7
1
σχόλια
2063
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Η Χαμένη Κόρη. Τρία Πατώματα. Μαϊσαμπελ. Ουπς! Ο Νώε Ξαναέφυγε. Blow-Up. Τζο ο Λεμονάδας. Ninja III: The Dominion. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | ΦΩΤΟ: Η ΧΑΜΕΝΗ ΚΟΡΗ
29 Ιουνίου 2022
Η ΧΑΜΕΝΗ ΚΟΡΗ: Η Λέντα απολαμβάνει τις μοναχικές της διακοπές στις Σπέτσες, όταν αρχίζει να εμπλέκεται με μια νέα μητέρα και την κόρη της ενώ τις παρακολουθεί να παραθερίζουν κοντά της στην παραλία. Καθώς μάνα και κόρη έχουν μια ιδιαίτερη και έντονη σχέση η Λέντα καταβάλλεται από τις αναμνήσεις και τα μπερδεμένα συναισθήματα τρόμου, αγάπης και έντασης της δικής της πρώιμής μητρότητας. Ένα απροσδόκητο γεγονός και μια δική της αυθόρμητη πράξη, την αναγκάζουν να αντιμετωπίσει κατά πρόσωπο τις αντισυμβατικές επιλογές που έκανε σαν νέα μητέρα, και κυρίως τις συνέπειες αυτών των επιλογών.

Η καλή ηθοποιός (και σκηνοθέτις πλέον), Μάγκι Τζίλενχαλ, μεταφέρει στον κινηματογράφο ένα μπεστ σέλερ της Ελενα Φεράντε με θέμα την μητρότητα και τις διάφορες πτυχές της από γυναίκες που δεν είναι, ή που νομίζουν πως δεν είναι ακόμη αρκετά 'ώριμες' για έναν τέτοιο ρόλο, όπως τον φαντάζεται και τον επιβάλει η πατριαρχική κοινωνία μας.

Η 48χρονη σήμερα Λέντα, καθηγήτρια πανεπιστημίου με ειδικότητα στην Ιταλική Φιλολογία, αποκτά δύο κορίτσια σε νεαρή ηλικία και διχάζεται ανάμεσα στις σπουδές της και την μητρότητα. Η επαφή της με μια οικογένεια Ελληνοαμερικάνων στις Σπέτσες (στις οποίες μεταφέρει η Τζίλενχαλ την ιστορία του βιβλίου), της οποίας η κόρη, ολοφάνερα μόνη, καθώς ο άνδρας της έρχεται μόνο τα Σαββατοκύριακα, είναι μητέρα ενός 'δύσκολου' μικρού κοριτσιού, ξυπνάει μέσα της αναμνήσεις από την εποχή που και η ίδια βρισκόταν στην ίδια θέση. Ένα γεγονός, θα φέρει αυτές τις δύο γυναίκες κοντά, πριν ένα καπρίτσιο της Λέντα τις απομακρύνει εντελώς την μία από την άλλη.

Η Τζίλενχαλ αρχικά δημιουργεί μια weird ατμόσφαιρα μυστηρίου, η οποία μοιάζει να επικρατεί στο νησί, ακόμη και σε ό,τι αφορά τον ηλικιωμένο Αμερικανό, φροντιστή της βίλας που θα μείνει η Λέντα, ή τον νεαρό Ιρλανδό φοιτητή που δουλεύει στην ταβέρνα της παραλίας. Μια ατμόσφαιρα που φέρνει στο νου κάτι από το Magus του Τζον Φόουλς. Οι ήσυχες διακοπές στην έρημη παραλία, διαταράσσονται με την άφιξη της πολυπληθούς οικογένειας. Θα φροντίσει να μείνει μακριά τους, όμως εκείνοι θα την προσεγγίσουν με τυπικό αμερικάνικο 'αυθορμητισμό', θέλοντας να μάθουν τα πάντα για εκείνη.

