8
1
σχόλια
2033
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Άσπρο Πάτο. Λούκα. Ο Προστάτης. Το Νησί των Ψεμάτων. Το Κάλεσμα 3: Ο Διάβολος Με Έβαλε να το Κάνω. Ο Τρελός Πιερό. Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ. 2046. Οι Απέναντι. Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected] | ΦΩΤΟ: ANOTHER ROUND
2 Ιουλίου 2021
ΑΣΠΡΟ ΠΑΤΟ: Υπάρχει μια θεωρία ότι γεννιόμαστε με ελαφρώς ελλιπή ποσότητα αλκοόλ στο αίμα μας και ότι η μέθη σε καθημερινή βάση -σε συνετά επίπεδα τουλάχιστον- θα άνοιγε το μυαλό μας, θα μείωνε τα προβλήματά μας και θα αύξανε τη δημιουργικότητά μας. Όταν η θεωρία αυτή εξάψει την περιέργεια τεσσάρων φίλων, όλοι τους μεσήλικοι και βαριεστημένοι καθηγητές γυμνασίου, αποφασίζουν να ξεκινήσουν ένα πείραμα που απαιτεί να διατηρούν μια ελαφρά κατάσταση μέθης καθ’ όλη τη διάρκεια της μέρας. Αν ο Τσώρτσιλ κέρδισε τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο όντας μονίμως μεθυσμένος, ποιος ξέρει τι μπορούν να καταφέρουν μερικές γουλιές για τους ίδιους και τους μαθητές τους;

Η περισσότερο βραβευμένη ευρωπαϊκή ταινία του 2020, είχε την τύχη και την ατυχία να βγει εν μέσω πανδημίας, χωρίς μεγάλο ανταγωνισμό, αλλά και με ένα θέμα βασισμένο σε μια πρωτότυπη ιδέα, με το οποίο ταυτίστηκαν πολλοί θεατές ανά τον κόσμο. Οι παρέα των καθηγητών, αρχίζει να καταναλώνει αλκοόλ σε καθημερινή βάση την ώρα του μαθήματος και όλα γίνονται πιο όμορφα και πιο ενδιαφέροντα για τους ίδιους, για τους μαθητές και για τις συντρόφους τους, μέχρι τη στιγμή που ο εθισμός θα πάρει το πάνω χέρι. Η επερχόμενη καταστροφή δεν θα είναι ολοκληρωτική και η επόμενη μέρα (η ταινία ακολουθεί τα βήματα της διάθεσης του κεντρικού της ήρωα: ανία, μέθη, ευφορία, εθισμός, ζάλη, χάσιμο ελέγχου), δεν θα είναι αυτή ενός τρομερού hangover, αλλά μιας feelgood 'μεθυστικής' ανάμνησης. Ο σκηνοθέτης έχασε την κόρη του κατά την προετοιμασία της ταινίας, την οποία συνέχισε χάρη στην πίστη που είχε επενδύσει εκείνη πάνω στο εν λόγω project.

Θα είχε ενδιαφέρον να φανταστούμε πως θα είχε αντιμετωπίσει το ίδιο θέμα ως παιδί θαύμα και σαν ένας από τους πρωτεργάτες του Δανέζικου Δόγματος (Οικογενειακή Γιορτή). Είναι η καλύτερη ταινία του από την εποχή του Κυνηγιού (2012) και ο Μίκελσεν είναι απλά συγκλονιστικός. 44 Βραβεία στις 51 υποψηφιότητες, ανά την υφήλιο, με κορυφαία το Οσκαρ Διεθνούς Ταινίας.

Info: Άσπρο Πάτο (Druk/Another Round). Κοινωνική Δραματική. Δανία 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Τόμας Βίντερμπεργκ. Παίζουν: Μαντς Μίκελσεν, Τόμας Μπο Λάρσεν, Μάγκνους Μίλανγκ. Διανομή: Rosebud 21.



ΛΟΥΚΑ: Ένα νεαρό αγόρι, ο Λούκα βιώνει ένα αξέχαστο καλοκαίρι γεμάτο παγωτά, ζυμαρικά και ατελείωτες βόλτες με σκούτερ. Ο Λούκα μοιράζεται αυτές τις περιπέτειες με τον καλύτερο του φίλο Αλμπέρτο, με τον οποίο μοιράζονται επίσης και το ίδιο μυστικό: είναι και οι δύο θαλάσσια πλάσματα από έναν άλλο κόσμο, ακριβώς κάτω από την επιφάνεια του νερού. Η επαφή τους με τους κατοίκους του κοντινού χωριού θα είναι επεισοδιακή καθώς θα πρέπει συνέχεια να προσέχουν στο να μην φανερωθεί η πραγματική τους φύση.

