7
1
σχόλια
2102
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Οι Χήρες. Dogman. Ανάσα Ελευθερίας. Το Ξεκίνημα της Μέρας. Tuftland. Ραλφ Εναντίον Ίντερνετ. Ευτυχισμένοι Πρίγκιπες
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ [email protected]
22 Νοεμβρίου 2018
ΟΙ ΧΗΡΕΣ: Στο σύγχρονο Σικάγο, 4 γυναίκες δεν έχουν τίποτα κοινό μεταξύ τους παρά μόνο τα χρέη που τους άφησαν οι νεκροί σύζυγοί τους από τις εγκληματικές τους δραστηριότητες. Η Βερόνικα, η Άλις, η Λίντα και η Μπελ, παίρνουν τη μοίρα τους στα χέρια τους και συνωμοτούν για να χτίσουν ένα μέλλον σύμφωνα με τους δικούς τους όρους, όταν αρχικά η Βερόνικα αποφασίζει να ολοκληρώσει τη ληστεία που άφησε στη μέση ο Χάρι. Πρώτο της βήμα να βρει τις χήρες της ομάδας του Χάρι, οι οποίες αν και αρχικά είναι ξένες κι εντελώς αντίθετες μεταξύ τους, τις δένει ο θάνατος, η σχέση που είχαν οι ληστές σύζυγοί τους και το γεγονός ότι είναι όλες τους έτοιμες για μια ληστεία.

Ο Βρετανός Στιβ ΜακΚουίν (12 Χρόνια Σκλάβος, Shame, Hunger), μεταφέρει στο Σικάγο των ΗΠΑ το στόρι μιας βρετανικής τηλεοπτικής σειράς που αγαπούσε σαν παιδί. Της δίνει τη μορφή ενός αστυνομικού θρίλερ, το οποίο εμπλουτίζει με κοινωνικές και πολιτικές προεκτάσεις, καθώς κατά τη γνώμη του, το Σικάγο του Καπόνε, του Μίλτον Φρίντμαν αλλά και του Ομπάμα, καθρεφτίζει όσο καμία άλλη αμερικανική πόλη, την χώρα με τα υπέρ και τα κατά της.


Την ώρα που οι γυναίκες σχεδιάζουν τη ληστεία, διεξάγεται και ένας πολιτικός αγώνας για τις επερχόμενες τοπικές εκλογές ανάμεσα σε δύο υποψηφίους. Τον προοδευτικό γιο ενός ρατσιστή και διεφθαρμένου πρώην πολιτικού κι ένα μαφιόζο που συνδέεται με τις γυναίκες. Πρώην συνεργάτης του νεκρού πλέον Χάρι, αυτός ο δεύτερος, υποστηρίζει πως ο μακαρίτης και οι συνεργάτες του έκλεψαν 2 εκατομμύρια δολάρια, τα οποία απαιτεί από την Βερόνικα.

Ο ΜακΚουίν στηνει όλο αυτό το κινηματογραφικό σύμπαν, χωρίς να ξεχνάει πως ουσιαστικά γυρίζει μια χολιγουντιανή παραγωγή. Στο σενάριο που συνέγραψε με την Τζίλιαν Φλιν, συγγραφέα και σεναριογράφο της ταινίας του Φίντσερ, Το Κορίτσι Εξαφανίστηκε, υπάρχουν δράση, χαρακτήρες, σασπένς, κοινωνικοπολιτικός σχολιασμός και μια τελική ανατροπή που αλλάζει τα μέχρι τότε δεδομένα.

