4
4
σχόλια
1542
λέξεις
ΣΙΝΕΦΙΛ
Να Με Φωνάζεις Με τ' Όνομά Σου. Τα Αστέρια Δεν Πεθαίνουν στο Λίβερπουλ. Ημερολόγιο Φόνων. Ανθρώπινη Ροή.
 
ΧΡΥΣΟΣΤΟΜΑΚΗΣ ΛΑΚΤΑΡΙΔΗΣ  [email protected]octv.gr
7 Φεβρουαρίου 2018
ΝΑ ΜΕ ΦΩΝΑΖΕΙΣ ΜΕ Τ' ΟΝΟΜΑ ΣΟΥ: Ο 17χρονος Έλιο περνά ένα τεμπέλικο καλοκαίρι στην ιταλική εξοχή με τους γονείς του. Την ηρεμία καταλύει ο ερχομός ενός 24χρονου Αμερικάνου, του Όλιβερ, ο οποίος θα βοηθήσει τον καθηγητή πατέρα του Έλιο στην έρευνά του.

Στην αρχή ο Έλιο αντιμετωπίζει το νεοφερμένο επιφυλακτικά και, παρόλο που ψάχνει αφορμές για να περάσει χρόνο μαζί του, του φέρεται με υπεροψία. Σύντομα όμως, οι μεταξύ τους λεκτικές κονταρομαχίες αποκτούν ρομαντική χροιά, και σύντομα οι δυο τους γίνονται αχώριστοι. Παρόλο που κάποια στιγμή ο Όλιβερ πρέπει να επιστρέψει στην Αμερική, αυτή, η πρώτη αγάπη του Έλιο, και θα μείνει στην καρδιά και στο μυαλό του για πάντα.

Αστειευόμενος, ως γράφων τη στήλη θα έλεγα, ότι ο Λούκα Γκουαντανίνο (Είμαι ο Έρωτας, Κάτω Από τον Ήλιο), αποφάσισε επιτέλους να βγει από την κινηματογραφική Ντουλάπα. Αφορμή γι αυτό, το μυθιστόρημα του εβραϊκής καταγωγής, Αλεξανδρινού συγγραφέα και καθηγητή του πανεπιστημίου της Νέας Υόρκης, André Aciman (ο οποίος εμφανίζεται στον μικρό ρόλο του Μουνίρ), Να Με Φωνάζεις Με Τ' Όνομά Σου. Μια ιστορία σεξουαλικής αφύπνησης, στην Ιταλική Ριβιέρα, στις αρχές της δεκαετίας του 80.

Στο βιβλίο, ο ενήλικος πλέον Έλιο, αφηγείται τα γεγονότα εκείνου του καλοκαιριού, περιγράφοντας με θαυμαστή λεπτομέρεια, τις ψυχολογικές μεταπτώσεις, από στις οποίες περνάει από τη μια στιγμή στην άλλη, ο 17χρονος εαυτός του, όταν διαισθάνεται πως η εφηβική σεξουαλική του λαγνεία, μετατρέπεται σταδιακά στον πρώτο μεγάλο του έρωτα. Ο αναγνώστης βλέπει τον Όλιβερ μόνο μέσα από τα μάτια του Έλιο, παίρνει τις ίδιες πληροφορίες με εκείνον, για τον Αμερικάνο φιλοξενούμενο του πατέρα του. Η ταινία, λόγω των δυσκολιών που παρουσιάζει το κείμενο στην μεταφορά του, παίρνει διάφορες ελευθερίες που θα ξαφνιάσουν τους αναγνώστες του βιβλίου. Τόσο, που θα έπρεπε να δουν την ταινία για δεύτερη φορά, για να εκτιμήσουν τη δουλειά που έχει γίνει.