Λίγους μήνες μετά το Soul του Πιτ Ντόκτερ που εδώ έχει τα χρέη παραγωγού, η Pixar 'ξαναχτυπά' με άλλη μια υπέροχη ταινία, δια χειρός του ιταλικής καταγωγής, Ενρίκο Κασαρόζα. Αν και η Ντίσνεϊ - για τους προφανείς λόγους - αρνήθηκε πως η ταινία αφορά την ομοφυλοφιλία, αλλά για την όποια 'διαφορετικότητα', κάποιες λεπτομέρειες ενισχύουν μια τέτοια ανάγνωση. Τα δύο αγόρια, αρχικά γνωρίζουν ο ένας τον άλλο και στη συνέχεια ο πιο έμπειρος Αλμπέρτο του φανερώνει μία μία τις 'απαγορευμένες' απολαύσεις του θαυμαστού και τρομακτικού κόσμου των 'κανονικών' ανθρώπων. Η δυο φίλοι θα βρουν έναν 'απρόσμενο" σύμμαχο στην φιλία ενός κοριτσιού που μαζί με τον πατέρα του, αναλαμβάνουν την προστασία τους, από τον εκφοβισμό των άλλων αγοριών. Η ζήλεια, η 'προδοσία' και η θυσία που έρχονται στη συνέχεια, κάνουν πιο ξεκάθαρα τα αισθήματα των δυο αγοριών που είναι μεν πολύ μικρά για να νιώθουν οποιαδήποτε έλξη μεταξύ τους, όμως αγαπούν βαθιά ο ένας τον άλλο. Η αφήγηση μπορεί να ακολουθεί την πεπατημένη όλων των προηγούμενων ταινιών με ανάλογες ιστορίες για την φιλία και την διαφορετικότητα, όμως το ιταλιάνικο καλοκαιρινό της σκηνικό, οι διαχρονικές αξίες τις οποίες διαπραγματεύεται, οι αναφορές της στο κλασικό ιταλικό σινεμά και στον Χαγιάο Μιγιαζάκι, αλλά κυρίως οι αξιαγάπητοι χαρακτήρες της, συγκροτούν άλλη μια υπέροχη δουλειά που ξεχειλίζει από συγκίνηση την οποία προσφέρει απλόχερα σε μικρούς και μεγάλους. Και στα Ελληνικά.

Info: Λούκα (Luca). Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Ενρίκο Κασαρόζα. Με τις φωνές των: Τζέικομπ Τρέμπλεϊ, Τζακ Ντίλαν, Εμα Μπέρμαν (Αγγλικά) & Τίμου Παπαευθυμίου, Νικόλα Ζώγου, Ιωάννας Αλεξανδρή. Διανομή: Feelgood Entertainment.



Ο ΠΡΟΣΤΑΤΗΣ: Ένας βετεράνος πεζοναύτης θα βρεθεί στο λάθος σημείο και την λάθος στιγμή. Αναγκαστικά θα κρατήσει υπό την προστασία του ένα μικρό αγόρι το οποίο κυνηγά ένα από τα πιο σκληρά καρτέλ ναρκωτικών του Μεξικό. Οι άνθρωποι της συμμορίας περνούν στις ΗΠΑ και με την βοήθεια ισχυρών φίλων τους, κυνηγούν τον άντρα και το αγόρι που κατευθύνονται προς το Σικάγο που ζουν οι συγγενείς του μικρού.

Αν και η ταινία του Λόρεντζ έχει την καρδιά της στη σωστή θέση και προσθέτει μια σειρά από κοινωνικές πινελιές στο κυρίως σώμα μιας περιπέτειας καταδίωξης η οποία θυμίζει Κλιντ Ίστγουντ (υπάρχει και ανάλογη αναφορά), δεν αποφεύγει τα κλισέ και την λατρεία των όπλων μέσα στο πνεύμα της άγριας και εκδικητικής Δύσης. Ένα πιο σφιχτό μοντάζ θα περιόριζε τις αφηγηματικές κοιλιές ενώ ένας Λίαμ Νίσον από μόνος του δεν αρκεί. Για τους φαν του ηθοποιού και για όσοι αγαπούν τις περιπέτειες που απλά ακολουθούν την πεπατημένη.

