7
1
σχόλια
1880
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Παιχνίδια Ζευγαριών. Οι Αταίριαστοι. Μητέρα. Μνήμες Φόνων. Σκύλος Που Γαβγίζει. Pink Flamingos. Από τον Χ. Λακταρίδη
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
4 Ιουνίου 2020
ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΖΕΥΓΑΡΙΩΝ: Ο Αλέν Ντανιελσόν είναι ιδιοκτήτης ενός παρισινού εκδοτικού οίκου. Η πτώση των πωλήσεων τον προβληματίζει για το μέλλον του βιβλίου και τη στάση που θα πρέπει να κρατήσει στη νέα, ψηφιακή εποχή. Είναι παντρεμένος με τη Σελένα, μια ηθοποιό δημοφιλούς, αστυνομικής, τηλεοπτικής σειράς, η οποία τον απατά με τον Λέοναρντ Σπίγκελ, έναν από τους συγγραφείς του εκδοτικού του οίκου. Όταν ο Αλέν αρνείται να εκδώσει το τελευταίο μυθιστόρημα του Λέοναρντ, η Σελένα φοβάται μήπως ο άντρας της την έχει αναγνωρίσει σε ένα από τα πρόσωπα της αφήγησης, καθώς ο εραστής της γράφει πάντοτε ιστορίες βασισμένες στη προσωπική του ζωή. Η σύντροφος του Λέοναρντ, Βαλερί, δουλεύει για έναν ανερχόμενο πολιτικό και μοιάζει να μην έχει και πολύ χρόνο για τους όποιους προβληματισμούς ή τις απιστίες του άντρα της. Μια νεαρή κοπέλα που έρχεται να συμβουλεύσει τον Αλέν για την ομαλή μετάβαση του οίκου του στη νέα κατάσταση, γίνεται περιστασιακά ερωμένη του.

Μετά από δύο ιδιαίτερα εγκεφαλικές δημιουργίες (Τα Σύννεφα του Σιλς Μαρία & Personal Shopper: Η Βοηθός), που δεν μας είχαν ξετρελάνει, ο Ολιβιέ Ασαγιάς γράφει και σκηνοθετεί μια πιο βατή δημιουργία, που μοιάζει να αποτίει φόρο τιμής στον Έρικ Ρομέρ αρχικά και στον Γούντι Άλεν σε ένα δεύτερο επίπεδο.

Όπως κάθε γαλλική δημιουργία που σέβεται τον εαυτό της και τη ρομερική παράδοση, είναι κατά βάση μια ταινία διαλόγων στην οποία πέρα από τα ερωτικά (με καταστάσεις και χιούμορ που θυμίζουν το επιδραστικό ύφος του Άλεν), θίγεται μια σειρά από ποικίλα θέματα, από την εκδοτική, τυπογραφημένη εσοδεία, τα audio & e-books και τις ψηφιακές βιβλιοθήκες, την καλλιτεχνική δημιουργία και την ιντερνετική πειρατεία εις βάρος της, τα social media, την ελευθερία και τα δικαιώματα του διαδικτύου και των χρηστών του, τη λειτουργία των ΜΜΕ και της κριτικής, ενώ αναφέρονται σποραδικά και εμβόλιμα, διάφορες μορφές και πρόσωπα της ποπ, ή της υποτιθέμενα, πιο σοβαρής κουλτούρας, ακόμα και η ίδια η Ζιλιέτ Μπινός, ως υποψήφια στου να διαβάσει την audio εκδοχή του τελευταίου βιβλίου του Λέοναρντ.

Πρόκειται για μια παλαιότερη ιδέα του Ασαγιάς, που ξεκίνησε με κεντρικό ήρωα έναν συγγραφέα που προσπαθεί να προσαρμοστεί στις συνεχείς αλλαγές της νέας εποχής. Με το πέρασμα των χρόνων μπήκαν στην ιστορία και τα υπόλοιπα πρόσωπα που διεκδικούν σχεδόν ισόποσα με εκείνον το ενδιαφέρον της αφήγησης που γέρνει τελικά περισσότερο, προς τη μεριά του εκδότη. Ωραίοι, πυκνοί διάλογοι και αβίαστες ερμηνείες, συνθέτουν μια συμπαθή ερωτική κομεντί, αρκετά διανοουμενίστικη πιθανόν για κάποιους, σίγουρα όμως αληθοφανή, ενδιαφέρουσα και με εξαιρετικές ερμηνείες.

