4
1
σχόλια
1416
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Μάρτιν Ιντεν. Σουπερνόβα. Ένας Χρόνος στη Νέα Υόρκη. Οι Βιτελόνοι. -Από τον κινηματογραφικό μας συντάκτη Χ. Λακταρίδη
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
27 Μαΐου 2021
ΜΑΡΤΙΝ ΙΝΤΕΝ: Ένας νεαρός άνδρας ταπεινής καταγωγής, μετά από την τυχαία γνωριμία του με μια νεαρή κοπέλα της μεγαλοαστικής τάξης, θέτει ως στόχο του την πνευματική και κοινωνική του άνοδο. Μαθαίνει πώς να γκρεμίζει τα εμπόδια που υψώνονται μπροστά του, όντας υπόδειγμα αγωνιστικότητας, θέλησης για επιτυχία και επιμονής. Αντέχει ακόμα και την έλλειψη πίστης που η αγαπημένη του εκφράζει για το ταλέντο και τις δυνατότητές του. Μέχρι να κερδίζει το στοίχημα και να κατακτήσει το στόχο του, αλλά και μετά, έρχεται αντιμέτωπος με διλήμματα και ιδεολογίες τις οποίες υιοθετεί για να τις αμφισβητήσει στη συνέχεια, πράγμα που κάνει ακόμη και με την δική του επιτυχία.

Αναπάντεχη διασκευή του γνωστού λογοτεχνικού έργου του Τζακ Λόντον το οποίο κυκλοφόρησε το 1909, από τον Πιέτρο Μαρτσέλο, που το μεταφέρει στην Ιταλία, σε μια άχρονη εποχή που θυμίζει διαφορετικές ιστορικές φάσεις του 20ου αιώνα. Ο νεαρός ναυτικός Μάρτιν, γοητευμένος από τη καλλιεργημένη νεαρή Έλενα και τη ζωή της μπουρζουαζίας, θα ξεκινήσει έναν αγώνα αυτομόρφωσης που θα τον οδηγήσει σε πολλά διαφορετικά ιδεολογικά μονοπάτια. Θα φύγει από το σπίτι της αδελφής του και του γαμπρού του, αρχικά δουλεύοντας με έναν φίλο του σε ένα χυτήριο. Εκεί θα έρθει αντιμέτωπος με το γεγονός της εκμετάλλευσης της εργατικής τάξης. Αργότερα και με την συνδρομή ενός αιρετικού σοσιαλιστή φίλου του, θα αμφισβητήσει τα εργατικά συνδικάτα και την ίδια τη σοσιαλιστική ιδεολογία για την οποία πιστεύει πως αυτό που θέλει είναι να αντικαταστήσει τα αφεντικά με το κράτος. Θα έρθει όμως σε σύγκρουση και με την λεγόμενη φιλελεύθερη ιδεολογία για τον ωφελιμιστικό τρόπο με τον οποίο αντιλαμβάνεται την Δημοκρατία, λόγος και αιτία που θα τον απομακρύνει από την Έλενα και την οικογένειά της.   

Η ταινία του Μαρτσέλο παραμένει πιστή στην πλοκή του πλαγίως αυτοβιογραφικού μυθιστορήματος του Λόντον το οποίο εξελίσσεται στο Σαν Φρανσίσκο, αλλά και στις επιρροές που δέχτηκε ο συγγραφέας από τον Χέρμπερτ Σπένσερ, τον Νίτσε, τον Δαρβίνο, τον Μαρξ, καθώς και από τα κινήματα του σοσιαλισμού και του κοινωνικού δαρβινισμού, ενώ χρησιμοποιεί και εξαιρετικό αρχειακό υλικό το οποίο μπαίνει εμβόλιμα και διάσπαρτα στην αφήγηση. Αφορά τον Ιταλό αναρχικό Ερίκο Μαλατέστα στην αρχή, ιστορικά γεγονότα του 20ου αιώνα, στη συνέχεια, αλλά και το έργο ΄καταραμένων' ποιητών, όπως του Μαγιακόφσκι και άλλων. Ο τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιεί την μουσική που περιλαμβάνει από κλασικά κομμάτια μέχρι ιταλικά και γαλλικά σανσόν, το στήσιμο των σκηνών που διατρέχει στην ιστορία του κινηματογράφου και η συγκλονιστική ερμηνεία του βραβευμένου στη Βενετία Λούκα Μαρτινέλι, συνθέτουν ένα σύγχρονο μεν, άχρονο δε κινηματογραφικό έπος, βαθιά πεσιμιστικό σε ό,τι αφορά την ανθρωπότητα και την κατάληξη των πραγματικά 'σκεπτόμενων' μελών της, αλλά και παράδοξα επίκαιρο, ποιητικό και κινηματογραφικά αισθαντικό.  

