3
1
σχόλια
1150
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Π@ρν@. Η Γυναίκα που Έφυγε. À La Carte .Αφιέρωμα στον Φεντερίκο Φελίνι. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
[email protected] | ΦΩΤΟ: ΑΤΥΧΕΣ ΠΗΔΗΜΑ ή ΠΑΛΑΒΟ Π@ΡΝ@
7 Οκτωβρίου 2021
ΑΤΥΧΕΣ ΠΗΔΗΜΑ ή ΠΑΛΑΒΟ ΠΟΡΝΟ:  Όταν το ερασιτεχνικό sex tape της Εμι διαρρέει στο διαδίκτυο, εκείνη προσπαθεί να διασφαλίσει τη θέση της στο σχολείο όπου εργάζεται ως καθηγήτρια, την ίδια στιγμή που η κοινωνική συνοχή στη πρωτεύουσα της Ρουμανίας, παραπαίει εν μέσω της πανδημίας του κορονοϊού.

Μετά τις Ραγισμένες Καρδιές, το Aferim! και το άπαιχτο στη χώρα μας, Αδιαφορώ αν Καταγραφούμε στην Ιστορία ως Βάρβαροι, του 2018, ο ιδιοσυγκρασιακός Ρουμάνος σκηνοθέτης Ράντου Ζούντε, επιστρέφει με ακόμα πιο παιγνιώδη διάθεση, με μια - στιγμές ξεκαρδιστικά αστεία - κοινωνική σάτιρα, η οποία διαθέτει μια πολύ ιδιαίτερη δομή.

Είναι χωρισμένη σε τρία μέρη/κεφάλαια, που συνολικά καταλήγουν σε τρία εναλλακτικά φινάλε. Στο πρώτο κεφάλαιο και αφού πρώτα παίξει το εν λόγω βίντεο, η ταινία παρακολουθεί την ηρωίδα στη περιδιάβασή της στους δρόμους του Βουκουρεστίου, στην πορεία της προς το ιδιωτικό σχολείο που διδάσκει και όπου την περιμένουν συνάδελφοι και ανησυχούντες γονείς, να απολογηθεί για το περιεχόμενο και την διαρροή των καταγεγραμμένων σε βίντεο, ιδιαίτερων στιγμών της. Μπαίνει σε ένα σούπερ μάρκετ και σε ένα φαρμακείο, πράγμα που δίνει την ευκαιρία στον Ζούντε να σχολιάσει με πικρόχολο χιούμορ, τον θυμό, την ένταση, την αγένεια των ανθρώπων μεταξύ τους, αλλά και τις απόψεις όσων αμφισβητούν τον κίνδυνο ή την ύπαρξη του κορονοϊου. Η κάμερά του κάθε τόσο, 'ξεχνάει' την ύπαρξη της νεαρής γυναίκας και είτε καταγράφει κοιτάζοντας ψηλά, αφημένα στο χρόνο και στη μοίρα τους αλλοτινά αρχιτεκτονικά αριστουργήματα της πόλης, είτε μακάβρια αστείες συμπτώσεις (όπως τη γειτνίαση ενός γραφείου κηδειών με τα Επείγοντα ενός νοσοκομείου), αλλά και εικόνες αστικής σχιζοφρένειας που θυμίζουν και τη δική μας Βαλκανική πρωτεύουσα.

Στο δεύτερο κεφάλαιο υπάρχει ένα ιδιαίτερο επεξηγηματικό 'μικρό λεξικό, ανεκδότων, σημείων και θαυμάτων' το οποίο δίνει με ειρωνικό τρόπο τις ερμηνείες λέξεων όπως: χρήμα, κουζίνα, κινηματογράφος, αλλά και πέος, αιδοίο, ή τα ανέκδοτα για τις ξανθιές. Δεν αφορά την ιστορία της Εμι, αλλά προετοιμάζει το θεατή για το τρίτο μέρος, καθώς κάποια λήμματα αφορούν την Ρουμανία και γεγονότα της πρόσφατης, αλλά και της παλαιότερης ιστορίας της.

Στο τρίτο μέρος, στο οποίο εμείς γελάσαμε πολλές φορές δυνατά, υπάρχει η απολογία και νωρίτερα η 'δίκη' της νεαρής καθηγήτριας από τους συναδέλφους και τους γονείς των παιδιών, οι οποίοι καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα της αστικής κοινωνίας της χώρας, ενώ ακολουθούν τρεις διαφορετικές ετυμηγορίες σχετικά με την απόφασή τους για το αν η Εμι θα πρέπει να τιμωρηθεί ή όχι.

