού μήκους. Παράλληλα, παρακολουθούμε 93 από τις ταινίες και διαδικτυακά, μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ.

Το 63o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης υποδέχεται το κοινό με μια γλυκιά ταινία ενηλικίωσης, που αποτίει φόρο τιμής στη μαγική αύρα και τη λυτρωτική δύναμη του σινεμά. Το «The Fabelmans», η πιο προσωπική και εξομολογητική ταινία σε ολόκληρη την καριέρα του Στίβεν Σπίλμπεργκ, που απέσπασε πρόσφατα το βραβείο κοινού στο Φεστιβάλ του Τορόντο και βάζει πλώρη για τα Όσκαρ, είναι η ταινία έναρξης του 63ου ΦΚΘ. 


Η ταινία «Κορσές» (Corsage) της Μαρί Κρόιτσερ που μόλις κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Λονδίνου, θα κλείσει το Φεστιβάλ. Η ταινία προσεγγίζει με διαφορετικό τρόπο την αυτοκράτειρα Σίσσυ και ρίχνει μια φεμινιστική ματιά στους κοινωνικούς περιορισμούς που καλείται να αντιμετωπίσει μία γυναίκα σε θέση εξουσίας, χτίζοντας παράλληλα ένα ευαίσθητο και μελαγχολικό πορτραίτο. Είναι ένα δράμα εποχής, απόλυτα σύγχρονο και αντισυμβατικό, μακριά από κλισέ και στερεότυπα. 

ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ: Το 63ο ΦΚΘ γίνεται το πρώτο κινηματογραφικό φεστιβάλ που φιλοξενεί «Αφιέρωμα στον Κινηματογράφο των Αυτοχθόνων», φέρνοντας στο φως πολιτισμούς που αξίζει να γνωρίσουμε. Θα προβληθούν άγνωστες στην χώρα μας ταινίες από την Αυστραλία, τη Νέα Ζηλανδία, τα νησιά του Ειρηνικού, την Ινδονησία, την Βραζιλία, το Μεξικό, την Χιλή και την Αργεντινή, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, την Φινλανδία και τη Λαπωνία, μαζί με κάποιους γνωριμούς εξαιρετικούς τίτλους, όπως το «Ο Δρομέας» (Atanarjuat: The Fast Runner) και το «Η Καταγωγή των Σάμι» (Sami Blood), της Αμάντα Κέρνελ.

Το Φεστιβάλ τιμά τον σπουδαιότερο θεατράνθρωπο του 20ού αιώνα, Πίτερ Μπρουκ, μέσα από ένα spotlight που επικεντρώνεται στο κινηματογραφικό του έργο, με ταινίες όπως την περίφημη κινηματογραφική μεταφορά του «Ο Άρχοντας των Μυγών», αλλά κυρίως της 312 λεπτών διασκευής του έπους της «Μαχαμπαρατα» (Mahabharata) που θα παιχτεί με δωρεάν είσοδο, το μεσημέρι (12:00) της Παρασκευής 11 Νοεμβρίου, στην αίθουσα Τάκης Κανελλόπουλος.

Μεγάλο Αφιέρωμα στη φιλμογραφία του Βρετανού -με ελληνικές ρίζες- Πίτερ Στρίκλαντ, από τους πιο ρηξικέλευθους σκηνοθέτες της τελευταίας δεκαπενταετίας, εντελώς αδικημένου από την ελληνική διανομή, ο οποίος θα παρευρεθεί στη Θεσσαλονίκη. Θα παιχτούν οι ταινίες του, μικρού και μεγάλου μήκους, από το θρυλικό, «Berberian Sound Studio», μέχρι τις τελευταίες του, «In Fabric» και «Flux Gourmet».

Αφιέρωμα στο έργο των πειραματικών δημιουργών, Πέτερ Τσερκάσκι και Ιβ Χέλερ, στα πλαίσια του τμήματος Film Forward. ενώ φέρνει στο προσκήνιο και το έργο του πρωτοπόρου σκηνοθέτη και θρύλου του γιουγκοσλαβικού σινεμά, Αλεξάνταρ Πέτροβιτς, δημιουργού της θρυλικής ταινίας, «Γνώρισα και Ευτυχισμένους Τσιγγάνους» (1967).

AΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΘΟΔΩΡΟ ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟ: Με αφορμή τη συμπλήρωση δέκα ετών από τον θάνατο του Θόδωρου Αγγελόπουλου, το Φεστιβάλ πραγματοποιεί ένα καινοτόμο και πολυεπίπεδο αφιέρωμα στον σπουδαίο δημιουργό που σημάδεψε με το έργο του το ελληνικό σινεμά, με τίτλο «Αγγελόπουλος για Πάντα». Δύο μεγάλες εκθέσεις που συνδέουν το ξεκίνημα με το κύκνειο άσμα του Θόδωρου Αγγελόπουλου, η καθολικά προσβάσιμη προβολή της εμβληματικής πρώτης του ταινίας, «Αναπαράσταση» (1970), ένα ντοκιμαντέρ που μας αποκαλύπτει μια συναρπαστική συζήτηση («Θόδωρος Αγγελόπουλος – Νίκος Παναγιωτόπουλος: Ο καθένας και η μουσική του», των Αντώνη Κόκκινου και Γιάννη Σολδάτου) αλλά και μία πρωτοποριακή δίγλωσση έκδοση που επικεντρώνεται στη δύναμη και το μυστήριο των κινηματογραφικών εικόνων του Αγγελόπουλου, είναι οι βασικοί πυλώνες του αφιερώματος.

Η κεντρική έκθεση του Φεστιβάλ, με τίτλο «Αναπαράσταση (Anaparastasi): Reconstruction, Reenactment, Reconstitution» εξερευνά τις διαφορετικές παραλλαγές και αποδόσεις της αναπαράστασης. Στο πλαίσιο της έκθεσης, 12 έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες αντλούν έμπνευση από το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Αγγελόπουλου. Η έκθεση θα φιλοξενηθεί στο Momus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Λιμάνι Θεσσαλονίκης) και θα διαρκέσει έως τις 27 Νοεμβρίου, ενώ λίγο μετά την ολοκλήρωσή της στη Θεσσαλονίκη, θα μεταφερθεί στην Αθήνα, στο The Project Gallery (Νορμανού 3), από τις 20 Δεκεμβρίου έως τις 28 Ιανουαρίου.

Παράλληλα, το 63ο ΦΚΘ θα φιλοξενήσει μία μεγάλη έκθεση με τις φωτογραφίες του Νίκου Νικολόπουλου, ο οποίος εργάστηκε ως φωτογράφος πλατό στην ταινία «Η άλλη θάλασσα», στα γυρίσματα της οποίας έχασε τη ζωή του πριν δέκα χρόνια ο Θόδωρος Αγγελόπουλος

ΤΑ ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ: Φυσικά υπάρχουν και φέτος εμπλουτισμένα και επικαιροποιημένα όλα τα αγαπημένα τμήματα του Φεστιβάλ. Το Διεθνές Διαγωνιστικό, καθώς και τα Διαγωνιστικά των: Γνωρίστε τους Γείτονες, Film Forward, Podcasts και το Διαγωνιστικό Τμήμα Immersive/VR επιστρέφει φιλοξενώντας 8 ταινίες που θα προβληθούν στο Glass House (πρώτος όροφος του πρώην Βρεφονηπιακού Σταθμού, στο Λιμάνι). Οι Ανοιχτοί Ορίζοντες και Ανοιχτοί Ορίζοντες - Another Take. Τις Ματιές στα Βαλκάνια με τις καλύτερες βαλκανικές ταινίες και τέλος τα 'Round Midnight & NextGen.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ: Στις ειδικές προβολές θα δούμε καινούργιες ταινίες των: Φατίχ Ακίν (Το Χρυσάφι του Ρήνου), Ντάρεν Αρονόφσκι (Φάλαινα), Σαμ Μέντες (Η Ιστορία του Φωτός), Στιβ Μπουσέμι (Νυχτερινές Ομιλίες), Τζιάνι Αμέλιο (Ο Άρχοντας των Μυρμηγκιών), Φρανσουά Οζόν (Peter von Kant), Κριστόφ Ονορέ (Λυκειόπαιδο), Αδελφοί Νταρντέν (Τόρι και Λοκίτα), Τζαφάρ Παναχί (Αρκούδες δεν Υπάρχουν), Ούλριχ Ζάιντλ (Ρίμινι), Βαλέρια Μπρούνι Τεντέσκι (Για Πάντα Νέοι), Ντενί Κοτέ (Τέτοιο Καλοκαίρι), Χονγκ Σανγκσού (Η Ιστορία μιας Μιθιστοριογράφου) και πολλών άλλων...

