5
1
σχόλια
2008
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Η Γαλλική Αποστολή. Η Νύμφη του Νερού. Το Χέρι του Θεού. Ghostbusters: Legacy. Κλίφορντ ο Κόκκινος Σκύλος.  Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | ΦΩΤΟ: Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ
1 Δεκεμβρίου 2021
Η ΓΑΛΛΙΚΗ ΑΠΟΣΤΟΛΗ: Μία συλλογή ιστοριών τριών άρθρων από το τελευταίο τεύχος ενός αμερικανικού περιοδικού που δημοσιεύθηκε σε μια φανταστική γαλλική πόλη του 20ού αιώνα.

Στην πρώτη ιστορία στην οποία πρωταγωνιστούν ο Μπενίσιο δελ Τόρο, η Λεά Σεϊντού, ο Έιντριεν Μπρόντι και η Τίλντα Σουίντον, ένας φυλακισμένος για τον φόνο δύο μπάρμεν, Εβραιολατίνος ζωγράφος, που έχει σαν μούσα του την νεαρή Γαλλίδα δεσμοφύλακά του, γνωρίζει τον απατηλό κόσμο της εμπορευματοποίησης της τέχνης, όταν ένας 'κυνηγός' ταλέντων από την Αμερική, τον ανακαλύπτει και αναλαμβάνει την προώθησή του, στις γκαλερί και στα μουσεία του κόσμου.

Στην δεύτερη, στην οποία συναντάμε την Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και τον Τιμοτέ Σαλαμέ, μια ποιήτρια και δημοσιογράφος, συνεργάτης του περιοδικού, έχει μια 'καταραμένη' σχέση, με έναν πολύ νεαρότερό της διανοούμενο, επαναστάτη των κινημάτων του γαλλικού Μάη, στα τέλη της δεκαετίας του '60.

Στην τρίτη, που πρωταγωνιστούν ο Ματιέ Αμαλρίκ, ο Τζέφρι Ράιτ, η Σέρσια Ρόναν, ο Εντουαρντ Νόρτον, ο Λιβ Σράιμπερ και ο Γουίλεμ Νταφόε (μεταξύ άλλων), ένας αφροαμερικανός δημοσιογράφος και συντάκτης του περιοδικού, καλεσμένος σε ένα τηλεοπτικό talk show, αφηγείται μια υπόθεση απαγωγής στην οποία εμπλέκεται η μαφία και ένας γκουρμέ Ασιάτης μάγειρας.

Εκτός από τις τρεις ιστορίες, στην ταινία υπάρχει μία εισαγωγή για την ιστορία του περιοδικού, το οποίο αποτελεί αδελφή έκδοση της Liberty Kansas Evening Star, την επαγγελματική πορεία του δημιουργού του από το Τέξας στην Γαλλία και ένας επίλογος στον οποίο συναντάμε τους συνεργάτες του, όταν έρχονται αντιμέτωποι με το γεγονός του αιφνίδιου θανάτου του.

Ο 'φόρος τιμής' στον Στέφαν Τσβάιχ από το Ξενοδοχείο Grand Budapest, ακολουθείται από ένα καινούργιο κινηματογραφικό αφιέρωμα - αυτήν την φορά, στην δημοσιογραφία 'σοβαρών' περιοδικών τύπου New Yorker που ήταν και η βασική έμπνευση της ταινίας. Το σενάριο που υπογράφει ο σκηνοθέτης μαζί με τον Ρόμαν Κόπολα και τον Χιούγκο Γκίνες, εικονογραφεί με τυπικό για τον δημιουργό (νοσταλγικό, χιουμοριστικό, ειρωνικό, μελαγχολικό και σουρεαλιστικό), τρόπο, τρεις ιστορίες, άρθρων τα οποία μας αφηγούνται οι συντάκτες τους, οι χαρακτήρες τους οποίους υποδύονται κατά σειρά, η Τίλντα Σουίντον, η Φράνσις ΜακΝτόρμαντ και ο Τζέφρι Ράιτ.