Αυτή η weirdness, είτε λόγω της ιστορίας, είτε λόγω του ελληνικού σετ της, διατηρείται σε όλη τη διάρκεια της αφήγησης που περνάει μέσα από πολλά εσωτερικά, σκοτεινά, ψυχολογικά τοπία, μέχρι να αναδυθεί πάλι στο ελληνικό φως. Το τοπίο και οι καταστάσεις μοιάζουν ταυτόχρονα οικείες, αλλά και ξένες. 'Ολο το ελληνικό της κομμάτι (εκτός ίσως από την σκηνή στον θερινό κινηματογράφο), πείθει για την αυθεντικότητά του. Εξαιρετικές οι πρωταγωνίστριες και το βραβευμένο στην Βενετία σενάριό της. Ήταν υποψήφια για 3 Οσκαρ. 2 Γυναικείας Ερμηνείας Α' και Β' ρόλου για τις Κολμαν και Μπάκλεϊ και ένα σκηνοθεσίας για την Μάγκι Γκίλενχαλ.

Info: Η Χαμένη Κόρη (The Lost Daughter). Ψυχολογικό Δράμα Μυστηρίου. ΗΠΑ, Ελλάδα, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μάγκι Τζίλενχαλ. Παίζουν: Ολίβια Κόλμαν, Τζέσι Μπάκλεϊ, Ντακότα Τζόνσον, Πίτερ Σάρσγκααρντ, Εντ Χάρις, Πολ Μεσκαλ, Πάνος Κορώνης, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Νίκος Πουρσανίδης. Διανομή: Spentzos Film.


ΤΡΙΑ ΠΑΤΩΜΑΤΑ: Τέσσερις οικογένειες ζουν στους τρεις ορόφους του ίδιου κτιρίου σε μία πολυτελή συνοικία της Ρώμης. Μέσα σε μία δεκαετία, η ζωή φέρνει τους πρωταγωνιστές αντιμέτωπους με συγκρούσεις που επηρεάζουν τις σχέσεις μεταξύ αδελφών, γονιών, παιδιών και συζύγων. Οι επιλογές τους αντανακλούν πανανθρώπινα ηθικά ζητήματα και έχουν συνέπειες στις ζωές τους.

Στον πρώτο όροφο μένει ο Λούτσιο με τη γυναίκα του Σάρα και την 7χρονη κόρη τους Φραντζέσκα, ενώ στο απέναντι διαμέρισμα κατοικεί το ηλικιωμένο ζευγάρι της Τζιοβάνα και του Ρενάτο που κάποιες φορές προσέχουν την μικρή όταν οι γονείς της βγαίνουν έξω. Στον δεύτερο όροφο ζει μόνη της - καθώς ο άντρας της λείπει συνέχεια λόγω δουλειάς - η έγκυος, Μόνικα. Στον τρίτο οι δικαστικοί Βιτόριο και Ντόρα με τον έφηβο γιο τους Αντρέα. Όλα ξεκινούν νωρίς ένα σκοτεινό πρωί. Την ίδια στιγμή που η Μόνικα αναζητά ένα ταξί να πάει στην κλινική να γεννήσει, ο μεθυσμένος Αντρέα, τραυματίζει θανάσιμα μια γυναίκα μπροστά στην είσοδο του κτιρίου, σπάζοντας την τζαμαρία του Λούτσιο. Ακολουθούν οι εξελίξεις για καθένα από τους ενοίκους για τα επόμενα 10 χρόνια. Ο Λούτσιο που υποψιάζεται πως ο σε αρχική κατάσταση άνοιας Ρενάτο κακοποιούσε την κόρη του, πέφτει 'θύμα' του εφηβικού έρωτα της ανήλικης εγγονής του ηλικιωμένου ζευγαριού. Η Μόνικα θα μεγαλώνει - κυρίως μόνη της - την κόρη της φοβούμενη πως θα έχει την ίδια κατάληξη με την μητέρα της που βρίσκεται λόγω Αλτσχάιμερ σε ίδρυμα. Ο 'προβληματικός' - λόγω της αυστηρότητας των γονιών του - Αντρέα, θα καταλήξει στη φυλακή. Μετά την αποφυλάκισή του, θα εγκαταλείψει το πατρικό διαμέρισμα, με την μητέρα του να ψάχνει να βρει τρόπους για να μπορέσει να τον προσεγγίσει ξανά.