Το οξυδερκές χιούμορ, η σατιρική διάθεση και οι κυνικές παρατηρήσεις για την Βαλκανική Κατάσταση (της οποίας μέρος είμαστε και εμείς), αλλά και για την υποκρισία της εν λόγω κοινωνίας σε ό,τι έχει να κάνει με το σεξ, στοιχειοθετούν μια εξαιρετικά διασκεδαστική δημιουργία, η οποία μιλάει για σοβαρά πράγματα, χωρίς να παίρνει τον εαυτό της στα σοβαρά, κερδίζοντας με την πρωτοτυπία της την Χρυσή Άρκτο στο περασμένο Φεστιβάλ Βερολίνου

Info: Ατυχές Πήδημα ή Παλαβό Πορνό (Bad Luck Banging or Loony Porn). Σάτιρα. Ρουμανία, Λουξεμβούργο, Κροατία, Τσεχία 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Ράντου Ζούντε. Παίζουν: Κάτια Πασκάριου, Κλαούντια Ιερεμία, Ολίμπια Μάλαϊ, Νικοντίμ Ουνγκουρεάνου, Αλεξάντρου Ποτόσεαν, Αντι Βασλουιάνου. Διανομή: Cinobo.


Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ: Η Γκαμχί, μια παντρεμένη γυναίκα από την Κορέα, κατά τη διάρκεια ενός Σαββατοκύριακου βρίσκει την ευκαιρία να επισκεφτεί, για πρώτη φορά χωρίς τον άντρα της, τρεις φίλες της που ζουν στα περίχωρα της Σεούλ, στη σκιά ενός καταπράσινου χαμηλού βουνού που δεσπόζει στη περιοχή. Η πρώτη, μοιράζεται ένα διαμέρισμα με μια άλλη γυναίκα και ζει από το επίδομα που παίρνει από τον διαζευγμένο μαζί της, πρώην σύζυγό της. Η δεύτερη που είναι εκπαιδεύτρια γιόγκα, έχει μόλις αγοράσει ένα διαμέρισμα και 'παίζει' τους άντρες στα δάχτυλα του ενός χεριού, ενώ η τρίτη, που διευθύνει έναν τοπικό κινηματογράφο, έχει παντρευτεί έναν συγγραφέα, που είχε κάποτε σχέσεις με την Γκαμχί.

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης του, Στην Χώρα των Άλλων (2012), ακολουθεί την δική του μοναχική, 'γαλλοπρεπή' πορεία, στο κορεάτικο σινεμά, με άλλη μια χαμηλότονη και αταξινόμητη κομεντί που έχει για ηρωίδες της μοναχά γυναίκες οι οποίες συνήθως μιλούν για τους απόντες - για τον ένα ή τον άλλο λόγο – άντρες. Αυτοί οι δεύτεροι, όταν εμφανίζονται, μιλούν με γυρισμένη τη πλάτη και η παρουσία τους μοιάζει - όταν δεν είναι πραγματικά - 'ενοχλητική'.

Η θεματική προσέγγιση είναι μινιμαλιστική και σχετικά αδιόρατη, διαποτισμένη από μια διακριτική μελαγχολία. Αφού κάνει τον κύκλο της, η ηρωίδα - την οποία υποδύεται για πολλοστή φορά η σύζυγος και μούσα του σκηνοθέτη - καταλήγει σε μια κινηματογραφική αίθουσα, εκεί που όλα μοιάζουν καλύτερα και πιο παρηγορητικά, κάτω από τη θαλπωρή των μαγικών αντανακλάσεων του φωτός στην οθόνη. Αργυρή Άρκτος Σκηνοθεσίας στην Berlinale του 2020.

Info: Η Γυναίκα που Έφυγε (Domangchin Yeoja/The Woman Who Ran). Δραματική Κομεντί. Νότια Κορέα 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 7 Οκτωβρίου. Σκηνοθεσία: Χονγκ Σανγκ-σου. Παίζουν: Κιμ Μιν-χι, Σέο Γιούνγκ-γχουάν, Σονγκ Σεόν-μι. Διανομή: Ama Films. Mαζί με το Η Γυναίκα που Έφυγε, προβάλλεται και η μικρού μήκους ταινία À La Carte των Ταξιάρχη Δεληγιάννη και Βασίλη Τσιουβάρα με τους Χρήστο Στέργιογλου και Αντώνη Μποσκοΐτη:


À La Carte: Ο Υπουργός Υγείας είναι καλεσμένος σε ραδιοφωνική εκπομπή, με στόχο την απόκρυψη ενός σκανδάλου που τον αφορά. Μαζί με το δημοσιογράφο ακροβατούν σε ένα σκοινί που τεντώνει επικίνδυνα από τις αποκαλυπτικές αντιδράσεις των ακροατών και τις πιέσεις των φαρμακευτικών και της κυβέρνησης.

