5
1
σχόλια
1367
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Εξόριστος. Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας. Το Εργοστάσιο. Καλάβρυτα 1943. Antlers. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη

 
[email protected] | ΦΩΤΟ: ΤΑΙΝΙΑ, ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ
10 Νοεμβρίου 2021
ΕΞΟΡΙΣΤΟΣ: Ο Τζαφέρ είναι ένας χημικός μηχανικός σε φαρμακευτική εταιρεία. Κατάγεται από το Κόσοβο, είναι αλβανικής καταγωγής και ζει στη Γερμανία με τη Γερμανίδα σύζυγό του Νόρα και τα τρία τους παιδιά. Έχει μια καλή δουλειά σε μια χημική, φαρμακευτική εταιρεία και ένα ωραίο σπίτι στα προάστια. Μια μέρα επιστρέφοντας από το γραφείο, ανακαλύπτει έναν νεκρό αρουραίο στην ξύλινη πόρτα του κήπου του. Αυτή είναι η αρχή μιας σειράς από γεγονότα που θα τον οδηγήσουν στη συνειδητοποίηση της θέσης του στη γερμανική κοινωνία αλλά και στην οικογένειά του, γενικότερα.

Αρχίζει να παρατηρεί πως οι συνάδελφοί του στη δουλειά, τον εξαιρούν από εταιρικές συναντήσεις, του αποκρύπτουν βασικές πληροφορίες τις οποίες χρειάζεται για να ολοκληρώσει τις εργασίες του, γελούν πίσω από την πλάτη του με την προφορά του, ενώ κανένας δεν μπορεί να προφέρει σωστά το όνομά του. Την ίδια στιγμή υποψιάζεται πως η γυναίκα του πιθανόν να τον απατά και πως η συμπατριώτισσα ερωμένη του, που δουλεύει σαν καθαρίστρια στην εταιρεία, τον ταλαιπωρεί χωρίς λόγο, κάθε φορά που του ζητά να την βοηθήσει στο θέμα των εγγράφων που πρέπει να προσκομίσει για να μπορέσει να μείνει νόμιμα στη χώρα, ενώ ο έφηβος γιος της δεν χάνει ευκαιρία να του δείξει την αντιπάθειά του.

Πρόκειται για τη δεύτερη ταινία του Κοσοβάρου Βισάρ Μορίνα (Ο Μπαμπάς Μου - 2015), σε παραγωγή της Μάρεν Αντε, της σκηνοθέτη του Τόνι Ερντμαν (2016), στην οποία συμμετέχει και η «δική της» πρωταγωνίστρια, Σάντρα Χίλερ, στον ρόλο της Νόρα. Είναι ένα εξαιρετικό ψυχολογικό θρίλερ με κλειστοφοβική, σχεδόν καφκική ατμόσφαιρα. Αφορά στην προσωπική παράνοια και καταφέρνει να αποδώσει με μοναδικό τρόπο, την πνευματική διαταραχή του κεντρικού της ήρωα, ο οποίος σαν ξένος σε μια ξένη χώρα, όπως η δύσκολη Γερμανία, νιώθει ξεκρέμαστος και εκτεθειμένος σε κάθε είδους κινδύνους.

Λίγο πολύ και στη χώρα μας, όλοι έχουμε γνωρίσει τα τελευταία χρόνια ανθρώπους μη ελληνικής καταγωγής, που αισθάνονται συνέχεια απειλούμενοι από τους ντόπιους, ακόμη και όταν δεν συντρέχει κανένας λόγος για κάτι τέτοιο. Από την άλλη, όπως δείχνει και η ταινία, κάποιοι από εμάς τους «ντόπιους», είμαστε «ανεκτικοί» και «ανοιχτόμυαλοι» απέναντι στους μετανάστες, φτάνει να μην διεκδικούν τα δικαιώματά τους, ή την ίση μεταχείριση στην εργασία, αλλά και στην κοινωνία στην οποία ζουν και συνεισφέρουν όπως όλα τα υπόλοιπα μέλη της.

Μια σειρά από αλλόκοτες σκηνές ανθολογίας (ενδεικτικά θα αναφέρουμε τη σκηνή με το 'εταιρικό' χειροκρότημα), οδηγούν σε ένα 'ανοιχτό' φινάλε, λίγο πριν από την απόλυτη καταστροφή (;). Συγκλονιστική η σιωπηλά εκρηκτική ερμηνεία του Μισέλ Ματίσεβιτς. Επίσημη συμμετοχή σε Βερολίνο, Σάντανς, Ζυρίχη, Βερολίνο. Βραβείο Καλύτερης Ταινίας Cineuropa Prize στο Σεράγεβο και επίσημη πρόταση για το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Info: Εξόριστος (Exil/Exile). Δραματική Ψυχολογικό Θρίλερ. Γερμανία, Βέλγιο, Κόσοβο 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 11 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Βισάρ Μορίνα. Παίζουν: Μισέλ Ματίσεβιτς, Σάντρα Χίλερ, Ράινερ Μποκ. Διανομή: One from the Heart.


ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ: Ένα απρόβλεπτο ερωτικό τρίγωνο, μια εκδικητική χειρονομία αποπλάνησης που θα έχει αναπάντεχη κατάληξη και η συνάντηση δύο παλιών συμμαθητριών, που θα οδηγήσει σε ένα λυτρωτκό παιχνίδι ρόλων. Μετά από μια φωτογράφιση μόδας, ένα μοντέλο διαπιστώνει μέσα από τα λεγόμενα, πως το καινούργιο φλερτ της φίλης της είναι ένας πρώην της με τον οποίο έχουν απομακρυνθεί. Αποφασίζει να πάει να τον συναντήσει. Ένας νεαρός άνδρας πείθει την μεγαλύτερη σε ηλικία ερωμένη του, να αποπλανήσει και να εκθέσει έναν καθηγητή του, τον οποίο θεωρεί υπεύθυνο για την δημόσια ταπείνωσή του. Δυο γυναίκες, αναγνωρίζουν η μία στο πρόσωπο της άλλης, μια παλιά τους συμμαθήτρια. Είναι όμως έτσι;

Πρόκειται για ένα τρίπτυχο ιστοριών, για τις δαιμόνιες συμπτώσεις και τις αθέατες επιθυμίες που καθορίζουν υπογείως τις ανθρώπινες ζωές και σχέσεις. Βασίζονται καθαρά στους διαλόγους και στις ερμηνείες, καθώς σε μια σειρά από μεγάλες σε διάρκεια σκηνές, ο θεατής παρακολουθεί δύο άτομα να συζητούν μεταξύ τους, κάτι που σε σχέση με τα τρία μέρη της αφήγησης και την ασιατική της καταγωγή (από την Ιαπωνία αυτή τη φορά), θυμίζει αρκετά το 'Η Γυναίκα που Έφυγε' του Κορεάτη Χονγκ Σανγκ-σου. Αργυρή Άρκτος στην περασμένη Berlinale.

Info: Ιστορίες της Τύχης και της Φαντασίας (Gûzen to sôzô/Wheel of Fortuna and Fantasy). Αισθηματική Δραματική Κομεντί. Ιαπωνία 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 11 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ριγιουσούκε Χαμαγκούτσι. Παίζουν: Κοτόνε Φουρουκάουα, Κιγιοχίκο Σιμπουκάουα, Κατσούκι Μόρι, Φουσάκο Ουράμπε, Αόμπα Καουάι. Διανομή: StraDa Films.



ΤΟ ΕΡΓΟΣΤΑΣΙΟ: Ένας από τους σύγχρονους ολιγάρχες της Ρωσίας, που έγιναν μεγάλοι  και τρανοί όταν κατέρρευσε η Σοβιετική Ένωση αγοράζοντας για ένα κομμάτι ψωμί τις πρώην κρατικές βιομηχανικές υποδομές, αποφασίζει να κλείσει τη χαλυβουργία του, ανακοινώνοντας την πτώχευσή της. Βέβαια, το κλείσιμο του εργοστασίου μπορεί να συμφέρει τον ίδιο, αλλά όχι τους μεροκαματιάρηδες που αγωνίζονται να επιβιώσουν με το γλίσχρο μισθό τους. Όταν ναυαγούν οι προσπάθειές τους να εισπράξουν από τον επιχειρηματία τα δεδουλευμένα τους, οι εργάτες αποφασίζουν να αντιδράσουν δυναμικά, σχεδιάζοντας την απαγωγή του εργοδότη τους για να πάρουν τα λεφτά τους. Όμως, στο δυστοπικό εργασιακό περιβάλλον της σημερινής Ρωσίας, η διαφθορά των Αρχών, που διαπλέκονται με το ιδιωτικό Κεφάλαιο, είναι εκτεταμένη, κι έτσι οι απεργοί αντιμετωπίζουν τα οργισμένα όργανα της τάξης, που συντάσσονται, φυσικά, στο πλευρό του βιομήχανου.

Μετά το εξαιρετικό, Ο Ηλίθιος (2014), o Ρώσος Γιούρι Μπίκοφ, επιστρέφει με μια καινούργια, απαισιόδοξη παραβολή/αλληγορία για τη σύγχρονη Ρωσία. Με τις προηγούμενες ταινίες τους, εκείνος, αλλά και ο Αντρέι Ζβιάγκιντσεφ (Λεβιάθαν, Χωρίς Αγάπη), κατηγορήθηκαν από πολιτικούς κύκλους πως δείχνουν στον κόσμο ένα ψεύτικο και απεχθές πρόσωπο της σημερινής ρωσικής κοινωνίας, την ίδια στιγμή που παίρνουν κρατική χρηματοδότηση για τις δημιουργίες τους.

Κατά τον σκηνοθέτη, η ταινία του αφορά την διαχρονική σύγκρουση φτωχών – πλουσίων σε όλο τον κόσμο. Η κάμερά του καταγράφει με αδρά χρώματα αυτόν τον αγώνα  των μη προνομιούχων, των σύγχρονων σκλάβων, όχι μόνο για χρήματα, ή τον βιοπορισμό τους, αλλά και για την αξιοπρέπειά τους.