Οξυδέρκεια και δεκάδες, εκατοντάδες, καλλιτεχνικές, λογοτεχνικές, κινηματογραφικές και ιστορικές αναφορές, αποτελούν το ατού, αλλα και την αχίλλειο πτέρνα της ταινίας, για όσοι δεν έχουν τις ανάλογες γνώσεις, πάνω σε τάσεις, πρόσωπα και γεγονότα. Μαξιμαλιστικές σε ό,τι αφορά το ύφος και τις πληροφορίες τους, οι ιστορίες, εμπνέονται εικαστικά από την μοντέρνα και την μεταμοντέρνα ζωγραφική, την γαλλική νουβέλ βαγκ, το θέατρο, τις περφόρμανς και τις εικαστικές εγκαταστάσεις, τα κόμικς και τα κινούμενα σχέδια (ο ίδιος έχει άλλωστε σκηνοθετήσει τα ιδιοφυή 'Ο Απίθανος Κύριος Φοξ' και 'Το Νησί των Σκύλων') και την εν γένει εβραϊκή κουλτούρα (από τον Γούντι Αλεν μέχρι τον Λένι Μπρους).

Οι δύο πρώτες ιστορίες, είναι σαφώς πιο ενδιαφέρουσες σε ουσιαστικό περιεχόμενο από την επίσης εξαιρετική, κατά τα άλλα, τρίτη. Το καστ των μόνιμων συνεργατών, αλλά και των υπόλοιπων ηθοποιών είναι εξαιρετικό και συγκλονιστική η καλλιτεχνική διεύθυνση σε σκηνικά και κουστούμια.

Στιγμές εγκεφαλική και στιγμές ιδιαίτερα συναισθηματική με έναν αποκλειστικά δικό της τρόπο (έτσι κι αλλιώς δεν υπάρχει περίπτωση να μπερδέψει κανείς το ύφος του δημιουργού με αυτό οποιουδήποτε άλλου σκηνοθέτη), θα διχάσει περισσότερο όσοι λατρεύουν το κινηματογραφικό σύμπαν του, με όσοι άλλοι τον θεωρούν ως έναν χίπστερ στυλίστα.

Εμείς πάντοτε απολαμβάνουμε τις ταινίες του, ενώ το πλήθος της σημειολογίας τους, μας δίνει την αφορμή να τις δούμε και να τις ξαναδούμε με κάθε ευκαιρία. Το υπέροχο και παιγνιώδες σάουντρακ, υπογράφει για άλλη μια φορά ο Αλεξάντρ Ντε(σ)πλά, συνοδεία πολλών αγαπημένων και κλασικών γαλλικών σανσόν.

Info: Η Γαλλική Αποστολή (The French Dispatch). Δραματική Κομεντί. Γερμανία, ΗΠΑ 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γουές Αντερσον. Παίζουν: Τίλντα Σουίντον, Μπενίσιο δελ Τόρο, Έιντριεν Μπρόντι, Λεά Σεϊντού, Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, Τιμοτέ Σαλαμέ, Τζέφρι Ράιτ, Ματιέ Αμαλρίκ, Μπιλ Μάρεϊ, Όουεν Γουίλσον, Ελίζαμπεθ Μος, Σέρσια Ρόναν, Λίνα Κουντρί, Εντουαρντ Νόρτον, Γουίλεν Νταφόε, Κρίστοφ Βαλτς. Διανομή: Feelgood Entertainment.


Η ΝΥΜΦΗ ΤΟΥ ΝΕΡΟΥ: Η Ουντίνε δουλεύει σαν ξεναγός στο μουσείο ιστορίας της πόλης του Βερολίνου, όπου πάνω από τις, ανά χρονική περίοδο, μακέτες της πόλης , επεξηγεί στους επισκέπτες της αλλαγές της πολεοδομίας της μέσα στους αιώνες. Όταν ο εραστής της την εγκαταλείπει για μια άλλη γυναίκα, γνωρίζει τον Κρίστοφ, έναν δύτη τεχνικών έργων με τον οποίο έχει μια έντονα συναισθηματική σχέση, μέχρι την στιγμή που θα εμφανιστεί ξανά στον δρόμο της μετανιωμένος ο πρώην. Από εκεί και μετά, η πραγματικότητα, το μυαλό της, ή και τα δύο, παίζουν ένα επικίνδυνο παιχνίδι που παίρνει απρόσμενη τροπή.

Ο αγαπημένος μας Βερολινέζος Κρίστιαν Πέτσολτ (Transit, Το Τραγούδι του Φοίνικα), εμπνέεται από τον μύθο της Ουντίνε (Undine ή Ondine, όπως στην ομώνυμη ταινία του Νιλ Τζόρνταν), ενός θηλυκού πλάσματος του νερού που παραπέμπει και στην δική μας γοργόνα και καταφέρνει με έναν εξαιρετικό και αφοπλιστικά λιτό τρόπο, να δημιουργήσει μια ατμόσφαιρα μεταφυσικού μυστηρίου και μελαγχολικού ερωτισμού ανάμεσα στο πρωταγωνιστικό ζευγάρι και της προηγούμενης ταινίας του, Transit, τον Φραντς Ρογκόφσκι (Στους Διαδρόμους, Μια Κρυφή Ζωή) και την Πάουλα Μπιρ (Μη Χαμηλώνεις το Βλέμμα, Franz, Το Τραγούδι του Φοίνικα).