Ο Νάνι Μορέτι (Αγαπημένο μου Ημερολόγιο, Το Δωμάτιο του Γιου), μεταφέρει με εντελώς ακαδημαϊκό τρόπο στο σινεμά, ένα μυθιστόρημα του Εσκολ Νέβο που θα μπορούσε να είναι η βάση για μια δραματική, καθημερινή, τηλεοπτική σειρά. Όπως συμβαίνει συνήθως με τις σπονδυλωτές ιστορίες, δεν έχουν όλα τα πρόσωπα και όσα τους συμβαίνουν το ίδιο ενδιαφέρον. Όλοι οι ηθοποιοί κάνουν φιλότιμες προσπάθειες για να δώσουν ζωή σε προκάτ χαρακτήρες που δεν αναλύονται στο βάθος που θα έπρεπε, καθώς 10 ολόκληρα χρόνια δεν χωρούν εύκολα σε 2 ώρες. Προσωπικά προτιμούμε τον Μορέτι όταν βλέπει τον εαυτό του και την ιταλική κοινωνία είτε με κριτική, είτε με σατιρική διάθεση και σαρδόνιο χιούμορ. Ξεχωρίζει το μουσικό σκορ του Φράνκο Πιερσάντι.

Info: Τρία Πατώματα (Tre Piani/Three Floors). Δραματική. Ιταλία, Γαλλία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Νάνι Μορέτι. Παίζουν: Αλμπα Ρορβάχερ, Ρικάρντο Σκαμάρτσιο, Μαργκερίτα Μπάι, Αντριάνο Τζιανίνι, Αλεσάντρο Σπερντούτι, Ελένα Λιέτι, Ντενίς Ταντούτσι, Νάνι Μορέτι. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΜΑΪΣΑΜΠΕΛ:  Στην Ισπανία, μια γυναίκα έχει χάσει τον άντρα της εξαιτίας μιας δολοφονικής επίθεσης της Βασκικής αυτονομιστικής οργάνωσης ΕΤΑ. Έντεκα χρόνια μετά την απώλεια του συζύγου, αποφασίζει να μαζέψει το κουράγιο της και να κάνει κάτι ανήκουστο: να επισκεφτεί στη φυλακή και να συναντήσει τους δολοφόνους του άντρα της, με σκοπό να τους συγχωρέσει. Αυτή τη πρωτοβουλία την παίρνει όταν την κάνουν πρόεδρο του συλλόγου αποκατάστασης των θυμάτων βίας - όχι μόνο της ΕΤΑ, αλλά και της Αστυνομίας και της κάθε είδους ένομης ή παράνομης εξουσίας. 

To 2000 o πολιτικός Juan María Jaúregui δολοφονείται από Βάσκους αυτονομιστές (την βασκική αυτονομιστική οργάνωση ΕΤΑ), αφήνοντας χήρα την αγαπημένη του γυναίκα, και μια μικρή κόρη. Καθώς τα χρόνια περνούν, κάποιοι από τους καταδικασμένους Βάσκους μαχητές αρχίζουν να αναθεωρούν τη στάση τους στη φυλακή, αποκηρύσσοντας την ένοπλη βία, με αποτέλεσμα να απομονωθούν από τους πρώην συντρόφους τους. Ένας από αυτούς, έχοντας μετανοήσει ριζικά για τα εγκλήματα που είχε διαπράξει, ζητά να συναντηθεί με τη χήρα του Ισπανού που ο ίδιος, μαζί με έναν σύντροφό του, σκότωσε πριν 11 χρόνια . Ενώ η κόρη της αρνείται κατηγορηματικά, προσπαθώντας να αποτρέψει τη μητέρα της από το να συναντήσει τον τρομοκράτη και φονιά του πατέρα της, η πρωταγωνίστρια τελικά δέχεται να  δει τον άνθρωπο που της στέρησε τον αγαπημένο της σύντροφο, με τον οποίο ήταν μαζί από τα 16 της χρόνια, σε μια παράτολμη προσπάθεια να ανακαλύψει μια δική της προσωπική δικαίωση για όσα βίωσε με αφορμή αυτόν τον θάνατο. 