Info: Παιχνίδια Ζευγαριών (Doubles Vies/Non Fiction). Ρομαντική Δραματική Κομεντί. Γαλλία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Ολιβιέ Ασαγιάς. Παίζουν: Γκιγιόμ Κανέ, Ζιλιέτ Μπινός, Βενσάν Μακέιν, Νόρα Χαμζαουί, Κρίστα Tέρετ, Πασκάλ Γκρεγκορί. Διανομή: Weird Wave.


 ΟΙ ΑΤΑΙΡΙΑΣΤΟΙ: Ένας ασθενής ψυχιατρικού νοσοκομείου προσποιείται πως είναι τρελός. Ο υπεύθυνος φροντιστής του εν λόγω ασθενούς, θα αρχίσει να αμφισβητεί για την φύση της ψυχικής κατάστασης του προστατευόμενού του.

Η εντυπωσιακή αρχή η οποία μοιάζει με παρωδία των Μυστικών Αποστολών με τον Τομ Κρουζ, ακολουθείται από μια όχι ιδιαίτερα εμπνευσμένη κωμωδία με τον Γάλλο κωμικό Ντάνι Μπουν (Σουπερχόνδριος, Ο Αρχιτσιγκούνης, Μ.Α.Τ. Μονάδα Αποδόμησης Τάξης, Είναι Τρελοί Αυτοί οι Βόρειοι), να περιορίζεται εδώ μόνο στον ρόλο του πρωταγωνιστή. Μονάχα για τους φαν.

Info: Οι Αταίριαστοι (Le Lion). Κωμωδία. Γαλλία, Βέλγιο 2020. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Λουντοβίκ Καλμό-Ζιστίν. Παίζουν: Ντάνι Μπουν, Φιλίπ Κατρίν, Αν Σερά. Διανομή: Spentzos Film.


ΤΡΕΙΣ ΤΑΙΝΙΕΣ ΤΟΥ ΜΠΟΝΓΚ ΤΖΟΥΝ-XO:
H Cinobo, η γνωστή πλατφόρμα streaming, arthouse ταινιών, δραστηριοποιείται και στον κινηματογράφο και παρουσιάζει τις 3 ταινίες του Μπονγκ Τζουν-χο, των πολυβραβευμένων Παρασίτων, οι οποίες δεν έχουν βγει ποτέ στις ελληνικές κινηματογραφικές αίθουσες.

Η μία καλύτερη από την άλλη, οι τρεις αυτές ξεχωριστές δημιουργίες, αξίζουν και με το παραπάνω τη καλοκαιρινή έστω, θέαση τους σε μεγάλη οθόνη, σε κήπους, αλάνες και ταράτσες, κάτω από το φως της σελήνης και των αστεριών.


ΜΗΤΕΡΑ: Μια μητέρα που αναζητά τον δολοφόνο που παγίδευσε τον 27χρονο αυτιστικό γιο της για τη φριχτή δολοφονία ενός νεαρού κοριτσιού, είναι αποφασισμένη να κάνει τα πάντα γι αυτό, σε μια από τις σπουδαιότερες ταινίες της φιλμογραφίας του Μπονγκ Τζουν-χο.

Πρόκειται για το πολυεπίπεδο και μελαγχολικό πορτραίτο μιας μοναχικής γυναίκας, η οποία πορεύεται στη ζωή έχοντας σαν κέντρο ύπαρξής της τον γιο της, ένα νεαρό άντρα με συμπεριφορά παιδιού, ανίκανου όμως για συστηματική σκέψη και οποιουδήποτε είδους συγκέντρωση. Η ίδια είναι που του έχει μάθει να αντιδρά απέναντι σε όσοι τον αποκαλούν καθυστερημένο, γεγονός που θα σταθεί μοιραίο για τον ίδιο, για τους άλλους γύρω του, αλλά και για εκείνη την ίδια.