Στο πρώτο μέρος, τα ποιητικά, μεταφυσικά στοιχεία και μια αδιόρατη απειλή που μοιάζει να βάζει σε κίνδυνο την 'ονειρική' σχέση του ζευγαριού, αποτελούν και τα πιο δυνατά στοιχεία της ταινίας, μαζί με την βραβευμένη στο Φεστιβάλ Βερολίνου, ερμηνεία της Πάουλα Μπιρ που συνδυάζει την εύθραυστη υπόσταση ενός αμφίβιου πλάσματος με την ζωώδη σκληρότητα των ενστίκτων συναισθηματικής και φυσικής επιβίωσης. Οι μεταμορφώσεις της πόλης του Βερολίνου που 'αναδύθηκε μέσα από τους βάλτους', αποτελούν μια παράλληλη και έμμεση αναφορά στην ηρωίδα και στην 'μυστηριώδη' για τα αρσενικά, 'υγρή' γυναικεία φύση γενικότερα.

Μετά την συνάντηση των δύο πρώην όμως, όσα ακολουθούν, μοιάζουν με παιχνίδια του μυαλού της Ουντίνε που συνδέονται με προηγούμενα, προειδοποιητικά συμβάντα (όπως το σπάσιμο του ποδιού, του δύτη μινιατούρα ενός ενυδρείου, που της είχε χαρίσει ο Κρίστοφ), τα οποία οδηγούν την ταινία σε ένα συμβατικό και μάλλον αμήχανο φινάλε, το οποίο προσωπικά θα προτιμούσαμε να εμπνέεται περισσότερο από μια σαιξπηρική παρεξήγηση, τύπου Ρωμαίος και Ιουλιέτα (ή τουλάχιστον αυτό περιμέναμε). Αγαπημένη μας σκηνή, αυτή της προσωπικής ξενάγησης του Κρίστοφ από την Ουντίνε, στην κρεβατοκάμαρα του διαμερίσματός της.

Info: Η Νύμφη του Νερού (Undine). Δραματική Αισθηματική Φαντασίας. Γερμανία, Γαλλία 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Κρίστιαν Πέτσολντ. Παίζουν: Πάουλα Μπιρ, Φραντς Ρογκόφσκι, Μαριάμ Ζαρί, Γιάκομπ Μάτσενζ. Διανομή: Ama Films. 


ΤΟ ΧΕΡΙ ΤΟΥ ΘΕΟΥ: O 17χρονος Φαμπιέτο Σκίζα είναι ένας άτακτος Ιταλός έφηβος που ζει μια κεφάτη ζωή με την οικογένεια του στη Νάπολη. Τα πάντα θα αλλάξουν με την άφιξη στην πόλη του θρύλου της μπάλας, Ντιέγκο Μαραντόνα, ο οποίος θα σώσει ακούσια το νεαρό αγόρι από ένα σοκαριστικό δυστύχημα, επηρεάζοντας το μέλλον του.

Τρία χρόνια μετά το ανεκδιήγητο Loro (2018), ο Πάολο Σορεντίνο (Η Τέλεια Ομορφιά, Νιότη), επιστρέφει με μια αυτοβιογραφική και στυλιστικά, σχετικά συγκρατημένη, σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, ταινία, που συνδέει το νεαρό alter ego του, Φαμπιέτο με τον Ντιέγκο Μαραντόνα, την εποχή της μεταγραφής του στη Νάπολη. Η απόφασή του να μείνει το καλοκαίρι στην πόλη, για να παρακολουθήσει από κοντά τις προπονήσεις του ειδώλου του, θα καθορίσει το μέλλον του εφήβου Φαμπιέτο/Πάολο, σε μια νοσταλγική, δραματική κομεντί ενηλικίωσης, στην οποία - για μια άλλη φορά - ο Σορεντίνο δεν κρύβει την αγάπη του και τις επιρροές του από τον Φεντερίκο Φελίνι και πιο συγκεκριμένα από το Amarcord (Θυμάμαι) και από το 'Οι Βιτελόνοι', στο πρώτο και στο δεύτερο μέρος αντίστοιχα.