Info: Οι Χήρες (Widows). Αστυνομική. Βρετανία, ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Στιβ ΜακΚουίν. Παίζουν: Βαϊόλα Ντέιβις, Μισέλ Ροντρίγκεζ, Ελίζαμπεθ Ντεμπίκι, Σίνθια Ερίβο, Λίαμ Νίσον, Κόλιν Φάρελ, Ρόμπερτ Ντιβάλ, Ντάνιελ Καλούγια, Ταϊρί Χένρι. Διανομή: Odeon
 

DOGMAN: Στις παρυφές μιας μητρόπολης, όπου ισχύει μόνο ο νόμος του πιο δυνατού, ο Μαρτσέλο, ένας μικροκαμωμένος και ευγενικός άντρας, μοιράζει τις μέρες του ανάμεσα σε ένα κομμωτήριο για σκύλους, την αγάπη του για την κόρη του και μία αμφιλεγόμενη σχέση υποταγής με τον Σιμόνε, έναν πρώην πυγμάχο που τρομοκρατεί όλη τη γειτονιά. Όταν καταλήγει στη φυλακή, έναν ολόκληρο χρόνο για χάρη του Σιμόνε, επιστρέφει στη βάση του αποφασισμένος, να προφυλάξει την αξιοπρέπεια του, μετά από συνεχή την ταπείνωση. Έτσι, καταστρώνει ένα σχέδιο εκδίκησης με αναπάντεχη έκβαση.

Μετά την ατυχή (κατά πολλούς, αλλά όχι για τη στήλη), συνάντηση του Ματέο Γκαρόνε με τον αγγλόφωνο κινηματογράφο, στο Παραμύθι των Παραμυθιών (2015), ο σπουδαίος σκηνοθέτης του Gomorra, επιστρέφει στη βάση του, με αυτό το ατμοσφαιρικό και βίαιο, ψυχολογικό θρίλερ εκδίκησης. Ψυχή της ταινίας, ο εξαιρετικός μικροκαμωμένος πρωταγωνιστής της, Μαρτσέλο Μόντε. Το Dogman του τίτλου, δεν είναι μόνο το όνομα του dog grooming μαγαζίιού του Μαρτσέλο, αλλά περιγράφει και τον χαρακτήρα του. Μένει πιστός στον κολλητό του στην παρανομία Σιμόνε, ακόμη κι όταν εκείνος τον βασανίζει ή τον φέρνει σε δύσκολη θέση. Όταν ολόκληρη η γειτονιά, θα προτιμούσε να βγάλει τον Σιμόνε από την μέση, εκείνος δεν παίρνει θέση και όταν του δοθεί η ευκαιρία να τον στείλει στη φυλακή, πηγαίνει εκείνος στη θέση του. Στη συνέχεια όμως, βγαίνοντας από εκεί, θα ζητήσει το μερίδιό από την τελευταία τους ληστεία. Ο Σιμόνε, που δεν έχει τέτοιες ευαισθησίες, δεν τον ευχαριστεί καν για τη θυσία που έκανε για χάρη του. Έτσι ο Μαρτσέλο, ενορχηστρώνει ένα σχέδιο εκδίκησης.

Μέσα σε μια ατμόσφαιρα δυστοπικού κόμικ που κάνει πιο ανεκτή την υπερβολική βία (φιλόζωοι ψυχραιμία), ο Γκαρόνε στήνει ένα φιλμικό σύμπαν που ισορροπεί επιδέξια, ανάμεσα στον σκληρό ρεαλισμό και το υπερβολικό στυλιζάρισμα. Είναι υποβλητικό και τρομακτικό τη μια στιγμή, τρυφερό και χιουμοριστικό την άλλη. Το καλύτερο στοιχείο της, είναι όμως ο πρωταγωνιστής της, που κινείται συνέχεια στο χώρο του γκρίζου, όπως και ολόκληρη η ταινία άλλωστε. Και αν το θέμα της εκδίκησης δεν είναι από τα αγαπημένα της στήλης, έρχεται το υπερβατικό (περισσότερο θολωμένο, θα το έλεγε κανείς), τέλος, να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, έχοντάς στοιχειώσει το κινηματογραφικό υποσυνείδητό της, με μια σειρά από εκπληκτικές σκηνές, ανθολογίας.