Info: Μάρτιν Ιντεν (Martin Eden). Δραματική. Ιταλία, Γαλλία 2019. Πρεμιέρα: Πέμπτη 27 Μαίου. Σκηνοθεσία: Πιέτρο Μαρτσέλο. Παίζουν: Λούκα Μαρτινέλι, Κάρλο Κέκι, Τζέσικα Κρέσι, Βιτσέντζο Νεμολάτο. Διανομή: Weird Wave. 


ΣΟΥΠΕΡΝΟΒΑ: Ένα αγαπημένο ζευγάρι είναι μαζί για δυο δεκαετίες. Όταν η διάγνωση για τον έναν αφορά πρώιμο στάδιο άνοιας, η αγάπη τους έρχεται αντιμέτωπη με έναν ανελέητο εχθρό. Τον χρόνο. Ο κοινός τους χρόνος είναι ό,τι σημαντικότερο όμως σιγά σιγά λιγοστεύει. Αποφασίζουν λοιπόν ένα ταξίδι, παράλληλα με μια επαγγελματική υποχρέωση, ώστε να ξαναδούν για μια τελευταία φορά φίλους και συγγενείς και να ξαναβρεθούν στα μέρη που έχουν αγαπηθεί και που έχουν αγαπήσει. Στη διάρκεια της διαδρομής, οι διαφορετικές τους απόψεις σε ό,τι αφορά το κοντινό μέλλον, τους φέρνει σε σύγκρουση.

Συγκινητική ταινία δρόμου που όπως συμβαίνει συνήθως αφορά δύο παράλληλες πορείες, μία εξωτερική και μία εσωτερική. Ο ένας ήρωας ο Σαμ, είναι Βρετανός και διάσημος πιανίστας κλασικής μουσικής ο οποίος επιστρέφει στην γενέτειρά του για ένα κοντσέρτο. Ο άλλος, ο Τάσκερ, ο οποίος παρουσιάζει και τα συμπτώματα άνοιας, είναι Αμερικανός και γνωστός συγγραφέας. Μέσα σε ένα βαν, μαζί με την σκυλίτσα τους, διασχίζουν την εξοχή της βόρειας Αγγλίας, πηγαίνοντας προς το πατρικό του πρώτου και προς ένα σπίτι που έχουν νοικιάσει για τις διακοπές τους. Στη διαδρομή σταματούν στις όχθες της λίμνης στην οποία γνωρίστηκαν. Σύντομα θα ανακαλύψουν την διαφορετική τους άποψη πάνω σε αυτό που μέλλει γενέσθαι σε σχέση με την επερχόμενη ασθένεια του Τάσκερ, πράγμα που θα φέρει τον Σαμ αντιμέτωπο με αναπάντεχα διλήμματα.