Ο ίδιος ο Φελίνι άλλωστε είχε πει, πως ο κινηματογράφος, υπήρξε για αυτόν, ο καλύτερος τρόπος φυγής του, από την πεζή πραγματικότητα της ζωής, γεγονός το οποίο μοιάζει να συμμερίζεται ο Σορεντίνο. 'Φανταστικό ρεαλισμό' τον είπαν κάποιοι άλλοι και 'σμίλευμα του χρόνου' ο αξεπέραστος, Αντρέι Ταρκόφσκι.

Info: Το Χέρι του Θεού (È stata la mano di Dio/The Hands of God). Δραματική Κομεντί Βιογραφία. Ιταλία 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Πάολο Σορεντίνο. Παίζουν: Φιλίπο Σκότι, Τόνι Σερβίλο, Τερέσα Σαπονάνγκελο. Διανομή: Odeon.   


GHOSTBUSTERS LEGACY:  Μια μητέρα και τα δύο παιδιά της μετακομίζουν σε μια μικρή πόλη όπου και αρχίζουν να ανακαλύπτουν τη σύνδεσή τους με τους αυθεντικούς Ghostbusters και τη μυστική κληρονομιά που τους άφησε πίσω ο παππούς τους.

Μετά τον θάνατο του κυνηγού φαντασμάτων πατέρα της, η Κέλι και τα δυο έφηβα παιδιά της, μετακομίζουν λόγω οικονομικών δυσκολιών στο απομονωμένο και ερειπωμένο σπίτι του σε μια φάρμα, στην επαρχία. Η κόρη της η Φίμπι, η οποία είναι και τζιμάνι στην τεχνολογία, ανακαλύπτει το κρυφό εργαστήριο του παππού με τα σύνεργά του (το πυροβόλο όπλο, τον ανιχνευτή και την παγίδα φαντασμάτων), ενώ ο αδερφός της Τρέβορ, 'ξεθάβει' το όχημα με το οποίο οι 4 άντρες αντιμετώπιζαν τα φαντάσματα στο Μανχάταν την δεκαετία του '80, στις δύο πρώτες ταινίες της σειράς των οποίων το Legacy (Afterlife), αποτελεί συνέχεια. Σύντομα ανακαλύπτουν τον λόγο για τον οποίον ο παππούς εγκαταστάθηκε σε αυτήν την ερημιά, καθώς καλούνται να αντιμετωπίσουν, μαζί με τρεις καινούργιους φίλους που γνωρίζουν εκεί, μια μεγάλη μεταφυσική απειλή που συνδέεται με το παρελθόν.

Ο γιος του Άιβαν Ράιτμαν, σκηνοθέτη των δύο ορίτζιναλ ταινιών, ονόματι Τζέισον Ράιτμαν, γνωστός δημιουργός του ανεξάρτητου αμερικανικού κινηματογράφου από αγαπημένες ταινίες όπως το Juno (2007), το 'Ευχαριστούμε που Καπνίζετε' (2005) και 'Ραντεβού στον Αέρα' (2009), αναλαμβάνει να εκσυγχρονίσει την μυθολογία της σειράς μετά την αποτυχία της προηγούμενης 'γυναικείας' ταινίας του 2016 σε σκηνοθεσία Πολ Φέιγκ.

Αρχικά η ταινία έχει μια βραδυφλεγή και στιγμές τρομακτική indie αίσθηση και αισθητική που θυμίζει το τηλεοπτικό Stranger Things χάρη στην παρουσία του Φιν Γούλφχαρντ στον ρόλο του Τρέβορ. Στο δεύτερο μέρος, όταν όλα σχεδόν τα μυστικά αποκαλύπτονται, το ύφος γίνεται πιο παιγνιώδες, χιουμοριστικό και εφετζίδικο, κοντά στα ορίτζιναλ, αλλά και σε ΄παιδικές' παραγωγές του Σπίλμπεργκ, τύπου Goonies.

Στο κρεσέντο του φινάλε όμως, η αρχικά διασκεδαστική υπερβολή, εξελίσσεται με αρκετά μπανάλ και προβλέψιμο συναισθηματικό τρόπο, όταν εμφανίζονται προς βοήθεια, 'από το πουθενά', οι τρεις ζωντανοί βετεράνοι ήρωες της σειράς, παρέα με το 'φάντασμα' του παππου, Ρικ Μοράνις.