Info: Dogman. Δραματική. Ιταλία 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ματέο Γκαρόνε. Παίζουν: Μαρτσέλο Μόντε, Εντοάρντο Πέσκε, Αλίντα Μπάλνταρι Καλάμπρια, Νούνζια Σιάνο, Ανταμό Ντιονίσι. Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΑΝΑΣΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ: Μια Ισλανδή ελεγκτής διαβατηρίων και μια πρόσφυγας από τη Γουινέα-Μπισάου, που εισήλθε παράνομα στη χώρα, συνάπτουν μια απροσδόκητη συμμαχία όταν οι συγκυρίες ενώνουν μοιραία τις ζωές τους.

Η ταινία που κέρδισε το Βραβείο Κοινού στις Νύχτες Πρεμιέρας (αλλά και εκείνο της σκηνοθεσίας στο Σάντανς), είναι ένα τρυφερό κοινωνικό δράμα για τους ανθρώπους που ζουν στο περιθώριο, ακόμη και στον υποτιθέμενο παράδεισο της μακρινής Ισλανδίας. Η Λάρα, μια νεαρή Ισλανδή, μητέρα ενός μικρού αγοριού, με παρελθόν χρήσης ναρκωτικών, προσπαθεί με κάθε τρόπο να τα βγάλει πέρα με τα χρέη της. Σαν ελεγκτής διαβατηρίων, θα στείλει, χάρη στην παρατηρητικότητά της, μια μαύρη γυναίκα πρόσφυγα από τη Γουινέα-Μπισάου, σε κέντρο συγκέντρωσης προσφύγων, όμως εκείνη στη συνέχεια θα τη βοηθήσει όταν η Λάρα βρεθεί με το παιδί της στο δρόμο.

Έχοντας για οδηγό της το σινεμά του Κεν Λόουτς (Εγώ ο Ντάνιελ Μπλέικ) και των Αδερφών Νταρντέν (Δύο Ημέρες, Μια Νύχτα), η Ιζόλντ Ουγκαντοτίρ στην πρώτη μεγάλου μήκους ταινία της, φτιάχνει ένα μικρό χειροποίητο δράμα, που αν και έχει όλα τα φόντα να γίνει μελοδραματικό, παραμένει μίνιμαλ, στιβαρό και βαθιά ανθρώπινο.

Info: Ανάσα Ελευθερίας (Andið eðlilega/And Breath Normally). Δραματική. Ισλανδία, Σουηδία, Βέλγιο 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ιζόλντ Ουγκαντοτίρ. Παίζουν: Κριστίν Πόρα Χαραλσντοτίρ, Μπαμπετίντα Σάντζο, Διανομή: Ama Films


ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΤΗΣ ΜΕΡΑΣ: Η Λέττα στα 30 της, είναι σε δύσκολη οικονομική κατάσταση και δεν είναι σε θέση να πληρώσει το ενοίκιο της για πολλούς μήνες. Όταν ο ιδιοκτήτης του σπιτιού πετάει εκείνη και τον ενός έτους γιος της από το σπίτι, μετακομίζουν στο σπίτι της Σοφίας. Η Σοφία στα 80 της, είναι μια κατάκοιτη γυναίκα. Η κόρη της Σοφίας, έχει προσλάβει την Λέττα να την φροντίζει. Στο να κρατήσει η Λέττα την δουλειά της και την νέα στέγη της, πρέπει να κρατήσει την Σοφία στην ζωή με κάθε κόστος.

Αλβανο-Ελληνική συμπαραγωγή που σύμφωνα με τον σκηνοθέτη της Γκεντιάν Κότσι, είναι ένα οικείο δράμα που αν και λαμβάνει χώρα σε ένα διαμέρισμα, στο αστικό περιβάλλον των Τιράνων, θα μπορούσε να πραγματώνεται παντού, καθώς εκείνο που απασχολεί την ταινία του, είναι οι ανθρώπινες σχέσεις και η βαθιά πολυπλοκότητα τους.