Info: À La Carte. Δραματική. Ελλάδα 2021. Σκηνοθεσία - Σενάριο: Ταξιάρχης Δεληγιάννης, Βασίλης Τσιουβάρας. Παίζουν: Χρήστος Στεργιόγλου, Αντώνης Μποσκοΐτης. Διεύθυνση Φωτογραφίας: Διονύσιος Ευθυμιόπουλος. Μοντάζ: Ιωάννα Σπηλιοπούλου. Ήχος: Γιάννης Γιαννακόπουλος. Κοστούμια: Χαρά Μπαγκουράκη. Παραγωγοί: Ιωάννα Σουλτάνη (Soul Productions), Ταξιάρχης Δεληγιάννης, Βασίλης Τσιουβάρας. Διανομή: Amafilms. Διάρκεια: 12′ 16"

 
ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΟΝ ΦΕΝΤΕΡΙΚΟ ΦΕΛΙΝΙ: Από 11 έως 19 Οκτωβρίου 2021, η Ταινιοθήκη της Ελλάδος θα προβάλει 17 ταινίες του μεγάλου ιταλού maestro με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννησή του. Θα προβληθούν 17 εμβληματικές ταινίες του Φελίνι –ανάμεσά τους τα φιλμ: 8 1/2, Γλυκιά Ζωή, La Strada, Νύχτες της Καμπίρια, Roma, Σατυρικόν, Amarcord, Πρόβα Ορχήστρας, Ο Λευκός Σεϊχης  και I Vitelloni. Πρωταγωνιστούν μερικές από τις μεγαλύτερες ιταλίδες σταρ: Κλαουντια Καρντινάλε, Αννα Μανιάνι,  Τζουλιέτα Μασίνα -και βέβαια η αξέχαστη Ανίτα Έκμπεργκ με τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι στην διάσημη σκηνή της Φοντάνα ντι Τρεβι από το Ντόλτσε Βίτα -την θρυλική ταινία του μαέστρο, από την οποία προέκυψε ο όρος 'παπαράτσι', χάρη στο παρατσούκλι ενός σκανδαλοθήρα φωτογράφου που ακολουθεί τον πρωταγωνιστή. Το πρόγραμμα συμπληρώνουν τα ντοκιμαντέρ Fellinopolis και Υπέροχος κύριος Φελίνι - Συνέντευξη με τον Γουές Άντερσον που θα προβληθούν για πρώτη φορά στην Ελλάδα στην πλατφόρμα της Ταινιοθήκης online.tainiothiki.gr.

Ο Υπέροχος κύριος Φελίνι θα παιχτεί και στην αίθουσα της Ταινιοθήκης. Οι ταινίες προβάλλονται ψηφιακά αποκατεστημένες σε 2Κ και 4Κ. Το αφιέρωμα θα πραγματοποιηθεί στην μεγάλη αίθουσα της Ταινιοθήκης της Ελλάδος σύμφωνα με το ισχύον υγειονομικό πρωτόκολλο. Τις ταινίες προλογίζουν εκλεκτοί προσκεκλημένοι.

H έναρξη του αφιερώματος θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 11 Οκτωβρίου, στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος, με το 8 ½ (1963), το μνημειώδες, αυτοαναφορικό αριστούργημα του Φελίνι με την εκπληκτική μουσική του Νίνο Ρότα και τον Μαρτσέλο Μαστρογιάνι να ενσαρκώνει το άλτερ έγκο του σκηνοθέτη εκφράζοντας την βαθιά αγωνία του καλλιτέχνη. Προλογίζει η πρόεδρος της Ταινιοθήκης Μαρία Κομνηνού και η Αναπληρώτρια Επικεφαλής, Σύμβουλος της Πρεσβείας της Ιταλίας στην Αθήνα Susanna Schlein. Μουσική εισαγωγή στο πιάνο από τον μαέστρο Μίλτο Λογιάδη. Θα διατεθεί περιορισμένος αριθμός εισιτηρίων.

Info: Αφιέρωμα Φεντερίκο Φελίνι. 11 με 19 Οκτωβρίου στη Ταινιοθήκη της Ελλάδος. Εισιτήριο: 5€  Πακέτο 5 ταινιών: 10€  Πακέτο 10 ταινιών: 30€  Οnline πρόγραμμα: 3€ (ενιαίο εισιτήριο και για τα δύο ντοκιμαντέρ: Fellinopolis και Υπέροχος κύριος Φελίνι).
εμφάνιση σχολίων