Η μικρή σε μέγεθος αυτή παραγωγή, ξεχειλίζει από τρυφερότητα, αυθεντική συγκίνηση και από το ερμηνευτικό εύρος των δύο ηθοποιών, ειδικά του Κόλιν Φερθ που ερμηνεύει τον Σαμ ο οποίος καλείται να πάρει τις πιο δύσκολες αποφάσεις. Οι εξαιρετικοί διάλογοι και η χημεία των δύο ηθοποιών πείθει για την αυθεντικότητα των προσώπων και των καταστάσεων, έστω και αν αφορά την κάπως κλισέ και φιλική προς το κοινό εικόνα του ευκατάστατου και 'διάσημου' ομοφυλόφιλου ζευγαριού καλλιτεχνών. Μας άρεσε πολύ το διφορούμενο φινάλε, όπου όλα μοιάζουν πιθανά.

Info: Σουπερνόβα (Supernova). Δραματική. Βρετανία 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 27 Μαΐου. Σκηνοθεσία: Χάρι Μακουίν. Παίζουν: Κόλιν Φερθ, Στάνλεϊ Τούτσι, Πίπα Χέιγουντ. Διανομή: Filmtrade.


ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΣΤΗ ΝΕΑ ΥΟΡΚΗ: Η Τζοάνα είναι νέα και ονειρεύεται να γίνει ποιήτρια. Αμέσως μετά την αποφοίτηση της, αφήνει πίσω της το Μπέρκλεϊ και το αγόρι της και ταξιδεύει στην Νέα Υόρκη για να δουλέψει σε έναν εκδοτικό Οίκο. Εκεί θα έρθει σε επαφή με μοναδικές προσωπικότητες, μεταξύ των οποίων και ο Τζ. Ντ. Σάλιτζερ, ο θρυλικός συγγραφέας του, Ο Φύλακας στη Σίκαλη. Θα γνωρίσει ένα νέο φέρελπι συγγραφέα και θα μοιραστεί ένα μικρό διαμέρισμα μαζί του, θα πάρει πρωτοβουλίες που άλλοτε θα την δυσκολέψουν και άλλοτε θα την βοηθήσουν να αποκτήσει μια μοναδική εμπειρία ζωής. Η δουλειά της στο πρακτορείο που διαχειρίζεται το έργο διάσημων συγγραφέων είναι να χειρίζεται την αλληλογραφία που φτάνει ως εκεί για τον Σάλιντζερ, να διαβάζει μεν κάθε γράμμα, αλλά να δίνει την ίδια στερεότυπη απάντηση, πως ο συγγραφέας δεν δέχεται ούτε απαντά στα γράμματα των θαυμαστών του. Θα μπει σε πειρασμό να απαντήσει σε ένα από τα γράμματα, όμως αυτό θα την βάλει σε μπελάδες. Σταδιακά θα κερδίσει την εκτίμηση της αυστηρής διευθύντριας του οίκου που θα της δώσει έργα να διαβάσει για έγκριση και δημοσίευση. Αυτό δεν θα μετριάσει τις δικές της ανησυχίες.

Πρόκειται για μια συμπαθητική κινηματογραφική μεταφορά του μπεστ σέλερ της Τζοάνα Ράκοφ, My New York Year, από τον Καναδό Φιλίπ Φαραλτό του αγαπημένου, Ο Εξαιρετικός Κύριος Λαζάρ (2011). Όσο πραγματικά και αν είναι τα γεγονότα που αφηγείται, η σεναριακή ανάπτυξη που προφανώς ακολουθεί εκείνη του μυθιστορήματος, οδηγείται σε προβλέψιμα μονοπάτια όπου όλες οι γωνίες μοιάζει να έχουν στρογγυλευτεί, αλλά και σε ένα αναμενόμενο φινάλε. Κερδίζει χάρη στις εξαιρετικές ερμηνείες της νεαρής Μάργκαρετ Κουάλεϊ (Κάποτε...στο Χόλιγουντ) και της ώριμης και ερμηνευτικά στιβαρής Σιγκούρνι Γουίβερ. Υπέροχο και το μουσικό σκορ του μόνιμου συνεργάτη του Φαλαρντό, Μαρτίν Λέον.