ΔΙΕΘΝΕΣ ΔΙΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟ: Συνολικά 11 ταινίες συμμετέχουν στο Διεθνές Διαγωνιστικό, ανάμεσά τους και δύο ελληνικές. Ας τις δούμε αλφαβητικά:

ΑΚΟΥΣΕ ΜΕ (Listen) της Μαρίας Ντούζα (Ελλάδα, Βουλγαρία). Οικονομικές δυσκολίες αναγκάζουν την κωφή έφηβη Βαλμίρα να αφήσει το σχολείο Κωφών στην Αθήνα και να επιστρέψει στο νησί του πατέρα της όπου βρίσκεται αντιμέτωπη με τον κίνδυνο της αδιαφορίας και της απομόνωσης – όχι μόνο εξαιτίας των προκαταλήψεων του χωριού, αλλά κυρίως των δικών της. 

ΒΡΟΝΤΗ (Foudre/Thunder) της Κάρμεν Ζακιέρ (Ελβετία). Η 17χρονη Ελίζαμπεθ, επιστρέφει από το Μοναστήρι που είναι Δόκιμη στο χωριό της, μετά τον μυστηριώδη θάνατο της αδελφής της. Η επανένωσή της με τρεις παιδικούς της φίλους, θα της αποκαλύψει πως πίστη και επιθυμία, μπορούν κάποιες φορές να μοιάζουν μεταξύ τους. 

ΕΝΑ ΚΟΜΜΑΤΙ ΟΥΡΑΝΟΥ (A Piece of Sky) του Μίκαελ Κοχ (Ελβετία). Σ’ ένα απομονωμένο χωριό ένας άγουρος έρωτας μπαίνει σε μια απρόσμενη δοκιμασία. Η Άννα είναι μια νεαρή, μόνη γυναίκα από το χωριό και έχει μια κόρη από προηγούμενη σχέση, ενώ ο Μάρκο είναι ένας παρείσακτος από τον κάμπο, στον οποίο οι αγρότες του βουνού έχουν αναθέσει την καλλιέργεια της τραχιάς γης. Οι δυο τους θα χαρούν τον ενθουσιασμό του καινούργιου έρωτα και την οικογενειακή θαλπωρή. Όταν όμως ο Μάρκο χάνει ξαφνικά τον αυτοέλεγχό του και συμπεριφέρεται με απρόβλεπτο τρόπο, νέες εντάσεις ξεσπούν εντός της κοινότητας. Κόντρα στην αλλαγή των εποχών και στις δυσκολίες της καθημερινότητας, η Άννα παλεύει για να κρατήσει ζωντανό έναν έρωτα που θεωρεί ικανό να νικήσει ακόμα και τον θάνατο.

ΗΣΥΧΙΑ 6-9 (Silence 6-9) του Χρήστου Πασσαλή (Ελλάδα).  O Άρης και η Άννα συναντιούνται τυχαία σε μια ερειπωμένη, παραθαλάσσια πόλη γεμάτη με κεραίες που εκπέμπουν παράξενους ήχους και τις φωνές των Εξαφανισμένων, κατοίκων που έχουν χαθεί ξαφνικά και ανεξήγητα. Μέσα σε αυτόν τον παράξενο κόσμο, η Άννα και ο Άρης ερωτεύονται. Λίγες μέρες μετά, η Άννα εξαφανίζεται.

ΚΑΝΩ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΕΝΑ ΟΝΕΙΡΑ (I Have Electric Dreams) της Βαλεντίνας Μορέλ (Βέλγιο, Γαλλία, Κόστα Ρίκα). Η Εύα είναι μια πεισματάρα και ατίθαση 16χρονη που ζει με τη μητέρα της, τη μικρότερη αδερφή της και τη γάτα τους, όμως αυτό που θέλει όσο τίποτα είναι να μετακομίσει με τον αποξενωμένο πατέρα της. Προσκολλημένη πάνω του όσο ο ίδιος περνάει μία δεύτερη εφηβεία, η Εύα ισορροπεί μεταξύ της τρυφερότητας και ευαισθησίας της εφηβικής ηλικίας και της σκληρότητας του κόσμου των ενηλίκων.

ΛΥΚΟΙ ΚΑΙ ΣΚΥΛΙΑ (Wolf and Dog) της Κλαούντια Βαρεζάο (Πορτογαλία, Γαλλία). Η Άννα γεννήθηκε στο Σάου Μιγκέλ, ένα νησί στη μέση του Ατλαντικού, το οποίο διέπεται από θρησκευτικούς κανόνες και παραδόσεις. Ως το μεσαίο παιδί της οικογένειας, μεγαλωμένο από τη μητέρα και τη γιαγιά του, η Άννα αντιλήφθηκε από νωρίς πως τα αγόρια και τα κορίτσια κουβαλάνε διαφορετικού είδους ευθύνες. Μέσα από τη φιλία της με τον Λούι, τον queer φίλο της στον οποίο αρέσουν τόσο τα φορέματα όσο τα παντελόνια, η Άννα αμφισβητεί τον κόσμο που της είχαν υποσχεθεί. Όταν η φίλη της η Κλοέ έρχεται από τον Καναδά, κουβαλώντας στις αποσκευές της τις λαμπερές μέρες της νιότης, η Άννα βάζει πλώρη για ένα ταξίδι πέρα από τον ορίζοντα.