Info: Ο Προστάτης (The Marksman). Δραματική Περιπέτεια. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Ρόμπερτ Λόρεντζ. Παίζουν: Λίαμ Νίσον, Κάθριν Γουίνικ, Χουάν Πάμπλο Ράμπα, Τερέζα Ρουίζ, Τζέικομπ Πέρεζ. Διανομή: Spentzos Film.


ΤΟ ΝΗΣΙ ΤΩΝ ΨΕΜΑΤΩΝ: Το 1921, το ατμόπλοιο Santa Isabel μετέφερε 260 Ισπανούς μετανάστες στην Αμερική, όταν βυθίστηκε ακριβώς έξω από το νησί Salvora της Ισπανίας. Τρεις γενναίες γυναίκες από το νησί έτρεξαν να βοηθήσουν και κατάφεραν να σώσουν 48 από τους επιβάτες . Ενώ οι γυναίκες επαινούνται ως ηρωίδες, αρχίζει να κυκλοφορεί η φήμη ότι κάποιος προκάλεσε αυτό το ναυάγιο. Κύριος υποστηρικτής της φήμης είναι ένας Αργεντινός δημοσιογράφος, ο οποίος φτάνει στο νησί για να αποκαλύψει τι ακριβώς κρύβεται πίσω από αυτή την ιστορία . Καθώς ο δημοσιογράφος συνεχίζει να προχωρά στην έρευνά του, η πίεση στις τρεις γυναίκες και στους υπόλοιπους κατοίκους του νησιού, αυξάνεται. Υπάρχουν πολλά αναπάντητα ερωτήματα και καθώς η αλήθεια αρχίζει σιγά-σιγά να ξεδιπλώνεται, οι ηρωίδες θα αρχίσουν να χάνουν την αθωότητά τους και η ζωή στο νησί που ανήκει σε έναν ισχυρό τοπικό άρχοντα, θα αλλάξει για πάντα.

Σε πραγματική ιστορία, δραματοποιημένη όμως ελεύθερα, βασίζεται αυτή η πρώτη δραματική ταινία μεγάλου μήκους της Πάουλα Κονς που έρχεται από την τηλεόραση, γεγονός που είναι αρκετά εμφανές στην ταινία της, από την οποία λείπει ο κινηματογραφικός οίστρος. Αυτό δεν είναι και τόσο κακό, όσο το ότι αποκαλύπτει πολύ νωρίς στους θεατές τα περισσότερα μυστικά της αφήγησής της. Από εκεί και μετά, ο θεατής απλά παρακολουθεί το αν θα μπορέσει και ο δημοσιογράφος/ντετέκτιβ να βάλει σε μία σειρά, όλα τα στοιχεία που συλλέγει. Τα θέματα που θίγει δεν είναι καθόλου αμελητέα. Πολιτικά, κοινωνικά, ταξικά, αλλά και τις σχέσεις των δύο φύλων.  Απλά ο τρόπος που το κάνει είναι αρκετά επιδερμικός, ενώ οι ερμηνείες όπως και το όλο στήσιμο, είναι τηλεοπτικού ύφους, σε μια παραγωγή εποχής με καθαρά περιορισμένο προϋπολογισμό. Για τους λάτρεις του ισπανόφωνου κινηματογράφου, αν και η γλώσσα είναι κυρίως Γαλικιακή.

Info: Το Νησί των Ψεμάτων (La Isla de las Mentiras). Δραματική Εποχής. Κινηματογραφική Πρεμιέρα: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Πάουλα Κονς. Παίζουν: Νερέα Μπαρός, Ανα Οκας, Βιτόρια Τειχέϊρο, Ντάριο Γκραντινέτι, Αϊτόρ Λούνα. Διανομή: Weird Wave.


ΤΟ ΚΑΛΕΣΜΑ 3: Ο ΔΙΑΒΟΛΟΣ ΜΕ ΕΒΑΛΕ ΝΑ ΤΟ ΚΑΝΩ: Κονέκτικατ 1981: Οι διάσημοι ερευνητές υπερφυσικών φαινομένων Γουόρεν, βρίσκονται αντιμέτωποι με την πιο ανατριχιαστική υπόθεση της καριέρας τους. Ένας νεαρός κατηγορούμενος για στυγνή δολοφονία επικαλείται τη δαιμονοληψία ως ελαφρυντικό. Μπορούν οι Γουόρεν να πείσουν το δικαστήριο ότι είναι αθώος;