Info: Μια Χρονιά στη Νέα Υόρκη (My Salinger Year). Δραματική Κομεντί. Καναδάς, Ιρλανδία 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 27 Μαΐου. Σκηνοθεσία; Φιλίπ Φαλαρντό. Παίζουν: Μάργκαρετ Κουάλεϊ, Σιγκούρνι Γουίβερ, Ντάγκλας Μπουθ. Διανομή: Spentzos Film.
 

ΟΙ ΒΙΤΕΛΟΝΟΙ: Στα τέλη του καλοκαιριού του 1953 και του χειμώνα που ακολουθεί σε μια μικρή παραθαλάσσια πόλη της Ιταλίας, πέντε αργόσχολοι και καλοπερασάκιδες φίλοι που ζουν ακόμη με τους γονείς τους, σε κλειστοφοβικά πατρικά σπίτια, μοιάζουν εγκλωβισμένοι σε μια ανούσια καθημερινότητα, χωρίς όμως να κάνουν και καμιά ιδιαίτερη προσπάθεια για να της ξεφύγουν. Ο Φάουστο που είναι ο πιο 'ζωηρός' από όλους τους, αφήνει έγκυο την αδερφή του κολλητού του, Μοράλντο. Οι οικογένειες τον αναγκάζουν να την παντρευτεί, όμως δεν θα της μείνει πιστός, ούτε θα καταφέρει να στεριώσει σε κάποια δουλειά. Γυναικάς, φυγόπονος και ψεύτης, ο Φάουστο παρασύρει στην αθλιότητα ακόμη και τον Μοράλντο, πριν ο δεύτερος γυρίσει την πλάτη του στην πόλη και στην παρέα των φίλων του, προς αναζήτηση μιας καλύτερης προοπτικής. 

Η δεύτερη ταινία μυθοπλασίας του Φεντερίκο Φελίνι η οποία μοιάζει εμπλουτισμένη με αυτοβιογραφικά στοιχεία, σηματοδοτεί για πολλούς μελετητές του κινηματογράφου και το τέλος του Ιταλικού Νεορεαλισμού. Εδώ ο μεγάλος Ιταλός σκηνοθέτης παραδίδει ένα ομαδικό πορτραίτο των αδιεξόδων της κοινωνίας της εποχής και της πρώτης προνομιούχου νέας γενιάς που αν και ανδρώθηκε μέσα στον πόλεμο, δεν είχε να αντιμετωπίσει τα προβλήματα επιβίωσης όλων των προηγουμένων. Είναι μεν μορφωμένη, αλλά καλομαθημένη και καθόλου πρόθυμη να λερώσει τα χέρια της.

Στα στιγμιότυπα που συγκροτούν την ιστορία της, ο γνώστης όλων των περιόδων του έργου του Φελίνι, μπορεί να βρει πλείστα ψήγματα όσων θα επακολουθούσαν σε μεγαλειώδεις σεκάνς όπως αυτές των καλλιστείων και του καρναβαλιού, της επίσκεψης ενός θεατρικού μπουλουκιού ή στην σκηνή που οι φίλοι περιφέρονται στην έρημη παραλία και στην χειμερινή προβλήτα της πόλης τους. Υπέροχο το μουσικό σκορ του Νίνο Ρότα που όλοι γνωρίζουν, ακόμη και αν δεν αναγνωρίζουν τον δημιουργό του, η την ταινία από την οποία προέρχεται. Σε αποκατεστημένες ψηφιακές κόπιες. 

Info: Οι Βιτελόνοι (I Vitelloni). Δραματική Κομεντί. Ιταλία, Γαλλία 1953. Επανέκδοση: Πέμπτη 27 Μαΐου. Σκηνοθεσία; Φεντερίκο Φελίνι. Παίζουν: Φράνκο Φαμπρίτζι, Φράνκο Ιντερλένγκι, Αλμπέρτο Σόρντι, Λεονόρα Ρούφο, Λεοπόλντο Τριέστε, Ρικάρντο Φελίνι. Διανομή: Neo Films. 
εμφάνιση σχολίων