8
1
σχόλια
2008
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Ένας Γιος. Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν. Δεν Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό. Έλεγχος στους Δρόμους. Η Αιώνια Κάθαρση. Οδός Μαλχόλαντ. Η Συνομιλία. Ο Σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριονι. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected] | ΦΩΤΟ: ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ

 
15 Ιουλίου 2021
ΕΝΑΣ ΓΙΟΣ: Ο 11χρονος Αζίζ τραυματίζεται σοβαρά σε τρομοκρατική επίθεση κατά τη διάρκεια διακοπών στη Τυνησία με τους γονείς του. Στο νοσοκομείο όπου νοσηλεύεται προκειμένου να υποβληθεί σε μεταμόσχευση ήπατος, ένα σκοτεινό οικογενειακό μυστικό αποκαλύπτεται, καθώς ένας αγώνας με το χρόνο ξεκινά για την εύρεση του κατάλληλου δότη.

Εξαιρετικό ντεμπούτο του Γαλλο-τυνήσιου Μεχντί Μπαρσαουί που παίχτηκε στο πρόσφατο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου, κερδίζοντας τα Βραβεία Κοινού και Επιτροπής, αλλά και το Α' Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας για τον Σαμί Μπουαζιλά, που κέρδισε και το Σεζάρ Α' Ανδρικής ερμηνείας.
Με την γεμάτη ανατροπές και αγωνία, δραματική αφήγησή της να τοποθετείται χρονικά στο καλοκαίρι της Αραβικής Άνοιξης του 2011, η ταινία του Μπαρσαουί κάνει και ένα κοινωνικοπολιτικό σχόλιο πάνω στα γεγονότα εκείνης της εποχής.

Info: Ένας Γιος (Un Fils). Δραματική. Γαλλία 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Μεχντί Μπαρσαουί. Παίζουν: Σαμί Μπουαζιλά, Νετζλά Μπεν Αμπντάλα, Γιουσέφ Κεμιρί. Διανομή: Cinobo.


ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΤΟΥ ΡΙΦΚΙΝ: Ο διανοούμενος Μορτ Ρίφκιν (τον οποίο υποδύεται ο ηθοποιός, θεατρικός συγγραφέας, Γουάλας Σον) συνοδεύει τη σύζυγο του Σου (Τζίνα Γκέρσον) στο διάσημο ισπανικό Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαν Σεμπαστιάν, ανησυχώντας για το ξεμυάλισμα της με τον νεαρό σκηνοθέτης Φιλίπ (Λουί Γκαρέλ). Στο πίσω μέρος του μυαλού του, ο Μορτ ελπίζει ότι η αλλαγή περιβάλλοντος θα δώσει σπίθα στο πρώτο του φιλόδοξο μυθιστόρημα. Όσο η Σου ασχολείται παθιασμένα με τον γοητευτικό Φιλίπ, ο Μορτ συναντά τη γλυκιά Δρ. Ρόχας (Ελένα Ανάγια) και κάτι μέσα του αλλάζει. Μία διάθεση αναθεώρησης της ζωής μέσα από τη δύναμη του κλασικού σινεμά αναζωπυρώνει την ελπίδα του Μορτ για το μέλλον.

Από το Σαν Σεμπάστιαν το οποίο κινηματογραφεί με καρτ-ποσταλικό τρόπο ο βετεράνος διευθυντής φωτογραφίας Βιτόριο Στοράρο, ο 'εξόριστος' Γούντι Αλεν γυρίζει μια ελαφριά κωμωδία που πέρα από τα προσωπικά, ερωτικά και υπαρξιακά του κεντρικού της χαρακτήρα, καυτηριάζει τον καλλιτεχνικό ναρκισσισμό ένθεν και ένθεν, και αποτίει ένα φόρο τιμής στους αγαπημένους του Ευρωπαίους σκηνοθέτες (Φελίνι, Τριφό, Μπέργκμαν, Γκοντάρ, οι οποίοι κατά τα λεγόμενά του, 'ενηλικίωσαν' τον κινηματογράφο), ενσωματώνοντας ολόκληρες σεκάνς από αγαπημένες ασπρόμαυρες ταινίες, στις οποίες πρωταγωνιστεί ο ίδιος μέσω του χαρακτήρα του Ρίφκιν, η σύζυγός του, ο υποτιθέμενος νεαρός εραστής της, αλλά και η γιατρίνα Δρ. Ρόχας.
Ιδιαίτερα ευχάριστη για καλοκαιρινή προβολή, διαθέτει ένα καστ με πολλούς 'ασυνήθιστους' Ευρωπαίους γκεστ, όπως τον Σερζί Λόπεθ και τον Κρίστοφ Βαλτς.