ΜΠΛΟΥ ΤΖΙΝ (Blue Jean) της Τζόρτζια Οκλεϊ (Μεγάλη Βρετανία). Αγγλία, 1988 - Η συντηρητική κυβέρνηση της Μάργκαρετ Θάτσερ πρόκειται να ψηφίσει έναν νόμο που στιγματίζει τους γκέι και τις λεσβίες, αναγκάζοντας τη Ζαν, μια δασκάλα γυμναστικής, να ζήσει μια διπλή ζωή. Καθώς η πίεση αυξάνεται από όλες τις πλευρές, η άφιξη ενός νέου κοριτσιού στο σχολείο δημιουργεί μια κρίση που θα φέρει τη Ζαν αντιμέτωπη με καινούργιες προκλήσεις.

ΝΑΡΚΩΣΗ (Narcosis) του Μάρτιν ντε Γιονγκ (Ολλανδία). Μια νεαρή οικογένεια καλείται να αντιμετωπίσει μια τραγωδία με τον δικό της μοναδικό τρόπο στο ντεμπούτο του Ολλανδού σκηνοθέτη που είναι και η φετινή πρόταση της χώρας του για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας. 

ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΒΟΡΡΑ (To the North) του Μιχάι Μινκάν (Ρουμανία, Ελλάδα, Βουλγαρία, Τσεχία, Γαλλία). Βασισμένη σε αληθινή ιστορία, η ταινία αφορά την προσπάθεια ενός θρήσκου Φιλιππινέζου ναύτη σε ποντοπόρο πλοίο, να κρύψει και να σώσει έναν Ρουμάνο λαθρεπιβάτη που κινδυνεύει να βρεθεί στη θάλασσα, αν τον ανακαλύψουν οι υπόλοιποι πάνω στο σκάφος. Το έτος είναι 1996. 

ΣΧΕΔΙΟ 75 (Plan 75)  του Τσι Χαγιακάουα (Ιαπωνία, Γαλλία, Φιλιππίνες, Κατάρ). Χρυσή Κάμερα στο Φεστιβάλ των Καννών. Στην Ιαπωνία το κυβερνητικό πρόγραμμα «Σχέδιο 75» παροτρύνει τους ηλικιωμένους πολίτες να επιλέξουν οικειοθελώς την ευθανασία, ως λύση στο πρόβλημα μιας ολοένα και πιο γερασμένης κοινωνίας. Μια ηλικιωμένη γυναίκα με περιορισμένα μέσα επιβίωσης, ένας πραγματιστής «πωλητής» του Πλάνου 75 και ένας νεαρός εργάτης από τις Φιλιππίνες αντιμετωπίζουν διλήμματα ζωής και θανάτου. Μια υπόκωφα ανατρεπτική και ταυτόχρονα παγερή ματιά σε μια στυγνή μελλοντική κοινωνία, που ξεσκεπάζει την ομορφιά και την αξιοπρέπεια της ανθρώπινης ζωής, πίσω από τη βιτρίνα της φιλαγαθίας.

ΤΟ ΦΡΑΓΜΑ (The Dam) του Άλι Σερί (Γαλλία, Λίβανος, Σουδάν, Κατάρ, Γερμανία, Σερβία). Η ταινία μας μεταφέρει στο Σουδάν, κοντά στο φαράγγι της Μερόης – του αρχαιότερου οικισμού της περιοχής. Ο Μαχέρ δουλεύει σε ένα παραδοσιακό πλινθοποιείο που βρέχεται από τα νερά του Νείλου. Κάθε απόγευμα, φεύγει κρυφά και κατευθύνεται προς την έρημο, όπου χτίζει μια μυστηριώδη κατασκευή από λάσπη. Καθώς ο Σουδανικός λαός επαναστατεί και διεκδικεί την ελευθερία του, το δημιούργημα του αρχίζει και αποκτά δική του ζωή… 

ΟΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΦΕΣΤΙΒΑΛ; 28 μεγάλου μήκους και 19 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν στο 63ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Θα δούμε σε πρώτη προβολή δεκαπέντε ελληνικές ταινίες. Έξι ελληνικές ταινίες συμμετέχουν στα Διεθνή Διαγωνιστικά τμήματα του φεστιβάλ. Δύο ελληνικές ταινίες παίρνουν μέρος στο διαγωνιστικό τμήμα Meet the Neighbors: το «Πίσω από τις θημωνιές» της Ασημίνας Προέδρου και το« Black Stone» του Σπύρου Ιακωβίδη. Παράλληλα, ακόμη δύο ελληνικές ταινίες συναντάμε και στο διαγωνιστικό τμήμα Film Forward. Πρόκειται για την ταινία «Με αξιοπρέπεια» του Δημήτρη Κατσιμίρη και τα «ΜΠΑΣΤΑΡΔΑ» του Νίκου Πάστρα.