Η ταινία κινείται ανάμεσα στην ηρωίδα και την κόρη της που δεν συμφωνεί καθόλου με την συγχωρητικη διάθεση της μητέρας της και στους δύο από τους τρεις άντρες που εκτέλεσαν τον σύζυγό της (η εκτέλεση είναι η πρώτη σκηνή της ταινίας), την ψυχολογία τους στις φυλακές μετά τον φόνο και την τελική τους μεταστροφή, λίγο καιρό πριν η ΕΤΑ αποκηρύξει τη βία. Στην Ισπανία, όπως και στην Νότια Αφρική, δόθηκε αμνηστία σε όλους 'καλούς΄και ΄κακούς' πράγμα λίγο ακατανόητο που όμως υποτίθεται πως αμβλύνει τις κοινωνικές και πολιτικές αντιθέσεις (not).  Η ταινία της Μπολέιν (Ακόμη και η Βροχή, Η Ελιά), αποκυρήσσει κάθε ένοπλη αντίσταση και 'τρομοκρατική δράση', βασίζεται σε πραγματικά συμβάντα και αποτελείται από λίγες και μεγάλες σε διάρκεια σκηνές διαλόγων, στις οποίες ξεχωρίζουν οι βραβευμένοι με Γκόγια (καλύτερης γυναικείας ερμηνείας, β’ ανδρικού ρόλου, πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού), Μπλάνκα Πορτίγιο, Ουρκο Ολαζαμπάλ και Μαρία Θελεζουέλα.  Στο μουσικό σκορ ο πάντοτε υπέροχος Αλμπέρτο Ιγκλέθιας των ταινιών του Αλμοδόβαρ. 

Info: Μαϊσαμπέλ (Maixabel). Κοινωνική Δραματική. Ισπανία, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ισιάρ Μπολέιν. Παίζουν: Μπλάνκα Πορτίγιο, Λουίς Τοσάρ, Ουρκο Ολαζαμπάλ, Μπρούνο Σεβίγια, Μαρία Θελεζουέλα. Διανομή: Weird Wave. 


ΟΥΠΣ 2! Ο ΝΩΕ ΞΑΝΑΕΦΥΓΕ: Ο αξιαγάπητος Φίνι μαζί με την καλύτερη του φίλη Λεα, πέφτουν κατά λάθος από την κιβωτό και παρασύρονται από τη θάλασσα. Μόνοι τους σε μια αυτοσχέδια σχεδία, χωρίζονται από μια καταιγίδα. Ενώ ο Φίνι βρίσκει μια ολόκληρη αποικία κάτω από το νερό, η Λεα προσγειώνεται σε ένα όμορφο νησί. Συμπαθής συνέχεια της συμπαθούς πρώτης ταινίας όπου τα χαριτωμένα, αλλά σκανταλιάρικα πλάσματα των Φρουφρούλιδων τελικά διαπίστωσαν πως είναι αμφίβια. Αυτή τη φορά, με τα τρόφιμα να είναι πλέον λιγοστά στην κιβωτό, ο Φίνι και η Λεα βρίσκονται με τις τελευταίες προμήθειες στη θάλασσα. Εκείνος ανακαλύπτει πως κάτω από το νερό υπάρχει μια ονειρεμένη αποικία με ξενοφοβικά πλάσματα σαν τον ίδιο και εκείνη ένα νησί στο οποίο ένα παλιό ηφαίστειο, ετοιμάζεται να ξυπνήσει και πάλι.