Κατ' αρχήν, ο σκηνοθέτης μεταφέρει την ιστορία από την Ριβιέρα στην πατρίδα του την Λομβαρδία, στερώντας της την θαλασσινή της αύρα. Ο βετεράνος Τζέιμς Άιβορι (Μώρις, Δωμάτιο με Θέα), που αναλαμβάνει τη δύσκολη αποστολή της σεναριακής διασκευής, καθώς ήταν και ο πρώτος υποψήφιος σκηνοθέτης της, κρατάει τα βασικά, αφαιρώντας και προσθέτοντας στοιχεία. Η αντικινηματογραφική πρωτοπρόσωπη αφήγηση, αντικαθίσταται με την παρουσία του Έλιο, σχεδόν σε κάθε πλάνο. Οι όποιες αλλαγές, θέλουν να βοηθήσουν τον θεατή, να μπει στην ψυχολογία των ηρώων, να διαισθανθεί το μείγμα έλξης - απώθησης, από την πλευρά του Έλιο, τους δισταγμούς και τις ενοχές εκ μέρους του Όλιβερ. Το τέλος αλλάζει (προς το καλύτερο της αφήγησης, καθώς υπάρχουν σκέψεις για μια συνέχεια, το 2020), με τρόπο που μοιάζει βιαστικός, αλλά που ταιριάζει καλύτερα στην ταινία, εκτός ίσως από το κομμάτι της τριήμερης εκδρομής, που στο βιβλίο συμβαίνει στην Ρώμη.

Ο Γκουαντανίνο, καθώς βρίσκεται στο στοιχείο του, τους διανοούμενους και την μεγαλοαστική τάξη, επενδύει όσο ποτέ άλλοτε πριν στον λυρισμό (η ταινία είναι γυρισμένη σε φιλμ, με αναλογικό φακό 35mm), αφαιρώντας τις πολύ τολμηρές σκηνές, για να παρουσιάσει όσο το δυνατότερο πιο καθαρή, την οικουμενικότητα της εμπειρίας του πρώτου έρωτα για όλους τους θεατές, ανεξαρτήτως σεξουαλικών προτιμήσεων. Το αποτέλεσμα γοητεύει και συγκινεί. Το καστ, εκτός ίσως από το ότι ο Άρμι Χάμερ, μοιάζει και είναι μεγαλύτερος από 24, είναι εξαιρετικό. Στην κορυφή, ο συγκλονιστικός Τιμοτέ Σαλαμέ, που δικαίως βρίσκεται υποψήφιος για Όσκαρ Α΄Αντρικού Ρόλου, δίπλα στους υπόλοιπους βετεράνους ηθοποιούς. Αν το κέρδιζε κιόλας, θα ήταν πραγματικά υπέροχο.

Μαγικό και το σάουντρακ με κλασική μουσική, ιταλικά και άλλα χιτ της εποχής και δύο ορίτζιναλ κι ένα διασκευασμένο - ειδικά για την ταινία - τραγούδια του επίσης υποψήφιου για Όσκαρ Τραγουδιού, Σούφιαν Στίβενς. Οι άλλες δύο από τις 4 υποψηφιότητες, είναι Καλύτερης Ταινίας και Καλύτερου Διασκευασμένου Σεναρίου.

Info: Να Με Φωνάζεις Με Τ' Όνομά Σου (Me Chame Pelo Seu Nome/Call Me By Your Name). Αισθηματική Δραματική. Ιταλία, Γαλλία, Βραζιλία, ΗΠΑ 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Λούκα Γκουαντανίνο. Παίζουν: Τιμοτέ Σαλαμέ, Άρμι Χάμερ, Μάικλ Στάλμπαργκ, Αμίρα Καζάρ, Εστέρ Γκαρέλ. Διανομή: Feelgood Entertainment.



ΤΑ ΑΣΤΕΡΙΑ ΔΕΝ ΠΕΘΑΙΝΟΥΝ ΣΤΟ ΛΙΒΕΡΠΟΥΛ: Βασισμένη στη αυτοβιογραφία του Βρετανού ηθοποιού Πίτερ Τέρνερ, η ταινία εξιστορεί την παθιασμένη σχέση ανάμεσα στον Τέρνερ και την εκκεντρική, βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιό Γκλόρια Γκράχαμ (Η Ωραία και το Κτήνος). Το δυνατό ειδύλλιο ανάμεσα στη θρυλική femme fatale και τον νεαρό εραστή της μετατρέπεται σύντομα σε μια βαθιά σχέση, με τον Τέρνερ να γίνεται το μοναδικό άτομο στο οποίο εκείνη βρίσκει παρηγοριά και δύναμη κατά τις τραγικές τελευταίες στιγμές της. Σαγηνευτική όσο ποτέ, η Γκράχαμ αφήνεται στον Τέρνερ, δίνοντας την τελευταία της συγκλονιστική παράσταση. Το σενάριο κινείται ανάμεσα στο 1979 και το 1981, χρονιά θανάτου της Γκράχαμ και στο μεγαλύτερο μέρος της, αφορά την περίοδο της ασθένειάς της. Εν τω μεταξύ βλέπουμε τις αντιδράσεις των δύο οικογενειών, στο ειδύλλιο του ηλικιακά ας πούμε (καθώς ο έρως χρόνια δεν κοιτά), αταίριαστου ζευγαριού, αλλά και τα διάφορα γεγονότα της σχέσης του 28χρονου επαρχιώτη ηθοποιού, με την πολύ μεγαλύτερή του χολιγουντιανή ντίβα, τα οποία εκείνη ζει και αντιλαμβάνεται, με θεατρικό τρόπο.

