9
1
σχόλια
1567
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Από τον Χ. Λακταρίδη
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
21 Νοεμβρίου 2019
Το παλαιότερο κινηματογραφικό φεστιβάλ της πόλης των Αθηνών, επιστρέφει για 32η χρονιά, από τις 21 Νοεμβρίου, μέχρι και τις 4 του Δεκέμβρη, στους κινηματογράφους Τριανόν και Ανδόρα, πάντοτε υπό την αιγίδα του ιδρυτή του, συγγραφέα, δημοσιογράφου, κριτικού και ιστορικού κινηματογράφου, Νίνου Φενέκ Μικελίδη.

Διαγωνιστικό, Αφιερώματα, Πρεμιέρες, Ειδικές Προβολές, Ταινίες Μικρού Μήκους, ένα Εικαστικό Τρίπτυχο και ένα masterclass από τον γνωστό Παλαιστίνιο σκηνοθέτη, Ελία Σουλεϊμάν, του οποίου η νέα, γαλλικής παραγωγής ταινία, It Must Be Heaven, η οποία κέρδισε Ειδική Μνεία της Επιτροπής και το Βραβείο FIPRESCI στο περασμένο Φεστιβάλ των Καννών, θα είναι η ταινία έναρξης του φεστιβάλ.


Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα αφιερώματα, κατά τη γνώμη μας, είναι αυτό που έχει τίτλο: Το Γούντστοκ και η Χρονιά που Άλλαξε το Χόλιγουντ. Σε αυτό θα προβληθούν 8 κλασικές πλέον αμερικάνικες ταινίες (ανάμεσά τους και κάποια αριστουργήματα), από το 1969: Ο Δραπέτης (Tell Them Willie Boy is Here), του επί 21 χρόνια χαρακτηρισμένου κομουνιστή και καταχωρημένου στη Μαύρη Λίστα του Χόλιγουντ, Έιμπραχαμ Πολόνσκι, η Άγρια Συμμορία (The Wild Bunch), του Σαμ Πέκινπα, Οι Δυο Ληστές (Butch Cassidy and the Sundance Kid), του Τζορτζ Ρόι Χιλ, το μουσικό ντοκιμαντέρ του Μάικλ Γουέιντλι, Woodstock, Ο Καουμπόι του Μεσονυχτίου (Midnight Cowboy), του Τζον Σλέσινγκερ, Το Εστιατόριο της Αλίκης (Alice's Restaurant), του Άρθουρ Πεν και τα αριστουργηματικά (όπως και η Άγρια Συμμορία άλλωστε): Zabriskie Point του Μικελάντζελο Αντονιόνι και Σκοτώνουν τα Άλογα Όταν Γεράσουν (They Shoot Horses, Don't They?), του Σίντνεϊ Πόλακ.

8 είναι και οι αξεπέραστες ταινίες του Στάνλεϊ Κιούμπρικ στο αφιέρωμα: 20 Χρόνια Χωρίς τον Kubrick. Αν και Αμερικανός, ο σκηνοθέτης ο οποίος κατέφυγε στην Ευρώπη για να έχει περισσότερη δημιουργική ελευθερία, έχει αποτυπωθεί στην συνείδηση των περισσότερων σινεφίλ, ως Ευρωπαίος. Εκτός από τα γνωστά του αριστουργήματα: Μπάρι Λίντον, Κουρδιστό Πορτοκάλι, Λολίτα και το S.O.S. Πεντάγωνο Καλεί Μόσχα, αξίζει να γνωρίσετε τις λιγότερο παιγμένες στη χώρα μας αμερικάνικες ταινίες του: Σταυροί στο Μέτωπο (Paths of Glory), του 1957, Το Χρήμα της Οργής (The Killing), του 1956, Το Φιλί του Δολοφόνου (Killer's Kiss), του 1955 και Fear and Desire από το 1953.