Με άξονα του έργου τη πολύ εύθραυστη σχέση μεταξύ μιας νέας και μιας ηλικιωμένης γυναίκας η οποία ταλαντεύεται μεταξύ εμπάθειας και ρεαλιστικών στόχων, ο Κότσι αντιμετωπίζει την πρόκληση να κρατήσει μια λεπτή ισορροπία ανάμεσα σε δύο αντίθετες πλευρές της σχέσης τους: την ανθρωπιά και την καθαρά ρεαλιστική κινηματογραφική συνθήκη της αναπαράστασής της, έχοντας σαν θέμα τις ηθικές εκπτώσεις που ο καθένας να κάνει στην εποχή μας, σε αυτόν τον αδιάκοπο αγώνα για την οικονομική ασφάλεια, ή ακόμα και για την απλή επιβίωση. Πρόκειται για ένα δυνατό δράμα με συγκλονιστικές ερμηνείες από τις δύο πρωταγωνίστριες. Η εξαιρετική διεύθυνση φωτογραφίας είναι του Ηλία Αδάμη.

Info: Το Ξεκίνημα της Μέρας (Dita zë fill/Daybreak). Δραματική, Αλβανία, Ελλάδα 2018.Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Γκεντιάν Κότσι. Παίζουν: Ορνέλα Καπετάνι, Σουζάνα Πρίφτι, Κασέμ Χότζα, Ερμής Κασιμάτης. Διανομή: Seven Films


TUFTLAND: Ευρισκόμενη εν μέσω μιας αποτυχημένης σχέσης, αδιάφορων σπουδών και οικονομικών προβλημάτων, η ισχυρογνώμων φοιτήτρια κλωστοϋφαντουργίας Ιρίνα, αποφασίζει να δεχτεί μια πρόταση για καλοκαιρινή εργασία στο απομονωμένο αλλά αυτάρκες χωριό Κυρσύα. Ενώ η Ιρίνα καταφέρνει να βρει τα πατήματά της και αρχίζει να συνηθίζει τη ζωή στη μέση του απέραντου δάσους, οι εκ πρώτης όψεως άκακοι αλλά ιδιόρρυθμοι κάτοικοι του χωριού, αποκαλύπτουν το αληθινό τους πρόσωπο.

Το κινηματογραφικό ντεμπούτο του Φινλανδού Ρούπε Ολένιους, που μεταξύ πολλών άλλων, κέρδισε και το Βραβείο Καλύτερης ταινίας στο φετινό Horrorant Film Festival, βασίζεται σε ένα θεατρικό έργο το οποίο έγινε ταινία, χάρη στην επιμονή του ηθοποιού και παραγωγού της Μίκα Τζ. Αντίλα, ο οποίος έπαιζε και στη θεατρική βερσιόν του.

Πρόκειται για μία παραλλαγή ενός γνωστού μοτίβου στο είδος της ταινίας τρόμου, που έχει τις ρίζες του στη φοβία του άστεως για την επαρχία, η οποία υποτίθεται πως πίσω από την αγαθή πρόσοψή της, κρύβει πάντα θανάσιμα μυστικά και κινδύνους. Από Το Ξέσπασμα της Βίας (1972) και Τα Αυτοκίνητα Που Έφαγαν το Παρίσι (1974), μέχρι τη δική μας, κωμική, τηλεοπτική εκδοχή του, Κάτω Παρταλίου, ένας οι περισσότεροι κάτοικοι των πόλεων, θύματα συνήθως της ευπιστίας τους, βρίσκονται παγιδευμένοι σε απόμακρα βουνά, χωριά και κωμοπόλεις, από δογματικούς (στην καλύτερη των περιπτώσεων), καθυστερημένους, αμόρφωτους και επικίνδυνους ντόπιους.

