5
1
σχόλια
1423
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Το Μονοπάτι των Ψυχών. Γάζα Αγάπη Μου. Έρημη Χώρα. Latin Noir. Σκηνές Από Ένα Γάμο. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | ΦΩΤΟ: ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΨΥΧΩΝ
20 Ιανουαρίου 2022
ΤΟ ΜΟΝΟΠΑΤΙ ΤΩΝ ΧΑΜΕΝΩΝ ΨΥΧΩΝ: O χαρισματικός και φιλόδοξος Στάντον Κάρλαϊλ γίνεται μέλος ενός περιοδεύοντα θιάσου και κερδίζει την εύνοια του μέντιουμ Ζήνα και του συζύγου της Πιτ. Σύντομα,θα χρησιμοποιεί τις νέες του γνώσεις για να κάνει κομπίνες σε βάρος της πλούσιας ελίτ της Νέας Υόρκης του 1940. Έχοντας την αγνή Μόλι πιστή στο πλευρό του, ο Στάντον καταστρώνει ένα κόλπο με στόχο έναν μεγιστάνα, με τη βοήθεια μιας μυστηριώδους ψυχιάτρου, που μπορεί να είναι και η πιο επικίνδυνη αντίπαλός του.  

Ο Γκιγιέρμο δελ Τόρο μεταφέρει στο σινεμά ένα νουάρ μυθιστόρημα του 1946, που έγινε αμέσως ταινία την επόμενη χρονιά, το 1947, με τον Τάιρον Πάουερ και σκηνοθέτη τον Εντμοντ Γκούλντινγκ. Αν και ο ίδιος δεν θέλει να πιστέψει κάποιος πως πρόκειται για remake εκείνης της ταινίας, ο θεατής που έχει δει ή θυμάται την ταινία του 1947, δεν μπορεί παρά να κάνει συγκρίσεις μεταξύ τους και να συνειδητοποιήσει πως ο Μπράντλεϊ Κούπερ, δεν ήταν και η καλύτερη επιλογή για τον κεντρικό ρόλο, ή πως το less της παλαιότερης παραγωγής ήταν more στην ουσία, ακόμη και αν σε αντίθεση με εκείνον και με το μυθιστόρημα, 'καθησύχαζε' το μεταπολεμικό κοινό με ένα, λίγο επιτειδευμένο, ευτυχισμένο τέλος.

Το βιβλίο, περισσότερο η παλιά ταινία και λιγότερο η καινούργια, ασκεί μια εκ των έσω κριτική στην κοινωνία του θεάματος και το θέαμα το ίδιο, για τον τρόπο με τον οποίο μπορεί, όχι μόνο να παρηγορήσει την υπαρξιακή μας μοναξιά, αλλά και να μας εξαπατήσει ή ακόμα να κατευθύνει την σκέψη μας, από το περιπλανώμενο λούνα παρκ, μέχρι το πολυτελές κοσμικό κέντρο ποικίλων θεαμάτων, στο οποίο καταλήγει ο ήρωας μαζί με την νεαρή ερωμένη του. Εκεί θα γνωρίσουν την επιτυχία, εφαρμόζοντας την κλεμμένη από τους Ζήνα και Πιτ, 'τέχνη' της μαντείας και της πρόβλεψης.

Μια ψυχολόγος, που συνειδητοποιεί πως στην πραγματικότητα το κοινό 'αποζητά, αν δεν επιδιώκει κιόλας' να εξαπατείται, θα εκμεταλλευτεί αυτή την ανάγκη και σε συνδυασμό με την απληστία του Στάντον, τον οδηγεί μαθηματικά στην καταστροφή.

Η όποια κριτική επεκτείνεται από την κοινωνία του θεάματος, στις κοινωνικές, ταξικές, οικονομικές διαφορές, σε ένα σύμπαν που η διαφθορά και το κυνήγι του χρήματος, έχει διαποτίσει με τοξικό τρόπο κάθε του κύτταρο, από το λούμπεν προλεταριάτο μέχρι την 'υψηλή' κοινωνία.

