0
1
σχόλια
505
λέξεις
ΖΗΝ
Θυμός; Θλίψη; Οργή; Το να καταπιέζουμε τα συναισθήματά μας, μπορεί να έχει σοβαρές συνέπειες όχι μόνο για την ψυχή και το σώμα αλλά και για τη ζωή μας την ίδια
 
ΠΕΡΣΑ ΝΙΚΗΦΟΡΟΥ
8 Οκτωβρίου 2019
Είμαι εκείνος που δέχεται σιωπηλά το να με προσπερνάνε στη γραμμή της τράπεζας παρ΄όλο που μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι; Είμαι εκείνη που δεν θέλει να δυσαρεστεί τους δικούς της ανθρώπους γι αυτό δεν εκφράζει ποτέ τα αρνητικά της συναισθήματα;

Για μερικούς, τα συναισθήματα –θετικά ή αρνητικά– δεν εκφράζονται εύκολα, τουλάχιστον όχι δημόσια. Κάποιοι το θεωρούν ευγένεια ή δείγμα καλών τρόπων. Άλλοι το θεωρούν υπερβολική συγκράτηση. Σε κάθε περίπτωση, οι ερευνητές προειδοποιούν ότι η διαρκής συναισθηματική καταστολή μπορεί να οδηγήσει σε σοβαρά προβλήματα ψυχικής και σωματικής υγείας ή και ακόμη και σε πρόωρο θάνατο.

Η σχετική μελέτη «Καταστολή των συναισθημάτων και κίνδυνος θνησιμότητας» που διεξήχθη από ψυχολόγους από τη Σχολή Δημόσιας Υγείας του Χάρβαρντ και το Πανεπιστήμιο του Ρότσεστερ, διαπιστώνει ότι η καταστολή των συναισθημάτων μπορεί να αυξήσει τον κίνδυνο θανάτου από καρδιακές παθήσεις και ορισμένες μορφές καρκίνου. Το εύρημα επιβεβαιώνει προηγούμενες μελέτες που έχουν συνδέσει αρνητικά συναισθήματα όπως ο θυμός, το άγχος και η κατάθλιψη, με την ανάπτυξη καρδιακών παθήσεων.
 

Πολλές φορές οι άνθρωποι αισθάνονται ντροπή ή ενοχή όταν φαίνονται αρνητικοί ή εξωτερικεύουν δυσάρεστα συναισθήματα  

Πολλές φορές οι άνθρωποι αισθάνονται ντροπή ή ενοχή όταν φαίνονται αρνητικοί ή βιώνουν μια κρίση που εξωτερικεύεται. Όμως αυτή η κουλτούρα της «εμμονής» με τη θετική σκέψη, περνάει το εσφαλμένο μήνυμα πως πρέπει να είμαστε μόνο χαρούμενοι, να μην δημιουργούμε «προβλήματα» στους γύρω μας, να μην είμαστε η «πηγή κακής ενέργειας» και πάει λέγοντας.

Υπάρχουν τρία βασικά «αρνητικά» συναισθήματα: η θλίψη, ο φόβος και ο θυμός. Αυτά τα συναισθήματα δεν είναι κακά, είναι συναισθήματα. Τα συναισθήματα είναι υγιείς αντιδράσεις απέναντι σε κακές καταστάσεις και έχουν «σχεδιαστεί» για να μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουμε σε όσα βιώνουμε. Ωστόσο, είναι δυσάρεστα, επομένως έχουμε την τάση να τα θεωρούμε αρνητικά.
 

Τα συναισθήματα είναι υγιείς αντιδράσεις απέναντι σε κακές καταστάσεις και έχουν «σχεδιαστεί» για να μας βοηθήσουν να ανταπεξέλθουμε σε όσα βιώνουμε  

Η θλίψη είναι η αντίδραση σε οποιαδήποτε απώλεια. Μπορεί να έχουμε χάσει ένα άτομο, μια σχέση, μια ευκαιρία, ένα αντικείμενο, την ελπίδα να επιτύχουμε ένα στόχο. Η πιο προφανής φυσική έκφραση της θλίψης είναι το κλάμα. Όσο πιο βαθύ και φωνητικό είναι το κλάμα, τόσο περισσότερο μας απελευθερώνει από τη θλίψη.

Ο φόβος είναι αντίδραση απέναντι σε μια απειλή, είτε πραγματική είτε φανταστική. Μας προειδοποιεί ότι είμαστε σε κίνδυνο και κινητοποιεί τον οργανισμό μας ώστε να μπορέσουμε να  αντιμετωπίσουμε αυτή την απειλή.

Ο θυμός είναι μια αντίδραση απέναντι στην επιθετικότητα. Όταν αισθανόμαστε σωματική ή ψυχολογική επίθεση, νιώθουμε θυμό προς τον επιτιθέμενο. Η φυσική έκφραση του θυμού είναι να αντιδράσουμε για να υπερασπιστούμε τον εαυτό μας.

Τα συναισθήματά μας, η συμπεριφορά μας όπως και η ζωή η ίδια δεν είναι μια ίσια γραμμή. Οι ερευνητές υπογραμμίζουν ότι η αναγνώριση, η αποδοχή και η έκφραση των συναισθημάτων μας είναι σημαντική. Το να κατανοήσουμε την πολυπλοκότητα των συναισθημάτων μας και της ζωής, επιδρά θετικά στην υγεία αλλά και στην εξέλιξή μας.


Διαβάστε επίσης:
Άγχος ή στρες;
Η αυτοεκτίμηση και άγχος
ΕΡΕΥΝΑ: Το άγχος μειώνει το συναίσθημα


Φωτο: Rene Asmussen / Pexels
εμφάνιση σχολίων