2
1
σχόλια
539
λέξεις
CULTURE
ΜΕΛΙΤΑ ΚΑΡΑΛΗ | ΦΩΤΟ: ONASSIS CULTURE
22 Μαρτίου 2022
Στις μέρες της καραντίνας αποκαλύφθηκε μια αλήθεια:«Το σπίτι είναι ένας χώρος ασφάλειας, αλλά για πάρα πολλές γυναίκες αποδείχτηκε τόπος μαρτυρίου.»

Είδαμε ένα ξέσπασμα βίας κατά των γυναικών που σόκαρε την ελληνική κοινωνία. Από πού προήλθε όλη αυτή η βία; Υπήρχε αλλά ήταν κουκουλωμένη από την κοινωνία, την αστυνομία, την πατριαρχία ή ξέσπασε ξαφνικά σαν την πανδημία. Παρακολουθήσαμε μια σειρά από γυναικοκτονίες, δηλαδή γυναίκες που δολοφονήθηκαν επειδή ήταν γυναίκες και η ελληνική «κοινη γνώμη» συνέχισε και συνεχίζει να συζητάει γιατί να τις αποκαλούμε «Γυναικοκτονίες»: Η Ελένη στη Ρόδο, η Αγγελική στην Κέρκυρα, η Ερατώ στη Λέσβο, η Κωνσταντίνα στη Μακρινίτσα, η Καρολάιν στα Γλυκά Νερά, η Γαρυφαλλιά στη Φολέγανδρο, η Αννίσα στη Δάφνη, η Μόνικα στην Κυπαρισσία, η Δώρα στη Ρόδο, η Τζεβριέ στην Αλεξανδρούπολη δίνουν την απάντηση.

Την άνοιξη του όχι και τόσο μακρινού 2013, η οικονομικο-κοινωνικο-πολιτική κρίση των μνημονίων γκρέμιζε ζωές και όνειρα. Μια έρευνα είχε έρθει στο φως της δημοσιότητας. Επιγραμματικά έλεγε: «Όχι στο σεξ, ναι στη βία λένε οι Έλληνες» και περιέγραφε πως το «ισχυρό φύλο» μεταλλάσσονταν λόγω κρίσης, ανεργίας, άγχους. «Το μνημόνιο άλλαξε την ψυχοσύνθεση του Έλληνα, ο οποίος μέσα σε λίγα χρόνια έχει μεταβληθεί σε βίαιο άνδρα που κακοποιεί τη σύντροφό του. Η οικονομική κρίση τον κάνει να νιώθει ευνουχισμένος και να βγάζει άγρια και βίαιη συμπεριφορά. Το 30% των ελληνίδων έχει πέσει θύμα ξυλοδαρμού, ενώ εν μέσω κρίσης τα κρούσματα βίας με θύματα γυναίκες αυξήθηκαν κατά 47%».

Οι γυναικοκτονίες όμως είναι ένα κοινωνικοϊστορικό φαινόμενο που διατρέχει τους αιώνες. Πρόκειται για ανθρωποκτονίες γυναικών, κοριτσιών και θηλυκοτήτων εξαιτίας του φύλου τους, στο πλαίσιο της πατριαρχικής εξουσίας. Αποσκοπούν στην άσκηση κοινωνικού ελέγχου στα σώματα και στις επιθυμίες των γυναικών, αλλά και στην τιμωρία τους. Διαπράττονται από άνδρες με χαρακτηριστικά τοξικής αρρενωπότητας που θεωρούν ότι έχουν δικαίωμα ζωής και θανάτου πάνω στις γυναίκες και συνιστούν το απώτατο άκρο της έμφυλης βίας.

Η σειρά Society Uncensored 02 της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει στις 23 Μαρτίου 2022 μια ειδική εκπομπή για τις Γυναικοκτονίες, στο κανάλι της στο YouTube. Γυναίκες καταθέτουν τις δικές τους μαρτυρίες, καταγράφονται δεδομένα που συλλέχθηκαν από διεθνείς φορείς (βλέπε Le Monde, Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο για τη Γυναικοκτονία) αναλύονται οι ανεπάρκειες του μηχανισμού απόκρισης στην έμφυλη βία, τα δομικά αίτια και ο ρόλος Πολιτείας και κοινωνίας στην αντιμετώπιση και πρόληψη των γυναικοκτονιών.

H σειρά ψηφιακών συζητήσεων της Στέγης “Society Uncensored” ξεκίνησε το 2020. Oι προβολές περιεχομένου της σειράς, αγγίζουν συνολικά στα social media τα 4 εκατομμύρια, αποδεικνύοντας την ανάγκη της κοινωνίας για ανοιχτή συζήτηση σε επίκαιρα θέματα

Δείτε το trailer:


Δείτε τη συζήτηση:


Εμφανίζονται: Χρύσα Κατσαρίνη, Stand-up Comedian. Νίνα Μαρία Πασχαλίδου, Σκηνοθέτρια, Παραγωγός. Θάλεια Πορτοκάλογλου, Υπεύθυνη του Ψυχοθεραπευτικού Προγράμματος στο «Δίκτυο Μέλισσα». Γιασαμάν Χεϊνταρπούρ, Πολιτισμική Μεσολαβήτρια στο «Δίκτυο Μέλισσα». Αλεξάνδρα Ψαράκου, η μητέρα της Γαρυφαλλιάς. Συντονίζει η Μαρία Λούκα, Σεναριογράφος, Δημοσιογράφος

Συμμετέχουν: Βαγγέλης Κοσμάτος, Ψυχολόγος - Gender Expert, Επιστημονικός Υπεύθυνος «Συμμαχίας των Φύλων». Μαρία Λιάπη, Κοινωνιολόγος, Επιστημονικά Υπεύθυνη Κέντρου «Διοτίμα» Άννα Ράζου, Ιατροδικαστής στο Γ.Ν.Α. Ασκληπιείο Βούλας, Γραμματέας της Ελληνικής Ιατροδικαστικής Εταιρείας. Αγγελική Σεραφείμ, Δικηγόρος στον Άρειο Πάγο, πρώην μέλος Δ.Σ. Δικηγορικού Συλλόγου Αθηνών. Κατερίνα Σεργίδου, Ερευνήτρια Σπουδών Φύλου και Φεμινισμού, πολιτική ακτιβίστρια. Μαρία Σιδηροπούλου, Ντοκιμαντερίστρια, Δημοσιογράφος


Γυναικοκτονίες - Society Uncensored 02, 23 Μαρτίου 2022, 19:00, Onassis Channel στο YouTube. To βίντεο θα παραμείνει διαθέσιμο χωρίς αντίτιμο ή χρονικό περιορισμό 

 
Δείτε επίσης:
«Ένα όνομα επαινείται για την χορευτική τόλμη του: Είναι Έλληνας»
Online: O Jeff Mills στηνΔήλο

 
εμφάνιση σχολίων