Info: Το Φεστιβάλ του Ρίφκιν (Rifkin's Festival). Αισθηματική Κομεντί. ΗΠΑ, Ισπανία, Ιταλια 2020. Πρεμιέρα|: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Γούντι Αλεν. Παίζουν: Γουάλας Σον, Τζίνα Γκέρσον, Λουί Γκαρέλ, Ελένα Ανάγια. Διανομή: Tanweer.


ΔΕΝ ΘΕΛΩ ΝΑ ΓΙΝΩ ΔΥΣΑΡΕΣΤΟΣ ΑΛΛΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΓΙΑ ΚΑΤΙ ΠΟΛΥ ΣΟΒΑΡΟ: Ο Άρης είναι ένα επιτυχημένο στέλεχος μιας μεγάλης εταιρείας. Η ζωή του θα αλλάξει για τα καλά όταν μάθει πως είναι φορέας ενός σεξουαλικώς μεταδιδόμενου ιού, ο οποίος είναι θανατηφόρος μόνο για τις γυναίκες. Ο Άρης όμως είναι και η μοναδική ελπίδα για τη δημιουργία ενός εμβολίου. Αρκεί να βρει ποια από τις πρώην συντρόφους του του μετέδωσε τον ιό αρχικά.

Βγαίνει επιτέλους κανονικά στους κινηματογράφους η μαύρη κωμωδία του Γιώργου Γεωργόπουλου (Tungsten), η οποία τοποθετείται σε ένα δυστοπικό μέλλον, όχι πολύ μακριά από το σήμερα. Ευφάνταστη και αναπάντεχα επίκαιρη, σατιρίζει με πλάγιο τρόπο την σύγχρονη πραγματικότητα, υπογραμίζοντας και εικαστικά (εξαιρετική πλανοθεσία, ρεπεράζ, αλλά και Διεύθυνση Φωτογραφίας, η τελευταία από την Χριστίνα Μουμούρη), την ανθρώπινη μοναξιά και την έλλειψη επικοινωνίας, ειδικά όταν τα γκάτζετ για την υποτιθέμενη επίτευξή της, περισσεύουν.

Υπέροχες 'αποστασιοποιημένες' ερμηνείες και επιτηδευμένοι διάλογοι, συμπληρώνουν την εικόνα μιας 'ασυνήθιστης' ταινίας που έρχεται να εμπλουτίσει την θεματική ταινιοθήκη (κατά το πινακοθήκη), του σύγχρονου ελληνικού σινεμά και που η οποία αξίζει την προσοχή μας.

Info: Δεν Θέλω να Γίνω Δυσάρεστος Αλλά Πρέπει να Μιλήσουμε για Κάτι Πολύ Σοβαρό. Δραματική Κωμωδία. Ελλάδα 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Γιώργος Γεωργόπουλος. Παίζουν: Όμηρος Πουλάκης, Βαγγέλης Μουρίκης, Προμηθέας Αλειφερόπουλος, Ιωάννα Παππά, Κόρα Καρβούνη, Βίκυ Παπαδοπούλου. Διανομή: Weird Wave.


ΕΛΕΓΧΟΣ ΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ: Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, ένας αιχμάλωτος Γερμανός στρατιώτης ισχυρίζεται πως στην πραγματικότητα είναι Ρώσος, ο οποίος συνελήφθη από τους ναζί και αναγκάστηκε να πολεμήσει στο πλευρό τους. Για να αποδείξει πως λέει την αλήθεια, θα πρέπει να συστρατευθεί με τους αντάρτες και να τους βοηθήσει να αντεπιτεθούν.

Αντιπολεμική και αντιηρωική ταινία που βασίζεται σε ένα διήγημα του πατέρα του σκηνοθέτη, γυρίστηκε το 1971 αλλά ήταν απαγορευμένη στη Ρωσία μέχρι το 1987 όπου και κατάφερε να παιχτεί, την εποχή της Περεστρόικα. Είναι σκηνοθετικά εντυπωσιακή και παίζεται για πρώτη φορά στη χώρα μας.

Info: Έλεγχος στους Δρόμους (Proverka na Dorogakh). Πολεμική Δραματική. Ρωσία 1971. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Αλεκσέι Γκερμάν. Παίζουν: Ρόλαν Μπικόφ, Ανατόλι Σολονίτσιν, Βραντιμίρ Ζαμάνσκι. Διανομή: Blue Star.