Η αφηγηματική πορεία προς τη λύση του μυστηρίου του φόνου ακολουθεί ποικίλες διαδρομές, άλλοτε δραματικές και αγωνιώδεις κι άλλοτε ποιητικές και υπερβατικές, ακολουθώντας τις γεμάτες ηθικά εμπόδια και ψυχολογικές λακκούβες διαδρομές ενός υποδειγματικού (για άλλη μια φορά), συνδυασμού σεναρίου και σκηνοθεσίας.

Info: Μητέρα (Madeo/Mother). Δραματική Αστυνομική Μυστηρίου. Νότια Κορέα 2009. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-χο. Παίζουν: Κιμ Χιέ-τζα, Γουόν Μπιν, Γκου Τζιν. Διανομή: Cinobo.


ΜΝΗΜΕΣ ΦΟΝΩΝ: To 1986 σε μια μικρή πόλη κοντά στη Σεούλ, δύο ντετέκτιβ, ένας αυτοδίδακτος ντόπιος κι ένας νεαρός πρωτευουσιάνος απόφοιτος της αστυνομικής ακαδημίας, αναλαμβάνουν να βρουν, να παγιδεύσουν και να συλλάβουν, έναν κατά συρροή δολοφόνο και βιαστή νεαρών γυναικών. Οι αξιωματικοί στο τοπικό αστυνομικό τμήμα, θα προσπαθήσουν να κλείσουν την υπόθεση με οποιονδήποτε θα ήταν πρόθυμος να παραδεχτεί την ενοχή του, ακόμη και χωρίς επαρκείς αποδείξεις, ακόμη κι αν η ομολογία του είναι αποτέλεσμα βασανιστηρίων. Ο νεαρός ντετέκτιβ θα εναντιωθεί σε αυτή τη πρακτική, θα έρθει αντιμέτωπος με τον ντόπιο συνάδελφό του, αλλά θα καταφέρει να λύσει μέρος του μυστηρίου. Όμως καθώς οι φόνοι θα συνεχίζονται, η πίεση για την ανεύρεση του δολοφόνου από τις αρχές και τη κοινή γνώμη γίνεται αφόρητη. Από ένα σημείο και μετά, οι ρόλοι των δύο αστυνομικών, μοιάζει να αντιστρέφονται.

Η δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Μπονγκ Τζουν-χο αν και βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα και σε ένα θεατρικό έργο, είναι αυτή στην οποία από πολύ νωρίς στη καριέρα του, καθιέρωσε ένα συγκεκριμένο ύφος το οποίο ακολούθησε και εξέλιξε στη συνέχεια. Με αφορμή και άξονα μια αστυνομική έρευνα, ο σκηνοθέτης παίζει με μαεστρία σε πολλά επίπεδα, ψυχολογικά, κοινωνικά και πολιτικά.

Στην αρχή έχουμε την αντιπαράθεση των δύο ντετέκτιβ που ακολουθούν διαφορετικές προσεγγίσεις. Αν και τελικά αυτή της σχολής, υπερέχει εκείνης του δρόμου, θα είναι η δεύτερη που θα έχει πρακτική εφαρμογή στο πεδίο δράσης, με την πρώτη όμως να κρατά για το τέλος, μια κάποιου είδους, ηθική υπεροχή. Ο κόσμος της επαρχίας με τις όποιες ιδιαιτερότητές της παρουσιάζεται ωμά, με χιούμορ αλλά και κατανόηση όλων αυτών των ιδιαιτεροτήτων. Οι ασκήσεις πολέμου από τις πιθανές επιθέσεις της Βόρειας Κορέας, αποτυπώνουν το κλίμα της εποχής και του τόπου, επεμβαίνοντας εμβόλιμα σε κομβικά σημεία της αφήγησης, για να ενισχύσουν ακόμη περισσότερο την ήδη αγωνιώδη ατμόσφαιρα. Το μεγαλύτερο ατού της αφηγηματικής δύναμης του σκηνοθέτη όμως, είναι κατά τη γνώμη του γράφοντος, το πάντοτε μελαγχολικά αμφιλεγόμενο και μετέωρο φινάλε σχεδόν όλων των ιστοριών του, οι οποίες συνεχίζουν να παίζουν εσαεί μέσα στο μυαλό και στη φαντασία του θεατή.

