0
1
σχόλια
427
λέξεις
ΖΗΝ
Το σύνδρομο του χρόνιου εργασιακού στρες και της εξάντλησης. Ποια είναι τα στάδια που βιώνει όποιος πάσχει από αυτό;
 
ΠΕΡΣΑ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ | ΦΩΤΟ: BURAK K, Pexels
24 Ιανουαρίου 2020
Ακόμα και σε περιπτώσεις που οι συνθήκες της είναι καλές, η εργασία μπορεί να επιδρά αρνητικά στην ψυχική και σωματική μας υγεία. Ο όρος της Επαγγελματικής Εξουθένωσης (burnout) πρωτοεμφανίστηκε στην βιβλιογραφία το 1974, όταν ο ψυχολόγος Herbert Freudenberger περιέγραψε ένα σύνολο συμπτωμάτων υπερκόπωσης που παρατήρησε σε εθελοντές επαγγελματίες οι οποίοι παρείχαν υπηρεσίες στον χώρο της ψυχικής υγείας.

Σύντομα, οι επιστήμονες άρχισαν να μελετούν το φαινόμενο, χωρίς όμως να καταλήγουν σε έναν κοινό ορισμό. Το 1982, η ψυχολόγος Christina Maslash, το περιέγραψε ως «σύνδρομο σωματικής και ψυχικής εξάντλησης που αναπτύσσεται σε όσους έρχονται σε επαγγελματική σχέση με άλλους ανθρώπους». Ο ορισμός της έγινε ευρέως αποδεκτός.

Αν και σε κάποιες χώρες είναι αρκετά συνηθισμένο να δίνουν άδεια για μεγάλα χρονικά διαστήματα στους ασθενείς, αυτό δυχτυχώς δεν ισχύει παντού. Στην Ευρωπαϊκή Ένωση, πάνω από 1 στους 4 εργαζομένους  υποφέρουν από εργασιακό στρες, ενώ σχετική ανάλυση της η Hellas EAP που δημοσιεύεται στο Έθνος, αποκαλύπτει πως σχεδόν οι μισοί Έλληνες εμφανίζουν συμπτώματα του συνδρόμου. Η γιατρός, Nerina Ramlakhan, αναφέρει στο BBC τα βασικά συμπτώματα και μέσα από 4 βήματα μας δείχνει την πορεία του Burnout:

ΔΙΑΡΚΗΣ ΠΙΕΣΗ: Νιώθουμε πίεση και άγχος από τη στιγμή που ξυπνάμε το πρωί. Μπορεί να έχουμε σφίξιμο στο στομάχι ή αίσθημα ναυτίας.

ΕΡΓΑΣΙΟΜΑΝΙΑ ΣΕ ΥΠΕΡΘΕΤΙΚΟ ΒΑΘΜΟ: Αδυνατούμε να σταματήσουμε να σκεφτόμαστε και να αγχωνόμαστε για τη δουλειά. Εργαζόμαστε ή σκεφτόμαστε τη δουλειά ή τσεκάρουμε τα email μας ακόμα και στο δρόμο προς το γραφείο ή όταν φεύγουμε από αυτό. Στον ελεύθερο χρόνο μας κάνουμε το ίδιο, ακόμα κι αν είμαστε μαζί με άλλους ανθρώπους. Στο τέλος έχουμε ενέργεια μόνο για να καταρρεύσουμε στον καναπέ. Τα σωματικά συμπτώματα περιλαμβάνουν: Πονοκέφαλο, ημικρανία, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου, εκζέματα, ψωρίαση. Αυτά τα συμπτώματα είναι ο τρόπος του σώματός μας να μας πει πως βρίσκεται διαρκώς σε κατάσταση στρες.

ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΧΩΡΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Το Burnout μπορεί να επηρεάσει την ποιότητα της δουλειάς μας και τον τρόπο που αλληλεπιδρούμε με τους συναδέλφους ή τους πελάτες μας. Αν ξαφνικά μοιάζει αδύνατο το να ελέγξουμε τα νεύρα μας, ίσως να φταίει αυτό. Σε αυτό το στάδιο, συνήθως νιώθουμε ακόμα πιο εξαντλημένοι σε μόνιμη βάση.

ΚΑΤΑΡΡΕΥΣΗ, ΚΛΙΝΙΚΗ ΚΑΤΑΘΛΙΨΗ ΚΑΙ ΑΓΧΩΔΕΙΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ: Πρόκειται για το στάδιο όπου το Burnout μας έχει πλέον καταβάλλει. Η ίασή του μπορεί να περιλαμβάνει ακόμα και πολύ καιρό απομάκρυνσης από τον χώρο εργασίας. Καλό είναι να μην αφήσουμε τον εαυτό μας να φτάσει σε αυτό το σημείο. Όμως αν δεν τα καταφέρουμε, συμβουλευόμαστε απαραιτήτως τον γιατρό.


Διαβάστε επίσης:
Burnout: Η ύπουλη επιδημία
Τα δάκρυά σου είναι φτιαγμένα από στρες
Τα συμπτώματα της κατάθλιψης
εμφάνιση σχολίων