Χωρίς να πρωτοτυπεί, το θρίλερ του Ολένιους, χειρίζεται με μαεστρία το θέμα του, χρησιμοποιώντας σαν έξτρα χαρακτήρα τον ψυχολογικό συμβολισμό και την τρομακτική διάσταση του δάσους. Περισσότερο αλλόκοτη, παρά τρομακτική, αν και δεν της λείπει το χιούμορ καθώς οι προθέσεις της είναι σαφώς και σατιρικές, δεν διαθέτει τη δημιουργική τρέλα των πρώτων ταινιών ενός Πίτερ Τζάκσον ή ενός Σαμ Ράιμι, που θα την απογείωναν πραγματικά.

Info: Tuftland (Kyrsyä  -Tuftland). Θρίλερ Μυστηρίου. Φινλανδία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Ρούπε Ολένιους. Παίζουν: Βίρα Β. Βίλο, Μίικα Τζ. Αντίλα, Σάαρ Ελίνα. Διανομή: Filmboy Pictures



ΡΑΛΦ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΙΝΤΕΡΝΕΤ: Ο καταστροφέας Ραλφ και η πάντα ανήσυχη φίλη του, Βανελόπη Φον Σουίτζ, θα ρισκάρουν ένα απίθανο ταξίδι στον κόσμο του διαδικτύου, αναζητώντας ένα ανταλλακτικό για να σώσουν το Σούγκαρ Ρας, το βιντεοπαιχνίδι της Βανελόπη. Στην πορεία οι δυο τους θα στηριχτούν στους κατοίκους του ίντερνετ –νέτιζενς- για να τους βοηθήσουν να βρουν τον δρόμο τους, συμπεριλαμβανομένου και ενός ιντερνετικού επιχειρηματικού μυαλού ονόματι Yesss, που είναι ο κύριος αλγόριθμος και η ψυχή του viral site BuzzzTube.

Η συνέχεια της ταινίας του 2012 είναι σχεδόν το ίδιο διασκεδαστική με την πρώτη για μικρούς, αλλά και μεγάλους. Ο Ραλφ και η Βενελόπη μπαίνουν στο διαδίκτυο κι έχουν να αντιμετωπίσουν εμπόδια και πειρασμούς, σχεδόν σαν αυτά που αντιμετωπίζουμε όλοι μας, σε μια κωμική εκδοχή φυσικά που εκτός από το ίντερνετ και τα τερτίπια του, σατιρίζει την ίδια τη Ντίσνεϊ και τα παρακλάδια της (Πόλεμος των Άστρων). Διαθέτει όλα τα γνωστά διδάγματα περί φιλίας και διαφορετικότητας, αλλά δεν παραλείπει να τονίζει τις χαρές του να είναι κανείς το μαύρο πρόβατο. Η ορίτζιναλ εκδοχή στα Αγγλικά, είναι φυσικά πιο χιουμοριστική για όσους μιλούν τη γλώσσα και όσους αναγνωρίσουν τις σινεφίλ και τις ιντερνετικές αναφορές.

Info: Ραλφ Εναντίον Ίντερνετ (Ralph Breaks the Internet). Κινούμενα Σχέδια. ΗΠΑ 2018. Πρεμιέρα: Πέμπτη 22 Νοεμβρίου. Σκηνοθεσία: Φιλ Τζόνστον. Με τις φωνές των: Μάντι Μουρ, Σάρα Σίλβερμαν, Κέλι ΜακΝτόναλντ, Κρίστεν Μπελ, Τζον Σι Ράιλι, Γκαλ Γκαντότ (Αγγλικά). Δανάη Σκιαδή, Ηλίας Ζερβός, Όθων Μεταξάς, Ανδρέας Ευαγγελάτος, Βασίλης Μηλιός, Ιφιγένεια Στάικου (Ελληνικά). Διανομή: Feelgood Entertainment.


