7
1
σχόλια
1628
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Η Βασίλισσα της Κυψέλης. Χαμένη Πόλη. Αντίο Κύριε Χάφμαν. Τελευταίο Ταξίδι. Άνεμος Ελευθερίας 1821. Το Ίχνος του Χρόνου. Τα Κακά Παιδιά. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | ΦΩΤΟ: Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ
23 Μαρτίου 2022
Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ: Ο σύζυγος της Φαρίγιε αγνοείται από την στιγμή που ξέσπασε ο πόλεμος στο Κόσοβο. Εννέα χρόνια αργότερα, προσπαθώντας να βοηθήσει την οικογένειά της και παρά τις αντιρρήσεις του πεθερού και της έφηβης κόρης της, ξεκινά μια μικρή αγροτική επιχείρηση μαζί με τις υπόλοιπες 'χήρες πολέμου' του χωριού. Δίχως στήριξη από την πατριαρχική κοινωνία που την κατακρίνει συνεχώς, αναγκάζεται να πάρει πολλές κρίσιμες αποφάσεις.

Βασισμένη σε πραγματική ιστορία και στους σύγχρονους νεορεαλιστικούς κινηματογραφικούς δρόμους που έχουν στρώσει πριν από αυτήν δημιουργοί όπως ο Κένεθ Λόουτς και οι αδερφοί Νταρντέν, η νεαρή σκηνοθέτις Μπλέρτα Βασόλι από το Κόσοβο, παραδίδει ένα εντυπωσιακό στην απλότητα και την αμεσότητα του ντεμπούτο, το οποίο είδαμε στο περασμένο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και που απέσπασε 3 Βραβεία στο Φεστιβάλ του Sundance (Καλύτερης Διεθνούς Δραματικής Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Κοινού).

Αφηγείται την ιστορία μιας γενναίας όσο και εύθραυστης γυναίκας η οποία διεκδικεί μια καλύτερη θέση από αυτή που της επιφυλάσσει η συντηρητική κοινωνία του μικρού χωριού στο οποίο ζει, ως γυναίκα, μητέρα, νύφη ενός ανάπηρου πεθερού και χήρα ενός αγνοούμενου πολέμου την μνήμη του οποίου 'σπηλώνει' με το να μαθαίνει να οδηγεί και να έχει εμπορικές σχέσεις με τους ανθρώπους της πόλης (Πρίστινα).

Όλα θα ξεκινήσουν με ένα δάνειο που δίδεται στον σύλλογο γυναικών αγνοουμένων πολέμου για να ανοίξουν μια δική τους επιχείρηση. Η Φαρί είναι η μόνη που θα αγνοήσει τα σχόλια και τα εμπόδια, 'παρασύροντας' σταδιακά τις άλλες γυναίκες να την ακολουθήσουν. Ταυτόχρονα στο παρασκήνιο, συνεχίζεται η αναζήτηση της τύχης του συζύγου της, μέσα από τα λείψανα που βρίσκονται σε ομαδικούς τάφους.

Η ταινία μοιάζει να ξεκινά από εκεί που σταμάτησε το Quo Vadis Aida σε μια 'συνέχεια' λιγότερο μανιχαϊστική, απλουστευτική και φωνακλάδικη από εκείνη και σίγουρα περισσότερο πολιτική, με πιο χαμηλότονο αλλά ταυτόχρονα και πιο σύνθετο τρόπο. Συγκλονιστική η συγκρατημένη, 'σκληρή' ερμηνεία της πρωταγωνίστριας Ιλκα Γκάσι, εξαιρετικοί και όλοι οι υπόλοιποι συμμετέχοντες, ηθοποιοί ή μη.

Ιnfo: Η Βασίλισσα της Κυψέλης (Hive). Κοινωνική Δραματική. Αλβανία, Κόσοβο, Βόρεια Μακεδονία, Ελβετία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Μπλέρτα Βασόλι, Παίζουν: Ιλκα Γκάσι, Τσουν Λάιτσι, Αουρίτα Αγκούσι, Κουμρίε Χότζα. Διανομή: Cinobo.