Το αφιέρωμα Φιλμ Νουάρ Στον Ελληνικό Κινηματογράφο περιλαμβάνει τις εξής 10 ταινίες: Πανικός (1969), του Σταύρου Τσιώλη, Μπιγκ Χιτ (2012), του Κάρολου Ζωναρά, Ο Ζεστός Μήνας Αύγουστος (1966), του Σωκράτη Καψάσκη, Μαχαιροβγάλτης (2010), του Γιάννη Οικονομίδη, Κλειστή Στροφή (1991), του Νίκου Γραμματικού, Η Παρεξήγηση (1983), βασισμένη στο μυθιστόρημα Ο Χαφιές (Le Doulos), του Πιερ Λεσού, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Σταύρακα, Η Νύχτα με τη Σιλένα (1986), βασισμένη στο διήγημα του Βασίλη Βασιλικού, Σιλένα, σε σκηνοθεσία του Δημήτρη Παναγιωτάτου, Η Αναμέτρηση, γνωστή και ως, Επικίνδυνο Παιχνίδι (1982), του Γιώργου Καρυπίδη, Εφιάλτης (1961), του Ερίκου Ανδρέου και Έγκλημα στα Παρασκήνια (1960), του Ντίνου Κατσουρίδη, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Γιάννη Μαρή.

Υπάρχει ένα Αφιέρωμα στις Αντουανέτα Αγγελίδη και Αλίντα Δημητρίου με 4 ταινίες: τις avant-garde: Οι Ώρες: Μια Τετράγωνη Ταινία (1995) & Κλέφτης ή η Πραγματικότητα: Τρεις Εκδοχές (2001), της πρώτης και τα ντοκιμαντέρ: Πουλιά στο Βάλτο (2008) & Η Ζωή στους Βράχους (2009), της δεύτερης.

Το αφιέρωμα Ευρωπαίοι Κωμικοί περιλαμβάνει 6 κλασικές κωμωδίες, όπως το Μοντέρνοι Καιροί (1936), του Τσάρλι Τσάπλιν, το, Οι Διακοπές του Κυρίου Ιλό (1953), του Ζακ Τατί, το, Ο Κλέψας του Κλέψαντος (1958), του Μάριο Μονιτσέλι, με τους Βιτόριο Γκάσμαν και Ρενάτο Σαλβατόρι, το, Γιο-Γιο (1965), του Πιερ Ετέ, τον δικό μας Θανάση Βέγγο στο Θανάση Πάρε τ' Όπλο σου, του Ντίνου Κατσουρίδη και τους αξεπέραστους Monty Python στο Νόημα της Ζωής (1983), σε σκηνοθεσία Τέρι Γκίλιαμ & Τέρι Τζόουνς.

Στις Πρεμιέρες, εκτός από το It Must be Heaven του Ελία Σουλεϊμάν, θα δούμε και το Photograph του Ινδού Ριτές Μπάτρα, που έχει συμμετέχει στα φεστιβάλ Βερολίνου και Sundance, ενώ στις Ειδικές Προβολές το κλασικό, Το Εργαστήριο του Δρ. Καλιγκάρι (1920), σε αποκατεστημένη κόπια για της 100στή επέτειό του, με ζωντανή μουσική του Νίκου Πλάτανου και τα χρωματιστά φίλτρα που χρησιμοποιήθηκαν στις τότε προβολές της και Η Κάθοδος των 9 (1983), ταινία βασισμένη στο μυθιστόρημα του Θανάση Βαλτινού, σε σκηνοθεσία του Κύπριου σκηνοθέτη Χρίστου Σιοπαχά, ο οποίος απεβίωσε την 1η του περασμένου Οκτώβρη.

Το Διαγωνιστικό περιλαμβάνει 10 ταινίες, από τις οποίες οι 3 είναι ελληνικής παραγωγής και μία ακόμη που είναι συμπαραγωγή με τη Γαλλία, την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο:
Ajvar, της Άννα Μαρία Ρόσι (Σερβία, Μαυροβούνιο 2019). Η Βίντα και ο Μπέιν είναι ένα παντρεμένο ζευγάρι που ζει στη Σκανδιναβία. Είναι και οι δυο πετυχημένοι στη δουλειά τους και ζουν μια άνετη ζωή, αλλά δεν έχουν αποκτήσει παιδιά. Στα 40 τόσα τους, η νοσταλγία και η έλλειψη επικοινωνίας είναι η κυρίαρχη καθημερινότητά που τους περιβάλει. 