Info: Το Εργοστάσιο (Zavod/The Factory). Δραματική. Ρωσία, Γαλλία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 11 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Αλεξ Μπίκοφ. Παίζουν: Ντένις Σβέντοφ, Βλάντισλαβ Αμπασίνε, Αντρέι Σμολιάκοφ, Αλεξάντερ Μπουχάροφ. Διανομή: Weird Wave.


ΚΑΛΑΒΡΥΤΑ 1943: Η Καρολάιν Μάρτιν, δικηγόρος και εκπρόσωπος της γερμανικής κυβέρνησης εναντίον της ελληνικής αξίωσης για πολεμικές αποζημιώσεις για την περίοδο της ναζιστικής κατοχής, επισκέπτεται την Ελλάδα και συναντά τον Νικόλα Ανδρέου, έναν από τους τελευταίους εν ζωή επιζήσαντες της Σφαγής των Καλαβρύτων του 1943. Όσο ο Νικόλας εξιστορεί τα γεγονότα του παρελθόντος, οι δυο τους θα αντιπαρατεθούν με τις προσωπικές τους προκαταλήψεις και πεποιθήσεις σε μια επίπονη αναμέτρηση που θα τους φέρει πιο κοντά. Το καθαρτήριο αυτό ταξίδι μέσα από ένα σκοτεινό κεφάλαιο της ιστορίας θα καταλήξει στην αναγνώριση μιας αμοιβαίας ανάγκης: την αναζήτηση της ελπίδας.

Σε δύο χρόνους κινείται η ταινία του Νικόλα Δημητρόπουλου (Alter Ego), με το κομμάτι του παρελθόντος να ξεχωρίζει αισθητά. Αξιοπρεπής σε ό,τι αφορά την δραματοποιημένη προσέγγιση του γεγονότος, το οποίο αφηγείται με μυθοπλαστική ελευθερία, καθώς δεν είναι ντοκιμαντέρ (μιλάμε για την περίφημη σκηνή, η οποία συζητήθηκε πολύ), ξεχωρίζει για την αξιόλογη δουλειά που έχει γίνει σε όλους τους τομείς, έτσι ώστε να μπορέσει η ταινία να σταθεί επάξια και στις ξένες κινηματογραφικές αγορές. Συγκινητική η τελευταία εμφάνιση του Μαξ Φον Σίντοφ στον κινηματογράφο.

Info: Καλάβρυτα 1943 (Echoes of the Past). Ιστορική, Δραματική. Ελλάδα 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 11 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Νικόλας Δημητρόπουλος. Παίζουν: Μαξ Φον Σίντοφ, Αστριντ Ρους, Δανάη Σκιάδη, Νικόλας Παπαγιάννης, Μάρτιν Λάερ, Αλις Κρίγκε, Τόμας Αράνα, Γιώργος Βογιατζής, Μάξιμος Λιβιεράτος, Τάσος Καρλής. Διανομή: Tanweer.


ANTLERS: Σε μια μικρή πόλη του Όρεγκον, μια δασκάλα με δύσκολο οικογενειακό παρελθόν και ο αδερφός της, που είναι ο τοπικός σερίφης, ανακαλύπτουν πως ένας νεαρός μαθητής κρύβει ένα επικίνδυνο μυστικό με τρομακτικές συνέπειες. Εκείνη προσέχει πως το μικρό αγόρι μοιάζει παραμελημένο και αποφασίζει να μάθει για την οικογενειακή του κατάσταση.

Ο σκηνοθέτης του Crazy Heart και του Σκουριασμένη Πόλη, επιστρέφει με μια ενήλικη ταινία τρόμου σε παραγωγή του Γκιγιέρμο Δελ Τόρο. Στο μεγαλύτερο μέρος της, είναι υποβλητική και υπέροχα τρομακτική, με τον υπέροχο μικρό Τζέι Τι Κόρμιτ να κλέβει κυριολεκτικά την παράσταση.

Όπως συμβαίνει πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις, μόλις το «τέρας» αποκτήσει μορφή, παύει να είναι τρομακτική, ενώ η τρίτη και τελευταία πράξη, δεν διαφέρει αισθητά από τη νόρμα των υπόλοιπων ταινιών τρόμου της σειράς, ενώ χάνεται και η ευκαιρία για μια παραβολή πάνω στον τρόμο της ενδοοικογενειακής βίας, καθώς το θέμα της δεν την αφορά όπως αρχικά υποψιάζεται κανείς. Αντίθετα και σύμφωνα με την αμερικανική 'παράδοση', έχει να κάνει με την συνοχή και όχι με την διάλυση της πυρηνικής οικογένειας, είτε αυτή αφορά ανθρώπους, είτε «τέρατα».

Info: Antlers. Τρόμου. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 11 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Σκοτ Κούπερ. Παίζουν: Κέρι Ράσελ, Τζέσι Πλέμονς, Τζέι Τι Κόρμπιτ. Διανομή: Odeon.


 
εμφάνιση σχολίων