ΧΑΜΕΝΗ ΠΟΛΗ: Η εξαιρετική, μα μοναχική συγγραφέας Λορέτα Σέιτζ έχει αφιερώσει την καριέρα της γράφοντας ρομαντικές περιπέτειες σε εξωτικά μέρη με πρωταγωνιστή το πανέμορφο μοντέλο Άλαν, ο οποίος ερμηνεύει τον χαρακτήρα του 'Ντάς'. Στη διάρκεια ενός προωθητικού ταξιδιού συνοδεία του Άλαν, η Λορέτα θα πέσει θύμα απαγωγής από έναν εκκεντρικό δισεκατομμυριούχο, ο οποίος ελπίζει πως μπορεί να τον οδηγήσει στον θησαυρό της χαμένης αρχαίας πόλης του τελευταίου μυθιστορήματός της. Ο Άλαν, θέλοντας να αποδείξει τον ηρωισμό του και στην πραγματική ζωή, θα αναλάβει να την απελευθερώσει. Ωθούμενο σε μια επική περιπέτεια στη ζούγκλα, το αναπάντεχο δίδυμο θα χρειαστεί να συνεργαστεί προκειμένου να σώσει τον αρχαίο θησαυρό, προτού χαθεί για πάντα.

To screwball πνεύμα του παλιού Χόλιγουντ αναβιώνει αυτή η κωμική περιπέτεια των αδελφών Ανταμ & Αάρον Νι (Band of Robbers), στην πρώτη τους κινηματογραφική ταινία μεγάλου μήκους, στους οποίους έχει ανατεθεί και το επερχόμενο Masters of the Universe του 2024.

Info: Χαμένη Πόλη (The Lost City). Περιπέτεια. ΗΠΑ, 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Ανταμ Νι & Αάρον Νι. Παίζουν: Σάντρα Μπούλοκ, Τσάνινγκ Τέιτουμ, Ντάνιελ Ράντκλιφ, Πάτι Χάρισον, Οσκαρ Νούνιεζ, Μπόουεν Γιανγκ. Διανομή: Odeon.


ΑΝΤΙΟ ΚΥΡΙΕ ΧΑΦΜΑΝ: Παρίσι 1941. Ο Φρανσουα Μερσιέ, ένας συνηθισμένος άντρας με μόνο σκοπό να κάνει οικογένεια με την αγαπημένη του Μπλανς, εργάζεται για τον κύριο Χάφμαν, έναν ταλαντούχο εβραίο κοσμηματοπώλη του Παρισιού. Υπό τη σκιά της γερμανικής κατοχής, εργοδότης και υπάλληλος αναγκάζονται να συνάψουν μία συμφωνία που, με το πέρασμα του χρόνου, θα επηρεάσει τη ζωή τους ανεπανόρθωτα.

Κινηματογραφική μεταφορά ενός θεατρικού έργου του Ζαν-Φιλίπ Νταγκέρ, που εξελίσσεται κυρίως στο κοσμηματοπωλείο, το διαμέρισμα από πάνω και το υπόγειο από κάτω του. Είναι Μάης του 1941. Ο κύριος Χάφμαν, διαισθανόμενος τον ναζιστικό κίνδυνο που έρχεται, διώχνει τα υπόλοιπα 4 μέλη της οικογένειάς του στην ασφάλεια του νότου, με σκοπό να ακολουθήσει και αυτός. Κανονίζει με τον υπάλληλό του Φρανσουά να μείνει στο οικογενειακό διαμέρισμα κρατώντας ανοιχτό το κοσμηματοπωλείο.

Την ημέρα που φεύγει, αναγκάζεται να γυρίσει λόγω των ελέγχων στους δρόμους και να μείνει κρυμμένος στο υπόγειο για τους επόμενους 14 μήνες, κινδυνεύοντας από τους ναζί, την απληστία του Φρανσουά και τις τεταμένες του σχέσεις με την σύντροφό του Μπλανς, σε ένα βραδυφλεγές δράμα εποχής το οποίο αποκτά νεύρο και σασπένς στο τελευταίο του, τρίτο μέρος. Οι δύο ανδρικοί χαρακτήρες είναι κάπως σχηματικοί σε αντίθεση με εκείνον της Μπλανς, με την ερμηνεία της από την Σάρα Ζιραντό να ξεχωρίζει.

Info: Αντίο Κύριε Χάφμαν (Adieu Monsieur Haffmann). Δραματική. Γαλλία, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Φρεντ Καβαγιέ. Παίζουν: Ντανιέλ Οτέιγ, Ζιλ Λελούς, Σάρα Ζιραντό, Νικολάι Κίνσκι. Διανομή: Tanweer.


ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΤΑΞΙΔΙ: Ο δημοσιογράφος Άρης Χατζηστεφάνου ακολουθεί τα βήματα του Νίκου Καζαντζάκη σε δύο ταξίδια που πραγματοποίησε στην Ιαπωνία πριν και μετά το Β Παγκόσμιο Πόλεμο. Ο Γιάννης Αγγελάκας και η Όλια Λαζαρίδου διαβάζουν αποσπάσματα του Νίκου Καζαντζάκη από το βιβλίο του 'Ταξιδεύοντας: Ιαπωνία - Κίνα', του ταξιδιού του στη χώρα το 1935 ο πρώτος, και της Ελένης Καζαντζάκη από το τελευταίο τους ταξίδι εκεί πριν από τον θάνατο του συγγραφέα, η δεύτερη. Με στιλπνές ασπρόμαυρες εικόνες του σήμερα, ατμοσφαιρικά τράβελινγκ κάθε είδους, εικόνες κόμικ, πλάνα από manga μαζί με λιγοστά πλάνα αρχείου, αποσπάσματα από ένα βιντεοπαιχνίδι, ταινίες και επίκαιρα, ο σκηνοθέτης υπογραμμίζει τις αντιστοιχίες του χθες και του σήμερα όπου και μοιάζει σαν να μην έχει τίποτα αλλάξει.

Ως Χατζηστεφάνου, δεν αφήνει ασχολίαστα σύγχρονα φαινόμενα όπως την εργατική εκμετάλλευση από την uber ή τις σύγχρονες αυτοκτονίες από υπερβολική εργασία, σε παραλληλισμό με τις δολοφονίες των γυναικών εργατριών του σεξ του παρελθόντος που τα κορίτσια 'εξαφανίζονταν' σε ομαδικούς τάφους. Και ενώ η κάμερα 'σχολιάζει' με πολιτική ματιά την εικόνα του Ιαπωνίας και του κόσμου από το χθες στο σήμερα, το εξαιρετικό, ηλεκτρονικό σκορ του Άρη Αζιλαζιάν αποτελεί σημαντικό και αναπόσπαστο στοιχείο της όλης σύλληψης και του ουσιαστικού αποτελέσματος. Σημαντικό το ότι κάποιες πιο 'αιρετικές' θέσεις του συγγραφέα της εποχής δεν έχουν απαλειφθεί προσφέροντας τροφή για σκέψη και προβληματισμό. Εξαιρετικά διατυπωμένη και η άποψη του Καζαντζάκη που υποστηρίζει πως ο καθένας δίνει στη χώρα που επισκέπτεται τη 'μορφή' που εκείνος θέλει. Βραβείο Πανελλήνιας Ένωσης Κινηματογραφικών Κριτικών στο 24ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης που μόλις τελείωσε.

Info: Τελευταίο Ταξίδι (The Last Voyage). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία-φωτογραφία: Άρης Χατζηστεφάνου, Μοντάζ: Άρης Τριανταφύλλου. Μουσική-ηχητική επεξεργασία: Rsn (Άρης Αζιλαζιάν). Διάρκεια: 57'. Διανομή: Τριανόν.   


ΑΝΕΜΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 1821: H View Master Films και ο Στέλιος Χαραλαμπόπουλος παρουσιάζουν την μυθοπλαστική ταινία τεκμηρίωσης με τίτλο ΑΝΕΜΟΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 1821 με αφορμή τα 200 χρόνια από το ξέσπασμα της Επανάστασης. Αποτελεί τη μοναδική μυθοπλαστική ταινία μεγάλου μήκους που ετοιμάστηκε και παρουσιάζεται στο πλαίσιο της επετείου. Συνδυάζεται η μυθοπλασία με το ντοκιμαντέρ, ώστε να ενσωματωθούν στον έργο οι σχέσεις της ιστορικής έρευνας , η αφήγηση της μυθιστορίας, τα ντοκουμέντα της Ιστορίας αλλά και οι ήρωες της μυθοπλασίας.

Info: Άνεμος Ελευθερίας. Δραματοποιημένο Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Στέλιος Χαραλαμπόπουλος. Παίζουν: Τίμος Παπαδόπουλος, Σήφης Πολυζωίδης, Πάνος Κυπαρίσσης, Ρηνιώ Κυριαζή, Γιάννης Αναστασάκης, Λευτέρης Τσάτσης. Διανομή: Tanweer.


ΤΟ ΙΧΝΟΣ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ: Μια ταινία για τον χρόνο, τη μνήμη, τη νοσταλγία. Μια ταινία για τη γοητεία της αρχαιολογίας και της ανασκαφής, μέσα από τις ιδέες και το έργο του μεγάλου μας αρχαιολόγου Γιάννη Σακελλαράκη. Το φιλμ αναζητά αυτόν τον άνθρωπο που δεν είναι πια παρών, μέσα από το ίχνος που άφησε στους τόπους όπου βρέθηκε και στους ανθρώπους που γνώρισε. Μια κινηματογραφική ανασκαφή που φέρνει στο φως μια εικόνα μέσα από θραύσματα και ίχνη, όπως ακριβώς συμβαίνει και στην πρακτική της αρχαιολογίας. Μια παραγωγή της Portolanos Film, του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της Διονυσίας Κοπανά. Σκηνοθετική επιμέλεια τρέιλερ: Στέλλα Καβαδάτου. Μοντάζ: Βαγγέλης Κατσιγιάννης.