Άλυτη (Entiwined), του Μίνωα Νικολακάκη (Ελλάδα 2019). Ένας γιατρός εγκαταλείπει τη ζωή της πόλης και μετακομίζει σε ένα απομακρυσμένο χωριό. Εκεί ερωτεύεται κεραυνοβόλα τη Δανάη, μια κοπέλα η οποία ζει σε απόλυτη απομόνωση, καθώς πάσχει από μια σπάνια ασθένεια που καθιστά το δέρμα της σαν φλοιό δέντρου. Αποφασισμένος να τη θεραπεύσει, θα συνειδητοποιήσει πολύ σύντομα ότι τα πράγματα δεν είναι όπως ακριβώς φαίνονται. Η ταινία έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο τμήμα Discovery του 44ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Τορόντο. Με τους: Αναστασία Ραφαέλα Κονίδη, Προμηθέα Αλειφερόπουλο, Άννα Κοζαδίνου.


Η Ανάκριση, του Παναγιώτη Πορτοκαλάκη (Ελλάδα 2019). Ένα οργισμένο νέο κορίτσι αποφασίζει να ψάξει το παρελθόν του βασανισμένου από τη χούντα πατέρα της, όταν συνειδητοποιεί ότι η σχέση αυτή είναι ο βασικός λόγος που δεν μπορεί να συνδεθεί με κανέναν. Βασισμένη στο μυθιστόρημα του δημοσιογράφου και συγγραφέα Ηλία Μαγκλίνη. Με τους: Πηνελόπη Τσιλίκα, Γιώργο Κέντρο, Θέμη Πάνου.

Αύριο Περνάω Απέναντι (I Will Cross Tomorrow), της Σεπιντέ Φαρσί (Ολλανδία, Λουξεμβούργο, Γαλλία, Ελλάδα 2019). Η Μαρία, μια αστυνομικός που παλεύει με τα οικονομικά της προβλήματα, την έφηβη κόρη της και τη γριά μητέρα της, παίρνει μετάθεση για τη Λέσβο όπου συναντά τον Γιουσούφ, έναν πρώην επαναστάτη Σύριο πρόσφυγα που φτάνει στο νησί. Η γνωριμία  τους θα αλλάξει τον τρόπο που βλέπουνε τον κόσμο. Πρωταγωνιστούν: Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Χάνα Ίσσα, Λυδία Φωτοπούλου, Βασίλης Κουκαλάνι.

Εξορία (Exile), του Βασίλη Μαζωμένου (Ελλάδα 2019). Ο Άρης, ένας απελπισμένος άντρας, επιχειρεί να εγκαταλείψει την Ελλάδα με ένα –σχεδόν κατεστραμμένο– σκάφος. Μετά τη διάσωσή του από βέβαιο πνιγμό, από την Ακτοφυλακή, επιστρέφει ως ξένος στην ερειπωμένη χώρα του. Εκεί βιώνει κάθε είδους ακρότητα ως απόκληρος του συστήματος. Κλέβει, γίνεται σκλάβος και σκοτώνει, καθώς προσπαθεί με κάθε τρόπο να επιβιώσει. Είναι η ιστορία ενός σύγχρονου Οδυσσέα, ή ο εφιάλτης ενός συνηθισμένου ανθρώπου. Από τον πάντα κοινωνικά ευαίσθητο σκηνοθέτη του, Γραμμές και της 10η Μέρας, Βασίλη Μαζωμένο.


Être vivant et le savoir (Living and Knowing You are Alive), του Alain Cavalier (Γαλλία 2019). Ο σκηνοθέτης και η φίλη του συγγραφέας Εμανουέλ Μπερνέιμ (1955-2017), αρχίζουν τη προετοιμασία για τα γυρίσματα μιας ταινίας βασισμένης στην αυτοβιογραφία της που αναφέρεται στη σχέση της με τον πατέρα της μετά από μια περιπέτεια υγείας. Δραματικό ντοκιμαντέρ με αξιόλογη φεστιβαλική καριέρα. 


Moi Dumky Tikhi (My Thoughts Are Silent), του Αντόνιο Λούκις (Ουκρανία 2019). Προτού μετακομίσει μόνιμα στο Καναδά, ένας νεαρός άνδρας καλείται να ηχογραφήσει ένα ιδιαίτερα σπάνιο πουλί που ζει μονάχα στα βουνά της Ουκρανίας. Πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του σκηνοθέτη που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ του Κάρλοβι Βάρι που κέρδισε το Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής στο τμήμα East of the West.