Δύο εντυπωσιακοί εξορκισμοί, ο ένας στην αρχή (ο οποίος αποτίει και φόρο τιμής στην κλασική ταινία τρόμου του Γουίλιαμ Φρίντκιν), και ο δεύτερος στο φινάλε, ανοίγουν και κλείνουν την καινούργια ταινία της γνωστής σειράς δια χειρός Μάικλ Τσέιβς. Στα λεπτά που μεσολαβούν ενδιάμεσα, και μετά τον αναμενόμενο από τις περιστάσεις φόνο, το ζευγάρι διεξάγει μεθοδικά τις έρευνες του, για να μπορέσει να συλλέξει τα στοιχεία εκείνα που θα αποδείξουν στο δικαστήριο, πως για το έγκλημα δεν φταίει ο φερόμενος ως δολοφόνος, αλλά ο Εξαποδώ.

Η έρευνά αυτή καθεαυτή, δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, ούτε και είναι αρκετά ευφάνταστη ή τρομακτική για τους φαν του είδους. Μια και βασίζεται σε 'πραγματική' ιστορία που συνέβη πριν τέσσερις δεκαετίες, θα την προτιμούσαμε σε μορφή σειράς ερευνητικών ντοκιμαντέρ 'άλυτων' μυστηρίων, από αυτά που δείχνει η πιο γνωστή πλατφόρμα προβολής και παραγωγής οπτικοακουστικών προϊόντων.

Info: Το Κάλεσμα 3: Ο Διάβολος Με Έβαλε να το Κάνω (The Conjuring 3: The Devil Made Me Do It). Τρόμου. ΗΠΑ 2021. Πρεμιέρα: Πέμπτη 24 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μάικλ Τσέιβς. Παίζουν: Πάτρικ Γουίλσον, Βέρα Φαρμίγκα, Ρουάϊρι Ο'Κόνορ, Σάρα Κάθριν Χουκ, Τζούλιαν Χίλιαρντ. Διανομή: Tanweer.


Ο ΤΡΕΛΟΣ ΠΙΕΡΟ: Ο Πιερό εγκαταλείπει την γυναίκα και την κόρη του και το σκάει από το Παρίσι με έναν παλιό έρωτα προσπαθώντας μαζί να αποφύγουν τους επαγγελματίες Αλγερινούς δολοφόνους που την καταδιώκουν. Μετακινούνται διαρκώς στη Μεσόγειο και στην διάρκεια του ταξιδιού φιλοσοφούν για τα πάντα. Η πιο χαρακτηριστική από τις πολλές ταινίες της καλύτερης εποχής του 'αναρχικού' σκηνοθέτη της που άλλαξε μια για πάντα την κινηματογραφική αφήγηση, σε ψηφιακή επανέκδοση.

Info: Ο Τρελός Πιερό (Pierrot le Fou). Δραματική Κομεντί. Γαλλία 1965. Επανέκδοση: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Ζαν Λικ Γκοντάρ. Παίζουν: Ζαν Πολ Μπελμοντό, Ανα Καρίνα, Γκρατσιέλα Γκαλβάνι, Σάμιουελ Φούλερ. Διανομή: Neo Films.


ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΟ ΧΑΟΥΑΡΝΤΣ ΕΝΤ: Στην εδουαρδιανή Αγγλία του 1910, η αριστοκράτισσα Ρουθ Γουίλκοξ αναπτύσσει σχέση φιλίας με την πνευματώδη Μάργκαρετ Σλέγκελ, που προέρχεται από τη μεσαία τάξη και ζει σ' ένα διαμέρισμα με τη μικρότερη αδελφή Έλεν και τον αδελφό της Τίμπι. Η μητέρα της ήταν Αγγλίδα κοσμοπολίτισσα και ο πατέρας Γερμανός, που αγαπούσε τον Μπετόβεν, τον Καντ και τον Χέγκελ. Η κυρία Γουίλκοξ διαισθάνεται ότι φτάνει το τέλος της ζωής της και διακρίνει στο πρόσωπο της Μάργκαρετ, όλες εκείνες τις αξίες που δε διαθέτουν οι φυσικοί της κληρονόμοι. Αποφασίζει να κληροδοτήσει ένα παλιό αρχοντικό, το Χάουαρντς Εντ, στη Μάργκαρετ, με μια γραπτή σημείωση λίγο πριν πεθάνει. Αυτό το χαρτί όμως, οι κληρονόμοι το πετούν στη φωτιά, λίγο αργότερα η Μάργκαρετ γνωρίζεται με τον κο Γουίλκοξ και τον ερωτεύεται.