Η ΑΙΩΝΙΑ ΚΑΘΑΡΣΗ: Η Αντέλα και ο σύζυγος της Χουάν είναι μετανάστες από το Μεξικό οι οποίοι ζουν στο Τέξας. Εκεί ο Χουάν εργάζεται στο ράντσο της πλούσιας οικογένειας Τάκερ. Η επικοινωνία του νεαρού Μεξικανού με τα άλογα, εντυπωσιάζει τον πατριάρχη της οικογένειας, τον Κέιλεμπ, γεγονός που πυροδοτεί τον θυμό και την ζήλεια του γιου του Κέιλεμπ, Ντύλαν. Το πρωινό μετά την Κάθαρση, μια συμμορία μασκοφόρων που δεν υπακούει σε ότι έχει να κάνει με την κατάπαυση των εχθροπραξιών, επιτίθεται στην οικογένεια Τάκερ. Οι δύο άντρες και οι οικογένειες τους θα ενωθούν και θα προσπαθήσουν να αντεπιτεθούν, την ίδια στιγμή που η χώρα βυθίζεται στο χάος και οι Ηνωμένες Πολιτείες γύρω τους αρχίζουν να αποσυντίθενται.

Η πιο ξεκάθαρα πολιτική ταινία της σειράς της Κάθαρσης, είναι και η πιο προφανής. Λευκοί πλουτοκράτες και ισπανόφωνοι μετανάστες, μαζί με αυτόχθονες Ινδιάνους και Αφροαμερικανούς πολίτες ενώνονται, για να αντιμετωπίσουν τους λευκούς και φασίστες rednecks 'οπαδούς του Τραμπ', που ως μαχητές της Αιώνιας Κάθαρσης, θέλουν να 'καθαρίσουν' την Αμερική από όλους όσοι τους 'κλέβουν' τα επιδόματα και τις δουλειές.
Όλα αυτά δεν υπονοούνται, αλλά λέγονται φωναχτά ακόμη και μέσα από γεμάτους διδακτισμό διαλόγους. Η φτηνού προϋπολογισμού αισθητική της έχει ενδιαφέρον, όμως η soft core και κατάλληλη για τους ηλικιακά μικρούς θεατές των πολυκινηματογράφους, βία της (για τρόμο δεν το συζητάμε καθόλου), δεν την απογειώνει ούτε σε αυτόν τον τομέα.

Info: Η Αιώνια Κάθαρση (The Forever Purge). Δραματική Περιπέτεια Φαντασίας. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Εβεράρντο Γκουτ. Παίζουν: Ανα ντε λα Ρεγκέρα, Λέβεν Ράμπιν, Τενότς Χουέρτα, Σούζι Έιμπρομαϊτ. Διανομή: Tulip Entertainment.


ΟΔΟΣ ΜΑΛΧΟΛΑΝΤ: Μετά από ένα νυχτερινό ατύχημα στην οδό Μαλχόλαντ στους λόφους του Χόλιγουντ, μια νεαρή γυναίκα με διάσειση και αμνησία  βρίσκει καταφύγιο σε ένα άδειο διαμέρισμα της Λεωφόρου της Δύσης. Εκεί συναντά την ανιψιά της ιδιοκτήτριας, Μπέτι, που φτάνει εκεί από την επαρχία για να προσπαθήσει να κάνει καριέρα ως ηθοποιός του κινηματογράφου. Οι δυο γυναίκες θα προσπαθήσουν να λύσουν το μυστήριο των γεγονότων της προηγούμενης βραδιάς και θα βρεθούν πρόσωπο με πρόσωπο με μια τρομακτική ανακάλυψη. Την ίδια στιγμή ένας νεαρός σκηνοθέτης που έχει θέματα με τους παραγωγούς της ταινίας του για την πρωταγωνίστρια που θέλουν εκείνοι να του επιβάλουν, έρχεται αντιμέτωπος με τον σκοτεινό κόσμο των παρασκηνίων του χολιγουντιανού μηχανισμού κινηματογραφικής παραγωγής.