Καθώς η κιβωτός φτάνει στο νησί και τα ζώα ξεκινούν να την καταστρέφουν για μόνιμη εγκατάσταση, η Λεα πρέπει να καταφέρει να τους πείσει πως κινδυνεύουν από την λάβα, ενώ στον υποβρύχιο κόσμο ο Φίνι, θα πρέπει να πείσει την πεισματάρα αρχηγό και δημιουργό της αποικίας των Φρουφρούλιδων, πως ο κατακλυσμός έχει φέρει τη συμφιλίωση ανάμεσα στα σαρκοφάγα και τα φυτοφάγα ζώα. Το κομμάτι του περίκλειστου αυτού 'παραδείσου' που παρομοιάζει με το 'Φρούριο Ευρώπη' είναι και το πιο ενδιαφέρον θεματικά μιας παιδικής ταινίας που δεν διακρίνεται τόσο για το χιούμορ της, όσο για την περιπετειώδη πλοκή της και για τον άψογο, και φορές ευφυή, σχεδιαστικό οίστρο των δημιουργών της. Μόνο στα Ελληνικά.

Info: Ουπς 2! Ο Νώε Ξαναέφυγε (Ooops! The Adventure Continues). Κινούμενα Σχέδια. Ιρλανδία, Λουξεμβούργο, 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 30 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Τόμπι Γκένκελ & Σον ΜακΚόρμακ. Με τις φωνές των: Άρη Αβραμέα, Βαγγέλη Χαλκιαδάκη, Κώστα Αποστολίδη, Κώστα Τερζάκη, Άρτεμις Ματαφιά, Νίκης Γρανά, Μυρτώς Ναούμ. Διανομή: Rosebud 21.


BLOW-UP: Αριστουργηματικός Μικελάντζελο Αντονιόνι βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα. Ένας εκκεντρικός φωτογράφος που δουλεύει τόσο στη μόδα όσο και στο φωτορεπορταζ, εξετάζοντας κάποια καρέ που τράβηξε από ένα παράνομο ζευγάρι στο Maryon Park του Λονδίνου, συνειδητοποιεί πως, άθελά του, έχει γίνει φωτογραφικός μάρτυρας σε μια δολοφονία. Ή μήπως όχι; Τότε, προσπαθεί με κάθε τρόπο να ανακαλύψει τι πραγματικά συνέβη.

Με τη βοήθεια του θρυλικού σεναριογράφου Τονίνο Γκουέρα, το 1966 ο Αντονιόνι γυρίζει στην Αγγλία το Blow-Up το οποίο βασίζεται σε ένα διήγημα του Χούλιο Κορτάσαρ. Είχε προηγηθεί ενδελεχής έρευνα και γνωριμία του σκηνοθέτη με όλους τους μοντερνιστές Βρετανούς φωτογράφους, σχεδιαστές, εικαστικούς και ζωγράφους της εποχής, των οποίων οι δημιουργίες, είτε κοσμούν τους τοίχους του στούντιο του ήρωα (ο οποίος διαθέτει χαρακτηριστικά γνωρίσματα πραγματικών καλλιτεχνών), είτε συμμετέχουν δημιουργικά οι ίδιοι και οι τεχνοτροπίες τους στο εικαστικό φωτογραφικό μέρος της. Ακόμη ακόμη τοποθετεί τη κεντρική δράση σε μια προϊστορική και tribal τοποθεσία, σε ένα πάρκο πάνω σε έναν αρχαίο τύμβο της ευρύτερης περιοχής, καταγράφει το πνεύμα και τα βρετανικά trend της εποχής λίγο πριν τα γεγονότα του '68 που άλλαξαν για λίγο τις νοοτροπίες σε μεγάλο μέρος του δυτικού κόσμου, σχολιάζοντας με δεικτικό τρόπο, το διφορούμενο της τέχνης, του ίδιου του σινεμά και της ανθρώπινης ύπαρξης γενικότερα. Στη πρωτότυπη μουσική σύνθεση, συναντάμε τον Χέρμπι Χάνκοκ.