Info: Το Ίχνος του Χρόνου. Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα, 2020, Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία-σενάριο: Διονυσία Κοπανά. Φωτογραφία: Βαγγέλης Κουλινός, Μοντάζ: Δέσποινα Χαραλάμπους. Μουσική: Γιάγκος Σερέτης. Διανομή: Carousel Films.


ΤΑ ΚΑΚΑ ΠΑΙΔΙΑ: Την συμμορία των 'Κακών Παιδιών' αποτελούν, ο τολμηρός πορτοφολάς Κύριος Λύκος, ο έμπειρος διαρρήκτης χρηματοκιβωτιων Κύριος Φίδις, ο χαλαρός άρχοντας της μεταμφίεσης Κύριος Καρχαρίας ο ευέξαπτος νταής Κύριος Πιράνχα και η ετοιμόλογη χάκερ δεσποινίς Ταραντούλα.

Όταν ύστερα από αμέτρητες ληστείες μέσα στα χρόνια και παρουσία στη λίστα με τους πιο καταζητούμενους κακοποιούς, η παρέα τελικά συλλαμβάνεται, ο κύριος Λύκος θα κάνει μια συμφωνία (την οποία δεν έχει πρόθεση να τηρήσει) προκειμένου να γλυτώσουν τη φυλακή: Τα Κακά Παιδιά θα προσπαθήσουν να γίνουν 'καλά' υπό την κηδεμονία του μέντορά τους, του καθηγητή Μαρμελάδα, ο οποίος είναι ένα αξιολάτρευτο πειραματόζωο και έτσι προσπαθούν να ξεγελάσουν τον κόσμο, καθώς προσποιούνται πως έχουν μεταμορφωθεί. Στην πορεία, ωστόσο, ο κύριος Λύκος αρχίζει και συνειδητοποιεί ότι το καλό, του προσφέρει αυτό που πάντα επιζητούσε κατά βάθος και που δεν ήταν άλλο από την αποδοχή των άλλων. Έτσι, λοιπόν, όταν ένας νέος κακός απειλεί ξαφνικά την πόλη, θα πρέπει να πείσει και την υπόλοιπη συμμορία να γίνουν καλοί, πράγμα καθόλου εύκολο.

Ο animator ταινιών όπως Τέρατα & Εξωγήινοι, Κουνγκ Φου Πάντα 2 & 3, αλλά και του ευρωπαϊκου Θαυματοποιού (Illusionist), του Σιλβέν Σομέ (2010), Γάλλος Πιερ Περιφέλ, μεταφέρει στην οθόνη μια σειρά παιδικών βιβλίων με ήρωες τα πιο 'απεχθή' πλάσματα του ζωικού βασιλείου, σε μια πολύ διασκεδαστική για μικρούς και μεγάλους περιπέτεια με στοιχεία heist movie αλά Συμμορία των 11 και ταινίας καταστροφής.

Οι πέντε κακοποιοί υποκρίνονται πως είναι καλοί για να πέσουν θύματα ενός σατανικότερου μυαλού από το δικό τους, που έχει στα χέρια του ένα υπερόπλο μαζικής καταστροφής. Όπως και στο 'Μπαμπούλας Α.Ε.' της Pixar οι 'κακοί' αντιήρωες συνειδητοποιούν πως αλλάζοντας την κακή τους συμπεριφορά, έχουν να κερδίσουν πολλά περισσότερα (πολύ ωραίο το εύρημα της 'ουρίτσας'). Τι κρίμα που στην πραγματική ζωή, τίποτα από όλα αυτά δεν μοιάζει να ισχύει, καθώς η καλοσύνη, συνήθως θεωρείται αδυναμία.

Info: Τα Κακά Παιδιά (The Bad Guys). Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ 2022. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Μαρτίου. Σκηνοθεσία: Πιερ Περιφέλ. Με τις φωνές των: Σαμ Ρόκγουελ, Μαρκ Μάρον, Γκρεγκ Ρόμπινσον (Αγγλικά) & Κατερίνας Τσάβαλου, Ντένης Μακρή, Άγγελου Λιάγκου, Χάρη Γρηγορόπουλου, Θάνου Λέκκα. Διανομή: Tulip Entertainment.

 
εμφάνιση σχολίων