Η - κατά πολλούς - Καλύτερη Ταινία μέχρι σήμερα της Νέας Χιλιετίας, ξεκίνησε ως τηλεοπτικός πιλότος με θέμα τον Σκοτεινό Κόσμο του Χόλιγουντ (κατά τον Ύποπτο Κόσμο του Τουίν Πικς), αλά Ντέιβιντ Λιντς, ο οποίος δεν άρεσε στους υπεύθυνους των καναλιών. Με γαλλικά χρήματα, ο σκηνοθέτης γύρισε επιπλέον σκηνές και έφτιαξε αυτή τη κινηματογραφική εκδοχή, που ακολουθεί την λογική ενός ονείρου και ενίοτε, ενός εφιάλτη. Μισή ώρα πριν το φινάλε (η ταινία διαρκεί δύο ώρες και 27 λεπτά), η Μπέτι ξυπνάει με άλλο όνομα, μιας άλλης γυναίκας την οποία έχουμε δει στο πρώτο μέρος. Όλοι είναι κάποιοι άλλοι και τα πάντα ανατρέπονται μένοντας ίδια, με τρόπο που να μην μπορεί να ξεχωρίσει κανείς ποιο κομμάτι της αφήγησης αφορά την πραγματικότητα και ποιο αφορά το ονειρικό μέρος της, αν όντως έχουμε να κάνουμε με όνειρο.

Στο διαδίκτυο μπορεί να βρει κανείς δεκάδες, αν όχι εκατοντάδες ερμηνείες της άλογης λογικής της ταινίας. Στην πραγματικότητα, καμία από αυτές δεν έχει και τόση σημασία. Οι σινεφίλ αναφορές στο κλασικό Χόλιγουντ και η αλλόκοτη ατμόσφαιρα την οποία υπογραμμίζει το εξαιρετικό μουσικό σκορ του Αντζελο Μπανταλαμέντι (Twin Peaks), αρκούν από μόνα τους για να εισάγουν τον πρόθυμο θεατή στο πιο γοητευτικό, mainstream αίνιγμα του σύγχρονου κινηματογράφου, σε νέες ψηφιακές κόπιες.

Info: Οδός Μαλχόλαντ (Mulholland Drive). Θρίλερ Μυστηρίου. ΗΠΑ 2001. Επανέκδοση: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Ντέιβιντ Λιντς. Παίζουν: Ναόμι Γουότς, Λόρα χάρινγκ, Τζάστιν Θερό, Ρόμπερτ Φόστερ, Αν Μίλερ. Διανομή: Summer Classics.


Η ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ: Ο Χάρι Κουλ είναι ένας πιστός Καθολικός και λάτρης της τζαζ μουσικής, ο οποίος παίζει σαξόφωνο. Είναι εμπειρογνώμονας της ηλεκτρονικής παρακολούθησης της εποχής, με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, που διαχειρίζεται τη δική του μικρή επιχείρηση παρακολούθησης. Είναι γνωστός στο επάγγελμα ως ο καλύτερος, καθώς σχεδιάζει και κατασκευάζει τον δικό του εξοπλισμό. Είναι ιδιαίτερα μοναχικός, τόσο στην προσωπική όσο και στην επαγγελματική του ζωή, πράγμα που ενοχλεί τον Σταν, τον επιχειρηματικό συνεργάτη του, ο οποίος αισθάνεται αποκλεισμένος από όλα όσα συμβαίνουν στην δουλειά τους.

Καλούνται να ηχογραφήσουν την ιδιωτική συζήτηση μιας συνάντησης ενός νεαρού ζευγαριού στη πολυσύχναστη και θορυβώδη Union Square. Η συμφωνία με τον πελάτη που είναι γνωστός μόνο ως 'σκηνοθέτης', είναι να παρέχει την ηχογράφηση της συζήτησης και τις φωτογραφίες του ζευγαριού απευθείας σε αυτόν. Σύμφωνα με όσα ακούει ο Χάρι, πείθεται πως η ζωή του νεαρού ζευγαριού κινδυνεύει. Τώρα, όχι μόνο πρέπει να αποφασίσει αν θα παραδώσει την ηχογράφηση στον σκηνοθέτη, αλλά και αν θα προσπαθήσει να σώσει τη ζωή του ζευγαριού, χρησιμοποιώντας πληροφορίες από την ηχογράφηση. Καθώς συνεχίζει την αναζήτηση για να μάθει τι ακριβώς συμβαίνει, βρίσκεται στη μέση του χειρότερου εφιάλτη του.

Αριστουργηματικό πολιτικό θρίλερ της καλύτερης και πιο ελεύθερης για τους δημιουργούς δεκαετίας του Αμερικάνικου Σινεμά, το οποίο έγραψε και γύρισε ο Φράνσις Φορντ Κόπολα, ως σφήνα ανάμεσα στους δύο πρώτους Νονούς το 1974, και που κέρδισε τον Χρυσό Φοίνικα στις Κάννες, πριν προταθεί για Οσκαρ και Χρυσές Σφαίρες. 'Προϊόν' της πιο ανήσυχης εποχής, του Βιετνάμ και του σκανδάλου Γουότεργκεϊτ, ρίχνει μια απαισιόδοξη ματιά στον κόσμο που έρχεται, μετά τη μέθη του τέλους της δεκαετίας του '60, εκθέτοντας τις ανησυχίες της για τα πρώτα 'σπαράγματα' του χάσιμου της ιδιωτικότητας που ξεκινούσε ήδη από εκείνη την εποχή. Αξεπέραστη ερμηνεία από τον Τζιν Χάκμαν σε μια από τις καλύτερες ταινίες της δεκαετίας του '70 και του Αμερικάνικου σινεμά, γενικότερα, σε νέες ψηφιακές κοπιες.