Info: Μνήμες Φόνων (Salinui Chueok/Memories of Murder). Δραματική Αστυνομική Περιπέτεια Μυστηρίου. Νότια Κορέα 2003. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-χο. Παίζουν: Σονγκ Κανγκ-χο, Κιμ Σανγκ-κιουνγκ, Κιμ Ρο-χα. Διανομή: Cinobo.


ΣΚΥΛΟΣ ΠΟΥ ΓΑΒΓΙΖΕΙ: Ένας νεαρός λέκτορας κολεγίου που περιμένει να προσληφθεί και με πολύ ελεύθερο χρόνο στη διάθεσή του, αποφασίζει να δράσει με άμεσο τρόπο, όταν το γάβγισμα ενός σκύλου τον ενοχλεί. Την ίδια στιγμή μια νεαρή γραμματέας της διαχείρισης  του τεράστιου συγκροτήματος πολυκατοικιών που κατοικεί ο λέκτορας με την έγκυο σύντροφό του, αποφασίζει να βρει ποιος κρύβεται πίσω από την εξαφάνιση του μικρού ζώου. Οι διαδρομές των δύο τους θα διασταυρωθούν με απρόσμενες συνέπειες.

Η πρώτη ταινία μεγάλου μήκους του Μπονγκ Τζουν-χο είναι ένα ευφάνταστο και παιγνιώδες θρίλερ ψυχολογικής αγωνίας. Καθώς ο νεαρός λέκτορας, αναζητά τρόπους να βρει 10.000 δολάρια για να λαδώσει τον κοσμήτορα του κολεγίου και να κερδίσει μια θέση, μαζί με τη ντροπή που αισθάνεται στο εκείνος να κάθεται και η έγκυος φιλενάδα του να δουλεύει για να τους συντηρεί, νοιώθει να τον ενοχλούν χίλια δυο πράγματα: τα καρύδια που τον βάζει να της σπάει η αγαπημένη του, μέχρι το επίμονο γάβγισμα των μικρών σκυλιών των διαμερισμάτων, από τους οποίους θα φροντίσει να απαλλαγεί. Η είσοδός του στο υπόγειο, το οποίο θα παίξει σημαντικό ρόλο στη συνέχεια, μοιάζει με βύθιση στο υποσυνείδητό του, ενώ η μεταστροφή της συμπεριφοράς του θα έρθει κατόπιν δικού του αμαρτήματος, από τη συνάντηση του με τη νεαρή γραμματέα και από την αποκάλυψη των πραγματικών προθέσεων των άλλων.

Χιούμορ, δράμα και αγωνία εναλλάσσονται συνεχώς σε μια ξεχωριστή πρώτη δημιουργία όπου η αρχιτεκτονική των χώρων, όπως και στα Παράσιτα, δεν παίζει απλά τον ρόλο σκηνογραφίας. Πρόκειται για μια εξαιρετική και πρωτότυπη δημιουργία, η οποία μας συστήνει ετεροχρονισμένα έναν 30χρονο δημιουργό από τη Νότια Κορέα, ο οποίος θα σάρωνε στις αίθουσες, στις Κάννες, στα Όσκαρ και σε εκατοντάδες άλλες βραβεύσεις, με την 7η ταινία του, 19 χρόνια αργότερα.

Info: Σκύλος που Γαβγίζει (Flandersui Gae/Barking Dogs Never Bite). Μαύρη Κωμωδία. Νότια Κορέα 2000. Πρεμιέρα: Πέμπτη 4 Ιουνίου. Σκηνοθεσία: Μπονγκ Τζουν-χο. Παίζουν: Λι Σουνγκ-τζε, Μπε Ντου-να, Κιμ Χο-γιανγκ. Διανομή: Cinobo.


