7
1
σχόλια
1614
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Drive My Car. Moonage Daydream. Ο Χαμένος Βασιλιάς. Κοίτα τους Πως Τρέχουν. Η Τελευταία Νύχτα με τις Μάσκες. Στη Κόψη. Σάτυροι και Μαινάδες. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | MOONAGE DAYDREAM
13 Οκτωβρίου 2022
DRIVE MY CAR: Μετά τον ξαφνικό χαμό της συζύγου του, ένας Ιάπωνας ηθοποιός και σκηνοθέτης, καλείται να σκηνοθετήσει μια παράσταση του «Ο Θείος Βάνιας» του Τσέχοφ στην Χιροσίμα. Το συμβόλαιό του, δεν του επιτρέπει να οδηγεί ο ίδιος το αυτοκίνητό του, έτσι η παραγωγή του διαθέτει μια νεαρή οδηγό. Ανάμεσα στους υποψήφιους για τον βασικό ρόλο, βρίσκεται και ένας νεαρός άντρας, πρώην εραστής της γυναίκας του, η οποία ήταν σεναριογράφος για την τηλεόραση και που συνήθιζε να αφηγείται στον σύζυγό της τις ιστορίες - που συχνά σκαφίζονταν στον ύπνο της - ζητώντας του να τις θυμάται για εκείνην και να τις σχολιάζει. Ο νεαρός θα πάρει τον ρόλο και παρόλο που δεν πιστεύει ότι του άξιζε ή ότι έχει την κατάλληλη ηλικία για αυτόν, και θα προσπαθήσει να έρθει πιο κοντά στον σκηνοθέτη. Την ίδια στιγμή εκείνος, ανοίγει διστακτικά στην αρχή, διαύλους επικοινωνίας με την νεαρή οδηγό του αυτοκινήτου του.

Ο Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι (Ιστορίες Τύχης και Φαντασίας, Asako I&II), διασκευάζει υποδειγματικά Χαρούκι Μουρακάμι («Το Παιχνίδι με την Φωτιά» του 2018 ήταν άλλο ένα παράδειγμα κινηματογραφικής μεταφοράς έργου του), και κερδίζει 4 υποψηφιότητες για Οσκαρ (Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου και Διεθνούς Ταινίας το οποίο και πήρε) και την Χρυσή Σφαίρα καλύτερης ξενόγλωσσης παραγωγής, ανάμεσα σε δεκάδες άλλα βραβεία και υποψηφιότητες (79 Βραβεία στις 90 υποψηφιότητες). Με τον έρωτα ως βασικό θέμα και πάλι, η ταινία μιλάει παράλληλα για την απώλεια, τις ματαιώσεις, την μεταμέλεια, τις θεραπευτικές ιδιότητες της τέχνης, του ανοίγματος - ως αντίθετου της απομόνωσης - και της εμπιστοσύνης προς άλλους ανθρώπους και προς άλλες, νέες προοπτικές, όπως του να αφήσεις κάποιον άλλον να πάρει το τιμόνι της ζωής σου και να οδηγήσει το «αυτοκίνητό» σου, όσο «ριψοκίνδυνο» και αν αυτό φαντάζει.

Λατρεύτηκε από τους κριτικούς και τους σινεφίλ όλου του κόσμου, αν και αρκετοί - συνήθως ασιάτικής καταγωγής- είναι και αυτοί που πιστεύουν πως όπως και στα «Παράσιτα» πριν δύο χρόνια, οι δημιουργοί της ταινίας, θυσίασαν μέρος του «πραγματικού» (βλέπε, ασιατικού), χαρακτήρα της για να την κάνουν αρεστή στο παγκόσμιο (βλέπε Δυτικό),  κοινό. Αυτό είναι ένα βασικό, άλλοτε προβληματικό και άλλοτε πάλι όχι τόσο, στοιχείο των περισσότερων διεθνών συμ/παραγωγών από μικρότερες ή μεγαλύτερες, εξωτικές και «μαγεμένες» χώρες. Πόσο θα μας άρεσαν κάποιες ταινίες, αν δεν υιοθετούσαν μια πιο βατή ή μια πιο σύνθετη (μιλώντας με φεστιβαλικούς όρους), για εμάς τους Ευρωπαίους, μορφή αφήγησης;