Info: Η Συνομιλία (The Conversation). Πολιτικό Θρίλερ. ΗΠΑ 1974. Επανέκδοση: Πέμπτη 15 Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Φράνσις Φορντ Κόπολα. Παίζουν: Τζιν Χάκμαν, Τζον Καζάλ, Αλεν Γκάρφιλντ, Σίντι Γουίλιαμς. Διανομή: Bibliotheque.


Ο ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΗΣ ΔΟΛΟΦΟΝΟΣ ΜΕ ΤΟ ΠΡΙΟΝΙ: Στο επαρχιακό Τέξας της δεκαετίας του '70, μια παρέα νεαρών πέφτει θύμα μιας οικογένειας 'χασάπηδων' με κανιβαλιστικές τάσεις, στην κλασική ταινία τρόμου χαμηλού προϋπολογισμού (βλέπε B Movie), του Τόμπι Χούπερ που άλλαξε για πάντα το είδος. Η φτηνή παραγωγή, οι 'κακές' ερμηνείες και η όλη ατμόσφαιρα παράνοιας που μοιάζει να επικρατεί μπροστά και πίσω από την κάμερα, σηματοδοτούν μια αξεπέραστη δημιουργία (ακολούθησαν το Death Trap (Eaten Alive) και Funhouse, πριν ο σκηνοθέτης μπλεχτεί στο πρότζεκτ του Poltergeist, εξίσου σημαντικά, μα εντελώς διαφορετικά και όμοια), που αποτέλεσε ένα σχόλιο πάνω στην αμερικανική κοινωνία και τη μοίρα που επιφυλάσει στους νέους της. Παίζει αυτό το Σάββατο 17 Ιουλίου μετά τη Μία, στη Ριβιέρα Εξαρχείων από το Midnight Express. Σε μεταμεσονύχτια προβολή της δεκαετίας του '80 την είχα πρωτοδεί κι εγώ, ο συντάκτης της στήλης, στις προβολές που διοργάνωνε ο  υπέροχος Βαγγέλης Κοτρώνης.

'Ο Τόμπι Χούπερ ήταν 25 ετών, είχε ήδη ολοκληρώσει το πρώτο του φιλμ (ονόματι Eggshells - απέσπασε καλές κριτικές στην εποχή του, αλλά σήμερα είναι αδύνατον να βρεθεί) και έχοντας έτοιμη μια βασική ιδέα, στήνει το σενάριο του Texas Chainsaw Massacre και το γυρίζει μέσα σε ένα καλοκαίρι, το 1974, κάτω από αβάσταχτες συνθήκες, με ένα καστ ηθοποιών στρατολογημένων επιτόπου. Αυτό που προκύπτει είναι ένα αξεπέραστο αριστούργημα, άνετα στην πρώτη πεντάδα των κορυφαίων στιγμών του Φανταστικού από καταβολής κινηματογράφου. Στην πραγματικότητα, η ταινία αντανακλούσε την έκρυθμη κοινωνική κατάσταση στις ΗΠΑ, τον Πόλεμο του Βιετνάμ κατά πρώτο λόγο, αλλά και το σκάνδαλο του Γουότεργκεϊτ, με την οικογένεια των τεξανών κανίβαλων χασάπηδων να στέκεται και ως φορέας νοημάτων. Σήμερα, παραμένει έντονο και οδυνηρό.' - 'Ακης Καπράνος

Info: Ο σχιζοφρενής Δολοφόνος με το Πριονι (Texas Chain Saw Massacre). Τρόμου. ΗΠΑ 1974. Ειδική Προβολή: Σάββατο 17 Ιουλίου στη Μία μετά τα μεσάνυχτα, στη Ριβιέρα Εξαρχείων. Σκηνοθεσία: Τόμπι Χούπερ. Παίζουν: Μέριλιν Μπερνς, Αντουιν Νιλ, Τζιμ Σίντοφ, Γκουνάρ Χάνσεν. Από το Midnight Express. Είσοδος 5 Ευρώ με προαγορά εισιτηρίου.
εμφάνιση σχολίων