PINK FLAMINGOS: Στη Βαλτιμόρη του 1971, το ζευγάρι των Ρέιμοντ και Κόνι Μαρμπλ, θέλοντας να αποδείξουν ότι είναι οι πιο σιχαμεροί άνθρωποι στον κόσμο, ανταγωνίζονται την κάτοχο του τίτλου Ντιβάιν, τον γιο της Κράκερς και τη κολλητή της Κότον. Απαγάγουν νεαρές γυναίκες τις οποίες βιάζει υποχρεωτικά ο υπηρέτης τους, Τσάνινγκ, και όταν αυτές μένουν έγκυες, πωλούν τα μωρά τους σε ζευγάρια Λεσβιών. Παγιδεύουν τον Κράκερς με δόλωμα μια πρόθυμη να κοιμηθεί μαζί του γυναίκα και μαθαίνουν πως οι τρεις πιο σιχαμεροί αντίπαλοί τους, ζουν σε ένα τροχόσπιτο στο δάσος, μαζί με την Έντι, τη μητέρα της Ντιβάιν που λατρεύει τα αυγά. Θα στείλουν την αστυνομία να διαλύσει το οργιαστικό πάρτι γενεθλίων της Ντιβάιν, όμως εκείνη, ο Κράκερς και η Κότον, θα αντιδράσουν ανάλογα, βεβηλώνοντας το σπίτι των Μαρμπλ, με τον πιο σιχαμερό τρόπο.

Ο Τζον Γουότερς (Hairspray, Cry Baby, Female Trouble), παρέα με τη γνωστή τραβεστί Divine και τους φίλους τους, πραγματοποιούν μια κατά μέτωπο επίθεση στο λεγόμενο καλό γούστο και τη στείρα σοβαροφάνεια μιας εποχής, αμέσως μετά τις κοινωνικές επαναστάσεις του τέλους των 60s, πολλά χρόνια πριν ο όρος Πολιτική Ορθότητα, εφευρεθεί και καθιερωθεί ως τέτοιος.

Αντρικό και γυναικείο γυμνό, kinky σεξ, ομοφυλοφιλία, τραβεστισμός, αιμομιξία, κανιβαλισμός, ευνουχισμός, μαζί με διάφορες άλλες, περισσότερο ή λιγότερο σιχαμερές πρακτικές και συνήθειες, επιστρατεύονται και παρουσιάζονται με μεγάλες δόσεις σαρκαστικού, ακραίου χιούμορ, που είχε σκοπό να σκανδαλίσει και να σοκάρει. Η shoch value της ταινίας παραμένει δυνατή ακόμη και σήμερα, 48 χρόνια αργότερα, σε ένα κόσμο όπως ο δικός μας, που μοιάζει να έχει πάρει ξανά μια επικίνδυνη στροφή προς τον συντηρητισμό κάθε είδους. Γυρισμένη με μηδενικό μπάτζετ τα Σαββατοκύριακα (τις υπόλοιπες μέρες ο Γουότερς δούλευε για να βγάλει τα όποια έξοδα), είναι μια από τις πιο διάσημες και εξωφρενικά αστείες cult ταινίες όλων των εποχών, αλλά και μια από τις 1001 Ταινίες Που Πρέπει Να Δει Κάποιος Στη Ζωή Του, σύμφωνα με το ομώνυμο βιβλίο του Στίβεν Σνάιντερ.

Θα παιχτεί με Ελεύθερη Είσοδο το Σάββατο 6 Ιουνίου στη 12:30 μετά τα μεσάνυχτα, ταυτόχρονα στο Βοξ και τη Ριβιέρα, στα πλαίσια του Midnight Express που επανεκκινεί τις προβολές του για το καλοκαίρι. Προσοχή: Οι θεατές θα πρέπει να προμηθευτούν το μηδενικό εισιτήριο τους από σήμερα Πέμπτη 4 Ιουνίου στα ταμεία των δύο κινηματογράφων. Την ταινία θα προλογίσει ο κριτικός κινηματογράφου Γιάννης Καντέα-Παπαδόπουλος. Θα ακολουθήσει πάρτι στο πεζόδρομο της Βαλτετσίου στο μπαρ Va.ben.e.

Info: Pink Flamingos. Κωμωδία. ΗΠΑ 1972. Ειδική Προβολή: Σάββατο 6 Ιουνίου, στη 24.30 μετά τα μεσάνυχτα στο Βοξ και τη Ριβιέρα. Σκηνοθεσία: Τζον Γουότερς. Παίζουν: Ντιβάιν, Ντάνι Μιλς, Ίντιθ Μάσεϊ, Μέρι Βίβιαν Πιρς, Μινκ Στόουλ.
εμφάνιση σχολίων