Passed by Censor, του Σερχάτ Καρασλάν (Τουρκία, Γερμανία, Γαλλία 2017). Ο Ζεκίν είναι ένας δεσμοφύλακας, που λογοκρίνει τις επιστολές των κρατουμένων. Για να ξεφύγει από την κουραστική, μονότονη δουλειά του στις φυλακές, παρακολουθεί παράλληλα μαθήματα δημιουργικής συγγραφής. Όταν μια μέρα, ο καθηγητής τους ζητάει να επιλέξουν μια φωτογραφία και να γράψουν μια φανταστική ιστορία γύρω απ’ αυτήν, ο Ζεκίν αποφασίζει να κλέψει τη φωτογραφία που στέλνει στο φυλακισμένο της σύζυγο, μια γυναίκα. Με βάση τη φωτογραφία της μυστηριώδους γυναίκας, ο Ζεκίν αρχίζει να δημιουργεί διάφορες υποθέσεις (πιστεύει πως τη γυναίκα έχει βιάσει ο πεθερός της και πως αυτή είναι έγκυος), που επηρεάζουν τη φαντασία του και οδηγούν σε μια επικίνδυνη εμμονή.


Stiches, του Μίροσλαβ Τέρζιτς (Σερβία 2019). Η ταινία διαπραγματεύεται την αγωνιώδη προσπάθεια μιας μητέρας να ανακαλύψει τι απέγινε τελικά το νεογέννητο που έφερε στη ζωή πριν 20 περίπου χρόνια, καθώς πιστεύει ότι δεν πέθανε λίγο μετά τη γέννησή του όπως της είπαν, αλλά απήχθη από το νοσοκομείο. 


Στον Τροπικό των Φαντασμάτων, του Μπας Ντεβός (Βέλγιο, Ολλανδία 2019). Μετά από μια κουραστική μέρα στη δουλειά, μια γυναίκα παίρνει το τελευταίο συρμό του μετρό και αποκοιμιέται. Ξυπνά στο τέρμα, στην άλλη άκρη της πόλης και συνειδητοποιεί ότι η μοναδική λύση είναι να επιστρέψει στο σπίτι της με τα πόδια. Σε αυτή τη νυχτερινή διαδρομή, θα συναντήσει κάποιους κάτοικους της πόλης. Συμμετοχή στο Δεκαπενθήμερο των Σκηνοθετών του περασμένου φεστιβάλ των Καννών. 


8 είναι τέλος και οι ελληνικής παραγωγής Ταινίες Μικρού Μήκους, για τις οποίες μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα εδώ.

Παράλληλα διοργανώνεται ένα Εικαστικό Τρίπτυχο στην αίθουσα τέχνης ΣΤΟart όπου 3 νέες ζωγράφοι απόφοιτοι της Α.Σ.Κ.Τ. εκθέτουν πρωτότυπα έργα, εμπνευσμένα από τη φιλμογραφία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ, σε επιμέλεια του Γιάννη Ψυχοπαίδη. Πρόκειται για τις: Βιργινία Αξιώτη, Ανδριάνα Κωστή και Κατερίνα Χριστοπούλου. Διαβάστε περισσότερα εδώ.

Βρείτε όλες τις πληροφορίες στην επίσημη ιστοσελίδα του Πανοράματος, εδώ.


Ιnfo: 32ο Πανόραμα Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου. 21/11 - 04/12 στο κινηματογράφου Τριανόν (Κορδιγκτώνος 21 & Πατησίων 101, Μετρό Βικτώρια, τηλ: 210-8215469) και 28/11 - 04/11 στο κινηματογράφο Ανδόρα (Σεβαστουπόλεως 117, Ερυθρός Σταυρός, Μετρό Πανόρμου, τηλ: 210-6980796). Τιμή Εισιτηρίου ανά προβολή 6 Ευρώ. Ονομαστική κάρτα διαρκείας 5 προβολών 20 Ευρώ. Σε άνεργους και ΑμεΑ παρέχεται η διάθεση 8 δωρεάν εισιτηρίων σε κάθε προβολή τα οποία οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να πρέπει να προμηθεύονται 45 λεπτά πριν την έναρξη της ταινίας από τα ταμεία των κινηματογράφων, με σειρά προσέλευσης, μέχρι εξαντλήσεώς τους. Για την ελεύθερη είσοδο είναι απαραίτητη η φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου, η επίδειξη επικυρωμένης κάρτας ανεργίας ή ΑμεΑ καθώς και αστυνομική ταυτότητα. Δεν ισχύουν στις προβολές Έναρξης και Λήξης.
εμφάνιση σχολίων