Ο δελ Τόρο προσπαθεί να δώσει περισσότερο βάθος στον κεντρικό χαρακτήρα, δίνοντάς του μια προϊστορία και ένα τραυματικό γεγονός. Λάτρης των ταινιών 'εποχής' επιμελείται μέσω των μόνιμων συνεργατών του (Ταμάρα Ντέβελερ, Μπραντ Γκόρντον, Σέιν Βιου), ένα εκπληκτικό art deco σετ (που περιέχει και δικά του προσωπικά, συλλεκτικά αντικείμενα), το οποίο φωτογραφίζει με ατμοσφαιρικό τρόπο ο Νταν Λάουστσεν (Η Μορφή του Νερού, Ο Πορφυρός Λόφος). Αν εξαιρέσει κανείς το ατυχές κάστινγκ του Κούπερ, το αποτέλεσμα είναι ιδιαίτερα ικανοποιητικό, αν και όπως έχουμε ξαναπεί, προτιμάμε τις ισπανόφωνες ταινίες του σκηνοθέτη, ακόμη και αν κατανοούμε την ανάγκη του να δουλέψει στο Χόλιγουντ.

Όσο για τα remake - που αυτό εδώ κατά ομολογία του ιδίου, δεν είναι - θα θέλαμε να διάλεγε το κλασικό Freaks (1932), του Τοντ Μπράουνινγκ που του ταιριάζει περισσότερο και να του έδινε μια νέα ζωή.

Info: Το Μονοπάτι των Χαμένων Ψυχών (Nightmare Alley). Θρίλερ. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 20 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Γκιγιέρμο δελ Τόρο. Παίζουν: Μπράντλεϊ Κούπερ, Τόνι Κολέτ, Κέιτ Μπλάνσετ, Ρούνεϊ Μάρα, Ρίτσαρντ Τζένκινς, Γουίλεμ Νταφόε, Ρον Πέρλμαν, Μέρι Στίνμπεργκεν, Ντέιβιντ Στράθερν. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ: Σε ένα απομακρυσμένο παραδοσιακό εργοστάσιο οικοδομικών υλικών ο επιστάτης Λοτφολά αποτελεί για χρόνια τον επιτυχημένο ενδιάμεσο ανάμεσα στον ιδιοκτήτη του και τους εργάτες. Όταν ανακαλύπτει ότι ο ιδιοκτήτης σκοπεύει να το κλείσει και να αφήσει τους εργάτες στο δρόμο θα αναγκαστεί για πρώτη φορά να πάρει μια διαφορετική θέση για να προστατέψει τη γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένος.

Το εκπληκτικής εικαστικής δύναμης σκηνοθετικό ντεμπούτο του Μπαχραμί με αναφορές στο Ρασομόν του Κουροσάβα, αλλά και στο σινεμά του Μπέλα Ταρ, παντρεύει μια ευφυή παραβολή για την εξουσία μαζί με μια καταδικασμένη ερωτική σχέση, σε μια 'διαφορετική' ταινία από αυτές που μας έχει συνηθίσει το Ιρανικό σινεμά συστήνοντας μας ένα από τα πλέον ελπιδοφόρα νέα ταλέντα του.

Χωρισμένη σε δύο μέρη, έχει μια ιδιαίτερη δομή καθώς αφορά την ομιλία του 'Αφεντικού' και την επίδραση που έχει στους διαφορετικής καταγωγής και πίστης εργάτες του εργοστασίου, στον καθένα ξεχωριστά - στο πρώτο της μέρος, ενώ το δεύτερο, αφορά τον Λοτφολά και την αντίδραση του σε όλο αυτό σε σχέση με τα δικά του πρέπει, θέλω και επιθυμίες.