Καθώς δεν υπάρχει μια σαφή απάντηση σε αυτό - ο γράφων παραμένει ανοιχτός σε κάθε πρόταση και ενίοτε παραδίδει το τιμόνι του πολύ εύκολα, αν όχι εντελώς απερίσκεπτα - να πούμε πως το «Asako I&II» παραμένει η πιο αγαπημένη μας ταινία του Ιάπωνα δημιουργού. Εδώ, η ευκαιρία που ανοίγεται για μια ενδιαφέρουσα διάδραση μεταξύ συζύγου και εραστή, σε σχέση με την απώλεια της αγαπημένης τους, κλείνει λίγο απότομα, για να πάρει ο ένας την θέση του άλλου και να μπορέσει να «αφεθεί» ερχόμενος αντιμέτωπος με τους φόβους του. Υποθέτουμε πως το φιλμ ακολουθεί την αφήγηση των τριών διηγημάτων πάνω στα οποία βασίζεται. Κινηματογραφικό διαμάντι μεν, πολύ τακτοποιημένο και προσεκτικό από την άλλη. Σίγουρα, μία από τις σημαντικότερες ταινίες της σεζόν που διανύουμε.

Info: Drive My Car (Doraibu mai kâ). Δραματική. Ιαπωνία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι. Παίζουν: Χιντεντόσι Νισιζίμα, Τόκο Μιούρα, Παρκ Γιου-ριμ, Μασάκι Οκάντα, Ρέικα Κιρισίμα. Διανομή: Ama Films.  


MOONAGE DAYDREAM: Το «Moonage Daydream» ρίχνει φως στη ζωή και την ιδιοφυΐα του Ντέιβιντ Μπόουι, ενός από τους πιο παραγωγικούς και επιδραστικούς καλλιτέχνες της εποχής μας.

Με μια καλειδοσκοπική αφήγηση που κάνει σλάλομ μέσα από άφθονο και μεγαλειώδες υλικό που έρχεται στην επιφάνεια για πρώτη φορά, το φιλμ αντλεί από τις συναυλίες, από τα studio και από τα παρασκήνια για να παρουσιάσει μια κινηματογραφική οδύσσεια μεγάλου μήκους. Στο τιμόνι της σκηνοθεσίας και του μοντάζ βρίσκεται ο Μπρετ Μόργκεν, ο οπίος έχει υπογράψει τα εξαιρετικά πετυχημένα «The Kid Stays in the Picture» και «Cobain: Montage of Heck». Το ντοκιμαντέρ εξερευνά το δημιουργικό, μουσικό και πνευματικό ταξίδι του Ντέιβιντ Μπόουι και μας καθοδηγεί η αφήγηση του ίδιου του καλλιτέχνη. Αυτή είναι η πρώτη επίσημα εγκεκριμένη ταινία για τον μυθικών διαστάσεων μουσικό καθώς το David Bowie Estate παραχώρησε στον σκηνοθέτη απεριόριστη πρόσβαση στα αρχεία του, τα οποία περιλαμβάνουν υλικό μιας ολόκληρης ζωής, ανέκδοτες εικόνες, σπάνιες ηχογραφήσεις και μια τεράστια προσωπική συλλογή τέχνης και ποίησης. χρειάστηκαν τέσσερα χρόνια για την κατασκευή της ταινίας και άλλους 18 μήνες για τον ηχητικό σχεδιασμό, την χρωματικής παλέτα της φωτογραφίας και τα εμβόλιμα animation στοιχεία. Στην παραγωγή συμμετείχε ο επί μακρόν συνεργάτης, φίλος και μουσικός παραγωγός του Μπόουι, Τόνι Βισκόντι και στο μιξάζ ο βραβευμένος με Όσκαρ, Πολ Μάσεΐ (Bohemian Rhapsody).

Το MOONAGE DAYDREAM εμβαθύνει στην τέχνη και στην πρώιμη δισκογραφία του, προσεγγίζοντας τους λόγους που τον καθιστούν έναν από τους μεγαλύτερους καλλιτέχνες των τελευταίων 50 ετών, γιορτάζοντας με μια υπαρξιακή μουσική οδύσσεια την κληρονομιά και την διαχρονική επιρροή του αξέχαστου μουσικού. (Από το Δελτίο Τύπου της Εταιρείας Διανομής)

Info: Moonage Daydream. Μουσικό Ντοκιμαντέρ. Γερμανία, ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Μπρετ Μόργκεν. Διανομή: Tulip Entertainment. 


Ο ΧΑΜΕΝΟΣ ΒΑΣΙΛΙΑΣ: Το 2012, μετά από 500 χρόνια, αποκαλύπτονται σε ένα πάρκινγκ του Λέστερ τα χαμένα λείψανα του Βασιλιά Ριχάρδου Γ’. Η έρευνα οργανώθηκε με πρωτοβουλία της ερασιτέχνη ιστορικού, Φιλίππα Λάνγκλι (Σάλι Χόκινς), της οποίας η ανυποχώρητη στάση δεν έγινε ποτέ κατανοητή ούτε από τον κύκλο της ούτε από τους ειδικούς και τους ακαδημαϊκούς.