Η παραγωγή είναι εξαιρετική, αν όχι υπερβολικά φροντισμένη. Έχει ένα περίτεχνο μοντάζ και καρτποσταλική καλλιτεχνική διεύθυνση και φωτογραφία. Το μεγάλο ατού της, είναι οι δύο εξαιρετικοί της πρωταγωνιστές. Ο 30χρονος πλέον Τζέιμι Μπελ (Μπίλι Έλιοτ) και η Ανέτ Μπένινγκ (Καταπληκτικές Γυναίκες, American Beauty), οι οποίοι είναι υποψήφιοι για Βραβεία BAFTA της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου, μαζί με το σενάριο που υπογράφει Μαρκ Γκρίνχαλ του Control (2007), της βιογραφίας του Ίαν Κέρτις των Joy Division.

Info: Τα Αστέρια Δεν Πεθαίνουν στο Λίβερπουλ (Film Stars Don't Die in Liverpool). Αισθηματική, Δραματική, Βιογραφία. Βρετανία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 1η Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Πολ ΜακΓκίγκαν. Παίζουν: Ανέτ Μπένινγκ, Τζέιμι Μπελ, Τζούλι Ουόλτερς. Διανομή: Odeon.


ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΦΟΝΩΝ: Λονδίνο, 1880. Μια τρομερή φήμη σαρώνει τις κακόφημες συνοικίες της πόλης και τα στενά σοκάκια γεμίζουν διαμελισμένα πτώματα. Η πόλη είναι ανάστατη και όλοι μιλούν για ένα παράξενο πλάσμα που κανείς δεν έχει δει. Ο κόσμος ζει μέσα σε ένα συνεχή τρόμο αλλά στα περίφημα λαϊκά θέατρα παντομίμας του Λάιμχαουζ, ο Νταν Λίνο δίνει ρεσιτάλ γέλιου στον κόσμο που διψάει για λίγη χαρά. Σιγά σιγά, βήμα βήμα, αρχίζουν να βγαίνουν στην επιφάνεια διάφορα ενοχοποιητικά στοιχεία. Ο αστυνομικός που ανέλαβε την υπόθεση διαπιστώνει μια αλλόκοτη αλυσίδα συμπτώσεων που συνδέει το άγνωστο πλάσμα με αρκετούς επώνυμους οι οποίοι συχνάζουν στο Αναγνωστήριο του Βρετανικού Μουσείου. Ποια σχέση μπορεί να έχουν ο Καρλ Μαρξ, ο Όσκαρ Ουάιλντ, ο Τζορτζ Γκίσινγκ με το μεγάλο κωμικό Νταν Λίνο και το Γκολέμ του Λονδίνου;