Ο Μπαχρανί δημιουργεί έναν ιδιαίτερο μικρόκοσμο που μέσα από τα πάθη του και τα παθήματά του αντικατοπτρίζει κάτι ευρύτερο και πιο μεγάλο που αφορά πολλούς και πολλά περισσότερα από όσα θα φανταζόταν κανείς. Ιδιαίτερη είναι και η εκτέλεση της όλης σύλληψης που κέρδισε το βραβείο Καλύτερης Ταινίας, το FIPRESCI των Κριτικών και το Βραβείο Premio Fondazione Fai Persona Lavoro Ambiente στο τμήμα Orizzonti του Φεστιβάλ Βενετίας.

Info: Έρημη Χώρα (Dashte Khamoush/The Wasteland). Δραματική. Ιράν 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 20 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Αχμάντ Μπαχρανί. Παίζουν: Τουράζ Αλβάντ, Αλί Μπαγκερί, Ματζίντ Φαράνγκ. Διανομή: One From the Heart.


ΓΑΖΑ ΑΓΑΠΗ ΜΟΥ: Γάζα, σήμερα. Ένας ψαράς είναι κρυφά ερωτευμένος με μια γυναίκα που δουλεύει στην αγορά με την κόρη της. Όταν ανακαλύπτει ένα αρχαίο άγαλμα του Απόλλωνα στα δίχτυα του, η γυναίκα τον βοηθάει να το κρύψει, ενώ εκείνος νιώθει ότι θα αλλάξει τη ζωή του για πάντα.

Μια βραβευμένη στο Τορόντο, γλυκόπικρη ιστορία ενός αμετανόητου ρομαντικού που μάχεται για την αγάπη, ενάντια σε κάθε μορφής καταπίεση, η οποία είναι δοσμένη με χιούμορ και διαθέτει εξαιρετικές ερμηνείες από την αγαπημένη Χιάμ Αμπάς (Η Λεμονιά, The Visitor) και τον Σαλίμ Ντου. Αποτελεί την φετινή πρόταση της Παλαιστίνης για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Info: Γάζα Αγάπη Μου (Gaza Mon Amour). Ρομαντική Δραματική Κομεντί. Παλαιστίνη, Γαλλία, Γερμανία, Πορτογαλία, Κατάρ 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 20 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ταρζάν Νασέρ & Αραμπ Νασέρ. Παίζουν: Χιάμ Αμπάς, Σαλίμ Ντου, Μάισα Αμπτ ΕλΧάντι, Τζορτζ Ισκαντάρ. Διανομή: Cinobo.


LATIN NOIR: Ελληνικό ντοκιμαντέρ γύρω από το ομώνυμο λογοτεχνικό είδος της Νοτίου Αμερικής. Ο σκηνοθέτης και συγγραφέας Ανδρέας Αποστολίδης, ταξιδεύει με την κάμερά του στο Μεξικό, την Κούβα, το Περού, τη Χιλή και την Αργεντινή, ώστε να εντοπίσει τους λόγους που το latin noir εξελίχθηκε σε ένα από τα δυναμικότερα είδη στην παγκόσμια λογοτεχνία.

Παράλληλα, το ταξίδι γίνεται αφορμή για την εξερεύνηση της ζωής και του έργου συγγραφών όπως οι Πάκο Ιγνάσιο Τάιμπο ΙΙ, Λεονάρδο Παδούρα, Λουίς Σεπούλβεδα, Σαντιάγο Ρονκαλιόλο και Κλαούντια Πινέιρο.

Info: Latin Noir. Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 20 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία-σενάριο: Ανδρέας Αποστολίδης. Φωτογραφία: Ζορντί Εσγκλεάς Μαρόι, Κοστάντζα Σαντοβάλ, Γιάννης Κανάκης. Μοντάζ: Γιούρι Αβέρωφ. Μουσική: Ματιέ Κουπάτ, Ζιλιέν Μπαρίλ. Διανομή: CineDoc. 