Info: Blow-Up. Θρίλερ Μυστηρίου. Ιταλία, Βρετανία, ΗΠΑ, 1966. Επανέκδοση: Πέμπτη 30 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μικελάντζελο Αντονιόνι, Παίζουν: Ντέιβιντ Χέμινγκς, Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, Σάρα Μάιλς. Διανομή: Summer Classics. 


ΤΖΟ Ο ΛΕΜΟΝΑΔΑΣ: Ένας καουμπόης φτάνει σε μια πόλη της Άγριας Δύσης λανσάροντας τη Λόκα Κόλα, ένα μη αλκοολούχο αναψυκτικό, σε μια απόπειρα να καταπολεμηθεί ο αλκοολισμός και η παρανομία. Τσεχοσλοβακική γουέστερν παρωδία από το 1964 που κάνει πλάκα με την εξ Αμερικής καπιταλιστική νοοτροπία και με τον τρόπο που αυτή πλασάρεται μέσω του κινηματογράφου και του δημοφιλούς αυτού είδους, με 'άφθαρτους' ήρωες, 'μοιραία' θηλυκά, 'καλοπροαίρετους' σερίφηδες και 'διαβολικούς' παρανόμους.  Παίρνοντας στοιχεία από τις βουβές μπουρλέσκ κωμωδίες και τα κινούμενα σχέδια, παραμένει αστεία 58 χρόνια αργότερα, ξεχωρίζοντας για το παιχνίδι της ασπρόμαυρης φωτογραφίας της, με τις θεματικές χρήσεις φίλτρων χρώματος ανά περίσταση. 

Info: Τζο ο Λεμονάδας (Limonádový Joe aneb Konská opera/Lemonade Joe). Μουσική Κωμωδία Γουέστερν. Τσεχοσλοβακία, 1964. Επανέκδοση: Πέμπτη 30 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ολτριτζ Λίπσκι. Παίζουν: Κάρελ Φιαλά, Ρούντολφ Ντέιλ, Μίλος Κοπέτσκι. Διανομή: New Star.


NINJA III: THE DOMINATION: Tο πνεύμα ενός νεκρού Nίντζα καταλαμβάνει το σώμα μιας αθώας κοπέλας, μεταμορφώνοντάς την σε σατανική εκδικήτρια...ή αλλιώς..

ΣΥΜΠΛΟΚΕΣ ΝΙΝΤΖΑ! ΑΣΤΕΡΑΚΙΑ ΝΙΝΤΖΑ! ΜΑΘΗΜΑΤΑ AEROBICS! SPANDEX ΚΑΙ ΚΟΛΑΝ! ΕΞΟΡΚΙΣΜΟΙ! ΣΕΞ ΜΕ ΤΟΜΑΤΟΧΥΜΟ!

Όλα αυτά στο απίστευτο (για όλους τους λάθος λόγους) Ninja III - The Domination του 1984, που προβάλλεται αυτή την Παρασκευή με πρόλογο (και συνοδεία) των The Film Pit, δηλαδή τους Μάκη Παπασημακόπουλο, Στέλιο Καρακάση και Αχιλλέα Χαρμπίλα.

Info: Ninja III:The Domination. Περιπέτεια. ΗΠΑ, 1984. Ειδική Προβολή: Παρασκευή 1 Ιουλίου 23:30 - στη Ριβιέρα Εξαρχείων από το Midnight Express. Σκηνοθεσία: Σαν Φέρστενμπεργκ. Παίζουν: Σο Κοσούγκι, Λουσίλντα Ντίκι, Τζόρνταν Μπένετ.  
εμφάνιση σχολίων