Info: Ghostbusters Legacy (Ghostbusters: Afterlife). Κωμωδία Φαντασίας. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Τζέισον Ράιτμαν. Παίζουν: Κάρι Κουν, Μακίνα Γκρέις, Φιν Γούλφχαρντ, Πολ Ραντ, Ανι Ποτς, Μπιλ Μάρεϊ, Νταν Ακροϊντ. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΚΛΙΦΟΡΝΤ Ο ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΣΚΥΛΟΣ: Η μικρή Έμιλυ, έχει ήδη αρκετά προβλήματα στη ζωή της, ως το νέο κορίτσι στο ακριβό ιδιωτικό σχολείο όπου πηγαίνει. Όταν η μαμά της αναγκάζεται να αφήσει το σπίτι τους στο Σικάγο για επαγγελματικούς λόγους, η Έμιλυ μένει στη φροντίδα του καλοπροαίρετου αλλά απελπιστικά ανεύθυνου θείου της, ο οποίος είναι ένας άνεργος γραφίστας που πάντα καταφέρνει να μπλέξει σε απίθανους μπελάδες. Οι δυο τους, θα συναντήσουν έναν μαγικό διασώστη απροστάτευτων ζώων. Ο απελπισμένος θείος προκειμένου να μη τα ακούσει από την αδερφή του, προσπαθεί να φανεί υπεύθυνος και προειδοποιεί την ανιψιά του ότι δεν μπορούν, σε καμία περίπτωση, να φέρουν στο σπίτι ένα κατοικίδιο ζώο. Όμως ο ιδιόμορφος αλλά τρομερά ευγενικός άνθρωπος, θα δώσει κρυφά ένα μικρό κόκκινο κουτάβι στην Έμιλυ για να το αγαπήσει και να το μεγαλώσει. Όταν η μικρή ρωτάει τον μυστηριώδη κύριο για το πόσο πολύ θα μεγαλώσει το μικρό κουτάβι, εκείνος απαντά πως αυτό 'εξαρτάται από το πόσο θα το αγαπάς'. Η μικρή ηρωίδα θα ξυπνήσει το επόμενο πρωί και θα βρει ένα γιγαντιαίο κόκκινο κουτάβι πολλών στο μικρό διαμέρισμά της. Μια εταιρεία βιοτεχνολογίας, θα βάλει στο στόχαστρο το ζώο λόγω της υπερφυσικής και ταχείας ανάπτυξής του.

Βασισμένο σε μια σειρά περισσότερων από 60 βιβλίων που δημιούργησε ο συγγραφέας Νόρμαν Μπράιτγουελ και που έχουν αγαπηθεί σε όλο τον κόσμο από μικρούς αναγνώστες, αυτή η κινηματογραφική διασκευή του Κλίφορντ απευθύνεται κυρίως στα μικρότερα παιδιά και έχει σαν θέμα της - τι άλλο; - τις προκαταλήψεις των ανθρώπων απέναντι σε ό,τι τυχαίνει να είναι ή να μοιάζει, διαφορετικό, αλλά και κάποιες περιβαλλοντικές ανησυχίες.

Η κινηματογραφική της διασκευή είναι πολύ απλοϊκή και απλουστευτική για τους μεγαλύτερους και μονάχα στο τρίτο μέρος της, με το κυνηγητό του γιγαντιαίου κουταβιού και των υπερασπιστών του στους δρόμους του Μανχάταν, αποκτά κάποιο ενδιαφέρον, χωρίς όμως να εκμεταλλεύεται πλήρως τις οικολογικές ανησυχίες της και τα ζώα - τέρατα, αποτελέσματα εργαστηριακών πειραμάτων, που θα μπορούσαν να προσφέρουν ξεκαρδιστικές καταστάσεις.

Τα μικρότερα παιδιά θα περάσουν όντως καλά και τα φανταζόμαστε να ουρλιάζουν σε όλη την διάρκεια του αγωνιώδους τρίτου αυτού ημιώρου.

Η ταινία παίζεται μονάχα μεταγλωττισμένη, χωρίς πληροφορίες για τους Έλληνες ηθοποιούς που της δανείζουν τις φωνές τους.

Info: Κλίφορντ ο Κόκκινος Σκύλος (Clifford the Big Red Dog). Κινούμενα Σχέδια. Βρετανία, Καναδάς, ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 2 Δεκεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γουόλτ Μπέκερ. Παίζουν: Ντάρμπι Καμπ, Τζακ Γουάιτχολ, Τόνι Χέιλ, Τζον Κλιζ, Άιζακ Γουανγκ. Διανομή: Tulip Entertainment. 
εμφάνιση σχολίων