Η ομάδα που μας χάρισε τη Philomena ενώνει ξανά τις δυνάμεις της για μία ακόμα συγκλονιστική πραγματική ιστορία. Σε σενάριο των Στιβ Κούγκαν και Τζεφ Πόουπ και σκηνοθεσία του Στίβεν Φρίαρς ο «Χαμένος Βασιλιάς» ξετυλίγει ένα συναρπαστικό κυνήγι της αλήθειας πίσω από τους ιστορικούς μύθους ενορχηστρωμένο από μία ανυποχώρητη ερασιτέχνη ιστορικό.

Η Σάλι Χόκινς αναλαμβάνει τον πρωταγωνιστικό ρόλο της γυναίκας που αρνήθηκε να την αγνοούν και εναντιώθηκε στους πιο διακεκριμένους ιστορικούς, αναγκάζοντας τους να ασχοληθούν ξανά με έναν από τους πιο αμφιλεγόμενους βασιλιάδες της Αγγλίας.

Info: Ο Χαμένος Βασιλιάς (The Lost King). Δραματική Βιογραφία. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Στίβεν Φρίαρς Παίζουν: Σάλι Χόκινς, Στιβ Κούγκαν, Χάρι Λόιντ, Μαρκ Άντι. Διανομή: Tanweer. 


ΚΟΙΤΑ ΤΟΥΣ ΠΩΣ ΤΡΕΧΟΥΝ: Στο West End του Λονδίνου της δεκαετίας του 1950, τα σχέδια για την κινηματογραφική μεταφορά μιας επιτυχημένης θεατρικής παράστασης τύπου Αγκαθα Κρίστι, διακόπτονται απότομα όταν ο Αμερικανός σκηνοθέτης που θα γυρνούσε την ταινία δολοφονείται. Όταν ο αποτραβηγμένος από τον κόσμο επιθεωρητής Στόπαρντ και η πρόθυμη αρχάρια αστυνόμος Στάλκερ, αναλαμβάνουν την υπόθεση, βρίσκονται μπλεγμένοι σε ένα αινιγματικό παιχνίδι υπόπτων, καθώς όλοι λίγο πολύ, μισούσαν τον Αμερικανό θα είχαν λόγο να τον σκοτώσουν, την ίδια στιγμή που θα μπορούσαν να είναι το επόμενο θύμα του δολοφόνου.

Αστυνομική κωμωδία εποχής που εμπνέεται τόσο από το «Στα Μαχαίρια» όσο και από τον θαυμαστό κινηματογραφικό κόσμο του Γουες Αντερσον (Ξενοδοχείο Grand Budapest), αποτίοντας φόρο τιμής στις Whodunit κωμωδίες του παρελθόντος. Εκκεντρικοί χαρακτήρες και απίθανες καταστάσεις συμπληρώνουν το παζλ μιας συμπαθούς κωμωδίας μυστηρίου.

Info: Κοίτα τους Πως Τρέχουν (See How They Run). Αστυνομική Κωμωδία Μυστηρίου. Βρετανία, ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Τομ Τζορτζ. Παίζουν: Έιντριεν Μπρόντι, Σαμ Ρόκγουελ, Σέρσι Ρόναν, Ντέιβιντ Ογιελόουο, Ρουθ Γουίλσον, Χάρις Ντίκινσον. Διανομή: Feelgood Entertainment.  

 
Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΥΧΤΑ ΜΕ ΤΙΣ ΜΑΣΚΕΣ: Τέσσερα χρόνια μετά τα γεγονότα της «Νύχτας με τις Μάσκες 2», ο μανιακός δολοφόνος Μάικλ Μάγιερς έχει φαινομενικά πάψει να εμφανίζεται κατά τη διάρκεια του Χάλογουιν, έτσι η μέχρι πρότινος στοιχειωμένη από εκείνον Λόρι νιώθει πως είναι πλέον ασφαλής. Πόσο όμως θα διατηρηθεί η ησυχία στο νέο σπιτικό της, όταν η ενήλικη πια εγγονή της αποκτήσει σχέση με ένα αμφιλεγόμενο πρόσωπο από το παρελθόν;

Αγαπάμε τον Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν (All The Real Girls, George Washington, Prince Avalanche), αλλά όχι τις ταινίες του reboot του για την Νύχτα με τις Μάσκες. Δεν ξέρουμε αν κάτι αλλάξει αυτή τη φορά. Διαβάζουμε πως ετοιμάζει και remake του Εξορκιστή.