Πρόκειται για την κινηματογραφική μεταφορά του μυθιστορήματος, Ο Νταν Λίνο και η Κωμωδία του Τρόμου, το οποίο εμπλέκει υπαρκτά ιστορικά πρόσωπα, σε μια γοτθική ιστορία μυστηρίου και τρόμου, τύπου Τζακ Αντεροβγάλτη. Ολόκληρο το στήσιμο άλλωστε, θυμίζει αρκετά το παραγνωρισμένο, Επισκέπτης Απ' την Κόλαση (From Hell), την διασκευή του ομώνυμου κόμικ από τους Αδερφούς Χιου (Menace II Society), χωρίς όμως να διαθέτει το ανάλογο αντίκτυπο. Το στόρι αφορά την προσπάθεια του αστυνόμου Κιλντέρ (ο Μπιλ Νάι, σε ένα ρόλο που προοριζόταν για τον Άλαν Ρίκμαν, πριν πεθάνει), να αποκαλύψει την ταυτότητα του δολοφόνου μέσα από τον γραφικό του χαρακτήρα. Του δίνουν μάλιστα και δυσμενή προαγωγή λόγω σεξουαλικής διαφορετικότητας, γιατί κανένας άλλος δεν θα ήθελε να καεί, στην θέση του. Οι σκηνές με τον βοηθό του Τζορτζ Φλαντ (Ντάνιελ Μέις), έχουν εξαιρετική χημεία, τόσο που θα μπορούσαν οι δυο τους να σταθούν αντάξιοι μιας καινούργιας περιπέτειας μυστηρίου. Το υπόλοιπο, παρόλο που το σενάριο παίζει από την αρχή μέχρι το τέλος με το είναι και το φαίνεσθαι, κατά βάση μέσω των θεατρικών Σόου του Νταν Λίνο, δεν καταφέρνει να κάνει συμπαθή τον κεντρικό γυναικείο χαρακτήρα του, πράγμα που έχει συνέπειες στον συναισθηματικό αντίκτυπο της τελικής ανατροπής. Παρακολουθείται με αμείωτο ενδιαφέρον, είναι αιματηρό και δεν του λείπει το χιούμορ. Διασκεδάζει ικανοποιητικά, αλλά εκτός διδύμου, Νάι και Μέις, δεν θα μείνει κι αξέχαστη.

Info: Ημερολόγιο Φόνων (The Limehouse Golem). Αστυνομικό Θρίλερ Μυστηρίου. Βρετανία 2017. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Χουάν Κάρλος Μεδίνα. Παίζουν: Ολίβια Κουκ, Μπιλ Νάι, Ντάγκλας Μπουθ. Διανομή: Odeon.


ΑΝΘΡΩΠΙΝΗ ΡΟΗ:  Περισσότεροι από 65 εκατομμύρια άνθρωποι έχουν εκτοπιστεί με τη βία από τα σπίτια τους, στη μεγαλύτερη ανθρώπινη μετατόπιση από το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο. Ένα επικό ταξίδι από τον παγκοσμίως αναγνωρισμένο εικαστικό και ακτιβιστή Ai Wei Wei.

Γυρισμένο σε 23 χώρες από την Ελλάδα, τη Γερμανία, το Αφγανιστάν, τη Τουρκία ως το Μεξικό, η ροή ενός κύματος ανθρώπων που κινούνται συνεχώς προς αναζήτηση δικαιοσύνης, καταφύγιου και πατρίδας. Πρόκειται για μια κινηματογραφική συνέχεια του εικαστικού έργου του Ai Weiwei, που εξετάζει την κατάσταση των εκτοπισμένων σε ολόκληρο τον κόσμο. Λειτουργεί και σαν ντοκιμαντέρ, χωρίς πραγματικά να είναι. Μέσα από την μετακίνησή του από χώρα σε χώρα κι από ήπειρο σε ήπειρο, εξετάζει τις αιτίες των μετακινήσεων. Τον πόλεμο, την κλιματική αλλαγή, την πολιτική αστάθεια, την πείνα. Διαπιστώνει πως κατά μέσο όρο, η χρονική διάρκεια της περιπλάνησης κρατάει γύρω στα 26 χρόνια, πράγμα που σημαίνει πως τα παιδιά τους δεν παίρνουν τα εφόδια που θα τα βοηθούσε να καλυτερεύσουν τη θέση τους για μια πιο ανθρώπινη διαβίωσή τους στο μέλλον.

Η προσέγγιση είναι ταυτόχρονα και καλλιτεχνική, καθώς εκτός από τον ίδιο τον εικαστικό - σκηνοθέτη, ανάμεσα στους πολλούς κινηματογραφιστές, υπάρχει και το όνομα του Κρίστοφερ Ντόιλ, του διευθυντή φωτογραφίας του Γουόνγκ Καρ-βάι. Αυτό δεν της στερεί την ρεαλιστική, στιγμές αβάσταχτη, αποτύπωση ενός κόσμου, σε αναταραχή, τρομακτικού και αβάστακτου, σε μια ασταμάτητη ροή των πάντων.

info: Ανθρώπινη Ροή (Human Flow). Ντοκιμαντέρ. Πρεμιέρα: Πέμπτη 8 Φεβρουαρίου. Σκηνοθεσία: Άι Γουέι Γουέι. Με τους: Ίσρα Αμπούντ, Χίμπα Αμπέντ, Ράμι Αμπού Σόντος, Φαντί Αμπού Ακλέ. Διανομή: Seven Films.


 
εμφάνιση σχολίων