– Οι υπόλοιπες ελληνικές ταινίες που θα προβληθούν σε Επίσημη Πρώτη είναι: «Τα Άνθη στα Άνθη» του Γιώργου Αθανασίου, «Θολή Γραμμή» του Μένιου Καραγιάννη, «Καθαρτήριο» του Βασίλη Μαζωμένου, «Μια Νύχτα στο Θέατρο» του Σωτήρη Σταμάτη, «Φαντάσματα της Επανάσταση»ς του Θάνου Αναστόπουλου, «Cavewoman» του Σπύρου Σταθουλόπουλου, «Iman» των Κορίνας Αβραμίδου και Κυριάκου Τοφαρίδη, «Ioanna» του Αλμπρεχτ Χίρκε και «Το Παρίσι Είναι στο Χάρλεμ» της Κριστίνα Κάλλας.
– Μια Δεύτερη Ματιά θα δοθεί στο «Broadway» του Χρήστου Μασσαλά, στη «Μήδεια» του Δημήτρη Αθανίτη και στο« Μια Μέρα στη Σαγκάη» του Βασίλη Ξηρού, ταινίες που έχουν ήδη διανεμηθεί στις αίθουσες μέσα στο 2002.
– Σε Ειδική Προβολή θα παιχτεί το «Dodo» του Πάνου Χ. Κούτρα.
– Το Φεστιβάλ διοργανώνει, επίσης, spotlight σε δύο σπουδαίες ελληνίδες δημιουργούς: τη Μαρία Πλυτά την πρώτη γυναίκα σκηνοθέτη του ελληνικού σινεμά, και τη Μαρία Γαβαλά στην οποία θα απονεμηθεί ο Χρυσός Αλέξανδρος για την συμβολή της στον ελληνικό κινηματογράφο. 
– Τιμητικός Χρυσός Αλέξανδρος θα απονεμηθεί και στη θρυλική εταιρεία παραγωγής Finos Film, με αφορμή τα 80 χρόνια από την ίδρυσή της.

ΠΡΟΣΒΑΣΙΜΕΣ ΠΡΟΒΟΛΕΣ: Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, το Φεστιβάλ προσφέρει την ευκαιρία στο κοινό να παρακολουθήσει δύο διαμάντια του ελληνικού σινεμά σε καθολικά προσβάσιμες προβολές. Πρόκειται για τις ταινίες «Αναπαράσταση» του Θόδωρου Αγγελόπουλου και «Όλα είναι δρόμος» του Παντελή Βούλγαρη.

ΟΙ ΜΙΚΡΟΜΗΚΑΔΕΣ ΤΗΣ ΔΡΑΜΑΣ: Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος θα παρουσιαστούν οι βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες από το πρόσφατο 45ο Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας. Για πρώτη φορά φέτος, θα παρουσιαστούν και οι βραβευμένες ταινίες του νεοϊδρυθέντος Εθνικού Σπουδαστικού Διαγωνιστικού του Φεστιβάλ Δράμας. Για τρίτη συνεχόμενη χρονιά, οι βραβευμένες μικρού μήκους ταινίες θα προβληθούν και σε ειδικό τμήμα στο Film Market, στο οποίο θα έχουν πρόσβαση sales agents και εκπρόσωποι φεστιβάλ ταινιών μικρού μήκους του εξωτερικού.


Info: 63ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. 03 έως 13 Νοεμβρίου. Στις αίθουσες Ολύμπιον και Παύλος Ζάννας, στις αίθουσες του Λιμανιού, Φρίντα Λιάππα, Τώνια Μαρκετάκη, Τζον Κασσαβέτης, Σταύρος Τορνές, Τάκης Κανελλόπουλος, καθώς και στον κινηματογράφο Μακεδονικόν και μέσω της ψηφιακής πλατφόρμας του Φεστιβάλ online.filmfestival.gr. όπου θα ανέβουν μέρα με την ημέρα 93 τίτλοι. Πληροφορίες για τα εισιτήρια και τις τιμές τους στην επίσημη ιστοσελίδα του Φεστιβάλ.
εμφάνιση σχολίων