Info: Η Τελευταία Νύχτα με τις Μάσκες (Halloween Ends). Τρόμου. ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη, 13 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Γκόρντον Γκριν. Παίζουν: Τζέιμι Λι Κέρτις, Αντι Μάτιτσακ, Τζέιμς Τζουντ Κόρτνεϊ. Διανομή: Tulip Entertainment.  


ΣΤΗ ΚΟΨΗ: Ανθολογία ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, η οποία συνολικά αποτελείται από τα φιλμ «Index» (Νικόλας Κολοβός), «Ο Σπόρος» (Ιφιγένεια Κοτσώνη), «À la Carte» (Ταξιάρχης Δεληγιάννης & Βασίλης Τσιουβάρας), «Πρώτο Μπάνιο» (Αλέξανδρος Κωστόπουλος), «Τζαφάρ» (Νάνσυ Σπετσιώτη), «Το Κοφίνι» (Άρης Λεχουρίτης) και ο «Φοιτητής» (Βασίλης Καλαμάκης).

Μια ομάδα δημιουργών 7 ταινιών μικρού μήκους ενώνουν τις φωνές και τις δημιουργικές τους συγγένειες και ανησυχίες σε ένα κινηματογραφικό ψηφιδωτό. 7 ταινίες θραύσματα της καθημερινότητας, που θίγουν πολιτικά γεγονότα του παρελθόντος, σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά θέματα, όπως ο ρατσισμός, η προσφυγική ροή, η ενσωμάτωση των μεταναστών στην κοινωνία, τα πολιτικά σκάνδαλα και η φίμωση του Τύπου, και ταυτόχρονα προβάλλουν μια σκοτεινή, απειλητική εικόνα του μέλλοντος.

7 ιστορίες που, παρά τις διαφορές τους σε περιεχόμενο, ύφος και ρυθμό, χαράζουν μια κοινή νοητή γραμμή, πατώντας στην κόψη του ξυραφιού. Οι ήρωες τους, σε κρίσιμα, οριακά σημεία τη ζωής τους, βρίσκονται αντιμέτωποι με την εξουσία, την κοινωνία, αλλά και τον ίδιο τους τον εαυτό.

Οι 7 ιστορίες τελικά γίνονται μία: η αγωνιώδης περιπέτεια της ανθρώπινης ψυχής ανά τις εποχές. Στόχος αυτής της καλλιτεχνικής ένωσης είναι να δοθεί η ευκαιρία να επικοινωνηθεί η μικρού μήκους ταινία, που συνήθως περιορίζεται αυστηρά στο φεστιβαλικό κύκλωμα, σε ένα ευρύτερο κινηματογραφόφιλο κοινό. Ένα κοινό που θα ανακαλύψει τη μεγάλη δύναμη πίσω από τη μικρή φόρμα.

Info: Στη Κόψη. 7 Ελληνικές Ταινίες Μικρού Μήκους. Σκηνοθεσία: Νικόλας Κολοβός. Ιφιγένεια Κοτσώνη, Ταξιάρχης Δεληγιάννης & Βασίλης Τσιουβάρας, Αλέξανδρος Κωστόπουλος, Νάνσυ Σπετσιώτη, Αρης Λεχουρίτης, Βασίλης Καλαμάκης. Διανομή: New Star. 


ΣΑΤΥΡΟΙ ΚΑΙ ΜΑΙΝΑΔΕΣ: Η τρίτη έκδοση του «Σάτυροι και Μαινάδες: το φεστιβάλ πορνό ταινιών της Αθήνας» θα γίνει επιτέλους σε φυσικό χώρο τον Οκτώβριο.

Ο πολυχώρος Ρομάντσο θα μετατραπεί στο σπίτι του Φεστιβάλ για 4 ημέρες όπου μπορεί κανείς να παρακολουθήσει πάνω από 90 ταινίες μικρού και μεγάλου μήκους οργανωμένες σε 13 προβολές. Επίσης, θα υπάρχουν εκθέσεις, δρώμενα, και πάνελ συζήτησης. Για τους λάτρεις του art-porn εκτός Αθηνών θα υπάρξει και Online Edition.  Περισσότερες πληροφορίες στην ιστοσελίδα του Φεστιβάλ.

Info: Σάτυροι και Μαινάδες: 3ο φεστιβάλ πορνό ταινιών της Αθήνας. 13 - 15 Οκτωβρίου στο Ρομάντσο (Αναξαγόρα 3-5, Ομόνοια). Η είσοδος για το κάθε πρόγραμμα κοστίζει 5€, το ημερήσιο εισιτήριο κοστίζει 10€ και υπάρχει εισιτήριο διαρκείας 4 ημερών για ολόκληρο το φεστιβάλ που θα κοστίζει 25€. 
εμφάνιση σχολίων