ΕΥΤΥΧΙΣΜΕΝΟΙ ΠΡΙΓΚΙΠΕΣ: Ντοκιμαντέρ που γυρίστηκε σε μια από τις πιο σκληρές φαβέλες του Ρίο και ακολουθεί μία ομάδα παιδιών καταγράφοντας το χρονικό της μύησης τους στην τέχνη του θεάτρου. Ο Ευτυχισμένος Πρίγκιπας του Όσκαρ Ουάιλντ, το έργο που ονειρεύονται να ανεβάσουν, είναι η αφορμή για τις πρωτόγνωρες αλλαγές που θα φέρει το θέατρο στον τρόπο με τον οποίο βλέπουν τον εαυτό τους, το γκέτο τους, τη γεμάτη αντιφάσεις πόλη τους, μια πόλη που ακροβατεί ανάμεσα στην τυφλή βία και τις ξέφρενες φιέστες, την ίδια ώρα πο οι νεαροί ήρωες του ακροβατούν ανάμεσα στο όνειρο του θεάτρου και τη σκληρή πραγματικότητα .

Παράλληλα με την εμπειρία των παιδιών, οι θεατρικοί τους δάσκαλοι, ο Έλληνας σκηνοθέτης θεάτρου Σωτήρης Καραμεσίνης και τρεις βραζιλιάνες ηθοποιοί, μέλη της θεατρικής του ομάδας Musa, στο ξεχωριστό σχολείο Solar Meninos de Luz της φαβέλας Pavão-Pavâozinho Cantagalo, βιώνουν τη δική τους χειροπιαστή και ψυχολογική περιπέτεια, πολεμώντας με μηδενικά μέσα να υλοποιήσουν το φιλόδοξο όνειρο μιας παράστασης. Το γνωστό παραμύθι με την αλληγορική σημασία του γεφυρώνει το θέατρο με την πραγματικότητα. Στην φανταστική πόλη του έργου και στο Ρίο δυο αγάλματα δεσπόζουν στο τοπίο και παρατηρούν από ψηλά τη ζωή που κυλάει στα πόδια τους, τις κοινωνικές ανισότητες, τη φτώχεια, το περιθώριο, την αδικία. Το άγαλμα του Ευτυχισμένου Πρίγκιπα και το άγαλμα του Ιησού Λυτρωτή. Το ταξίδι παιδιών και δασκάλων που διαρκεί μια σχολική χρονιά συμπυκνώνεται σε ένα ημερολόγιο εμπειριών, σκέψεων και συναισθημάτων που η ταινία έρχεται να καταγράψει. Λίγες ημέρες πριν από το ανέβασμα της παράστασης κι ενώ το Ρίο ετοιμάζεται να υποδεχτεί πανηγυρικά τη νέα χρονιά και το επόμενο καρναβάλι, μικροί και μεγάλοι πρωταγωνιστές ξετυλίγουν τις προσωπικές στιγμές μιας χρονιάς θεάτρου, φτάνουν στην κορύφωση της πορείας ταξιδεύοντας από τη φαβέλα στο μακρινό, λαμπερό Ρίο, ζουν τις πυρετώδεις ετοιμασίες της πρεμιέρας, το χτυποκάρδι των παρασκηνίων, την αγωνία πριν το χειροκρότημα.

Πρόκειται για το πρώτο κινηματογραφικό ντοκιμαντέρ του Πάνου Δεληγιάννη που απορρέει από τους προσωπικούς του δεσμούς με τη Βραζιλία, το Ρίο, τον κόσμο της φαβέλας και το σκοτεινό και φωτεινό πάθος της βραζιλιάνικης πραγματικότητας.

Info: Ευτυχισμένοι Πρίγκιπες (Principes Felizes). Ντοκιμαντέρ. Ελλάδα 2018. Παραγωγή: Αργύρης Παπαδημητρόπουλος. Σκηνοθεσία: Πάνος Δεληγιάννης. Προβολή αποκλειστικά στον Δαναό: 24 & 25 Νοεμβρίου, 1 & 2 Δεκεμβρίου, στις 16:00.
εμφάνιση σχολίων