Τρίτη και καλύτερη μεταφορά στον κινηματογράφο από τους Μέρτσαντ\Άιβορι μυθιστορήματος του Ε.Μ. Φόρστερ μετά το Δωμάτιο με Θέα και το Μόρις, σε ένα έργο που των αρχών του προηγούμενου αιώνα που μοιάζει να αφορά το σήμερα. Σε νέες ψηφιακές κόπιες.

Info: Επιστροφή στο Χάουαρντς Εντ (Howards End). Δραματική Εποχής. Αγγλία, Ιαπωνία, ΗΠΑ 1992. Επανέκδοση: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Τζέιμς Αϊβορι. Παίζουν: Εμα Τόμσον, Έλενα Μπόναμ Κάρτερ, Βανέσα Ρέντγκρεϊβ, Άντονι Χόπκινς. Διανομή: Bibliotheque.


2046: Ο Τσόου, ο ήρωας της Ερωτικής Επιθυμίας επιστρέφει σε μια άτυπη συνέχεια της που παρακολουθεί τις σχέσεις του με διάφορες γυναίκες, που όμως δεν καταφέρνουν να τον κάνουν να ξεχάσει την Σου Λι Ζεν. Παράλληλα, ο Τσόου ξεκινάει να γράφει ένα φουτουριστικό μυθιστόρημα με τον τίτλο 2046. Στο μυθιστόρημα αυτό 2046 ονομάζεται μια πόλη στην οποία καταφεύγουν οι άνθρωποι για να βρουν τις χαμένες τους αναμνήσεις. Σύμφωνα με τον Τσόου, στην πόλη αυτή τίποτα δεν αλλάζει και όποιος φτάνει εκεί δεν γυρίζει πίσω ποτέ.  Ιδιαίτερα φιλόδοξη και για αυτό λιγότερο επιτυχημένη, αλλά πάντοτε ενδιαφέρουσα συνέχεια της Ερωτικής Επιθυμίας η οποία κλείνει την δεύτερη περίοδο της φιλμογραφίας του Καρ Γουάι, σε καινούργιες ψηφιακές κόπιες από την Cinobo.

Info: 2046. Αισθηματική Δραματική Φαντασίας. Χονγκ Κονγκ, Κίνα, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία 2004. Επανέκδοση: Πέμπτη 1η Ιουλίου. Σκηνοθεσία: Γουόνγκ Καρ Γουάι. Παίζουν: Τόνι Λιούνγκ, Τσίου Γουάι, Ζανγκ Ζιγί, Γκονγκ Λι, Φέι Γουόνγκ. Διανομή: Cinobo.


OI AΠENANTI: Φοιτητής αναπτύσσει ερωτική εμμονή με μια άγνωστη που μένει στην απέναντι πολυκατοικία την οποία παρακολουθεί κάθε μέρα με τηλεσκόπιο. Το αθηναϊκό καλοκαίρι, η νεανική κουλτούρα του ‘80, μια πόλη χτισμένη πάνω σε ανώνυμα πάθη, ο έρωτας ως πορεία αυτογνωσίας, σε μια ταινία ορόσημο και φετίχ του ελληνικού σινεμά, η οποία το προσγείωσε στην σύγχρονη πραγματικότητα της εποχής του 1981, με τον ίδιο τρόπο που το έκανε αρκετά χρόνια αργότερα και το Από την Άκρη της Πόλης του Κωνσταντίνου Γιάνναρη.

Mε αφορμή τα 40 χρόνια από την πρώτη προβολή των ΑΠΕΝΑΝΤΙ, το Midnight Express εγκαινιάζει τη νέα σεζόν προβολών του με ένα σπουδαίο ελληνικό φιλμ που σπάνια προβάλλεται (και δεν υπάρχει σε ψηφιακή μορφή υψηλής ανάλυσης - ακόμα!). Στη 01:00 μετά τα μεσάνυχτα. Προβολή από κοπια φιλμ 35mm. Μαζί σας και ο Γιώργος Πανουσόπουλος και η Μπέτυ Λιβανού. Τιμη εισιτηρίου: 5 ευρώ

Info: Οι Απέναντι (A Foolish Love). Αισθηματική Δραματική. Ελλάδα 1981. Προβολή μετά τα Μεσάνυχτα: Σάββατο 3 Ιουλίου στην Ριβιέρα εξαρχείων. Σκηνοθεσία: Γιώργος πανουσόπουλος. Παίζουν: Άρης Ρέτσος, Μπέτυ Λιβανού.
εμφάνιση σχολίων