ΣΚΗΝΕΣ ΑΠΟ ΕΝΑ ΓΑΜΟ: Η ταινία αποτελείται από έξι μέρη, στα οποία ο σκηνοθέτης αφηγείται την ιστορία της σχέσης ενός ζευγαριού σε διάστημα εικοσαετίας . Τα πράγματα μοιάζουν ιδανικά, σχεδόν ψεύτικα για τους πρωταγωνιστές: εκείνος είναι καθηγητής πανεπιστημίου, εκείνη δικηγόρος, με ειδίκευση στα διαζύγια . Έχουν χρήματα, κοινωνική υπόληψη, επιτυχημένες σταδιοδρομίες, δεν τους λείπει φαινομενικά τίποτα – ο γάμος τους παραείναι τέλειος….

Έτσι, ο Μπέργκμαν, ο μάστορας του υπαρξιακού κενού, αρχίζει να αποσυνθέτει τον παράδεισό τους . Η σχέση μεταξύ τους αρχίζει να φθίνει, και η επίσκεψη ενός φιλικού τους ζευγαριού που είναι στα πρόθυρα του διαζυγίου, σαν να προοικονομεί το δικό τους χωρισμό.  Ο Ελραντ Γιόζεφσον, στο ρόλο του Γιόχαν, και η Λιβ Ούλμαν, ως Μαριάνα, θα οδηγηθούν σιγά – σιγά σ’ ένα καθοδικό σπιράλ: ψέματα, εγωισμοί, απιστίες κι εν τέλει χωρισμός. Όταν όμως ξαναφτιάξουν τη ζωή τους, ο καθηγητής και η δικηγόρος θα διαπιστώσουν πως τα νέα πρόσωπα στις ζωές τους δεν γέμισαν το κενό που ένιωθαν.

Πρόκειται για συντομευμένη τρίωρη εκδοχή τηλεοπτικής σειράς του 1973, που βασιζόταν σε ένα μακρόπνοο σχέδιο του σκηνοθέτη, από την περίοδο που η βασική θεματική του είχε να κάνει με τις οικογενειακές σχέσεις.

Όταν συναντάμε το ζευγάρι, είναι ήδη 10 χρόνια μαζί και έχει δύο κόρες. Αργότερα εκείνος θα την αφήσει για μια νεότερη γυναίκα και εκείνη, θα αργήσει λίγο, αλλά θα 'ξαναφτιάξει' τη ζωή της, μετά από μια επώδυνη και για τους δύο, υπογραφή διαζυγίου.

Στο έκτο μέρος, θα ξαναβρεθούν στην εξοχή, στο σπίτι ενός φίλου, σκαστοί από τους νέους τους συντρόφους για να διαπιστώσουν πως όλα όσα τους συνδέουν, είναι περισσότερα από εκείνα που τους χωρίζουν.

Οι αριστουργηματικοί διάλογοι και τα κοντινά πλάνα που εστιάζουν στις συγκλονιστικές ερμηνείες των δύο πρωταγωνιστών (με την Λιβ Ούλμαν να ξεχωρίζει), συντελούν σε μια αξεπέραστη δημιουργία που ενέπνευσε από τον Γούντι Αλεν μέχρι τον Νόα Μπάουμπαχ και την πρόσφατη αμερικανική βερσιόν της τηλεοπτικής σειράς από την HBO, με την Τζέσικα Τσάστεϊν και τον Οσκαρ Άιζακς. Ο Μπέργκμαν ξανασυνάντησε το ζευγάρι των ηρώων του στο Saraband το 2003, 30 χρόνια αργότερα.

Info: Σκηνές Από Ένα Γάμο (Scener ur ett äktenskap/Scenes from a Marriage). Δραματική. Σουηδία 1974. Επανέκδοση: Πέμπτη 20 Ιανουαρίου. Σκηνοθεσία: Ινγμαρ Μπέργκμαν. Παίζουν: Λιβ Ούλμαν, Ερλαντ Γιόζεφσον, Μπίμπι Αντερσον. Διανομή: Weird Wave.

 

Διαβάστε επίσης:
50 ταινίες για το 2022
2021: Οι 30 καλύτερες ταινίες

 
εμφάνιση σχολίων